مقالات

نامه سرگشاده کارگران، معلمان و تشکلهای مختلف کارگری ایران به شرکت کنندگان در یکصد و یازدهمین اجلاس سالانه سازمان جهانی کار ژنو

نامه سرگشاده کارگران، معلمان و تشکلهای مختلف کارگری ایران به شرکت کنندگان در یکصد و یازدهمین اجلاس سالانه سازمان جهانی کار ژنو
ما امضا کنندگان این نامه هیات‌های نمایندگی شرکت‌کننده در یکصد و يازدهمین اجلاس سازمان جهانی کار، را مورد خطاب قرار می‌دهیم و توجه آن‌ها را به سرکوب اعتراضات کارگران و مردمی در ایران جلب می‌کنیم.
طی سالیان گذشته، به‌خصوص در دو ساله اخیر سیاست‌های اقتصادی دولت ایران، فقر و فلاکت گسترده‌ای را برای عموم مردم، به‌ویژه برای مزدبگیران و کارگران ایجاد کرده‌است. قتل مهسا امینی (ژینا) در شهریور ماه سال گذشته آتشی بر خشم مردم از اینهمه بی تامینی و زندگی فلاکتبار زد و جنبش زن زندگی آزادی بر آمدی از این اوضاع و علیه کل بساط فقر و فلاکت و استثمار حداکثری حاکم است. اما جای بسی تاسف ‌است که پاسخ اعتراضات برحق ما کارگران، ما معلمان، ما بازنشستگان و فعالین دفاع از حقوق کودک و ما مردم چیزی جز سرکوب گسترده نبوده است. از جمله در طول این جنبش عظیم مردمی چندین هزار از مردم دستگیر و زندانی شده اند که در میان آنان کودکان و دانش آموزان هم دیده میشوند.
همچنین بر اساس آمارها دستکم ۵۰۰ نفر به قتل رسیده اند. در همین راستا در دو سال اخیر فعالین کارگری، معلمان معترض و دیگر فعالین اجتماعی و تشکلهای صنفی مورد بیشترین سرکوب ها قرار گرفته اند.
لیست شماری از این زندانیان عبارتند از:
کارگران و فعالین مدافع حقوق کارگر زندانی: کمال کریمی، شادمان عبدی، عبدالله خیرآبادی، سیروان محمودی، اقبال پیشکاری، هاجر سعیدی، خبات محمودی و حبیب‌الله کریمی، رضا شهابی، آرش جوهری، حسن سعیدی، نسرین جوادی، میلاد رابعی، عباس دریس، اسد مفتاحی، پیمان سالم، عرفان کهزاد، داوود رضوی، کیوان مهتدی، مهران رئوف، سپیده قلیان، ابوالفضل غسالی، و…
معلمان زندانی:
رسول بداقی، اسماعیل عبدی، جعفر ابراهیمی، عزیز قاسم‌زاده، انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور ، فرزانه ناظران پور، هاشم خواستار، مهدی فتحی، حسین رمضانپور، امید شاه محمدی، محمد قناتى، فرزاد صفی‌خانپور ، فاتح عثمانی، ناهید شیرپیشه، محمد حسین سپهری، غلامرضا اصغری، زینب همرنگ، جواد لعل مهدی.
در کنار این افراد هم اکنون شماری از زنان معترض به جرم نداشتن حجاب و نیز دانش آموزان، دانشجویان و فعالین سیاسی دیگر که بخش عمده آنها از بازداشت شدگان جنبش زن زندگی آزادی هستند در زندانند.
همین لیست طویل نشان میدهد که در ایران چه خبر است و چگونه پایه ای ترین حقوق انسانی مردم نقض میشود. از جمله حاکمیت آپارتاید جنسی و سرکوب زنان با چماق حجاب هم در سطح اجتماعی و هم در محیط های کار آنها را زیر بیشتر فشار و سرکوب قرار داده است.
از همین رو یک محور خیزش مردمی هشت ماه کنونی دفاع از حقوق زن است که خود را در شعار زن زندگی آزادی بیان میکند.
