مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعلام تجمع اعتراضی در هفت تپه
کارگران هفت تپه برای روز پنجم فروردین اعلام تجمع اعتراضی کرده اند و دلیل اصلی تجمع را “اعتراض به مصوبه ظالمانه شورای عالی کار که مبلغ پنج میلیون در ماه رو تعیین کرده در حالی که خط فقر درآمد بیست میلیون در ماه است”.

“سایر مطالبات بسیار مهم که کارگران هفت تپه دارند و قرار است در این تجمع مطرح شود عبارتند از: – مطالبه همسان سازی – مشکل منازل سازمانی – تبدیل قرداد همکاران فصلی – مشکلات همکاران در ام.دی.اف – بازگشت به کار اسماعیل بخشی”.

بانه، قتل یک جوان و به آتش کشیدن پاسگاه مزدوران در منطقه بانه
بنا به گزارش منتشر شده، ساعت ۷ عصر امروز چهارشنبه ٢ فروردین ١٤٠٢ جوانی ١٩ ساله به اسم بهزاد عزیزی هنگام بازگشت به محل سکونت خود در روستای “درگاه شیخان ” در مسیر بانه-بوین، در ایست بازرسی کریم آباد که اخیرآ و بعد اعتراضات دایر شده، مورد اذیت و آزار مزدوران پاسگاه قرار میگیرد. بهزاد به دفاع از خود می پردازد و مقاومت میکند. جنایتکاران سپاه پاسداران وقتیکه با مقاومت این جوان روبرو می شوند، مستقیم به سوی ایشان تیراندازی و چند گلوله به سر و بدنش اصابت میکند. متاسفانه بعد از چند دقیقه بهزاد جانش را از دست می دهد. مردم محل با اطلاع از این جنایت به پاسگاه کریم آباد یورش برده و آن را به آتش میکشند. مزدوران سپاه از ترس خشم و اعتراض مردم فرار کرده و محل را ترک میکنند. جنازه بهزاد عزیزی به بیمارستان بانه منتقل و مردم در جلو بیمارستان تجمع اعتراضی برگزار کرده اند. مرگ بر جمهوری قاتل و جنایتکار اسلامی و مزدورانش.

صدور حکم اعدام برای پنج زندانی سیاسی در ارومیه
در هفته‌های گذشته شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست #قاضی_نجف‌زاده، پنج شهروند اهل ارومیه به نام‌های: #نسیم_نمازی، #وفا_هناره، #آرام_عمری_بردیانی، #رحمان_پرحازو و #منصور_رسولی را به اتهام « مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع اسرائیل» به اعدام محکوم کرده است.

حداقل مزد‌ کارگران در سال ۱۴۰۲ با چندین پلە زیر خط فقر تعیین شد
شورای عالی کار ضد کارگری کە شامل نمایندگان کارفرما، دولت و شوراهای اسلامی کار هستند روز ٢٩ اسفند بعد از نمایش چانە زنیهای کذایی حداقل دستمزد سال ١٤٠٢ را تصویب و اعلام کردند. در این مصوبه شرم آور و ضد کارگری افزایش ظاهری ۲۷٪ پایه دستمزد و ۲۱٪ سایر سطوح، درشرایطی که نرخ تورم فقر و گرسنگی بە طبقە کارگر و اکثریت مردم تحمیل کردە است، شورای عالی ضد کارگری تنها بفکر تداوم تحمیل کار ارزان برای انباشت سود بیشتر سرمایەداران و دولت بعنوان کارفرمایان است. در این مصوبە ضد کارگری پایە دستمزد ۸ میلیون و ۸١۲ هزار تومان، اعلام شدە است. این در حالی است کمیسیون تعینی کارفرما و دولت برای نرخ سبد کالا را ١٢ میلیون و ٨٠٠ هزار تومن را با پاین آوردن کیفیت مواد غذایی، پروتینی و ویتامینی تعیین کردە بود. در عینحال کارشناسان مستقل اقتصادی و فعالین کارگری خط فقر را ٢٠ میلیون اعلام کردند.

لازم بە یادآوریست این مصوبە ضد کارگری شامل کل طبقە کارگر نمیشود، کارگاە های کمتر از دە نفر همراە با مناطق اقتضادی آزاد و تجاری شامل قانون کار نمیشوند. در واقع بخشی از کارگران در شرایط بردە داری تحت کنترل سرمایەداران قرار دارند. اما طبقە کارگر در هیچ زمانی ارزشی برای مصوبات ضد کارگری شورای عالی کار قائل نبودە است. قطعا سال ١٤٠٢ را در ادامە خیزش انقلابی ٦ ماهه اخیر شروع میکنیم و این مصوبە کذایی شورای کار بە خشم بیشتر در میان کارگران دامن میزند و موجب اعتراضات گستردە تر میشود.

