مقالات

حميد تقوايي و انتخاب سياسي در كردستان;

اخيرا حميد تقوايي ليدر حزب كمونيست كارگري دو موضع را در مورد جدايي در حزب كمونيست ايران و كومله و دستگيري چهار نفر از افراد سازمان زحمتكشان به رهبري عبدالله مهتدي مطرح كرده است . هر چند تعدادی از فعالين سياس و چپ ، اين موضع تقوای را نقد كرده اند. با اين وجود من فكر ميكنم هنوز لازم است، مكث بيشتري روی اين موارد بشود و جايگاه سياسي اين موضعگيری ها بيشتر روشن شود.

حميد تقوايي در نوشته اي براي دفاعش از جريان عليزاده و دادن حق اردوگاه به انها، نوشته است، يكي از دلائل جدايي ما از حزب كمونيست، اختلاف بر سر اردوگاه داري بوده است.
مينويسد “ماندن در منطقه، و اردوگاه داري به معناي مرسوم و سنتي اش، يكي از مسائلي بود كه منجر به جدايي ما از حزب كمونيست أيران شد.”
اين نگرش حميد تقوايي در مورد جدايي هاي ان دوره بشدت غير سياسي است . جدايي ما همزمان بود، با يكي از مهمترين تحول جهان معاصر كه جغرافياي سياسي دنيا را زير و رو كرد. تحولي كه با حمله امريكا به عراق براي سر وسامان دادن به نظم نوين جهاني و تثبيت جهان يك قطبي شروع شد. همچنين شكست بلوك شرق كه همزمان پايان يافتن كمونيسم را در دنيا جار زدند. در مورد اين اوضاع جهاني بحث ها و جدل هایی در سطح دنيا صورت گرفت. اين اوضاع بر سرنوشت كمونيسم ايران و حزب كمونيست ايران هم تاثيرات عميق گذاشت. كتاب ها و نشريات و گفتارهاي زيادي از جمله كتاب بحران خليج و صدها مطلب و گفتار سياسي در مورد ان دوره نوشته شده، كه خوشبختانه همه اسنادآن موجود هستند. حميد تقوايي اين ها را را فاكتور ميگيرد و اختلاف بر سر اردوگاه داري را برجسته ميكند.
اين فاكت اختلاف بر سر اردوگاه و فعاليت در انجا هم واقعي نيست. همه شاهدان ان دوره و اسناد موجود نشان ميدهد كه ما بعد از جدايي از حزب كمونيست ايران ميخواستيم در منطقه بمانيم و فعاليت خود را هم ادامه بدهيم. در اين رابطه اقداماتي صورت گرفت و براي اين امر يك واحد از اعضاي فراكسيون كمونيسم كارگری در اردوگاه ماندند و قرار شد تعداد ديگری هم به انها أضافه شود، اما متاسفانه مشكلات و محدوديت هایی كه پيش آمد امكان ادامه كاري را با مشكل روبرو كرد. حميد تقوايي در جريان نيست كه بعد از ان دوره كوتاه ما مرتب در كردستان عراق براي بيشبرد فعاليت هايمان مداوما حضور داشتيم . در واقع بحث سر استفاده از اردوگاه و فعاليت در منطقه نبود .مهمترين دليل جدايي ما از حزب كمونيست ايران اختلاف بر سر تحولات عظيمي بود كه دنيا را دچار تغيير و دگرگوني شگرفي كرده بود . بلوك شرق به رهبري شوروي از هم پاشيده شد.ديگر جهان فقط يك قطب بود. امريكا با اشغال عراق، سلطه و قدر قدرتي خود را بر دنيا اعلام كرد.

در ادامه، حميد تقوايي براي حمايت خود از جناح عليزاده در محروم كردن مخالفين وی از امكانات موجود، مينويسد”كومله عليزاده هشت ماه به هفت نفر از كادرهاي جناح ديگر در اردوگاه اسكان داده است و حتي مقر ديگري براي انان مهيأ كرده است اكنون خواهان ان است كه اردوگاه را ترك كنند. بنظرم هم از نظر اصولي و هم عملي بهتر است كومله مازوجي اين پيشنهاد را بپذيرد.”

