Uncategorized

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تبلیغات نژادپرستانە موقوف! 

خدمات درمان و بهداشت رایگان ابتدایی ترین حق انسان است!
بر اساس گزارشی کە بدست ما رسیده است، روز ١٣ مرداد ١٤٠١ در بیمارستان گنجی برازجان زن حاملەای وضع حمل میکند. بیمارستان برای ترخیص این زن پول هنگفتی را از همسر ایشان طلب میکند کە پرداخت آن از توان این زوج خارج است. با مشاجرەای کە بین حسابداری بیمارستان و این زوج صورت میگیرد، همسر زن را بە حالت عصبانیت، استیصال و جنون میرسانند کە نوزاد را در دست گرفتە میخواهد آن را از بالکن بیمارستان گنجی بە پائین پرت کند کە با کمک پرستاران او را آرام میکنند و کودک را از دست وی میگیرند. بعد از افشای ماجرا و پخش ویدئو در همان ساعت اولیە در شهرستان برازجان کە موجب رسوایی مافیای درمان و سودپرستی دولت و عصبانیت شدید مردم برازجان شدە است، روابط عمومی بیمارستان در گزارشی کاملا راسیستی و افغانستانی ستیزانە با هدف وارونە جلوە دادن اصل ماجرا اطلاعیەای صادر میکنند کە در بخشهای از آن مینویسند:

“ماجری پدری که قصد کشتن نوزاد خود را داشت”
“تبعه غیر مجاز افغان می خواست نوزادش قبل از واکسیناسیون و اطمینان از سلامت وی ترخیص شود/ هزینه های بارداری و زایمان تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارد”. “به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان، در تاریخ ۱۳/۵/۱۴۰۱ فردی از اتباع غیر مجاز خارجی که فرزندش در بیمارستان گنجی برازجان متولد شده بود، در همان روزی که مادر زایمان کرده اصرار بر ترخیص مادر و نوزاد خود داشته است و حال آن که با توجه به شرایط پزشکی نوزاد از جمله وزن پایین وهیپوگلیسمی ترخیص وی به صلاح نبوده است. بر همین اساس سوپروایزر شیفت شب بیمارستان گنجی، ضمن راهنمایی این تبعه افغان به او یادآور شده که طبق دستورالعمل وزارت بهداشت مادر و نوزاد باید ۲۴ ساعت پس از وضع حمل تحت مراقبت بوده و در صورت نداشتن مشکل از حیث سلامت، ترخیص شوند و این مادر و ‌کودک نیز صبح روز بعد ( پنجشنبه) پس از انجام واکسیناسیون نوزاد و بررسی حال مادر ترخیص خواهند شد. سوپروایز شیفت شب همچنین به این فرد یادآوری کرد که با توجه به نداشتن هرگونه اسناد هویتی، به مددکار اجتماعی مراجعه کند تا روال اداری ترخیص همسر و‌ کودک وی طی شده و همچنین هزینه زایمان وی با دستور رییس بیمارستان با تخفیف یا رایگان محاسبه گردد.” گیومە ها و تاکید از ما است.

همچنین در بخش دیگر اطلاعیە مینویسند: “با وجود توضیحات فوق، این تبعه افغان به مددکار اجتماعی مراجعه نکرده و توضیحات سوپروایزر مبنی بر لزوم حضور نوزاد در بیمارستان با توجه به وضعیت نامساعد جسمی نوزاد را نپذیرفته و اقدام به تهدید، هیاهو و جنجال کرده است. با وصف فوق لازم به تاکید است که هزینه مالی زایمان علت عدم موافقت سوپروایزر با ترخیص نوزاد نبوده و مجموعه بیمارستانهای استان بوشهر و خصوصا بیمارستان گنجی دراین گونه موارد همواره با بیماران اتباع بیگانه همراهی و مساعدت لازم را دارد.

گفتنی است در نهایت کارکنان بیمارستان به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی و به ناگزیر با ترخیص زودتر از موعد مادر و نوزاد این تبعه افغان، موافقت کرده اند. در عین حال فیلمی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، تلاش ها و حمایت نیروهای درمان برای آرام کردن تبعه افغان به منظور پیشگیری از تحقق تهدید و وقوع حادثه را به تصویر نکشیده است”.