تجمع اعتراضی معلمان مریوان به دلیل تبعیض ستم روا داشته شده به معلمان
به دلیل عدم پاسخگویی مدیران آموزش و پرورش به اعتراضات معلمان و مطالبه گری انجمن صنفی معلمان سروآباد و مریوان، معلمان مریوان، روز ۲۵ اسفند در مقابل اداره آموزش و پرورش مریوان برای مطالبه حق معلمان فعال صنفی استان کوردستان تجمع اعتراضی برگزار شد. لازم به ذکر است که بنا بر برگزاری این تجمع در داخل ساختمان آموزش ‌‌و پرورش مریوان بود اما معلمان با در بسته‌، قفل شده‌ی، این اداره مواجه شدند و اینتجمع در مقابل این اداره برگزار گردید.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روزیکشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱، بازنشستگان تامین اجتماعی شوش، اهواز، شوشتر، در اعتراض به گرانی، فقر و فساد، تورم، وضعیت بد معیشتی و عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع زدند. روز چهارشنبه دوم فروردیننیز، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی شوش در اعتراض به مصوبه ضدکارگری تعیین دستمزد شورای عالی کار‌، گرانی، فقر و فساد، تورم، وضعیت بد معیشتی و عدم رسیدگی به مطالباتشان مجددا مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی مدیران مراکز مثبت زندگی بهزیستی
شنبه ۲۷ اسفندماه مدیران مراکز مثبت زندگی بهزیستی و کمپین معلولان در برابر سازمان برنامه و بودجه در اعتراض به عدم پرداخت بودجه این‌ مراکز دست به تجمع زدند.

مزاحمت ماموران شهرداری در قلعه حسن خان
مامورن شهرداری در شهر قدس قلعه ‌حسن ‌خان (استان تهران) با پاشیدن آب روی دستفروش‌ها و مردم رهگذر، مانع از کاسبی آنها در روزهای نزدیک به سال نو می‌شوند. همچنین در آستانه عید نوروز مأموران شهرداری به دستفروشان زنجان نیز حمله‌ کردند.

ریزش یک سوله در فرودگاه بین المللی تهران، ۱۳ کارگر مصدوم شدند
۱۱ مصدوم این حادثه توسط اورژانس و هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند و دو مصدوم دیگر نیز در حال درمان سرپایی هستند و تیم‌هایی از اورژانس و آتش نشانی فرودگاه در محل حضور دارند. این سوله توسط یکی از شرکت‌های هواپیمایی در حال ساخت بوده است، که ریزش می‌کند.

ادامه اعتراضات مردم فرانسه درشهرهای مختلف علیه افزایش سن بازنشستگی
دهها هزار نفر از مردم معترض در سراسر فرانسه عصر پنج‌شنبه به خیابان‌ها آمدند تا به تصمیم دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در توسل به تبصره سوم ماده ۴۹ قانون اساسی برای تصویب لایحه اصلاح نظام بازنشستگی اعتراض کنند. تنها در میدان کنکورد پاریس، هزاران نفر در حالی که عمدتا پرچم‌های اتحادیه‌های مختلف کارگری را در دست داشتند آتش برافروخته بودند، تجمع بزرگی را برگزار کردند. گزارش‌ها از مناطق مختلف پاریس حاکی است که درگیری و تعقیب و گزیر بین پلیس و معترضان پنج‌شنبه شب در چند منطقه از شهر ادامه داشته است. مجلس ملی فرانسه بعدازظهر روز پنجشنبه نیز صحنه اعتراض نمایندگان مخالف دولت به الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه بود. نمایندگان مخالف دولت با خواندن پیاپی سرود ملی فرانسه مانع از سخنرانی خانم بورن شدند و رئیس مجلس برای دقایقی مجبور به اعلام تنفس و تعلیق جلسه شد. مردم فرانسه زیربار این‌ سیاست ارتجاعی نمیرون و به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

آخرین وضعیت گلرخ ایرایی
گلرخایرایی، زندانی سیاسی با گذشت شش ماه از زمان بازداشت و با وجود برگزار شدن جلسه دادگاه، همچنان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین به‌سر می‌برد.

سپیده قلیان از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد
سپیده قلیان، فعال خوشنام کارگری شامگاه یکشنبه ۲۸ اسفند، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی در تاریخ بیست و چهارم اسفندماه، ساعاتی پس از آزادی از زندان اوین، در مسیر تهران به دزفول توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.