حميد تقوايي چون طرفدار جناح عليزاده است اين هفت نفر
كه از كادرهاي با سابقه كومله هستند، را مهمان فرض ميكند و بوچون عليزاده را كه ميگويند انها را اسكان داده ايم قورت داده است. همه ميدانند، اين ناحقي بزرگي كه جناح عليزاده توانسته ان را به سرانجام برساند و رفقاي چپ را از امكانات مشترك شان محروم كند، با لابي گري در ميان حزب حاكم در سليمانيه، انجام داده است و ذره اي حقانيت ندارد . اما حميد تقوايي اينجا حاتم بخشي ميكند و به آساني مهمان بودن اين تعداد را و صاحب خانه بودن جناح عليزاده را ميپذيرد و از جناح چپ ميخواهد اردوگاه را ترك كنند.
مينويسد اينها در اردوگاه اكثريت هستند. در بوچون عليزاده و اينجا تقوايي دنيا اردوگاه است . در دنياي اين دو حزب كمونيست ايران و تشكيلات خارج و تشكيلات شهرها وجود ندارد. در اردوگاه جناح عليزاده اگثريت هستند و هفت نفر مهمان اردوگاه بوده و بايد بپذيرند و از اردوگاه رفع زحمت كنند. تازه حميد تقوايي طوري نوشته كه به اين هفت نفر كلي خدمت شده و در حق شان بحشائش صورت گرفته كه براي مدتي در اردوگاه اسكان داده شده اند .

اما چرا تقوايي به اين صراحت از جناح عليزاده دفاع و حقيقت را فداي مصلحت ميكند، ريشه در نزديكي دو جريان عليزاده و تقوايي بلحاظ سياسي دارد. در سطح ايران تقوايي ميگويد اپوزسيون اپوزسيون نشويد با موسوي كشتي نميگيريم. عليه دانشجويان در دانشگاه كه عليه سلطنت طلبان و مجاهدين شعار داده بودند، اطلاعيه صادر كردند بدفاع از مسيح علي نژاد و بيانيه چهارده نفر مي پردازند.
همين سياست را كومله عليزاده در كردستان مو به مو به پيش برده است. مدتي سخنگوي دو حزب دمكرات و دو سازمان زحمتكشان و سازمان خبات اسلامي شدند. در كميته ديپلماسي سازمان هاي اسلامي و ناسيوناليستي عضو مشاور هستند. در كنگره ملي كرد همراه با اسلامي ها و ناسيوناليست ها عضو و شركت فعالانه داشتند. با احزاب دمكرات و دو سازمان زحمتكشان بعد از كنگره ١٨ شان نزديكتر و نزديكتر شده اند.اخيرا در مورد مصاحبه مصطفي هجري كه جنگ داخلي را به گردن كومله انداخت، سكوت كردند و دهها نمونه ديگري ميتوان اورد .
براي كساني كه يك روز سياست كرده باشد به اساني نزديكي و هم جهتي سياستي اين دو حزب را در برخورد به اپوزسيون يكي در سطح ايران، و ديگري در كردستان را مشاهده كرد .
نكته ديگري كه لازم ميدانم به ان اشاره كنم حميد تقوايي در نوشته اش به هر دو جناح نقد ميكند و مينويسد:
“تاكيد بر بيرون راندن جمهوري اسلامي از كردستان، حاكميت در كردستان، اتحاد نيروهاي چپ در كردستان، مسئله دولت موقت و دولت گذار در كردستان و نظائر ان نمونه هاي ديگري از ديدگاه ناسيوناليستي و منطقه گرايانه هر دو جناح است”
اين ادعا كه حميد تقوايي يعني بحث مطرح كردن “دولت موقت” “دولت گذار” حقيقت ندارد و هيچ يك از جناح هاي حزب كمونيست ايران ان را طرح نكرده اند حميد تقوايي ميتواند به خواننده نشان دهد كجا؟ كي؟ و از طرف كدام سازمان يا حزب اين بحث مطرح شده است؟

سوْال اين است چرا دولت در جغرافياي ايران، سوسياليستي است در كردستان ناسيوناليستي و منطقه گرايانه است؟ چرا اتحاد نيروهاي چپ ، حاكميت شورايي در كردستان ناسيوناليستي است و در جغرافياي ايران قابل دفاع است؟ ايا اين دفاع از تماميت ارضي ايران نيست؟ ايا اين سياست با راست افراطي ايراني و طرفداران تماميت ارضي فرق دارد.
اگر مردم كردستان بهر دليلي طي رفراندومي خواستار دولت مَستقل در جغرافياي كردستان شدند، حميد تقوايي با اين طرز تفكر در كنّار آريايي پرستان ايراني نخواهد ايستاد؟
مگر در برنامه يك دنياي بهتر بصراحت راه حل كمونيسم كارگري براي حل مسئله كرد نيامده است، كه مردم كردستان حق دارند در رفراندومي تصميم بگيرند، كه در چهارچوب ايران مانند شهروندان متساوي الحقوق بمانند يا
رأي به جدايي و تشكيل دولت مستقل ميدهند؟