این گزارش در اوج درماندگی با تصویری فاشیستی و افغانستانی ستیزی در تلاش توجیە اصل ماجرا است. در کجای جهان تشخیص تبعە مجاز و غیرە مجاز در صلاحیت بیمارستان است؟ این تبلیغات فاشیستی تنها از دست اندرکاران رژیم اسلامی برمیائید کە بیمارستانها و مراکز درمانی را بجایی معالجە، مداوا و بهداشت بە بنگاە های تجاری و انباشت سود برای دولت و سرمایەداران تبدیل کردە اند. ما در برنامە جامعە و کارگران اعلام می کنیم که ارائە خدمات درمان و بهداشت از ابتدایترین حقوق انسانها بدون در نظر گرفتن محل تولد، رنگ پوست، نژاد، ملیت و تعلق مذهبی آنهاست. ضروری است با اعتراضات تودەای و همبستگی علیه این سیاستهای بازاری کردن سلامت و درمان و تبلیغات فاشیستی ایستاد. ما و کارگران و جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی این سیاستهای کثیف و ضد انسانی و نژادپرستانه و سودمحور را قویا محکوم می کنیم.

اعتراض کارگران داروگر تهران به عدم دریافت مطالبات
تعدادی از کارگران کارخانه مواد شوینده داروگر تهران در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و معوقات حقوقی‌شان، صبح روز هشتم مرداد ماه در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگران صنایع بسته‌بندی داروگر
روزیکشنبه ۹ مرداد ماه کارگران صنایع بسته‌بندی داروگر در رشت نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق و معوقات بیمه‌ای مقابل این واحد تولیدی تجمع کردند.

تجمع و راهپیمایی اعتراضی کارگران شرکت تولی پرس قزوین
روز سه‌شنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۱ کارگران شرکت تولی پرس در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق‌شان دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

حقوق های معوقه کارگران کارخانه کمباین‌سازی سهند تبریز
کارگرانی که در شرکت کمباین‌سازی به صورت قراردادی مشغول به کار هستند، نسبت به دیرکرد معوقات خود معترض هستند و می‌گویند: دو ماه پیش کارفرما دستمزد فروردین ماه را با دو ماه تاخیر به حساب کارگران واریز کرد و وعده پرداخت یک ماه دیگر از مطالبات کارگران را داد که هنوز عملی نشده است. وضعیت تولید در کارخانه کمباین سازی سهند به دلیل برخی مشکلات خوب نیست و در واقع تولیدی انجام نمی‌شود. به گفته کارگران علیرغم مراجعات مکرر هنوز مسئولین وعده های خود را عملی نکرده اند.

اعتراض کارگران شهرداری یاسوج به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق معوقه
کارگران شهرداری یاسوج در یک اقدام اعتراضی زباله‌ها را جلوی شهرداری یاسوج و جلوی اداره تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تخلیه کردند.

کارگران شهرداری ایرانشهر چهار ماه مطالبات مزدی طلبکارند
کارگران شهرداری ایرانشهر چهار ماه دستمزد و بیمه پرداخت نشده دارند. عیدی آن‌ها نیز ۱۴ سال پرداخت نشده است. عضو شورای شهر در این ‌باره گفت: منابع مالی شهرداری برای پرداخت مطالبات کارگران و سایر هزینه‌های شهر کافی نیست!

اعتراض کارگران پیمانکاری شهرداری ایلام
کارگران شهرداری ایلام گفتند: بابت ۴ماه مطالبات مزدی سال جاری طلبکاریم و باتوجه به مخارج سنگین زندگی از شهرداری می‌خواهیم این طلب مزدی را پرداخت کند.

تجمع اعتراضی کادر درمانی بیمارستان کرمی اهواز
روزیکشنبه ۹ مرداد، کادر درمانی بیمارستان کرمی اهواز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود و دیگر خواسته‌هایشان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

دو کارگر در اصفهان و سمنان به دلیل سقوط از ارتفاع جانشان را از دست دادند
در هفته ای که گذشت خبرگزاریها از مرگ دو کارگر طی۲۴ ساعت خبر دادند. یکی از کارگران فوت شده مقنی بود و دیگری هم کارگر قراردادی شرکت مخابرات. کارگر قراردادی شرکت مخابرات هنگامی که برای تعمیر خطوط تلفن به بالای یک برج مخابراتی در روستای زرین آباد دامغان رفته بود، از بلندی سقوط کرد و جانش را از دست داد. سقوط از بلندی در صدر حادثه های کاری منجر به مرگ کارگران در ایران است. دومین کارگر هم که یک مهاجر افغانستانی بود در روستای کپ جوان اصفهان جانش را از دست داد. علت مرگ این کارگر نیز سقوط از ارتفاع اعلام شده است. نام هیچیک از کارگران فوت شده اعلام نشده است. سالانه بر اساس اعلام وزارت کار ۱۳ هزار “حادثه کاری” در ایران رخ می‌دهد و نزدیک به ۸۰۰ کارگر جانشان را از دست می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی آمار ثبت شده حوادث کار را حداقل دو برابر گزارش وزارت کار اعلام کرده است.

