مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتراض کارگران “اورهال” آبادان

بیش از ۴۰۰ کارگر واحد تعمیرات پالایشگاه آبادان به عدم امنیت شغلی، پایین بودن سطح دستمزد، شرایط کار طاقت ‌فرسا معترض‌اند و خواستار تبدیل وضعیت و امنیت شغلی هستند. مسئولان به آن‌ها وعده تبدیل وضعیت داده بودند اما با گذشت سه سال کار سخت و پر مخاطره هنوز بلاتکلیف‌اند. یکی از کارگران تعمیرات اساسی پالایشگاه آبادان به نمایندگی از دیگر کارگران معترض به خبرگزاری‌ها گفته است: حدود ۴۰۰ نفر از کارکنان تعمیرات اساسی پالایشگاه آبادان موسوم به “اورهال” به دلیل عدم تمکین پالایشگاه آبادان به “طرح حذف پیمانکار” که بر اساس آن باید این نفرات زیر نظر قرارداد خود پالایشگاه قرار بگیرند و تغییر وضعیت شوند، بیکار شده‌اند و کسی نیست که صدای ما را بشنود. وی افزود: درخواست‌های مکرر و دوندگی‌های مداوم جهت تغییر وضعیت این جمعیت از کارگران بیکار انجام شده بیفایده بوده است. همه این کارگران به دلیل حقوق‌های پایین (۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ یا ۵ میلیون تومان) قادر به تامین حداقل معیشت خانواده خود نیستند. در حال حاضر تجمع‌هایی در ورودی درب اصلی پالایشگاه آبادان و مصلای نماز جمعه شهر انجام می‌شود اما گویا صدای این کارگران به مسئولان رده بالای کشور هنوز نرسیده است. این کارگران سابقه ۱۶ ساله در پالایشگاه دارند ولی به دلیل عدم تداوم روزهای کاری در طول سالیان دراز نتوانستند تغییری در وضعیت خود مشاهده کنند و سابقه بیمه این افراد بسیار کمتر از مدت زمان کاری آن‌ها است. رئیس کمیته ساماندهی جذب نیروهای غیرمستمر پالایشگاه آبادان می گوید: بخش‌های بالادستی از جمله وزارت نفت باید نسبت به صدور مجوزات لازم برای جذب و تبدیل وضعیت این کارگران مجوز صادر کند، مجوزی برای تبدیل وضعیت این کارگران در اختیار مجموعه پالایشگاه آبادان نیست تا بتواند این خواسته کارگران را اجرایی کند. مسئولان پالایشگاه به این کارگران وعده تبدیل وضعیت داده بودند اما با گذشت سه سال کار سخت و پر مخاطره همچنان بلاتکلیف‌ هستند.

کارگران پیمانکاری ابنیه فنی رضوان کرمان اعتصاب کردند
در روز دوشنبه ۲۳ مرداد جمعی از کارگران پیمانکاری ابنیه فنی رضوان درود در استان کرمان در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و دستمزدهای پایین، اعتصاب کرده و در محل کار خود دست به تجمع زدند. کارگران معترض می‌گویند: در این محدوده ریلی حدود ۴۰۰ کارگر مشغول به کار هستند و پیمانکار وعده داده بود تا روز دوشنبه طرح طبقه‌‌بندی مشاغل را اجرا خواهد کرد اما به وعده خود عمل نکرد. تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای افزایش حقوق و پرداخت مطالبات عرفی و مناسبتی ضروری است و کارفرما از پرداخت آن‌‌ها خودداری می‌‌کند.

تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری زاهدان
روز شنبه۲۱ مرداد ۱۴۰۲، کارگران فضای سبز شهرداری زاهدان در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق معوقه تجع اعتراضی برپا کردند.

انفجار در بخش ذوب مجتمع فولاد اسفراین با ۸ مصدوم
مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین خراسان شمالی اعلام کرد: حوالی ساعت ۱۱ روز پنجشنبه ۱۹ مرداد، نشست لحظه‌ای آب سبب انفجار در بخش ذوب مجموعه فولاد شد. شش نفر از پرسنل مجموعه به دلیل موج انفجار دچار صدمه شدند و یک نفر نیز دچار سوختگی سطحی شد که تحت مداوا قرار دارد. همچنین یک نفر دیگر از پرسنل دچار سوختگی جدی از ناحیه دست، صورت و گردن شده است.

