مقالات

آغاز اعتراضات قدرتمند کارگری در بریتانیا سعید آرمان

روز شنبە ١٨ ژوئن برابر با ٢٨ خرداد دەها هزار نفر از اعضای اتحادیەهای کارگری و مردم و احزاب و سازمانهای مدافع کارگران بە فراخوان کنگرە اتحادیەهای کارگری بریتانیا (TUC) در یکی از مراکز لندن تجمع و از آنجا بە سمت میدان روبروی پارلمان بریتانیا راهپیمایی شکوهندی را آغاز کردند.
این راهپیمایی اولین وبزرگترین تجمع اعتراضی بعد از پاندمی کرونا و بزرگترین راهپیمایی سازمان دادە شدە از جانب اتحادیەهای کارگری از سال ٢٠١١ می باشد. کارگران و مردمی خشمگین از سیاستمداران شیاد، سودجو و فاسد کە زندگی را بە جهنم برای اکثریت جامعە بدل کردەاند، جز خراب کردن آوار بر سر طبقە کارگر امر دیگری را برای خود تعریف نکردەاند. شعار اصلی این راهپیمایی مطالبە زندگی بهتر، افزایش دستمزدها بود. اتحادیەهای کارگری، معلمان، پرستاران، پست، آموزش، حمل و نقل، کارگران خدمات شهرداری و هتل و غیرە همگی حضور داشتند.
اعتراضات و اعتصابات بیشتری در راە است. پرستاران، معلمان، آتش نشانها و سایر بخشهای دیگر مطالبات خود را در راهپیمایی دەها هزار نفری روز ١٨ ژوئن (٢٨ خرداد) با حمل بنرهایی مطرح کردند، از جملە پرستاران خواهان افزایش ١٥ درصد اضافە دستمزد شدند. بحران سال ٢٠٠٨ تاکنون نە تنها ادامە داشتە بلکە سال بە سال شدت بیشتری گرفتە و اکنون بعد از پاندمی کرونا گلوی دەها میلیون کارکن و زحمتکش این کشور را می فشارد. افزایش تورم بە ١١ درصد رقمی بی سابقە در ٤٠ سال گذشتە . قیمت اجناس سیر سعودی طی میکند و بشدت بر سفرە مردم تاثیر جدی گذاشتە است و روز بە روز شمارش افرادی کە نیازمند بانک غذا (Food Bank) تهیە میکنند بیشترمی شود.
در پنجمین اقتصاد جهان میلیونها کودک از فقر و گرسنگی رنج می برند. طبق گزارش بی بی سی یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل در سال ٢٠١٧ در گزارشی گفتە بود ١٩ درصد کودکان زیر ١٥ سال بریتانیا در خانوادەهایی زندگی میکنند کە با مشکل تامین غذا مواجە هستند. آخرین آمار بنا بە سخنرانی رئیس کنگرە اتحادیەهای کارگری بریتانیا در راهپیمایی شنبە گذشتە چهار میلیون کودک در فقر زندگی میکنند. کودکانی هستند در سطل زبالە دنبال غذا می گردند. این است واقعیت اسفبار جهان کنونی چە در ایران یا بنگلادش و یا بریتانیا و ابرقدرت جهان آمریکا کە دەهها میلیون از بیمە درمانی محرومند. رسانەهای مزدور در تلاش بودند تا افکار عمومی را علیە اعتصاب کنندگان تحرک کنند. می گفتند پرستاران قادر بە رفتن بر سر کارشان نیستند و مخاطرات جدی بیماران را تهدید میکند و یا ایام امتحانات است و دانش آموزان از امتحانات آخر سال محروم می شوند. کاری کە این روزها و در بحبوحە یک اعتصاب شکوهمند بمنظور تحریک افکار عمومی و ضربە زدن بە کارگران اعتصابی حملە بە “مایک لینچ” Michael Lynch رهبر اتحایە کارگران راە آهن RMT آغاز کردە و او را موذیانه مورد سوال قرار میدادند کە بیشتر تفتیش عقاید این رهبر جسور کارگری بود. از او سوال می کردند “آیا شما مارکسیست هستید یا نە؟ اگر مارکسیست باشید میخواهید سرمایەداری را برچینید”؟ همان کاری کە برنامە تلویزیون بیست و سی با فعالین کارگری همچون اسماعیل بخشی و سپیدە قلیان و غیر کردند ،و یا برای معلمان مبارز همچون رسول بداقی، محمد حبیبی و غیرە مشغول سناریوسازی هستند. کارکرد سرمایە و نهادهای مزدورش در همە جای جهان بر علیە کارگران و مردم هستند. در ایران بە زمخت ترین شیوە از جملە زندان و شکنجە و سرکوب در خیابان و در بریتانیا تحریک افکار عمومی و مهندسی آن علیە کارگران و رهبران جسورشان گاە آشکار و گاە نهان.