خودسوزی و فوت یک کارگر در اعتراض به مشکلات معیشتی
جمیل ولی‌بیگی جوان ۳۰ ساله اهل ایلام به دلیل مشکلات معیشتی در محله هانی وان ایلام و در مقابل دیدگان مردم خود را به آتش کشید، او روز سه‌شنبه ۱۱ مردادماه در یکی از مراکز درمانی اهواز به دلیل درصد بالای سوختگی جانباخت. از ابتدای خرداد سال جاری تا ۹ مرداد، ۸ کارگر در اعتراض به اخراج، تعدیل، بلاتکلیفی بابت قرارداد شغلی، بی‌پاسخ ماندن مطالبات و ناتوانی در تامین معیشت خود را به آتش کشیدند.

مرگ یک کارگر در قم
یک کارگر جوان اهل سنندج با نام کامران صلواتی ۲۹ ساله که چند روز پیش در حین کار در کارخانه پوشش لوله سلفچکان قم در اثر ریختن مواد مذاب بر بدنش دچار سوختگی شدید شده بود، روز چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ در یکی از مراکز درمانی قم جانباخت. کامران صلواتی هفته گذشته در حین کار دچار این حادثه گردید که منجر به سوختگی۸۰٪ بدن وی شده بود. کامران صلواتی متاهل و پدر یک فرزند، اهل سنندج و ساکن شهر ساوه بوده است.

زخمی شدن دست‌کم ۱۰ کولبر در مرز نوسود توسط نیروهای مرزبانی
روز جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ نیروهای مرزبانی هنگ ‌مرزی در مرز میله نوسود به سوی شماری از کولبران تیراندازی کرده‌اند که در پی این تیراندازی دست‌کم ۴ کولبر زخمی شده و ۶ کولبر دیگر نیز در حین فرار و به دلیل سقوط از کوه زخمی شده‌اند. در نتیجه این تیراندازی دست‌کم ۴ کولبر به نام‌های علی بهرامی، کوسار خسروی، حیدر خودکامه و دلاور فرامرزی از ناحیه پا و سر و صورت مجروح شدەاند. همچنین شش کولبر به نام‌های لایق اسماعیل‌پور، جواد فرامرزی، سعهد مهربانی، عبدل عبدی و شایان زحمتکش نیز در حین فرار و به دلیل سقوط از کوه از ناحیه پا، کمر و دست مجروح شده‌اند. این۱۰ کولبر مجروح جهت مداوا به بیمارستان قدس پاوه منتقل شده‌اند. لایق اسماعیل‌پور، جواد فرامرزی و حیدر خودکامه اهل شهر پاوه، عبدل عبدی اهل روستای نوریاب و شش کولبر دیگر نیز اهل روستای تین از توابع پاوه بوده‌اند.

ما در برنامە جامعە و کارگران، هموارە اعلام کردە ایم سودجویی دولت و کارفرماها در عدم تامین ایمنی کار و همچنین تحمیل فقر بە کارگران کە دست بە خودکشی میزنند عامل اصلی جانباختن و مصدومین حوادث کار و خودکشی در نتیجە تحمیل فقر هستند و همچنین اعلام میکنیم کشتار کولبران سیاست رسمی رژیم اسلامی است. ما ضمن محکوم کردن این جنایات رژیم با خانوادە های قربانیان همدردی میکنیم و برای مصدومین آرزوی بهبودی داریم.

