کنگره دهم حزب

دعوتی از همرزمان کمونیست زمان تشکل و تحزب است! سیاوش دانشور

کنگره دهم حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست در روزهای آتی در متن یک اوضاع متحول و انقلابی برگزار میشود. بر همه ما روشن است که دوره سرنوشت ساز و تعیین کننده ای برای کارگر و کمونیسم آغاز شده است. شعله های انقلاب زبانه می کشد، رویدادهای خطیر، صحنه های شگفت انگیز و غیر قابل تصور پیش روی ماست. ما در اوضاعی هستیم که عمل رادیکال، سیاست کمونیستی، حزب کمونیستی و بلشویکی میتواند نقش تعیین کننده و تاریخسازی داشته باشد. این اوضاع از همه ما می طلبد، گذشته ها را به گذشته واگذار کنیم، مشغله ها و مسائل دوره پیشا انقلابی را به بایگانی بسپاریم، روی مسئله مرکزی سیاست تمرکز کنیم، بمثابه کمونیست و مارکسیست و پراتیسین انقلابی روی عنصر و المنت تصمیم فردی و جمعی و اراده انقلابی متکی شویم، با تمام ظرفیت و اندوخته و توانائی مان وارد صحنه شویم.

چه کسی نمیداند وقتی رفتن رژیم اسلامی مسجل شود، باز همین دولتهای فخیمه دمکرات و سازمانهای حرفه ای جاسوسی شان انواع دستجات فاشیست را بجان مردم می اندازند، تلاش می کنند از بالای سر زنان و مردان و کارگرانی که با فداکاری ستودنی می جنگند، حکومت ارتجاعی دیگری را بر مردم تحمیل کنند. معادله بروشنی برسر “ما” یا “بورژوازی” است، برسر دو راه حل، دو دولت، دو جنبش سیاسی و اجتماعی متخاصم، دو آینده است.

سرنگونی جمهوری اسلامی محتوم است، پایان این وحشت میتواند پایان هر دولت استبدادی و پایان استثمار و بردگی و پایان تبعیض و نابرابری باشد. این اما در گرو اینست که یک نیروی قدرتمند، یک کمونیسم قرن بیست و یکمی ابتکار عمل سیاسی را بدست گیرد و پیروزی بر جمهوری اسلامی را به یک پیروزی کارگری تبدیل کند. حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست مصمم است در این جدال شرکت کند، تلاشش را بکند، جنگش را بکند، ما میخواهیم اگر قرار است شکست بخوریم بگذارید در میدان جنگ انقلابی شکست بخوریم. ما بر کمبودها و موانع عظيم همین امروز برسر راه مبارزه کمونیستی و جنبش طبقه مان آگاه هستیم. ما شعار نمیدهیم و رویمان را از حقیقت برنمی گردانیم. اما می گوئیم و تاکید داریم که باید مشخصات دوره را بشناسیم، در این جنگ میدان را خالی نکنیم، نیروی پیروزی کمونیسم را بسیج کنیم و این گام بلند را برداریم.

رفقای کمونیست!
وقت آنست که متشکل شویم. برای کمونیستها بیش از هر زمان وقت تشکل و تحزب است. اختلافات تئوریک و سیاسی و تاکتیکی توجیهی برای در کنار هم قرار نگرفتن در سنگری واحد در دوره انقلابی نیست. منافع و اهداف طبقاتی برای کمونیست ها همواره مقدم بر هر منفعت خرد و سکتاریستی بوده است. ما در این نبرد به هزاران کادر کمونیست، به نیروی نظامی قدرتمند، به امکانات مالی و رسانه‌ای، به ابتکار عمل انقلابی و بسیار مسائل دیگر نیاز داریم. مسئله ابداً کوچک نیست، بحث برسر یک پیروزی کارگری در یک جامعه هشتاد و چند میلیونی و یک کشور مهم در ژئوپولیتیک سیاسی و افکار عمومی جامعه غربی است. این پیروزی مطلقاً ساده نیست، مطلقاً بورژوازی بعنوان یک طبقه از صحنه سیاسی کنار نمیرود، حتی بعد از سرنگونی ما با مسائل بسیار بزرگ و پیچیده روبرو خواهیم شد. همه اینها و بسیاری مسائل دیگر بر ما روشن است. حرف ما اینست که کل جوهر کمونیسم و مارکسیسم و انقلابیگری و تجارب همه ما در اینروزها به آزمایش گذاشته میشود. اینها تصمیم انقلابی، اراده پولادین، مبارزه متحد و فداکاری فردی و جمعی را طلب میکند. ما باید تلاش مان را بکنیم، اینرا به طبقه کارگر، به کودکان کار، به دههاد میلیون انسان به فقر و فلاکت محکوم شده، به زنانی که بیش از چهار دهه توسط نظم کثیف اسلامی تحقیر و سرکوب شدند، به فرزندانمان، به نسلهای آتی بدهکاریم. این اوضاع از کمونیست‌های ایران کار متفاوتی را از کل تاریخ تاکنونی طلب میکند.
رفقا، شما را تشکل و تحزب، به همراهی و همسنگری، دعوت میکنم. کنگره دهم حزب برای ما کنگره ای برای مهمترین تصمیم سیاسی تاریخ ما کمونیست هاست. کنگره ای برای انقلاب کارگری و سوسیالیستی. در کنگره خودتان شرکت کنید، این حزب شماست!
٤ اکتبر ٢٠٢٢