ما امضا کنندگان این نامه به عنوان بخشی از یک جنبش عظیم اجتماعی در حال غلیان و نیز بمثابه بخشی از جنبش کارگری معترض علیه وضع موجود، تلاش میکنیم که صدای این جنبش، صدای اعتراض همه کارگران و مردم معترض ایران باشیم.
ما از هیات های نمایندگی اتحادیه های شرکت کننده در این اجلاس درخواست داریم که این سرکوبگریها و نقض فزاینده حقوق کارگران و معلمان و به خصوص نقض حق تشکل یابی مستقل و حق برپایی تجمع و اعتراض که پایه ای ترین حقوق مردم در هر جامعه است را محکوم کنند.
ما از هیات های نمایندگی کارگری شرکت کننده در اجلاس همچنین میخواهیم که سرکوب تشکل های مستقل صنفی و کارگری و اعضای آنها توسط دولت ایران را محکوم کنند.
ما از نمایندگان کارگری حاضر در کنفرانس بین‌المللی کار می‌خواهیم که اعتراض خود نسبت به این اقدامات سرکوبگرانه را به هیات‌ نمایندگی دولت ایران اعلام کنند.
این هیات ها ما کارگران، ما معلمان و ما مردم ایران را نمایندگی نمیکنند.
نمایندگان «اتحادیه‌های کارگری» شرکت کننده از ایران، نمایندگان تشکلهای دولت ساخته هستند.
ما همچنین به مماشات سازمان جهانی کار با جمهوری اسلامی و سرکوبگریهایش اعتراض داریم.
در پایان ما امضا کنندگان این نامه به طور مشخص از هیات‌های کارگری شرکت کننده در اجلاس سالانه سازمان جهانی کار درخواست داریم موارد فوری زیر را به صورت ویژه دردستورکار اجلاس قرار داده و مصرانه تقاضا داریم که در راستای تصویب و اجرایی کردن آن‌ها تمام تلاش خود را به‌ کار بندند:
الف) رفع فوری و بی‌قید و شرط تمامی اتهامات منتسب شده به تمامی فعالین صنفی محبوس در ایران و آزادی تمامی کارگران، معلمان و فعالین اجتماعی زندانی و دستگیر شدگان جنبش زن زندگی آزادی و همه زندانیان سیاسی و لغو فوری اعدامها.
ب) اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار و عدم اجازه به هیات این حکومت برای شرکت در اجلاس.
امضا کنندگان:
۱- شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت
۲- شورای سازماندهی کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث)
تجمع کارگران شرکت گندله ‌سازی مادکوش بندرعباس
روز ششم خرداد کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش بندرعباس در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود مقابل استانداری هرمزگان دست به تجمع زدند. شرکت گندله سازی سنگ آهن مادکوش از زیر مجموعه‌های گروه سرمایه‌گذاری ارزش، در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بندرعباس قرار دارد. مناطق ویژه اقتصادی معاف از اعمال قوانین حمایتی قانون کار هستند و به همین دلیل کارگران شاغل در این مناطق همیشه با مشکلات معیشتی بیشتری دست به گریبان هستند.
اعتصاب کارکنان خط و ابنیه فنی راه آهن شمال غرب
روز شنبه هفتم خرداد ماه حدود ۳۵۰ نیروکارکنان خط و ابنیه فنی راه آهن شمال غرب از تاکستان تا میانه در اعتراض به عدم دریافت ۳ ماه حقوق و ۲ سال مزایااعتصاب کردند. کارگران از قبل اعلام کرده بودند در صورت دریافت نکردن حقوق دست به اعتصاب میزنند و این اعتصاب در قم و همچنین کرمان هم انجام گرفته است. حقوق و مزایای بسیار پایین شرکت ها باعث اعتراض کارگران شده است.
تجمع اعتراضی کارگران نفلین سینیت کلیبر
روز یکشنبه ۷ خردادماه کارگران مجتمع نفلین سینیت کلیبر امروز هم در اعتراض به عدم انعقاد قرارداد، عدم پرداخت حقوق و حق بیمه‌شان تجمع اعتراضی برگزار کردند.در دومین روز تجمع اعتراضی نماینده‌ی کارگران معترض اعلام کرد، هنوزهیچ مسؤولی سراغ ما نیامده و درصورت ادامه‌ی بی‌توجهی به مطالبات کارگران، مسؤولیت هر اتفاق بعدی متوجه دولت است . تنش ها هنوز در کارخانه ادامه داره و هیچ مسئول شهرستانی و سازمانی و حتی نماینده شهرستان جوابگوی پرسنل نیستند.
تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب شاغل در منطقه عملیاتی ایلام
روز دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲، جمعی از کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب شاغل در منطقه عملیاتی ایلام در اعتراض به عدم تحقق خواست و مطالباتشان خصوصاً عدم اجرای ماده ۱۰ قانون وزارت نفت علیرغم وعده‌های وزیر نفت و معاونین‌اش برای اجرای آن در محوطه شرکت دست به تجمع زدند.
اعتراض پرسنل بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه
تعدادزیادی از پرسنل بخش های مختلف بیمارستان نبی اکرم هسلويه صبح امروز سه شنبه ۹ خردادماه با حضور در دفتر پرستاری نسبت به برخی خواسته های خود ( از جمله حذف غذا در حین شیفت و حق بلیط و اف های خود در ماه که در دوره جدید حذف شده ) اعتراض کردند.
تجمع اعتراضی معلولان مقابل مجلس
روز یکشنبه ۷ خرداد ماه جمعی از معلولان در اعتراض به عدم اجرای پنج‌ساله قانون معلولان و عدم لحاظ حقوق افراد دارای معلولیت در برنامه توسعه هفتم کشور، صبح امروز مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند.
سه کارگر دامداری در اردبیل در اثر سقوط در چاه جان باختند
سه کارگر یک دامداری واقع در روستای «گیلانده» استان اردبیل هنگام کار به درون یک چاه سقوط کردند و جان باختند. فرمانده انتظامی استان اردبیل در ارتباط با این حادثه گفته است پس از بیرون کشیدن اجساد کارگران از اعماق چاه مشخص شد که سه کارگر در همان لحظات اولیه پس از سقوط جان خود را از دست داده اند. اطلاعاتی درباره کارگران قربانی حادثه کار منتشر نشده است.
تداوم تجمع اعتراضی بازنشستگان در استانها
روز یکشنبه۷ خردادماه جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی شوش، اهواز،اصفهان، شوشتر کرمانشاه در اعتراض به شرایط بد معیشتی و عدم رسیدگی به خواست و مطالبات‌شان مجدداً دست به تجمع زدند.لازم به ذکر است بازنشستگان در اهواز در روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ماه نیز مجدداً مطالباتشان دست به تجمع و راهپیمایی زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه هشتم خردادماه ۱۴۰۲ بازنشستگان مخابرات منطقه خوزستان، کرمانشاه، ایلام، مشهد، ارومیه، مریوان، لرستان، اصفهان، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، شیراز و مازندران در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً در مقابل مخابرات این مناطق دست به تجمع زدند.
تجمع بازنشستگان صندوق فولاد البرز غربی
روز یکشنبه ۷ خرداد ماه بازنشستگان صندوق فولاد البرز غربی با خواسته های تسریع در پرداخت کامل معوقات سال ۱۴۰۰ ، حفظ ماهیّت فولادی با تغییر مفاد پیش‌نویس اساس‌نامه صندوق، تکمیل همسان‌سازی بر مبنای ویژگیهای شاغل فولادی، رفع مغایرتهای قانونی در صندوق بازنشستگی فولاد، قبل از تعیین هر چشم‌اندازی برای صندوق مذکور، بازگشت جایگاه واقعی صندوق فولاد در برنامه هفتم توسعه تجمع اعتراضی برپا کردند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مس مقابل نهاد ریاست جمهوری
روز سه‌شنبه ۹ خرداد ماه، بازنشستگانمس مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع اعتراضی برپا کردند. بازنشستگان خواستار بازگشت استقلال صندوق مس هستند و می‌گویند: اینکه صندوق خصوصی مس را به زیرمجموعه وزارت رفاه منتقل کرده‌اند، اصلاً برای ما قابل قبول نیست؛ ما پیش از این نیز بارها مطالبه‌گری و اعتراض کردیم؛ صندوق مس باید مستقل بماند.بازنشستگان مس معتقدند؛ صندوق از حق بیمه‌های آن‌ها شکل گرفته و دارایی بین‌النسلی آن‌هاست و لذا دولت نمی‌تواند یک‌جانبه در مورد آن تصمیم بگیرد.
