مقالات

یادداشتها، سیاوش دانشور

 

در باره اهدای «جایزه مادلین آلبرایت به زنان ایران

دولت آمریکا در روز جهانی زن فیلی دیگر هوا کرد. روز ۸ مارس، در مراسم اعطای «جایزه بین‌المللی زنان شجاع ۲۰۲۳»‌ که با میزبانی جیل بایدن، همسر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و آنتونی بلینکن وزیر خارجه در کاخ سفید برگزار شد، جایزه افتخاری «مادلین آلبرایت» به زنان مبارز ایران اهدا شد.

اسم مادلین البرایت مو بر بدن راست میکند. فردی خشن، بی روح و قاتل که نقش مهمی در جنگهای آمریکا و تحمیل تحریمها و کشتارهای جمعی داشت و خونسردانه می‌گفت قتل بیش از نیم میلیون کودک برای تحمیل قدرقدرتی آمریکا ارزش دارد و بهای زیادی نیست؛ “من فکر می کنم این انتخاب بسیار سختی است، اما بها، ما فکر می کنیم، ارزش آن را دارد.”

حالا زنان آزاده و انقلابی در ایران چه نسبتی با این قاتل دارند؟ این جایزه افتخاری برای زنان در ایران نه فقط افتخار ندارد بلکه توهین به شعور مردم تلقی میشود. این جایزه را باید به واحد خواهران زینب و کماندوهای زن ارتش سرکوب خامنه ای میدانند که در کنار همکاران مذکرشان به زنان مبارز حمله میکنند، می کشند و مثل مادلین فکر میکنند برای بقای نظام و اسلام ارزش آن را دارد و بهای زیادی نیست.

دولت آمریکا با این بازی در کاخ سفید با جمهوری اسلامی به زبان زرگری دیپلماتیک حرف میزند. زنان بهانه اند، رژیم مخاطب و نشانه است. تا به جنبش انقلابی و زنان در ایران برمیگردد، نه اهداف و نه انسانیت و منش آزادی‌خواهانه این جنبش، هیچ نسبتی با کابوس مادلین البرایت قاتل کودکان و زنان ندارد. این بساط فریب را جمع کنید!

٩ مارس ٢٠٢٣

مقاومت بی فایده است، شکست خورده آید!

این قیافه های پر از کینه و عقده را ببینید! اینها گروه و تیمهای مانور ضد زن «تذکر لسانی» اند، همانها که در دو ساعت مهسا را کشتند. «تذکر لسانی» نام جدید گشت ارشاد است که با این قیافه عجیب و غریب، قرار است با «بی حجابی» دربیافتند. این پیاده نظام جنگ شیمیایی علیه زنان و دختران دانش آموز است که میخواهد روی دوش آن توحش و تروریسم جمعی، عقب نشینی های لازم را به زنان و جامعه تحمیل کند. بعبارتی دقیقتر، میخواهد دستاوردهای تحمیل شده خیزش انقلابی از جمله پرت کردن حجاب اسلامی و عادی شدن نسبی بی حجابی را بازستاند.

زنان جسور و نسل جدید بزرگ‌ترهای اینها را در تابستان امسال حسابی ادب کردند. در شهریور ماه چنان شوریدیم که هنوز کابوس آن بر عمارت اسلام رعشه می‌اندازد. حالا این مترسک ها و امثال آنها در کارخانجات و ادارات و مدارس، زن و مرد انقلابی را نمی‌ترساند بلکه شمایل کریه و وحشت فاشیسم و ضدانقلاب را از اراده بزرگ جامعه برای تغییر می بینند.

مقاومت بی فایده است، شکست خورده آید! این مزدوران بی ادب و خشن و آموزش دیده غلط میکنند به کسی «تذکر» بدهند. دخالت در زندگی خصوصی و نوع پوشش مردم ممنوع! اینها اما برای حمله به زنان و ارعاب جامعه آمدند و لازمست درجا جواب لازم و درخور را بگیرند.

