مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیه و تنظیم: سپیده امیرعسکری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری

روز چهارشنبه ۲۹ آذر‌ماه ۱۴۰۲، کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند. اعتراض کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های زیر است: حذف کامل سقف ‌حقوق، حذف محدودیت حق ‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌پی، عدم دست ‌درازی به صندوق بازنشستگی کارگران نفت.

تجمع اعتراضی شرکت فلات ‌قاره لاوان

جمعه ۲۴ آذر کارگران شرکت نفت فلات قاره در اعتراض به مشکلات معیشتی و شرایط نامساعد کاری دست به اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی شرکت نفت فلات ‌قاره سکوی بهرگانسر

سه‌شنبه ۲۸ آذر کارگران سکوی نفتی بهرگانسر در اعتراض به بی‌عدالتی‌های دولت و انفعال مسئولین و صرفا وعده‌ دهنده‌ی وزارتخانه دست به اعتراض زدند.

اعتراض و تجمع بازنشستگان نفت اصفهان

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ بازنشستگان نفت اصفهان در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی برای جلوگیری از تعرض مرتضوی وزیر کار و یکی از به اصطلاح نمایندگان مجلس به منابع بازنشستگان نفت در صندوق، تجمع اعتراضی برپا نمودند.

بازنشستگان مخابرات سراسر کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند

روز دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرهای تهران، اهواز، اراک، اردبیل، همدان، خرم‌آباد، کرمانشاه، بندرعباس، رشت، بجنورد، شهرکرد، مریوان، تبریز، اصفهان، سنندج، زنجان، بیجار، شیراز و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد

روز دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی تجمع کردند.

تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی اهواز

روز سه‌شنبه ۲۸ آذر‌ماه ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و کشوری اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری در سایر استانها

روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در کرمانشاه، همدان، شیراز، سنندج و قزوین نیز مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش

روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

مهمترین درخواستهای بازنشستگان کشوری

۱ پیگیری اجرای مصوبه مجلس برای همسان سازی حقوق بازنشستگان،در بودجه سال ۱۴۰۳ که براساس اخبار هیچ ردیفی در بودجه برای ۴۰ درصد سال اول دیده نشده است .

۲ افزایش حقوق های سالیانه طبق قسمت موخر ماده ۶۴ و ماده ۱۲۵قانون مدیریت خدمات کشوری.

۳پرداخت ۹هزار میلیارد تومان بابت متناسب سازی حقوق های سالهای قبل.

۴پیشنهاد اصلاح افزایش حقوق ۲۰ درصد بازنشستگان که ۱۸ ٪ حقوق شاغل، ۲۵ میلیون تومان به مقدار بسیار با ۲۰٪ حقوق ۱۲ میلیون تومانی بازنشسته، ضمن بیشتر کردن فاصله دریافتی، متناسب سازی را بی خاصیت خواهد کرد

۵تهیه و تنظیم آیین نامه اجرایی ماده ۸۵قانون مدیریت خدمات کشوری.

۶مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با حضور نمایندگان واقعی و مورد رضایت بازنشستگان  که گزارشات شفاف و مستند و هر ماهه ارائه دهند.

۷اجرای احکام دیوان عدالت اداری و محاسبات که به نفع بازنشستگان صادر گردیده،

۸تسریع و تعجیل در پرداخت پاداش پایان خدمت و اصلاح احکام رتبه بندی بازنشستگان ۱۴۰۰،۱۴۰۱و۱۴۰۲،

۹ساماندهی به وضعیت شرکتهای زیر مجموعه صندوق پ شفاف سازی عملکرد شرکتها برای بازنشستگان

۱۰پرداخت رفاهیات قانونی نقدی و غیرنقدی همچون شاغلین هر دستگاه به بازنشستگان

۱۱درمان رایگان

۱۲اصلاح امتیاز ماده ۷۵ قانون قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد عیدی و -پرداخت مطالبات و دیون ناشی از صدور احکام مهر ۹۹ بابت گروه های ارفاقی، رزمندگی،هزینه های فوت و ازدواج ودیگر معوقات

۱۳سر و سامان دادن به وضعیت پرداخت وام‌های ضروری به بازنشستگان و سر و سامان دادن به وضعیت سفرهای تفریحی بازنشستگان  در حد استاندارد و نه بی کیفیت و توهین آمیز

۱۴واریز بموقع کسورات حقوق بازنشستگان به حساب کانونها حداکثر تا ۳ روز بعد از پرداخت حقوق بازنشستگان.

۱۵کانونهای بازنشستگان سدی بر سر راه مطالبه گری شده اند و از آن بدتر که بازنشستگان مطالبه گر را سرکوب فیزیکی کرده و برایشان مامور خبر میکنند ( کانون بازنشستگان تامین  اجتماعی  تهران).

این کانونها فاقد هرگونه صلاحیتی  بوده و بار دیگر اعلام می‌کنیم که اتحاد بازنشستگان از صندوقهای مختلف می‌تواند مسیر ما را در رسیدن به اهدافمان سرعت ببخشد.

