مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعلامیه خبری،

تجمع بازنشستگان مجتمع مس
اعتراض به خصوصی سازی صندوق بازنشستگی و غارت مس سرچشمه!

بنا به خبر دریافتی، بازنشستگان مجتمع مس سرچشمه در تاریخ نهم تیرماه، برای تمام اعتراضات و حرف های شنیده نشده کارگران، مقابله با چپاولِ صندوق بازنشستگان و اعتراض به واگذاری این صندوق کوچک به یک صندوق خصوصی، از صبح آن روز درب کارخانه را بستند. نماینده دولت در شهر رفسنجان استان کرمان در حالی به نماز ایستاد که حتی در جلسه واقع در مسجد حرف‌های نماینده بازنشستگان مس را هم نشنید. به بهانه حضور وی در روز جمعه، از صبح بازنشستگان در جلوی دربهای اصلی کارخانه تجمع کردند.

صندوق بازنشستگان مجتمع مس سرچشمه که به صراحت طبق ماده ی ٧ اساسنامه صندوق، یک موسسه غیرانتفاعی و دایر به سرمایه بازنشستگان است، به بهانه ای واهی در حال واگذاری به دولت است. شرکت ملی صنایع مس که خصوصی شده، نهادی در زیر دست دارد که به خاطر سرمایه سهام دارانش، نهادی دولتی تلقی شده و توسط دولت غارت می شود. صندوقی که بیش از ٥٠ درصد از سهام آن متعلق به بازنشستگان است چگونه دولتی تلقی می شود و مشمول ماده ١٧ قانون تجمیع صندوق های بازنشستگان می شود!

این صندوق با بیش از پنج هزار و پانصد نفر عضو قرار بود که توسط دولت، بودجه ی کمکی دریافت کند؛ اما حال یکسره بلعیده می شود و به انواع و اقسام صندوق های بازنشستگانِ ورشکسته مثل معلمان و مخابرات می پیوندد. دولت قصد ندارد به اعتراض برحق بازنشستگان زحمتکش پاسخ دهد بلکه میخواهد فقط منبعی از سرمایه را به بهانه های مختلف ببلعد. پیام بازنشستگان و کارگران شاغل این است که جمهوری اسلامی باید فورا از خصوصی سازی صندوق ها و حذف تعهدات دولت در قبال بازنشستگان دست بکشد!

***

استثمار و برده داری نوین کارگران پروژه ای این بار در خارج ایران

بنا به خبر دریافتی، بهره کشی ظالمانه از کارگران پروژه ای به مرزهای ایران محدود نشده و در خارج ایران و پروژه‌های برون مرزی نیز بطور مضاعف دنبال میشود. این بار در گروه فولاد بصره و پیمانکاری فردی به نام خسروی، کارگران بدون تعهد با مزد نازل بکار گرفته می شوند. غدیر خسروی جهت نصب تجهیزات فولادسازی نیروی پیمانکار را فقط از ایران استخدام می کند. اما این استخدام تنها نام استخدام را داشته است و هیچ نسبتی با استانداردهای جهانی قرارداد ندارد.

این قراردادها هیچ ضمانت اجرایی در ایران ندارد و قابل پیگیری نیست. کارفرمایان پیمانکار به هر بهانه ای می توانند سی روز حقوق کارگر را بالا بکشند و گاهی این اتفاق به بهانه های واهی رخ می دهد. کارگران در قرارداد متعهد می شوند که هیچ پیگیری حقوقی نکنند و از خود سلب شکایت می کنند و کارفرما هر زمان که خواست می تواند کارگر را اخراج کند. ضمن اینکه ساعت کار مشخص نیست. اگر برای کارگر حادثه ای رخ دهد و کارفرما تشخیص دهد که کارگر مقصر است، هیچگونه مسئولیت قانونی و یا عرفی در قبال کارگر ندارد.