خودکشی یک جوان معترض دیگر پس از آزادی
ابوالفضل (امید) مرادپور، جوان اهل شیراز که در جریان انقلاب و خیزش سراسری بازداشت و سپس آزاد شده بود، با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد.وی پس از بازداشت به بازداشتگاه مرکزی عادل‌آباد شیراز منتقل شده بود و کسی نمی‌داند در جریان بازداشت چه بر این جوان گذشته که مرگ خودخواسته را به زندگی ترجیح داده است!
برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نیلوفر حامدی پس از ٨ ماه بلاتکلیفی
روز سەشنبە ٩ خردادماه ۱۴۰۲، نخستین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه “شرق” پس از ٨ ماه بازداشت و بلاتکلیفی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی بصورت غیر علنی برگزار شد. خانم حامدی در این جلسه از بابت سه عنوان اتهامی «همکاری با دولت متخاصم»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به دفاع از خود پرداخته و تمام اتهامات واردە را رد کردە است.
بنا بە گفتەهای محمد حسین آجرلو همسر نیلوفر حامدی، جلسه دادگاه، بدون حضور اعضای خانواده با تصویر برداری مرکز رسانه قوه قضاییه در کمتر از ۲ ساعت برگزار شد که وکلای پرونده فرصتی هم برای دفاع پیدا نکردند.نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار گروه اجتماعی روزنامه شرق، روز ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱ در منزلش در تهران دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او پس از سپری کردن نزدیک به سه ماه بازداشت در بند ۲۰۹، به همراه الهه محمدی در تاریخ ۲۷ آذرماه ١۴٠١ به زندان زنان قرچک ورامین منتقل شد و در تاریخ ۱١ اردیبهشت‌ماه سال جاری، بهمراه چند تن از زندانیان و متهمان سیاسی دیگر، به زندان اوین انتقال یافت. این خبرنگار اولین بار بە دنبال انتشار گزارشی از جان باختن ژینا امینی بازداشت شده بود.
عثمان اسماعیلی به دادسرای انقلاب سقز احضار شد
عثمان اسماعیلی، فعال کارگری با دریافت ابلاغیه ای به دادسرای عمومی و انقلاب سقز احضار شد. بر اساس ابلاغیه مذکور، وی باید بیست و هشتم خردادماه جهت دفاع از اتهامات عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام و “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سقز حاضر شود.
فرهاد شیخی فعال کارگری مجدداً توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
بنابر اعلام عرفان کرم ویسی، وکیل مدافع فرهاد شیخی، روز یک‌شنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۲، این فعال کارگری در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.همچنین تلفن همراه وی نیز توسط ماموران ضبط شد.فرهاد شیخی پیشتر و در تاریخ اول بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. او در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، از این زندان به ندامتگاه مرکزی کرج انتقال داده شد و نهایتاً در تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان آزاد شد.
احضار مجدد سپیده رشنو به دادسرای اوین
سپیده رشنو، فعال مدنی با انتشار ابلاغیه‌ای در حساب اینستاگرام از احضار خود به دادسرای اوین خبر داد.خانم رشنو نوشت: پروندهٔ جدید ساخته شده و امروز ابلاغیه زدن که برای تفهیم «اتهام» یا «اتهامات انتسابی» باید برم دادسرای اوین. مثل این که همین پنج تا پست اینستاگرام کافی بوده. فقط خواستم بگم تازه داشتم دوربین می‌گرفتم که بعد چند سال بی‌دوربینی، دوباره عکاسی کنم. مثل این که هر بار قسمت نیست. این هم سرنوشت یک شهروند عادی. تا پنج روز دیگه حتماً میام.
