کنگره دهم حزب

پیام به کنگره دهم حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

رفقای عزیز و حضار گرامی!
از جانب کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران شادباش های خود را به مناسبت برگزاری دهمین کنگره حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست را به شما اعلام میداریم و پیروزی کنگره را صمیمانه آرزو داریم.

کنگره شما در شرایط بسیار متحول جهان، منطقه و بویژه ایران برگزار می شود. شما در شرایطی کنگره تان را برگزار می کنید که موج اعتراض هایی که علیه قتل حکومتی مهسا امینی آغاز شد، اکنون به یک خیزش سراسری تبدیل شده است. (قتل جنایتکارانه ی مهسا) جرقه ای بود که باروت خشم و نارضایتی انباشته شده مردم را به نقطه انفجار رساند. فشارهای سنگین گرانی و فقر و فلاکت اقتصادی، بی حقوقی های سیاسی و اجتماعی، خشونت ها و محرومیت هایی که بویژه بر زنان تحمیل شده بود، تراکم یافت و آتش خشم و اعتراض توده ها را شعله ور ساخت. این خیزش ادامه خیزش دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ است، که به دلیل سرکوب سیستماتیک و شدید و به دلیل بحران کرونا با وقفه ای نسبتا طولانی روبرو شده بود. با این وجود در این مدت اعتصابات کارگری، اعتصابات و اعتراضات معلمان و بازنشستگان با حضور چشمگیر زنان و جنبش های اعتراضی، پلی بود که خیزش آبان را به خیزش سراسری کنونی پیوند زد.

این خیزش که سه هفته است ادامه دارد، تأثیرات ماندگاری بر روند اوضاع سیاسی و شرایط مبارزه طبقاتی در ایران بجای خواهد گذاشت. توازن قوای بین جنبش کارگری و جنبش رهایی زن و سایر جنبش های پیشرو اعتراضی با رژیم جمهوری اسلامی را باز هم تغییر خواهد داد و مانند خیزش های پیشین نیروی تازه ای به جنبش اعتصابی کارگران و جنبش های اعتراضی در جامعه بخشیده و روحیه تعرضی تر و تهاجمی تری به اعتراضات خواهد داد.

این خیزش با وجود شور و امید عظیمی که در جامعه ایجاد کرده است و اوضاع را بسوی سرنگونی انقلابی رژیم مساعدتر کرده است، اما تداوم، پیشروی و پیروزی آن در گرو سراسری و توده ای تر شدن و پا به میدان گذاشتن طبقه کارگر در ابعاد اجتماعی و سراسری است.

در این شرایط که امر سرنگونی جمهوری اسلامی و کسب قدرت سیاسی به امر روز تبدیل شده است و همه نیروهای سیاسی و طبقاتی را به گزینه های بعد از جمهوری اسلامی معطوف کرده است و در حالیکه اپوزیسیون بورژوائی و احزاب ناسیونالیست به کمک رسانه های امپریالیستی، با تلاش برای آلترناتیو سازی هایشان در فکر حفظ همین نظم و مناسبات طبقاتی غارتگرانه سرمایه داری حاکم و جابجائی قدرت بر بالای سر مردم اند، کمونیست ها و فعالین رادیکال جنبش های اجتماعی باید بتوانند بدیل سوسیالیستی را تقویت و به پایه‌ی همه جنبش های اجتماعی و به گفتمان اصلی تبدیل کنند و آن را از هم اکنون برای شرایط امروز و فردای سرنگونی انقلابی رژیم جمهوری اسلامی در مقابل جامعه قرار دهند و این امر بجز با دخالتگری و تلاش جمعی،‌ اتحاد و دخالتگری‌های میدانی، عملی و همه جانبه نیروهای چپ و کمونیست و با همراهی همه جانبه با جنبش های اجتماعی و خیرش شکوهمند اخیر مقدور نیست.

امیدواریم که کنگره شما نیز در حد توان، به سیاست ها و راهکارهای مناسب جهت جوابگوئی به این شرایط متحول و خطیر دست یابد.

در خاتمه و در این راستا لازم است تاکید کنیم که همکاری مشترک و جمعی نیروهای چپ و کمونیست ضروری است بسیار از سطح همکاری ای که اکنون در “شورای همکاری” پیش می رود فراتر رود. امیدواریم این امر در کنگره بیشتر مورد توجه قرار گیرد!

بار دیگر کنگره موفقی را برایتان آرزو می کنیم!

کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران
هشتم اکتبر ٢٠٢٢