جمهوری اسلامی به عنوان یک رژیم سیاسی موظف است حقوق قانونی کارگران برای کار چه در داخل و چه در خارج کشور را مطابق کنوانسیون‌های بین المللی کار تضمین کند اما چنین چیزی در عمل هرگز رخ نمی‌دهد.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
١٥ تیر ١٤٠٢- ٦ ژوئیه ٢٠٢٣

تداوم اعتراض کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه
روز دوشنبه ۱۲ تیرماه۱۴۰۲، کارگران رسمی شرکت نیشکر هفت تپه برای چندمین بار نسبت به عدم اجرای صحیح و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل مجدداً تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع کارگران تاکید دارند تا زمان حصول نتیجه به تجمع اعتراضی خود ادامه خواهند داد.
این کارگران در روز سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۳و۱۴ تیرماه نیز ابتدا در مقابل دفتر مدیریت شرکت تجمع برپا نموده و سپس دامنه اعتراض خود را به داخل دفتر مدیریت امور اداری شرکت کشانده و خواستار رسیدگی فوری به خواسته های خود شدند و اعلام نمودند چنانچه تا پایان هفته جاری اقدامی در مرتفع نمودن مسائل و اختلافات مورد بحث و نظر صورت نپذیرد، روز شنبه تجمع اعتراضی خود را در مقابل استانداری خوزستان برپا خواهند نمود.

تجمع راهبران خط پنج مترو تهران
روز دوشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۲، جمعی از راهبران خط ۵ مترو تهران در اعتراض به بندهای ضد کارگری برنامه هفتم توسعه درمورد بندهای مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور دست به تجمع زدند. با توجه به نظرکارشناسان HSE و کمیته استانی، شغل راهبری قطارهای مترو جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب گردیده است. قرار گرفتن در معرض برق فشار قوی، آلاینده های محیطی، آلودگی صوتی، ارتعاشات و کار در تونل آسیب های متعددی به بینایی، شنوایی، ریه، پوست و ستون فقرات راهبران وارد می کند؛ علاوه بر این آسیب ها استرس ناشی از پوشش به موقع حرکت ها و بعضاً تجاوز به حریم ریلی (خودکشی) روح و روان راهبران را آسیب پذیر نموده است. بر اساس بند (ب) تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی افرادی که ۲۰ سال متوالی در کارهای سخت و زیان آور اشتغال داشته باشند؛ با احتساب هر سال سابقه معادل ۱/۵ سال بازنشسته خواهند شد.

طبق بندهای (د) و (ذ) ماده ۲۹ فصل ۵ لایحه برنامه هفتم توسعه سنوات ارفاقی در مشاغل سخت و زیان آور برای هر سال ۱/۲ برابر و حداکثر هفت سال خواهد بود از طرفی حداقل سن لازم برای بازنشستگی در این مشاغل برای مردان پنجاه سال است؛ لذا اکثر راهبران بجای۲۰ سال ۲۶ سال و کسانی که از ۲۰ سالگی مشغول به کار شده اند ۳۰ سال باید کار کنند. این مورد فرسایش جسمی و روحی راهبران را افزایش داده و باعث کاهش ایمنی در حمل و نقل مسافران خواهد شد. از طرفی بند (ژ) لایحه مذکور، متوسط حقوق ۵ سال آخر بیمه پردازی را به عنوان مستمری بازنشستگی تعیین نموده که برخلاف قانون کنونی (میانگین۲ سال آخر) می باشد و باعث کاهش مستمری بازنشستگی خواهد شد. لذا راهبران قطارهای مترو به همراه سایر کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان آور اشتغال دارند درخواست حذف بندهای (د)، (ذ) و (ژ) ماده ۲۹ فصل ۵ لایحه هفتم توسعه را دارند.