٩ مارس ٢٠٢٣

کدام تاکتیک؟
اعتصاب و اعتراض نه خانه نشینی

یک هدف جمهوری اسلامی از حملات شیمیائی به مدارس و مراکز آموزشی خانه نشین کردن زنان و دانش آموزان دختر و از صحنه حذف کردن بخش مهمی از نیروی فعاله خیزش انقلابی است. سیاست تعطیلی و نرفتن دانشجویان و دانش آموزان به دانشگاه ها و مدارس در خدمت اهداف جمهوری اسلامی است. معلمان بدرست سیاست اعتصاب و اعتراض را برگزیدند و مورد حمایت قرار گرفتند. اعتصاب باید با اعتراض و پس راندن حکومت ترکیب شود.

٦ مارس ٢٠٢٣

تا #آشویتس و #داخائو فاصله زیادی نداریم!
رژیم را بکوبیم و در قبال فرضیه های انحرافی هشیار باشیم

حمله شیمیایی به شهروندان بیدفاع در محیطهای آموزشی، ماهیتا با اقدامات نازی ها در آشویتس و داخائو تفاوتی ندارد. این گازها را مقداری تقویت کنید به صحنه های بمباران مردم بپاخاسته سوریه با بمب های بشکه ای توسط بشار اسد و بمباران شیمیایی مردم بیدفاع حلبچه توسط صدام حسین میرسید. دولتهای سرمایه داری در جنگهای دودهه اخیر بسیار بیشتر جلو رفتند و از اورانیوم رقیق شده و بمب فسفری هم استفاده کردند.

حملات تروریستی گسترده با استفاده از گازهای مسموم کننده، که بطور عجیبی نمیتوان ردی از خصوصیات آنها، سازندگان و نهادهایی که امکان دسترسی به این نوع سلاح را دارند کشف کرد، ماهیتا فرقی با اتاق گاز و کوره آدمسوزی فاشیستها ندارد. تفاوت تنها در میزان و غلظت سم استفاده شده است، اما ماهیت عمل یکی است. این بیو- تروریسم سازمانیافته دولتی است.

علیرغم طرح فرضیه های مضحک و دنباله روی آگاهانه و ناآگاهانه عده ای از این فرضیات، حکومتی ها حتی نمیخواهند پنهان کنند که این اقدامات توسط آنها صورت گرفته است. دلیل برای این ادعا اینست که هر روز در دهها شهر به مدارس و دانشگاه و خوابگاه حمله میشود، یکنفر حین عمل دستگیر نمیشود، هیچ ردی از آثار جرم نیست، اما با توحش تمام به پدر و مادر دانش آموز مسموم شده تعرض می کنند و در هر مورد توجیهی توسط امنیتی ها دست و پا میشود.

حملات شیمیایی و تروریستی سازمانیافته حکومتی به مردم و اساسا زنان و دانش آموزان مدارس دخترانه، ادامه سیاست مقابله با خیزش انقلابی و یک رکن سیاست جنگ بقای حکومت است. سیاست اردوی انقلابی نمیتواند چیزی کمتر از درهم شکستن این ضد حمله و خرد کردن دندانهای تیز و خونین حکومت باشد. سخنان خامنه ای برای «شناسایی و مجازات» بانیان این اقدامات باندازه همین حملات جنایتکارانه آزاردهنده است. منتظر کمدی اکتشافات محیرالعقول «سربازان گمنام امام زمان» باشید!

از پیش نیز باندازه کافی داستان پلیسی جنایی و فرضیه های مختلف طرح شدند: «هزاره ها» که یک جریان اسلامی اند و معتقدند هر هزار سال یکبار باید اتفاقی مهم رخ دهد. «خودسرها» که از حکومت حرف شنوی ندارند و دست به اقداماتی مانند قتل و غیره میزنند. «تندروهای درون حکومت» که کاسه داغ تر از آش خامنه ای هستند مانند موئتلفه و مهدیون و نوع مصباح یزدی که میخواهند کلا زنها را خانه نشین و از اجتماع دور کنند، حزب توده و اصلاح طلبان در پروراندن این نوع سناریو حق استادی بر طرح کنندگان اخیر دارند. یا از داعش و وهابی و دولت اسرائیل اسم برده شده است.