کارگران شرکت کارتن ایران در سومین روز تجمع اعتراضی
کارگران شرکت کارتن ایران روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد برای سومین روز متوالی در داخل این کارخانه تجمع اعتراضی برپا کردند. اعتراض این کارگران به تأخیر در پرداخت حقوق و سختی کار آن‌هاست. کارگران می‌گویند سال‌ها مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بوده‌اند اما کارفرمای جدید بدون آنکه تغییری در شرایط کارخانه ایجاد کند، با سختی کار کارگران مخالفت می‌کند. آن‌ها همچنین می‌گویند کارفرما حقوق ماه قبل را با تأخیر و به صورت علی‌الحساب پرداخت کرده است. همچنین نیمی از عیدی کارگران که معمولاً پیش از تعطیلات تابستانی به حسابشان واریز می‌شود، هنوز پرداخت نشده است. مدیریت کارخانه حتی به کارگران گفته که این ماه نیز برای پرداخت حقوق مشکل دارند. ساعات کار قانونی کارگران نیز تغییر کرده و آن‌ها در حال حاضر یک روز در میان به سر کار می‌روند.

تجمع کارگزاران مخابرات روستایی در چند استان
روز یکشنبه ۲۲ مرداد، کارگزاران مخابرات روستایی در استان‌های خوزستان، لرستان و خراسان رضوی مقابل استانداری تجمع کردند. نمایندگان کارگزاران می‌گویند: کارگزاران مخابرات روستایی طبق “ماده ۸۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت دارای قرارداد دائم شده و به استخدام شرکت مخابرات ایران درآمده‌اند ولی با این حال هنوز از تبعیضات در خصوص حقوق و مزایا رنج می‌برند”. آن‌ها مطالبات خود را اینگونه بیان کردند: رفع تبعیض در نظام پرداخت حقوق بین کارکنان شهری و روستایی؛ اصلاح تاریخ شمولیت پایه سنوات و طرح طبقه‌بندی کارگزاران از زمان خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران طبق رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری؛ نظم بخشی به مسئله پرداخت حقوق درآخر هر ماه؛ رفع مشکلات بیمه تکمیلی و در نهایت برابری در شرایط و مزایای شغلی. کارگزاران از استانداران درخواست دارند به مساله ورود کرده و در جهت رفع تبعیض اقدام کنند.

تجمع اعتراضی پرسنل مترو تهران
روز دوشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۲، جمعی از کارکنان و پرسنل مترو تهران در اعتراض به بندهای ضدکارگری لایحه برنامه هفتم توسعه و نیز عدم رسیدگی به دیگر مشکلاتشان در محل مترو بهارستان دست به تجمع زدند. لازم به ذکر است که این تجمع قرار بود در مقابل مجلس صورت گیرد که با ممانعت نیروهای امنیتی روبرو شد. اعتراض کارگران مترو خصوصاً به ماده ۲۹ فصل پنجم از لایحه برنامه هفتم توسعه است که سن بازنشستگی را در مشاغل سخت و زیان‌آور افزایش می‌دهد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه۲۲ مردادماه ۱۴۰۲، بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز، شوش، صنایع فولاد البرز غربی، کرمانشاه، رشت و شوشتر در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

اجتماع و اعتراض بازنشستگان مخابرات استان ها
روز دوشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان مخابرات خوزستان، اصفهان، تبریز، خراسان رضوی، رشت، فارس، ایلام، هرمزگان، اردبیل، کرمانشاه و تهران، در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هفتگی دوشنبه‌های اعتراضی، مجددا در محل شرکت مخابرات این استانها و در شهرکرد در نقابل دفتر نماینده رهبری دست به گردهمائی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری استان ها
روز سه‌شنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری اردبیل، پلدختر، کرمانشاه، سنندج، همدان، ایلام، قزوین و مازندران مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

فریاد و اعتراض برای دریاچه ارومیه از زنان تبریز شروع شد
روز شنبه۲۱ مرداد ۱۴۰۲، تجمع اعتراضی زنان تبریز در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه مقابل ساختمان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان‌ شرقی آغاز شد. آنها با سر دادن شعارهای؛ “دریاچه اورمیه تشنه است، سد ها را بشکنید و دریاچه ارومیه را پر کنید” اعتراض خود را نسبت به بی کفایتی مسئولان در حفظ و نگهداری دریاچه ارومیه فریاد زدند.

اقدام به خودکشی حمزه درویش در زندان لاکان رشت
بنا بر گزارش منتشرشده، زندانی سیاسی حمزه درویش پس از صدور حکم ۱۴ سال زندان برای پرونده جدید در زندان، اقدام به خودکشی کرد. وی در روز پنجشنبه نوزدهم مردادماه با خوردن ۱۴ قرص اقدام به خودکشی کرد و هم اکنون در بیمارستان رازی رشت بستری است. برای او پس از شورش در زندان لاکان رشت، پرونده‌سازی و هفته قبل به او ابلاغ کردند که به ۱۴ سال دیگر محکوم شده است. این درحالی است که او چهار روز قبل از شورش و آتش سوزی در زندان لاکان رشت به صورت تنبیهی به سلول انفرادی منتقل شده بود. به نقل از یک‌ منبع آگاه: دادستان رشت کل ماجرای شورش در این زندان را به گردن او انداخته و او را متهم ردیف اول معرفی کردند و به او محکومیت جدید ۱۴ سال زندان و تبعید به رامهرمز را ابلاغ کرده اند. به گزارش همین منبع او مدت ۱۰ ماه است که از ملاقات با خانواده محروم است و برای هر بار ملاقات خانواده او پس از گذار از پیچ و خم‌های اداری فراوان می‌توانند یک ربع پشت شیشه با او ملاقات کنند.