محکومیت چهار فعال کارگری و محیط ‌زیستی بە دو سال حبس تعزیری
شعبە سوم دادگاه کذایی ارومیه چهار فعال کارگری و محیط ‌زیستی شهرهای اشنویه و نقده، آقایان عباس هاشم ‌پور، خلیل مرادی، ابراهیم قهرمانی و بهرام جعفری را از بابت اتهام “اقدام علیە امنیت ملی کشور” بە تحمل دو سال حبس بە قید احتساب و کسر ایام بازداشت قبلی محکوم نمود کە مستنداً بە مادە ۴۶ قانون مجازات اسلامی اجرای این حکم بە مدت چهار سال شامل تعلیق می‌شود. آقایان عباس هاشم ‌پور، خلیل مرادی، ابراهیم قهرمانی و بهرام جعفری در جریان اعتراضات مردمی نسبت به قتل مهسا امینی، روز پنج ‌شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی شهرهای اشنویه و نقده بازداشت و پس از حدود ۷۰ روز بازداشت، سرانجام روز یک‌شنبه ۱۳ آذرماه ١۴٠١ هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شدند.

بهمن بهمنی به دلیل فشار برای اعترافات اجباری درباره قتل کیان پیرفلک کودک دە سالە اعتصاب غذا کرده است
بنا به اخبار منتشره بهمن بهمنی، از بازداشت‌شدگان ایذه، از دوم اسفند در اعتراض به فشار نیروهای امنیتی برای اخذ اعترافات اجباری درباره نقش داشتن در کشته شدن کیان پیرفلک اعتصاب غذا کرده است. برخی گزارش‌های دیگر حاکی از وضعیت وخیم او است.بهمن به «افساد فی‌الارض» متهم شده است.

رای انفصال از خدمت اسماعیل خدایاری دبیر زبان انگلیسی قزوینی
اسماعیل خدایاری دبیر زبان انگلیسی منطقه خرمدشت، شهر تاکستان، به اتهام تبلیغ علیه نظام با دستور، نقی سیاهکالی مرادی، مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین و با رای هیأت تخلفات اداری آموزش و پرورش این استان به ۳ ماه انفصال از خدمت و رای آماده به کار محکوم شد. کسر از حقوق ایشان در فیش های دی، بهمن و اسفند ماه اعمال شده است.

پیام سمانه اصغری نیلوفرحامدی و الهه محمدی از زنان زندانی در قرچک
شش ماه را گذراندیم. ما این سوی دیوارهای بلند زندان و شما همدلان و عزیزان، سوی دیگر. با این حال جوانه‌های سرانگشتان‌تان، امید را در دل ما زنده نگه داشت و گرمای دلتان، توان ادامه دادن را در زانوان‌مان. از شما بسیار آموختیم. شما که با مهربانی و حمایت بی‌دریغ، کنار ما، خانواده‌هایمان و دوستانمان بودید. در آغاز سال نو وظیفه خود می‌دانیم دستان پرمهرتان را بفشاریم و سپاسگزارتان باشیم. به امید روزهای روشن‌تر، کنار هم در سال۱۴۰۲.

بازداشت سلیمان عبدی
صبح روزیکشنبه ۲۸ اسفند حوالی ساعت ۱۰ صبح آقای سلیمان عبدی عضو خوشنام انجمن صنفی معلمان کردستان شاخه سقز و زیویه با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد. در جریان تفتیش غیرقانونی منزل آقای عبدی لپ تاپ و تلفن‌های همراه خودشان، همسر و دخترشان نیز ضبط شده است. آقای عبدی که از شهروندان خوشنام اهل سقز است در جریان کمپین‌های مردمی برای مقابله با کرونا، و همچنین زلزله سرپل ذهاب و سیل لرستان از شخصیت های مورد وثوق مردم منطقه بودند.

فریاد فریاد، از این همه بیداد
گزارش‌ها از اخراج خواهر جواد حیدری از کار و اخراج خواهر مجیدرضا رهنورد از دانشگاه فائزه رهنورد، درحالیکه ترم‌های پایانی رشته‌ی حقوق را در دانشگاه میگذراند، تنها به دلیل اینکه خواهر مجیدرضاست، از دانشگاه اخراج شد. مجیدرضا رهنورد یکی از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی بود که در ۲۱ آذر ماه ۴۰۱ به فاصله ۲۳ روز از زمان بازداشت، با حکم جنایتکارانە دادگاه کذایی مشهد، اعدام شد.

همچنین فاطمه حیدری خواهر جواد حیدری از کشته شدگان خیزش انقلابی در قزوین از کار اخراج شد. فاطمه حیدری با انتشار تصویری از کارت شنایی محل کار خود به عنوان «کارشناس ارزیابی و عملکرد» سازمان نقشه ‌برداری کشور، در حساب توییتر خود نوشت: «کارمند دولت بودم؛ چند روز پیش نامه‌ای به ‌دستم رسید که ‌اخراجم کرده‌اند». خواهر جواد حیدری در ادامه خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی افزود: «همین ‌قدر حقیر و بدبختید کارم را که هیچ، زندگیم را می‌دهم تا انتقام خون برادرم را بگیرم و دادخواهش باشم».

همبستگی مادران جانباختگان در ایذە
مادران کیان پیرفلک، حسین سعیدی، محمود احمدی، حامد سلحشور، میلاد سعیدیان جو و علی مولایی با هم دیدار و اعلام همبستگی کردند.

***