از نظر ما این فرضیات مجموعا مهمل اند، خاصیتی جز وقت خریدن و سرگرمی برای مردم و مهمتر برگرداندن توجه مردم به بیرون حکومت ندارد. هدف اساسی این فرضیات اینست که کار حکومت نیست، چرا باید حکومت دست به چنین کاری بزند، منطقی نیست و با عقل جور درنمی آید! اگر این فرض را قبول کردیم، آنوقت وارد پله دوم می شویم: خواست «اجرای عدالت» از حکومت قاتلین و مسببین تروریزه کردن جامعه. یک خط اصلاح طلبانه کامل که هم خامنه ای و نظام را از زیر فشار انتقاد و اعتراض بیرون می برد و هم قاتل را به دادستان و مدعی العموم ارتقا میدهد. برخی بیانیه ها و نامه های منتشر شده با امضای وسیع اصلاح طلبان همین خط را دنبال میکند. آنوقت شبه معترض در این قالب میخواهد حکومت از خودش «رفع شبهه» کند، یعنی سران سه قوه محکوم کنند و عاملان و آمران را بازداشت و مجازات کنند! عجب دنیای گل و بلبلی است، اعاده حیثیت از فاشیسم!

خط سیاسی درست و بی اما و اگر اینست: خامنه ای و سازمانهای امنیتی تحت مسئولیتش طراح و بانی و مجری و لجستیک کل این تروریسم علیه شهروندان هستند. این یک جبهه تعرض ضد انقلاب اسلامی به زنان و خیزش انقلابی برای بازسازی سنگرهای فروریخته است.

شعار #حکومت_بچه_کش_نمیخوایم دقیق ترین شعار و سیاستی است که مردم فهیم ایران در قبال این واقعه تاکنون طرح کردند. سیاست ما اینست: رژیم را بکوبیم و در قبال فرضیه های انحرافی هشیار باشیم.

یک سوال میماند که بعناوین مختلف در فضا چرخ میزند. آیا این اقدامات تروریستی طرحی برای انحراف اذهان عمومی و بازی دادن آنها برای اجرای یک طرح بزرگتر مثل آزادسازی بیشتر قیمت ها و معامله با دول غربی نیست؟ یعنی در شرایطی که شما دارید برای یک امر واقع نبرد میکنید همزمان در سنگرهای دیگری به شما تهاجم شود!

طرح «مولد سازی» و افزایش سرسام آور نرخ دلار و سیاستهای اخیر دول غربی در قبال جمهوری اسلامی چنین فرضیه ای را بدرجه ای موجه نشان میدهد. بنظر من این بحث در عین وجود عناصری از حقیقت در آن بی ربط به سیاست واقعی و سوالات مهم امروز رژیم اسلامی است. این دیدگاهی زیادی «اکونومیستی» در یک دوره انقلابی است. سیاست فوق، طرح و برنامه کل بورژوازی ایران در حکومت و در اپوزیسیون بوده و هست که از دوره رفسنجانی تا امروز قدم بقدم اجرا شده و هر دولت بورژوایی دیگر هم کمابیش همین مسیر را دنبال میکند. اصلاح طلبان کاسه داغ تر از آش همین سیاست اند. موضوع مرکزی امروز برای حکومت اقتصاد نیست، بلکه سیاست بقای حکومت است، منافع آتی و درازمدت اقتصادی طبقه سرمایه دار ایران در گرو کوبیدن انقلاب و به خانه فرستادن مردم است.