اعتراض کارگران جایگاه‌های CNG شهرستان شوش
دو جایگاه سی ان جی بوعلی و سلمان فارسی شهرستان شوش متعلق به شهرداری این شهرستان و دارای حدود ۱۵ کارگر است. به گفته کارگران جایگاه بوعلی، آنها از آبان ماه سال قبل تاکنون فقط یک ماه حقوق دریافت کرده‌اند. این کارگران می‌گویند: بعد از تغییر پیمانکار، دریافتِ معوقاتِ مزدی ما از پیمانکارِ سابق بلاتکلیف مانده و از طرفی پیمانکار فعلی می‌گوید پرداختِ حداقل حقوق وزارتِ کاری برایش به صرفه نیست! کارگران جایگاه سلمان فارسی نیز با مشکلِ تأخیر در پرداختِ حقوق مواجه هستند. این کارگران چند سال سابقه‌ی کار دارند و کار با پیمانکار برای آن‌ها مشکلاتِ بسیاری ایجاد کرده است. آن‌ها خواستار بستنِ قرارداد مستقیم با شهرداری و حذف پیمانکار هستند. کارگران همچنین از شهرداری و اداره کار شهرستان شوش خواستند که نسبت به کارگرانِ این جایگاه‌ها بی‌تفاوت نباشند و با بازرسی از وضعیتِ کارگرانِ این جایگاه‌ها، اجازه‌ی تضییع حقوق کارگران را به پیمانکار ندهند.

درخواستِ ۱۸۰ کارگرِ اخراج شده‌ شهرداری جیرفت برای بازگشت به کار
از ابتدای خرداد ماه سال جاری با تصمیم شهردار سابق حدود ۱۸۰ کارگر خدماتی بیکار شده‌اند. آنان از شهردار جدید خواستار رسیدگی به مشکل و بازگشت به کار هستند. کارگران از بی‌توجهی شهردار سابق و اعضای فعلی شورای شهر جیرفت به وضعیت اشتغال کارگران بیکار شده انتقاد کردند و گفتند: شهردار سابق و اعضای شورای شهر جیرفت به خواسته بازگشت به کار و مشکلات معیشتی کارگران اهمیتی نمی‌دادند و حتی چندین‌بار با امید حمایت اعضای شورای شهر به دفاتر آنان مراجعه کردیم اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. آن‌ها با بیان اینکه ما ۱۸۰ کارگر، قربانی اختلافات مدیران شهرداری و دو دستگی آن‌ها شدیم گفتند: وضعیت معیشتی‌مان خوب نیست و برای تامین مخارج زندگی در مانده شده‌ایم. از شهردار جدید میخواهیم هرچه سریعتر نیروهای بیکار شده شهرداری را به کار سابقشان بازگرداند.

تجمع اعتراضی کارکنان نظام بانکی کشور مقابل مجلس
روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه۱۴۰۲ جمعی از کارکنان نظام بانکی کشور مطابق اعلام قبلی و در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل مجلس اقدام به تجمع کردند که با ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی روبرو شده و تجمع آنان در میدان بهارستان مورد حمله قرار گرفت.

تجمع اعتراضی بازنشستگان در استان ها
روز یکشنبه ۴ تیرماه بازنشستگان و مستمری‌ بگیران تأمین اجتماعی شوش، کرمانشاه، گیلان، اهواز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی، وضعیت بد درمان، اعتراض به تورم و گرانی و عدم رسیدگی به مشکلاتشان مجدداً دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استان ها
روز دوشنبه ۱۲ تیرماه، جمعی از بازنشستگان منطقه مخابراتی خوزستان،خراسان رضوی، کردستان، هرمزگان و کرمانشاه در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی و رفع مشکلات بیمه درمانی مجدداً مقابل ساختمان شرکت مخابرات این استان ها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان کشوری کرمانشاه، قزوین، سنندج، اردبیل و یزد، در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل صندوق بازنشستگی کشوری دست به تجمع زدند.