برگزاری دادگاه چهار نفر از اعضای کانون صنفی معلمان رشت
روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ دادگاه آقایان غلامرضا اکبرزاده باغبان بازنشسته، تیمور باقری بازنشسته (۶۹ساله)، حسین مهدیزاده بازنشسته (۷۸ساله) و طهماسب سهرابی بازنشسته (۷۶ ساله) با حضور وکلا آقایان رامین صفرنیا و قاسم بزرگ زاده در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت برگزار شد. تأکید قاضی بیشتر بر محتوای بیانیه‌های کانون صنفی فرهنگیان گیلان و قطعنامه‌های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بود که مقامات امنیتی پرینت آنها را به عنوان اسناد “تبلیغ علیه نظام” ارائه کرده بودند. در این جلسه طولانی وکلا و این چهار عضو کانون صنفی معلمان گیلان ضمن تاکید بر قانونی بودن فعالیت های صنفی این تشکل موارد مستندی در رد اتهامات بیان داشتند.

حکم بدوی دبیرکل سازمان معلمان صادر شد
طبق رأیی که شعبه ۲۶ داددگاه کذایی انقلاب تهران صادر نمود، طاهره نقی‌ئی، معلم و دبیر کل سازمان معلمان به ۶ ماه حبس تعلیقی، منع خروج از کشور بمدت ۵ سال، منع عضویت در گروه‌های سیاسی بمدت ۵ سال و منع استفاده از گوشی هوشمند بمدت ۵ سال، محکوم گردید.

وخامت وضعیت جسمی جعفرابراهیمی در زندان اوین
جعفرابراهیمی معلم زندانی، به دلیل مشکلات گوارشی، در اثر عدم‌ رسیدگی پزشکی تخصصی، وضعیت جسمی وخیمی پیدا کرده است. جعفر ابراهیمی، مدتهاست به دلیل عود بیماری التهاب روده نیاز فوری به درمان دارد. این معلم زندانی با از دست دادن ۸ کیلو‌ وزن در دو ماه اخیر، دست‌ و پا و دهانش نیز درگیر این بیماری شده است. جعفرابراهیمی بارها به بهداری زندان مراجعه و داروی تجویز شده توسط پزشک متخصص زندان، مشروط به مصرف در شرایط ایزوله می‌باشد و این امکان در زندان وجود ندارد. با توجه به این وضعیت بحرانی، پزشکی قانونی ضرورت آزادی‌ هر چه سریع آقای ابراهیمی از زندان را اعلام نموده است اما مسئولین زندان با فرستادن پرونده‌ ایشان به کمیسیون و نیز عدم پاسخگویی، توجهی به ضرورت درمان این فعال صنفی ندارند. وضعیت جسمی جعفر ابراهیمی در زندان روز به روز وخیم‌تر و بدون داشتن هیچ سابقه‌ای پیشین، بدلیل فشارهای دوران انفرادی و نیز زندان، متاسفانه به دیابت نیز مبتلا شده‌اند.

عزیز قاسم زاده معلم زندانی مورد عمل جراحی قرار گرفت
روز یکشنبه ۲۲مردادماه عزیز قاسم زاده معلم و خواننده زندانی به علت عارضه‌ سنگ صفرا مورد عمل جراحی قرار گرفت. او به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شده و از ۱۹ فروردین در زندان لاکان رشت در حال گذران دوران محکومیت یک ساله خود می‌باشد. پیش از این او در زندان دچار درد شدید در ناحیه گردن و دست راست بود و در ۲۹ تیر هم حوالی۵:۳۰ به علت درد معده و شکم بسیار حوالی ۸ صبح به بهداری زندان منتقل شد. در دوران مرخصی هم او دچار این عارضه شد که پس از آزمایشات گوناگون مشخص شد عزیز قاسم زاده به سنگ های متعدد در کیسه صفرا مبتلاست. او هم اکنون در مرخصی به سر می‌برد.