هفتەای کە گذشت رسانەهای دست راستی سنگ تمام گذاشتند تا اعتراض کارگران در روز شنبە و اعتصاب روزهای سە شنبە و پنج شنبە هفتە جاری را کم اهمیت جلوە دهند و یا آنان را نامسئول بە حال جامعە و خودخواە کە صرفا بە فکر منافع خودشان هستند، معرفی می کردند. مدام میزان حقوقشان را کە (نسبتا با توجە بە کار سختی کە دارند و آنهم رانندگی قطار بویژە در زیر زمین) بیشتر از بخشهای دیگر است، بە رخ می کشیدند بدون اینکە یکبار هم بە شرایط سخت کاری آنها اشارە کنند. برای کارمندان بی بی سی ایرادی ندارد کە برخی از آنان بالغ بر ١٤٠ هزار پوند در سال مزد قلم دریافت بکنند، اما اگر کارگران درخواست دستمزد بیشتر بکنند خطوط قرمز سرمایەداران را رد کردەاند. این رسانەهای مزدوردرآن لحظات لال شدەاند میزان سود کمپانیها را بگویند، لذا رهبر اتحادیە در مصاحبەهای گوناگون بە مواردی از بی عدالتی در میزان دستمزدها اشارە کردە کە از زبان خودش نقل میکنم: فاصلە طبقاتی بیشتر و بیشتر شدە و فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر، کمپانیهایی کە در همین بخش سیستم راە آهن سود می برند قبل از هر چیز از هنگام خصوصی کردن سیستم راە آهن ١٢ بیلیون پوند سود بردەاند، یکی از سهامداران یک کمپانی در راە آهن ١٠٨ میلیون در سال گذشتە سود بردە است، ما دستمزد کافی نمی گیریم اما سود سرشار تولید می کنیم. برای نمونە پارسال یک فقرە دیگر پانصد میلیون سود بردە است، و یا بە دلیل خصوصی سازی در صنعت راە آهن یک نفر دیگر از کشوری دیگر آمدە بعنوان سرپرست ١،٢ میلیون در دوران کرونا فقط حقوق گرفتە است. این در حالیست کە دستمزد کارگران در سە سال گذشتە هیچ تغییری نکردە است. او در ادامە می گوید: اتحادیە ما RMT حق عضویت از اعضایش می گیرد و آمادە است بر سر هست و نیست خود بجنگد، اما بخشهای دیگر از توان مالی آنچنان برخوردار نیستند کە برای حقوق خود بجنگند. ما در شرایطی هستیم کە اشتغال کامل داریم اما دستمزدها راکد ماندە است و این اوضاع باعث می شود کە طبقە کارگر تاب نیاورند. اکثر مردم کشور در ٣ سال گذشتە افزایش دستمزد نداشتەاند، از دورە دیوید کامرون تاکنون دستمزدها راکد ماندە است. مشکل این است سود در حال افزایش است اما دستمزدها در جای خود.
رهبر اتحادیە آر ام تی در ادامە اوضاع را چنین توصیف میکند: دولت می گوید کە افزایش دستمزدها منجر بە افزایش قیمتها می شود در صورتیکە این کاملا بی معنی است بلکە سودجویی وحرص و ولع سرمایەداران قیمتها را افزایش میدهد نە اینکە افزایش دستمزدها. تمام کسانی کە در بخشهای خدمات درمانی، سالمندان، خدمات شهرداریها در چند سال گذشتە کار کردەاند، بە سطح حقوقهایشان حملە شدە و این دور معیوبی است و باید بالانسی وجود داشتە باشد. حقوقهای ما ناکافی و سود آنان سرشار.