قطب نما را گم نکنیم، هدف این فرضیه ها مهندسی افکار عمومی و پاشاندن نیروی اعتراضی بالقوه و بالفعل علیه این فاجعه است. توجه داشته باشیم که رژیم به یک گام عقب نشینی ما رضایت نمیدهد، تعرض میکند، میکشد، نابود میکند، تا جایی که برای مدتها نتوانیم کمر راست کنیم. خامنه ای را هیتلر خطاب کنید، رژیم ایران بطور علنی و مقابل چشم جهانیان پرده هایی از آشویتس و داخائو را بازسازی می کند، به آنها فرصت ندهیم، طومارشان را برچینیم.

فردا سه شنبه ۱۶ اسفند همه جا همراه با معلمان و دانش آموزان دست به اعتراض بزنیم. سراسر ایران باید جنبش انقلابی علیه حکومت فاشیست و بچه کش بپاخیزد!

#نمیتوانم_نفس_بکشم
#حکومت_بچه_کش_نمیخوایم
#بسیجی_سپاهی_داعش_ما_شمایی
#بیو_تروریسم
۱۵ اسفند ۱۴۰۱- ٦ مارس ٢٠٢٣

وقتی قاتل دادستان میشود!

خامنه ای که گویا در خواب زمستانی بوده، بیدار شده و خواهان «شناسایی و اشد مجازات» برای حملات شیمیایی به مدارس دخترانه شده است.

آدم کهیر میزند از این همه وقاحت و تحقیر شعور مردم. کسی که حکومتش بانی و سازمانده حملات روزانه به دهها مدرسه است، از «اجرای عدالت» سخن می‌گوید. قاتل، دادستان شده است، دو روز دیگر سناریوی دست ساز و قلابی شان را ببینید.

اگر حرف خامنه ای را باور کنیم، باید خود وی و مجتبی و عوامل سپاهی و بسیجی و داعشی را به «اشد مجازات» محکوم کرد!

مردم!
از ظرفیت اعتراض و هشیاری جامعه ترسیده اند و می‌خواهند طوری پروژه نسل کشی را جمع کنند. توی دهان خامنه ای بزنیم. #حکومت_بچه_کش_نمیخوایم!

٦ مارس ۲۰۲۳

جنگ شیمیایی حکومت با دانش آموزان و جامعه
اعتراضات جاری را حمایت و گسترش دهیم

امروز یکشنبه ۱۴ اسفند، دبیرستان رقیه در آبادان با ۲۷ بیمارستانی، مدرسه زینب در رامهرمز با صدها مسموم و ده‌ها بیمارستانی، دبیرستان نیمه شعبان در گرمدره کرج، دبیرستان شاهد جاویدالاثر و هنرستان فاطمیه در همدان، مدرسه ابوریحان در تهران، مدرسه سرداران در تبریز، مدرسه معطری در شیرار و مدرسه راهنمایی معصومیه شاهد در گیلان غرب هدف حملات شیمیایی و ترور بیولوژیکی حکومت اسلامی قرار گرفتند. تا ظهر امروز یکشنبه ده‌ها مدرسه دخترانه در شهرهای تهران، کرج، اهواز، آبادان، خرمشهر، تبریز، مشهد، شیراز، زنجان، همدان، اصفهان، گیلان‌غرب، ابهر، هفتگل، فولادشهر، خلخال، شهریار، گنبدکاووس، رامهرمز، بوشهر، یزد، نیشابور، ساری و بابل هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند.

دیروز شنبه ۱۳ اسفند حکومتی ها دانش آموزان را در دهها مدرسه در سراسر ایران مورد حمله های شیمیایی قرار دادند. دستکم ۳۷ مدرسه در ۱۱ استان و بنا به آماری ۱۱۰ مدرسه تنها در روز شنبه مورد هجوم تروریستی قرار گرفتند. مدارس دخترانه مورد هدف تروریست های حکومتی بودند.