برگزاری دادگاه پیمان فرهنگیان
روز دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ دادگاه رسیدگی به پرونده پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری اهل بندر کیاشهر در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو‌ شهرستان آستانه اشرفیه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» برگزار خواهد شد. پیمان فرهنگیان در روزهای گذشته از احتمال به جریان درآمدن ۷ سال حکم تعلیقی خود در حساب شخصی خود در اینستاگرام ابراز نگرانی کرده بود. وی در جریان عفو رهبری در انتهای سال گذشته این پیشنهاد نهادهای امنیتی مبنی بر امضای خواست عفو را رد کرده بود و عامل فشارهای کنونی را در نامه ای به مادرش نشر داده بود.

محدودیت دسترسی به تماس تلفنی در بند زنان اوین
به‌دنبال عقد قرارداد جدید سازمان زندان‌ها با شرکت “آسیاتک”، زنان محبوس در بند زنان زندان اوین گفته‌اند که ارتباط تلفنی‌شان با خانواده محدود شده و مجبور به پرداخت هزینه چهاربرابری برای هر تماس تلفنی شده‌اند. طبق گزارش منتشرشده، زنان زندانی در روزهای پنجشنبه و جمعه از امکان استفاده از تلفن‌های زندان برای برقراری تماس با نزدیکان خود محرومند. در بقیه روزهای هفته هم تنها سه کابین تلفن در دسترس آن‌ها قرار دارد. زنان زندانی به “کمبود کابین تلفن و کیفیت پایین تماس‌ها، زمان اندک برای برقراری تماس تلفنی و همچنین چهاربرابر شدن هزینه تماس زندانیان پس از عقد قرارداد جدید با شرکت آسیاتک”‌ اعتراض کرده‌اند. یا این‌حال هنوز هیچ واکنشی به این اعتراض‌ها صورت نگرفته است. برخی از فعالان زندانی در اوین در سال‌های گذشته گفته بودند مسئولان زندان از محدود کردن تماس‌های تلفنی برای امنیتی‌تر کردن فضا در بند زنان استفاده می‌کنند.

محرومیت۲۰۰ دانشجو از خوابگاه
دست‌کم ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان از خوابگاه محروم شده‌اند. این محرومیت بدون هیچ اخطار قبلی‌ای صورت گرفته و دانشجویان تنها پس از مراجعه به سامانه برای رزرو خوابگاه متوجه آن شده‌اند. مسئولین امور خوابگاه عنوان کردند که این محرومیت‌ها بدلیل گزارش حراست مبنی بر عدم رعایت قوانین پوشش و استعمال سیگار رخ داده ‌است. همچنین اکثر دانشجویان محروم شده دختر هستند و از آنان خواسته شده‌ تا برای رفع این محرومیت، تعهد نامه‌ای را امضا کنند. گزارش حراست بدون ارائه هیچ شواهدی و تنها با ابلاغ غرض‌ورزانه اسامی دانشجویان صورت گرفته‌است.

زریان و زیلان ملایی دو خواهر دانشجو بازداشت شدند
روز یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲، زریان و زیلان ملایی دو خواهر دانشجو دانشکده فنی دخترانه سنندج، با یورش نیروهای امنیتی به منزلشان بدون ارائه هیچ‌گونه برگه قضایی و با ایجاد رعب و وحشت بازداشت شدند. از عناوین اتهامی، نهاد بازداشت‌کننده و وضعیت این دو دانشجو اطلاعی در دست نیست.

نازیلا معروفیان مجددا بازداشت شد
روز دوشنبه ۲۳ مرداد نازیلا معروفیان روزنامه‌نگار، یک روز پس از آزادی مجددا بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. نازیلا معروفیان روز یکشنبه ۲۲ مرداد با تودیع وثیقه از زندان اوین به صورت موقت آزاد شده بود اما حکومت نتوانست بیش از یک روز آزادی وی را تحمل کند و مجددا برای بار چندم در طول یک‌سال گذشته بازداشتش کردند.

بازداشت‌های دست جمعی فعالین زنان در گیلان
روز ۲۴ مردادماه در شهرهای #رشت، #فومن و #انزلی ۱۱ تن از فعالین زنان با حملات نیروهای اطلاعاتی ربوده شده و به بازداشتگاه‌ها منتقل شدند. اسامی بازداشت‌شدگان از این قرار است:

#فروغ_سمیع_نیا #جلوه_جواهری #یاسمین_حشدری #زهرا_دادرس #زهره_دادرس #متین_یزدانی #شیوا_شاه_سیاه #نگین_رضایی #واحده_خوش_سیرت #سارا_جهانی و #هومن_طاهری.
روز پنجشنبه ۲۶ مردادماه مهسا بصیرتوانا نیز در فومن بازداشت شد. وی خواهر مهران بصیرتوانا، از جانباختگان خیزش انقلابی است. مهران بصیرتوانا روز ۲۵ آبان در جریان اعتراضات شهر صومعه‌سرا از ناحیه پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در روز ۲۸ آبان در بیمارستان جان باخت.

***