ادامه بازداشت رضا شهابی در بند ۲۰۹ زندان اوین
رضاشهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه درمنزل شخصی خود توسط مامورین وزرات اطلاعات بازداشت شده بود، با وجود اینکه هفته آینده پایان سه ماه از بازداشتش بپایان میرسد اما همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس میباشد. رضا شهابی در اعتراض به پرونده سازی و رفتارهای توهین آمیز در بازجویی های طولانی دست به اعتصاب غذا زد و در چهل و دومین روز در حضور خانواده اش به اعتصاب غذایش پایان داد. روز سیزدهم مرداد ماه خانواده شهابی موفق به دیدار این فعال سندیکایی شدند و این اولین ملاقات شهابی با خانواده بعد از اعتصاب غذا بوده است که حال ایشان را نسبتا خوب و روبه بهبودی توصیف کردند از نظر روحی هم بسیار شرایط خوب و پایداری داشتند. رضا شهابی و حسن سعیدی به ترتیب در روزهای ۲۲ و ۲۸ اردیبهشت ماه با پرونده سازی وزرات اطلاعات در محل زندگیشان بازداشت شدند.

محرومیت فاطمه مثنی از رسیدگی مناسب پزشکی در زندان اوین
فاطمه مثنی، زندانی سیاسی در زندان اوین، علیرغم وخامت حال و خونریزی روده، از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است. یک منبع مطلع در خصوص وضعیت وی گفت: “خانم مثنی از بیماری‌های کولیت روده، مشکلات گوارشی و میگرن شدید عصبی رنج می‌برد. به دلیل عدم رسیدگی مناسب پزشکی به وضعیت این زندانی، او مجددا دچار خونریزی روده شده و روز ‎به‌ روز به مشکلات گوارشی فاطمه افزوده می شود. این درحالیست که مسئولان زندان به بهانه ازدحام جمعیت در بیمارستان و نبود فضای کافی برای مراقبت از وی، تاکنون با اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان مخالفت کرده‌اند؛ آنها وعده داده اند که خانم مثنی را آخر مردادماه به بیمارستان اعزام خواهند کرد”.

صدورحکم مریم رحمانی، فعال حقوق زنان
بر اساس رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری، مریم رحمانی به ۲ سال حبس تعزیری (۵ سال تعلیق)، پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه‌ی نقدی و مجازات‌های تکمیلی نظیر نگارش پژوهش ۷۰ صفحه‌ای پیرامون‌ حب وطن، حضور فصلی در دفتر پیگیری ضابطین در ایام تعلیق و کسب اجازه از مقام قضایی برای هر بار خروج از کشور در زمان تعلیق، محکوم شده است. این پرونده با شکایت سپاه ثارالله و یورش ماموران در تاریخ ۲۴ شهریور۱۴۰۰ در منزل شخصی وی تشکیل شد.

انتثال حمید حاج‌جعفر کاشانی به سلول زندانیان جرائم خطرناک
حمید حاج‌ جعفر کاشانی، زندانی سیاسی که طی روزهای اخیر از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد، به سلول زندانیان جرائم خطرناک در این زندان انتقال یافته است. براساس همین گزارش انتقال وی با دستور محمدی، دادیار ناظر زندان و بدون رعایت اصل تفکیک جرائم صورت گرفته و آقای حاج‌جعفرکاشانی در اعتراض به انتقال فراقانونی و مغرضانه وی به سلول موسوم به “سلول قتلی‌ها” دست به اعتصاب غذا زده است.

عدم تحویل داروهای ضروری به ناصر فهیمی در زندان تهران
طبق اخبار واصله در مورخ ۶ مرداد ۱۴۰۱ از داخل زندان، ناصر فهیمی زندانی سیاسی و محبوس در زندان تهران بزرگ که از ناراحتی قلبی رنج می برد و در وضعیت جسمانی وخیم می باشد، مسئولین زندان در اقدام غیر انسانی از تحویل داروهای ضروری وی خوداری نمودند. ناصر فهیمی که بارها از طرف مسئولین زندان مورد رفتارهای خصمانه و انواع کارشکنی در روند مراحل اداری و عدم تحویل داروهای ضروری قرار گرفته است.

محرومیت اسماعیل عبدی معلم زندانی از مرخصی درمانی
اسماعیل عبدی، معلم زندانی و دبیرکل پیشین کانون صنفی معلمان که هفتمین سال دوران محکومیت ظالمانه حبس را سپری می‌کند، از مرخصی درمانی محروم شده است. آقای عبدی که از آسم و مشکلات ریوی رنج می‌برد، با ممانعت دادستانی تهران از اعزام به مرخصی استعلاجی و دریافت خدمات درمانی مناسب محروم مانده و سلامت و جان وی در خطر است. وی طی روزهای اخیر بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرائم به بند نظامی زندان کچوئی کرج منتقل شده است. اسماعیل عبدی پیشتر، شش سال حبس از دوران محکومیت پرونده اول خود را گذرانده و در آستانه آزادی بود که با پرونده‌سازی دیگر توسط دستگاه قضایی به تحمل ۱۰ سال دیگر زندان ظالمانه محکوم شد.