مذاکرات نفس گیر اما بی نتیجە مابین اتحادیەهای کارگری آر ام تی و کارفرمایان قبل از اقدام بە اعتصاب در جریان بودە و دولت بە نمایندگی از کارفرمایان علیە کارگران شاخ و شانە می کشند بویژە وزیر ترانسپورت بریتانیا Grant Shapps در اوج وقاحت در پاسخ بە خبرنگار بی بی سی می گویدکە در دولت تونی بلی هم کە اعتصاب آتش نشانها صورت گرفت بلر با آنان مذاکرە نکرد و همینظور گوردن براون از حزب کارگر با کارگران پست مذاکرە نکرد. در مجموع گرانت شاپس میخواهد بە این اعتراض عظیم سە دهە اخیر پاسخ ندهد اما اتحادیە آر ام تی همراە با سایر اتحادیەهای کارگری مصمم هستند تا حصول توافق عقب ننشینند. این ارادە جمعی را در سخنرانیهای نمایندگان اتحادیەهای کارگری، معلمان، بخش آموزش و پرستاران در تظاهرات روز ١٨ ژوئن بە عینە مشاهدە کردیم . تاکنون دولت و کارفرما بر ٣ درصد افزایش دستمزد پافشاری میکنند و اتحادیە کارگران بر ٧ درصد. آنان خواهان لغو (بازخرید) اخراج ٢٥٠٠ کارگر بخش فروش تیکت و غیرە راە آهن هستند.
روند کنونی بعد از پاندمی کرونا گلوی کارگران و اقشار کم درآمد جامعە را بشدت فشردە است. گرانی سرسام آور گاز و برق و مایحتاج زندگی جامعە بریتانیا را دچار شوک کردە است. کمپانی نفت و گاز “شل” تنها در سە ماهە اول سال جاری ٧.٢ بیلیون سود بردە است کە تقریبا در سال مبلغی حدود ٣٠ بیلیون خواهد بود. این شکاف عمیق مابین سرمایەداران و کارگران قطعا بی پاسخ نخواهد ماند و ما شاهد موج دیگری از گسترش اعتراضات و اعتصابات در بخشهای دیگر از جملە معلمان، پرستاران، آتش نشانی ها و غیرە خواهیم بود.
بورژواها تمام هستی جهان موجود از نیروی کار کارگر گرفتە تا طبیعت و محیط زیست را بە خدمت خود گرفتە و بە خاطر حرص و ولع سیری ناپذیرشان جهان را بە تباهی می کشاند. از جنگ های امپریالیستی اشان تا سرشکن کردن مخارج این جنگهای بی ربط بە بشریت بر گردە طبقە کارگر، نمونە بارز آن سرازیر کردن میلیاردها پوند و دلار بە اکراین و تداوم یک جنگ ویرانگر کە هزینە آنرا طبقە کارگر بریتانی، آمریکا و سایر نقاط جهان باید تحمل کنند. بوریس جانسون و جو باید بە خزانە مردم دست می برند و از کیسە خلیفە می بخشند و آنگاە کە کارگران دستمزد مناسب و زندگی شایستە انسانی را مطالبە کنند در مقابلشان ایستادگی می کنند. کارگران بریتانیا بعد از پاندمی کرونا وارد دور جدیدی از تقابل با سرمایە شدەاند، تقابلی کە اجتناب ناپذیر و در عین حال نویدبخش است. راە خود را از حزب “کارگر” بریتانیا کم کم جدا میکند و کل بورژوازی بریتانیا از محافظەکارتر گرفتە تا جناح چب بورژوازی همە در یک سنگر علیە کارگران قرار گرفتەاند. این جنبش راهی جز پیشروی ندارد لذا باید وسیعا از آن حمایت کرد.
تلاش برای دستمزد مناسب و زندگی شایستە بە عبور از این نظام ضد بشری سرمایەداری گرە خوردە است. طبقە کارگر بریتانیا نیز راە دیگری جز عبور از این نظام استثمارگر وسودجو ندارد، همچنانکە کارگران، معلمان، پرستاران و بازنشستگان ایران نیز در این مسیر پا گذاشتەاند. مبارزە برای بە زیر کشیدن سلطە سرمایە و برقراری نظام سوسیالیستی امر کل طبقە کارگر است.
سعید آرمان
جمعە ٢٤ ژوئن ٢٠٢٢