مصاحبه ها

مصاحبه کمونیست با صالح سرداری دررابطه با کنفرانس دوم شورای نیروهای چپ و کمونیست در کردستان

کمونیست:کنفرانس دوم نیروهای چپ و‌کمونیست درکردستان در تاریخ ۳و۴ ژوئن برگزار شد.نکات بر جسته و‌مهم این کنفرانس چه بود.
صالح سرداری:در جواب سوْال شما بايد به چند نكته اشاره كرد. كنفرانس دوم بعد از يك دوره كار و فعاليت، شور وشوق فراوانی داشت، كه شركت كنندگان در آن عليرغم اينكه ميدانستند، رژيم سركوبگر و مستبد جمهوری اسلامی توانسته اعتراضات و تظاهرات های خيابانی را بدرجه ای کاهش دهد و بيش از سی هزار نفر را دستگیر و زندانی کند و پانصد نفر را بكشد، اما به علم به همه اينها مصمم بودند كه خود را بيشتر برای جوابگويی به اوضاعی كه بيش خواهد آمد، آماده كنند. نكته ديگر مهم كنفرانس اين بود عليرغم اينكه تركيب احزاب و شخصيت های چپ و كمونيست متشكل در شورا باهم كار نكرده بودند، توانسته بودند، بر مشكلات فايق آمده و در كنار هم فعاليت های چشمگيری انجام دهند. این اولين تجربه فعاليت مشترك احزاب و غير متحزبين باهم بود. نكته ديگری كه باز هم بايد به آن اشاره كرد، كنفرانس دوم توانست به همه دستورهای خود بپردازد و رفقای شركت كننده، چه آنهايی كه در سالن كنفرانس حضور و يا از طريق شبكه زووم شركت داشتند، فعالانه در مباحث شركت كرده و نظرات و پيشنهادهای خود را در كنفرانس مطرح كردند.

کمونیست :با توجه به نکاتی که توضیح دادین ارزیابی شما از کنفرانس چه هست و پیشروی و‌موفقیت شورا در گرو چه اقداماتی می دانید.وظایفش رو به داخل چه هستند؟

صالح سرداری :با توجه به توضيحات بالا ارزيابی من از كنفرانس مثبت است. كنفرانس يكبار ديگر دو سند مبانی سياسی و پلاتفرم فعاليت های شورای همكاری نيروهاي چپ و كمونيست در كردستان را كه توسط شورای هماهنگی تدوين شده بودند و در اختياراعضای شورا قرار گرفته بودند با اندك إصلاحاتی به تصویب رسید.
كنفرانس همچنين گزارش عملكرد و فعاليت های شورا را از كنفرانس اول تا كنفرانس دوم را مورد بحث و بررسی قرار داد وضمن اشاره به كمبودها و نواقص آن، عموما ارزيابی مثبتی از ايندوره از فعاليت خود داشت. همچنين جهت گيری ها و اولويت های دور آتی را تعيين و از هيات هماهنگی جديد خواست برای پيشبرد مجدانه آن تلاش نمايد.

يكی ديگر از دستورهای كنفرانس گزارش سياسی بود. در گزارش سياسی به اوضاع سياسی ايران و كردستان پرداخته شد. فاكتورهای اساسی جامعه ايران ،وضعيت رژيم، جنبش كارگری، فرهنگيان، زنان و تناسب قوای ميان مردم و رژيم، آلترناتيوهای چپ و راست بدقت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. يكی ديگر از دستورهای كنفرانس سندی در مورد حاكميت شورايي بود كه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و بحث های ارزنده ای حول آن صورت گرفت . اما از آنجا كه اين سند در آخرين روزها به كنفرانس رسيده بود، وقت كافب براب تصميم گيرب وجود نداشت. كنفرانس تصميم گرفت، اين سند در سميناری به بحث گذاشته شود و بعدا در موردش تصميم گيری شود.

كنفرانس همچنين اوضاع سياسی ايران، اوضاع سياسی در كردستان را بدقت مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. در كردستان در هفت ماه گذشته با توجه به سابقه كمونيسم وچپ شعارها و مطالبات راديكال را در خيابان ها سر دادند. عليرغم سركوب شديد رژيم در كردستان، جوانان كمونيست و زنان و آزاديخواهان با همه توان خود به مقابله با رژيم برخاستند.

كنفرانس در جريان بحث های سياسی خود، به اين نتيجه رسيد، عليرغم فروكش كردن اعتراض و تظاهرات خيابانی، با توجه به ناتوانی رژيم در جوابگويی به بحران های همه جانبه ای كه دچارش شده است، در فاصله ای نه چندان دور، مردم اعتراضات و مبارزات راديكال خود را شروع خواهند كرد.
كنفرانس همچنين به ارزيابی از جنبش های چپ و راست، آلترناتيوها و تناسب قوای نيروهای موجود در كردستان پرداخت. كنفرانس با توجه به اين فاكتورها، برای دفاع از مطالبات مردم و دخالت آنها در زندگی و سرنوشت خود، بر الترناتيو حاكميت شورايی تاكيد كرد. شورای همكاری نيروهای چپ و كمونيست بايد خود را برای مقابله با طرح و پلان هايی كه الترناتيو راست و ارتجاعی در كردستان، كه ميخواهد، خود را بر مردم كردستان، تحميل نمايد،خود را قدرتمند تر و آماده تر كند. تلاش كند تا كارگران، معلمان و زنان و أقشار مختلف جامعه خود را در شوراهای خود سازمان دهند و از دستاوردهای خود در جريان اعتراضات و مبارزات دفاع نمايند. اجازه ندهند هيچ نيرويی از بالای سر آنها و در بند و بست با ديگر نيروهای ارتجاعی در سطح سراسری برای انها تعيين تكليف كنند.
صالح سرداری.