بازداشت هیراد پیربداقی جهت اجرای حکم حبس
روز حدود ساعت ۲ بعد از ظهر روز شنبه ۸ مرداد ۵ مامور امنیتی به منزل هیراد پیربداقی یورش برده و با شکستن درب منزل، او را بازداشت و به قرنطینه زندان اوین منتقل کردند. ‏بازداشت آقای پیربداقی در حالی صورت گرفته است که وی پیش از این احضاریه ای از بابت اجرای حکم دریافت نکرده و پرونده در مرحله تعیین شعبه تجدید نظر است و هنوز رای نهاییبه او ابلاغ نشده بود. هیراد پیربداقی به ۴ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محکوم شده بود. حضور مقابل یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و اعلام شکایت نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی یکی از مصادیق اتهامات آقای پیربداقی عنوان شده بود.

وضعیت وخیم شعبان محمدی در پی عدم دسترسی به داروهای تخصصی
شعبان محمدی معلم زندانی که با سناریوسازی نیروهای امنیتی، از سه ماه پیش دستگیر و در سلول های چند نفره‎‎ بند ٢٠٩ زندان محبوس است، طی تماسی که با همسر خود داشته، از بحرانی بودن وضعیت جسمی خود خبر داده است. برهساس گفته‌های همسر این عضو کانون صنفی معلمان مریوان٬ شعبان محمدی از وضعیت وخیم دستگاه گوارش، روده و کلیه‌های خود خبر داده است و گفته است که لازم است تا در اسرع تحت درمان مناسب قرار بگیرد. شعبان محمدی اعلام کرده‌ است که به داروهای تخصصی خود دسترسی ندارد و علیرغم تذکر آقای محمدی، داروهای جدیدی برای ایشان تجویز کرده که حال او را وخیم‌تر نموده‌ است. به همین دلیل، علاوه بر وخامت حال جسمی، بینایی شعبان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و از این بابت در وضعیت وخیمی به سر می‌برد. همچنین آقای محمدی گفته است که حبس طولانی مدت و شکنجه‌های روانی در سلول‌های انفرادی باعث شده است تا حافظه او دچار مشکلات جدی شود و در حال حاضر در معرض بیماری فراموشی قرار گرفته است. همچنین اعلام نموده که در صورت عدم رسیدگی مناسب به شرایط جسمی او از روز شنبه ١٥ مرداد، دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد. از آنجا که این فعال صنفی نیاز حیاتی به دارو دارد، این نحوه از اعتصاب غذا در زمانی کوتاه بسیار خطر آفرین می شود. این خبر موجب نگرانی شدید خانواده و خیل عظیمی از دوستان و همکاران و کنشگران صنفی این فعال صنفی گشته است

بازداشت هستی امیری برای اجرای حکم یک سال زندان
صبح روز نهم مرداد ۱۴۰۱، هستی امیری، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی، جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری، در منزل خود بازداشت شد. هستی امیری، سه‌شنبه‌ی گذشته و در پی ابلاغیه‌ای بی‌سابقه مبنی بر مهلت یک‌ روزه برای معرفی خود به اجرای احکام، به دادسرا مراجعه کرده ‌بود و به علت عدم حضور قاضی، اجرای حکم به زمان دیگری موکول شده‌ بود. پس از آن، درحالی که مسئولان اجرای احکام را بابت پیگیری امور پزشکی خود، مطلع ساخته‌ و اعلام کرده ‌بود که تا دو روز آینده برای اجرا مجددا مراجعه خواهد کرد، صبح امروز با ورود مامورانی که مدعی در دست داشتن حکم جلب سیار بودند، در منزل خود بازداشت و برای اجرای حکم یک‌سال حبس به زندان اوین منتقل شد.

فرنگیس مظلوم جهت اجرای حکم حبس راهی زندان اوین شد
فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر سهیل عربی، زندانی سیاسی سابق روز سه شنبه ۱۱ مرداد، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین جهت تحمل دوران محکومیت ۱۸ ماه حبس خود، راهی زندان اوین شد. خانم مظلوم پیشتر طی ابلاغیه ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین به ریاست قاضی امیرحسین تاریان احضار شده بود. *