این یک جنگ تمام عیار با روشهای کثیف علیه خیزش انقلابی و زنان و مردان بپاخاسته است. حکومت دارد میگوید در دفاع از نظام و مقابله با مخالفین هر راه و هر شیوه ای مجاز است. خامنه ای دارد میگوید حاضرم هولاکاست اسلامی دیگری خلق کنم اما عقب نمیروم. همینجا باید شکستش داد و گام بازگشت ناپذیر دیگری عقبش راند.

در روزهای اخیر اعتراض مردم و خانواده ها به تهاجم تروریستی حکومت بالا گرفته است. معلمان و فرهنگیان فراخوان اعتصاب و اعتراض دادند. از جانب فرهنگیان و دانش آموزان انقلابی حمایت های بسیاری شده است. زنان مستقلا وارد عمل شدند. خانواده ها و مردم بشدت عصبانی اند. کسی دیگر دنبال فرضیات پوچ نیست و همه میدانند کار حکومت است. باید بفوریت و قاطعانه اجتماعات اعتراضی ضد حکومتی را همه جا برپا کرد. از این حکومت طلب «اجرای عدالت» و «آمران و عاملان» را مجازات کردن، خودفریبی محض است.

خامنه ای در راس سازماندهی تروریسم جمعی دختران ماست. اگر امنیت برای فرزندان ما وجود ندارد برای هیچ حکومتی هم نباید وجود داشته باشد.

۵ مارس ۲۰۲۳

دم خروس #حکومت_بچه_کش

۱. گازهای مسموم کننده را در بقالی سر کوچه نمی فروشند.
۲. دسترسی به این نوع گاز برای افراد عادی که سهل است، برای صنایع هم بدون مجوز ممکن نیست.
۳. دسترسی به این میزان کپسول حاوی گازهای سمی تنها توسط سازمانهای خاص ممکن است.
۴. تامین چاشنی انفجاری یا پخش گاز با ریموت از راه دور فقط از سازمانهای امنیتی برمی آید.
۵. گسترش حملات به دهها مدرسه در شهرهای مختلف تنها در یکروز، مستلزم لجستیک و آزادی عمل بالاست.
هیچ احمقی به داعش و اسراییل و امثالهم فکر نمیکند، سرنخ و سازمان و طراحی و تدارک و اجرا همه یکجاست؛ بیت خامنه ای.

علیه #حکومت_بچه_کش متحدانه بپاخیزیم!
#بسیجی_سپاهی_داعش_ما_شمایی
#بیو_تروریسم
۵ مارس ۲۰۲۳

زاهدان، شعار الله و اکبر علامت خوبی نیست

در دو سه هفته اخیر در زاهدان، شعار الله و اکبر هرچند محدود در تجمع تکرار میشود. مولوی ها هر اهدافی که دارند و یا مردم از سر پراگماتیسم و یا حتی حس تعلق چه رابطه ای با آنها برقرار می کنند، فعلا موضوع بحث من نیست. مهمتر اینست که این محاسبات تاکنون در شعارهای خیابان تاثیر نداشت. خیابان همدل با سراسر ایران و در جاهائی میلیتانت و پیشرو بود.

بازگشت شعار الله و اکبر به اجتماعات یک علامت هشدار است، از یک تهدید بالقوه سخن میگوید، مخاطره ای که اگر به آن حساسیت نداشته باشیم میتواند اعتراضات را در گرداب خود غرق کند. کارکرد شعار الله و اکبر در اجتماعات مثل شعار جاوید شاه است، بی ربط به اعتراض و به آمال مردم.

اما شعار الله و اکبر مقدمه تعرض یک خط سیاسی است، جریان طالبانیستی و مرتجع که هدفش سوار شدن بر حرکت اعتراضی مردم در بلوچستان و معامله با آن برای کسب امتیاز است. هشیار باشیم و آگاهانه مقابله کنیم.

٣ مارس ٢٠٢٣