در تفكر حميد تقوايي نه تصميم اگاهانه مردم، براي تعيين آينده زندگي خود، بلكه جغرافيا و در اينجا شكل اين گربه برايش مهم است . براي همين است هر اقدامي در چهارچوب شكل اين گربه از جمله حاكميت شورايي، در كردستان اتحاد نيروهاي چپ ناسيوناليستي و منطقه گرايانه است. واقعا اين طرز تفكر حميد تقوايي با ناسيوناليسم ايراني مو ميزند؟ همه اين موضعگيري هاي حميد تقوايي براي اطمئنان دادن به راست پرو غرب و سلطنت طلبان است كه مدت هاست به آن شيفت كرده است .

حميد تقوايي حاكميت شورايي در كردستان را ديدگاهي ناسيوناليستي و منطقه گرايانه ميداند. وي يادش رفته است زماني كه در كردستان مناطق ازاد داشتيم چه در شهرها و چه در روستاها شوراها تشكيل شدند و ما از شوراها و حاكميت شورايي دفاع ميكرديم . مگر منصور حكمت در سخنراني كنگره سوم كومله از بحث حاكميت شورايي دفاع نكرد؟ مگر بقلم منصور حكمت در كنگره ششم كومله سند استراتژي كمونيستي در جنبش كردستان نوشته نشد؟

مسئله ديگري كه در ادامه سياست راست روانه حميد تقوايي ميخواهم به ان اشاره بكنم برسميت شناختن سازمان زحمتكشان مهتدي به اسم كومله است.
متاسفانه چهار نفر از اعضاي مسلح سازمان زحمتكشان، در أطراف اوروميه دستگير توسط جمهوري اسلامي دستكير شده و رژيم طبق معمول با اتهام هاي ناروا، به تبليغات وسيعي در اين رابطه دست زده است. جريانات مسئول و فعالين سياسي اين دستگيري ها و اتهامات رژيم را محكوم كرده اند. شخصا در مصاحبه اي ضمن محكوم كردن زنداني كردن اين چهار نفر خواستار ازادي فوري انها شده ام. اما انچه حميد تقوايي در نوشته هايش انجام داد،دستگيري اين چهار نفر را بهانه كرد تا سازمان زحمتكشان را به اسم كومله برسميت بشناسد. اقدامي كه در سنت كمونيسم كارگري بي سابقه بوده است

بعد از دستگيري اين چهار نفر، كميته كردستان اين حزب در اطلاعيه اي در اين رابطه سازمان زحمتكشان را، به عنوان حزب كومله كردستان برسميت شناخت كه بدرست وقتي مورد نقد فعالين چپ و كمونيست قرار گرفتند. حميد تقوايي به دفاع از اطلاعيه و سياست جديدشان پرداختند.
حميد تقوايي در جواب سوْالي مينويسدعده اي بحث ميكنند چرا گفتيد حزب كومله كردستان؟در جواب ميگويد جواب ما ساده است سازماني با امضاي ” حزب كومله كردستان ايران” اطلاعيه داده است كه چهار نفر از پيشمرگان دستگير شده اند. هر نيروي سياسي مسئول و جدي در اعتراض به اين دستگيريها بايد همين اسم را بكار ببرد
سوْال از حميد تقوايي اين است، در سال ٢٠٠٠ وقتي از كومله و حزب كمونيست ايران جدا شده و نام كومله را بر خود گذاشتند چرا هيچ وقت از انها بنام كومله اسم نبرديم؟ چه اتفاقي افتاده كه امروز به انها حزب كومله كردستان ميگوييد.
اين حزب در ادامه اين سياست در اروپا، به بهانه اين چهار نفر با سازمان زحمتكشان همكاري مشترك و اكسيون و كلاپ هاوس مشترك گذاشتندو انها را به عنوان كومله برسميت شناختند.
حميد تقوايي با اين دو موضع گيري يعني دفاع از جناح عليزاده، در جدال هاي درون حزب كمونيست ايران، و. برسميت شناختن سازمان زحمتكشان به اسم كومله در مقابل چپ كردستان در كنّار راست ايستاد. و راست كردستان را انتخاب كرد.
صالح سرداری
۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