تداوم صدور احکام فله‌ای تعلیق دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه
کامیاب رحمانی، دانشجوی تربیت بدنی، علی سعدی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر، سعید ایران‌نژاد، دانشجوی کامپیوتر، علیرضا نادری، دانشجوی نفت، محمد مرادی و رامین حبیبی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه هستند که توسط کمیته انضباطی محکوم شده‌اند. پنج تن از دانشجویان به اتهام حضور در “اعتراضات” به دو ترم تعلیق محکوم شدند، در حالی که کمیته بدوی بدون حضور آنها و زمانی که در بازداشت بوده‌اند برگزار شده است. احکام علی سعدی و علیرضا نادری از نیمسال دوم اجرا شده‌اند. این دانشجویان آبان ماه گذشته بازداشت شدند و اکنون به قید وثیقه آزاد هستند.

دومین جلسه‌ی دادگاه توماج صالحی برگزار شد
حساب توئیتری منتسب به توماج صالحی از برگزاری دومین جلسه‌ دادگاه او در صبح ۱۱ تیر و در پشت درهای بسته خبر داد. طی این جلسه که در شعبه‌ یک دادگاه کذای اصفهان به ریاست قاضی براتی برگزار شد، توماج را از بابت اتهامات “افساد فی‌الارض، تبلیغ علیه نظام، همکاری با دولت متخاصم، اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر و توهین به رهبری” محاکمه کردند. رئیسیان، وکیل توماج، در ارتباط با این جلسه گفت: “امروز دادگاه به ریاست براتی برگزار و در نهایت ختم رسیدگی از سوی دادگاه اعلام شد. براین اساس دادگاه مبادرت به صدور رای خواهد کرد و تصمیم بر اساس قانون در یک هفته به ما ابلاغ خواهد شد”. محاکمه‌ی توماج در حالی صورت گرفت که او را بعد از دستگیری و طی بازجویی مورد ضرب و شتم قرار دادند. به طوری که پا و چشم راست او دچار آسیب شد. توماج همچنان بدون دریافت درمان از جراحات وارده رنج می‌برد. یه وان ری، کفیل سیاسی توماج در توئیتر خود نوشت: “دومین جلسه دادگاه نیز به صورت مخفیانه برگزار شد. رژیم از چه می‌ترسد”؟

تائید حکم اعدام عباس دریس
فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس، کارگر زندانی و از معترضان آبان ۹۸، در توئیتر خود از تائید حکم اعدام موکلش در دیوان عالی کشور خبر داد. فرشته تابانیان نوشت: “حکم اعدام موکلم عباس دریس در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور به اتهام محاربه بدون توجه به ایرادات ذکر شده تائید شد. از این حکم اعاده‌ دارسی خواهم کرد. متاسفانه حتی این حکم به من ابلاغ نشد و من از طریق ابلاغ استحضاری شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر متوجه شدم”. از اتهامات عباس دریس که در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۹۸، به دست ماموران اطلاعات بازداشت شد قتل عمد یک مامور نوپو در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ بود. حکم اعدام در شرایطی صدور یافته است که پیشتر وکیل او گفته بود که موفق شده رضایت ولی‌دم را بگیرد. جان عباس دریس در خطر جدی است. صدای او و صدای فرزندانش باشیم.

حکم بدوی دادگاه تجدید نظر آنیشا اسداللهی تایید شد
حکم بدوی دادگاه تجدید نظر آنیشا اسداللهی فعال کارگری عیناً تایید و به شعبه ۱ اجرای احکام زندان اوین ارسال شد. آنیشا اسداللهی، معلم و مترجم رسمی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی، بابت دو اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم اولیه در دادگاه تجدید نظر عیناً تایید و به شعبه ۱ دادگاه مقدس (اوین) ارسال گردید. قابل ذکر است هنوز نامه معرفی به زندان به ایشان ابلاغ نشده است‌. در اردیبهشت ۱۴۰۱ آنیشا اسداللهی، معلم، مترجم و فعال کارگری، به همراه همسرش کیوان مهتدی و تعدادی از معلمان و فعالین کارگری، از جمله اعضای سندیکا، در پرونده موسوم به دو فعال سندیکایی فرانسوی دستگیر شدند. ایشان با قید وثیقه به طور موقت آزاد شد و همسر ایشان، کیوان مهتدی، همچنان با گذشت بیش از یکسال در کنار دیگر معلمان و کارگران در زندان به سر میبرد و از آزادی ایشان ممانعت می‌شود و با احکام سنگین‌مواجه است.