زینب همرنگ سید بگلو معلم بازنشسته به ۵ سال زندان محکوم شد
خانم همرنگ که درمهرماه سال ۱۴۰۱آزادشده بود؛درتاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ در تهران مجددا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.دادگاه خانم همرنگ و‌دونفرهم‌پرونده‌ای ایشان در تاریخ ۲۴ اردیبهشت برگزار شد. در حالیکه خانم همرنگ و دو نفر هم‌پرونده‌ای ایشان، از زمان بازداشت تا روز برگزاری دادگاه از حق داشتن وکیل محروم بودند و دادگاهشان نیز بدون حضور وکیل، در شعبه ۲۶ به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد. روزیکشنبه ۷ خرداد حکم صادره از سوی شعبه ۲۶ با ریاست قاضی ایمان افشاری به خانم همرنگ ابلاغ شد و ایشان به اتهام “اجتماع و تبانی” به ۵ سال حبس محکوم شد.زینب همرنگ سیدبگلو معلم بازنشسته با ۵۰ سال سن؛ مبتلا به فشار خون بالا، سیاتیک، سردردهای مزمن و افسردگی است.
پرونده سازی جدید علیه فعالین‌ کارگری زندانی، حسن سعیدی، رضا شهابی و‌ کیوان مهتدی
پرونده جدیدی که هنوز جزییات آن روشن نیست علیه دو عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد، رضا شهابی و‌ حسن سعیدی، و‌ نیز فعال کارگری زندانی و‌ مترجم سندیکا، کیوان مهتدی، تشکیل شده است.این پرونده به دادیارییک دادسرای اوین ارجاع داده شده است.
بنا بر اخبار منتشر شده، روز ۸ خرداد ، قصد داشتند این سه فعال کارگری زندانی را برای پرونده جدید که تشکیل شده به دادسرای اوین منتقل کنند که آنها با زدن دستبند و پوشیدن لباس زندان مخالفت کردند و به خاطرهمین آنها را به دادسرا نبردند.
بلاتکلیفی و تداوم بازداشت چهار تن از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری سمیرم
چهار تن از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری در سمیرم، فاضل بهرامیان، مهران بهرامیان،یونس بهرامیان و داریوش صاعدی پس از گذشت بیش از پنج ماه از دستگیری همچنان در زندان دستگرد اصفهان در بلاتکلیفی به سر می برند.فاضل بهرامیان و مهران بهرامیان برادران جانباخته راه آزادی مراد بهرامیان، در شامگاه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.بنابر خبرهای منتشرشده در فضای مجازی، کسبه‌ی سمیرم در اعتراض به اتهام‌های سنگینی که به این زندانیان زده‌ شده، اعتصاب کرده‌اند. فاضل و مهران بهرامیان، دو تن از این زندانیان هستند که برادرشان مراد بهرامیان در اعتراضات کشته شده و حالا خودشان با اتهام‌هایی چون محاربه مواجهند.
تعیین وثیقه سنگین برای آزادی فعالین کارگری سنندج
مراجع قضایی شهر سنندج برای ۹ فعال کارگری بازداشتی کمال کریمی، عبدالله خیرآبادی، هاجر سعیدی، حبیب‌الله کریمی، برهان سعیدی، اقبال پیشکاری، سیروان محمودی، شادمان عبدی و خبات محمودی، قرار وثیقه سنگین میلیاردی صادر کردند که تنها خبات محمودی موفق به تودیع قرار وثیقه صادره شد و ۸ فعال کارگری دیگر هم‌چنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برند.
ماموران اداره اطلاعات سنندج شامگاه چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت‌، این فعالان را در منزل پدر هومن عبداللهی، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری، پس از ضرب و شتم، بازداشت کردند.
پنج سال و هشت ماه زندان برای زرتشت احمدی‌ راغب
زرتشت احمدی‌راغب، کارگر زندانی با ارسال یک پیام صوتی از زندان از صدور حکم تازه‌ی پنج سال و هشت ماه زندان برای خود خبر داد. او در این پیام که سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ منتشر شد گفت که به شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب برده شده و در آنجا حکم زندان به شکل غیابی به او ابلاغ شده است. او از بابت اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی” به ۵ سال حبس و برای اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل هشت ماه حبس محکوم شده است.این فعال مدنی پیشتر ۳ بار به دادگاه احضار شده بود اما به دلیل نپوشیدن لباس زندان و پابند و دست‌بند از حضور در دادگاه خودداری کرده بود.