درخواست فوری عفو بین‌الملل: جان مجاهد کورکور در خطر است؛ حکم اعدام باید متوقف شود
حکم اعدام مجاهد کورکور در شرایطی صادر شده است که متهم از حداقل حقوق قانونی، از جمله حق دسترسی به وکیل انتخابی، محروم بوده است. سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر ضمن اشاره به ایرادهای حقوقی بسیاری که در پرونده مجاهد کورکور وجود دارد، درباره اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام این متهم سیاسی در ایران هشدار داد و خواهان لغو حکم قطعی دادگاه و آزادی او شد. در این بیانیه، بار دیگر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به شکنجه و نقض ابتدایی‌ترین حقوق محکومان به اعدام، متهم شده است.

خودکشی مهدی صادقی تنها چند روز پس از آزادی از زندان
مهدی صادقی، جوان ۲۵ ساله اهل ایلام که طی روزهای اخیر از زندان آزاد شد، با مصرف دارو در کنار برج آزادی در تهران به زندگی خود پایان داد. وی حدود ده روز قبل پس از بارها بازداشت و محکومیت و تحمل شکنجه‌های بسیار روحی و جسمی از زندان ایلام آزاد شده بود. آقای صادقی پیشتر نیز در تاریخ بیستم مهر ماه ۱۴۰۱ نیز به مدت ۴۲ روز به اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تحریک و اغوا صحنه تظاهرات” بازداشت شده بود. وی ‌پس از پنج روز بازجویی و شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی ایلام منتقل و در تاریخ دوم آذر ماه با وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود. این شهروند بهمن ماه گذشته توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو ایلام به شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. او اسفند ماه گذشته برای بار دوم بازداشت شده بود.

ایرانشهر، عدم دسترسی به آب، برق، گاز، نان
ازدحام مردم چاه جمال ایرانشهر در صف طویل نانوایی در هوای گرم ۵۰ درجه: اخیرا مردم در همه شهرهای سیستان و بلوچستان با کمبود نان مواجهند به طوری که شهروندان ساعت ها باید در صف های طویل برای تهیه چند قرص نان مورد نیاز معطل بمانند.

خودکشی دسته‌جمعی یک خانواده در لرستان
روز شنبه، دهم تیر ما ١۴٠٢، یک زن در شهر دورود لرستان، به دلیل فقر و عدم توانایی در پرداخت اجارهٔ خانه، اقدام به خودکشی دسته‌جمعی از طریق مسمومیت دارویی کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که سه فرزند او در این فاجعهٔ انسانی جان باخته‌اند و خود نیز در کما به سر می‌برد. هزینه‌های سرسام‌آور زندگی در سال‌های اخیر و به ویژه قیمت‌های افسارگسیخته در بازار مسکن، عرصه زندگی را برای تهیدستان بیش از پیش تنگ کرده و گاه به قیمت جان آن‌ها تمام می‌شود: از تهیدستانی که برای برخورداری از یک زندگی حداقلی به مشاغلی طاقت‌فرسا روی می‌آورند و در جاده‌ها و کوه‌ها کشته می‌شوند، تا کسانی که هیچ راهی برای گذران زندگی نمی‌یابند و برای خلاصی از این شرایط فلاکت‌بار، دست به خودکشی می‌زنند. تنها در یک روز، یک زن در لُرستان که از شدت فقر به شغل خطرناک «شوتی‌گری» روی آورده بود، در اثر تعقیب پلیس، تصادف می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد و زنی دیگر، باز هم از لرستان، برای رهایی از فقر، خود و فرزندانش را به دست مرگ می‌سپارد. چنین هم‌زمانی‌ای صرفا یک تصادف نیست، بلکه جمهوری اسلامی با گسترش روزافزون دایره و شدت فقر، به طور سیستماتیک به کشتار تهیدستان مشغول است.