تحصن صنفی در دانشگاه بهشتی

صبح روز دوشنبه ۲۷ آذرماه، دانشجویان دانشکده ریاضی دانشگاه بهشتی به هنگام ورود به دانشکده‌شان متوجه شدند تمام مبل و صندلی‌های لابی این دانشکده توسط حراست دانشگاه جمع‌آوری شده و محلی برای نشستن دانشجویان در لابی دانشکده وجود ندارد! بعلاوه بوفه علوم (بوفه روبروی این دانشکده) نیز از صبح دوشنبه تعطیل شده است! درادامه، دانشجویان این دانشکده در اعتراض به جمع‌آوری صندلی‌های لابی دانشکده ریاضی و تعطیلی بوفه علوم (بوفه مقابل این دانشکده)، با تعطیلی کلاس‌های خود، به تحصن و اعتراض شدید و ‌گسترده در محل لابی این دانشکده پرداختند، که نیروهای حراست به جهت مقابله با تحصن و اعتراض صنفی دانشجویان وارد دانشکده شدند و به نحو زننده و خشنی با دانشجویان متحصن، خاصه دختران، برخورد نمودند و آنان را پراکنده ساختند. شایان ذکر و یادآوری است که بوفه دانشکده حقوق نیز حدود یک‌سال پیش در عین نیاز مبرم دانشجویان، با تصمیم یک ‌طرفه دانشگاه و مخالفت شدید دانشجویان، برای همیشه تعطیل شد!

رژیم اسلامی سمیرا سبزیان قربانی کودک همسری را اعدام کردند

سمیرا سبزیان، قربانی کودک همسری را به اتهام قتل همسرش سال ٩٣ به قصاص نفس (اعدام) محکوم کردە بودند کە برای زهر چشم گرفتن از اعتراضات مردم این حکم وحشیانە اعدام را به اجرا درآوردند. اجرای حکم اعدام این زن زندانی پیشتر قرار بود چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰٢، اجرا شود، که برای مدت یک هفته به تعویق افتاده بود. سمیرا سبزیان در سن ۱۵ سالگی بە ازدواج  مردی در آوردە بودند کە نوجوانی بیش نبود. ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن تسلیت بە بازماندگان سمیرا سبزیان حکم اعدام را قتل عمد حکومتی میدانیم و آن را قوین محکوم میکنیم.

حبیب رضایی کولبر مجروح در اثر جراحات وارده جان باخت

حبیب رضایی، کولبر ۵٢ ساله و اهل شهر جوانرود که با شلیک مستقیم نیروهای مسلح حکومتی زخمی شده بود، پس از هفده روز بستری شدن در بیمارستان کرمانشاه جان خود را از دست داد.

قلب پدر از غم قتل حکومتی فرزندش ایستاد

ابراهیم رخشانی پدر دادخواه محمود رخشانی بر اثر ایست قلبی جان سپرد. ۲۵ آذر ۱۴۰۲، ابراهیم رخشانی پدر دادخواه محمود رخشانی دانش‌آموز بلوچستانی که در روز ۲۰ آذر تحت شکنجه‌ی سرکوبگران سپاه در زابل به قتل رسیده بود، بر اثر ایست قلبی جان شیرینش را از دست داده است. این پدر دادخواه ۶۲ ساله که کارگر ساختمانی است، تنها ۵روز پس قتل حکومتی فرزندش جان سپرده است. محمود رخشانی ۱۹ساله، دانش‌آموز دوره‌ی پیش دانشگاهی مدرسه “شهید حسینی” زابل، روز ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ توسط سرکوبگران اطلاعات سپاه ربوده شد. او بر اثر ضرب و شتم وحشیانه ضربه به سرش در بازداشتگاه اطلاعات سپاه در بیهوشی فرو رفت. محمود به مدت سه ماه در کما در بیمارستان امیرالمومنین زابل در بخش ویژه و زیر نظارت سرکوبگران به‌سر می‌بُرد. او در نهایت در روز ۲۰ آذر ۱۴۰۲ بر اثر شدت جراحات وارده جان عزیزش را از دست داد.

سعید شیرازی با اتهام افساد فی الارض

سعید شیرازی از بازداشت ‌شدگان جریان خیزش “زن، زندگی، آزادی” و جزء زندانیان گمنام با اتهامات سنگین است که رسانه‌ها کمتر به اطلاع‌رسانی درباره او پرداخته‌اند. سعید شیرازی طبق کیفرخواست صادره به “افساد فی‌الارض از طریق تحریک و تشویق گسترده مردم به ارتکاب جرایم‌ علیه امنیت کشور و اخلال شدید در نظم” متهم شده است. گفته شده دادگاه رسیدگی به اتهامات این زندانی گمنام در حالی در شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران برگزار شده که او به وکیل دسترسی نداشته است.

حکم یک سال زندان برای حسین واحدی

حسین واحدی ( داریوش اشکانی ) بازرس انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد به یک سال زندان محکوم شد. حسین واحدی پیش‌تر به اتهام نشر اکاذیب دوباره و تبلیغ علیه نظام به دادگاه احضار شده بود .

سجاد ایمان نژاد به ۱۱ سال حبس و پرداخت دیه محکوم شد

سجاد ایمان نژاد، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهاماتی از جمله “محاربه” مجموعا به یازده سال حبس و پرداخت بیش از دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان دیه محکوم شد. بر اساس حکمی که توسط شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد صادر شده است، آقای ایمان نژاد از بابت اتهام “محاربه” به ده سال حبس در تبعید به شهرستان ایرانشهر، بابت اتهام “ایراد ضرب و جرح عمدی با سلاح سرد” به یک سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی و پرداخت بیش از دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان دیه به هفت شاکی (مامورین انتظامی-امنیتی) محکوم شد.

صدور قرار وثیقه برای یونس آزاد بر از فعالین بازنشستگان

رامین صفرنیا وکیل مدافع در توئیتی از صدور قرار وثیقه ۸ میلیارد تومانی برای یونس آزادبر خبر داد. این فعال کارگری به جهت عود بیماری در دوران بازداشت در بیمارستان بستری بوده است.این فعال کارگری و بازنشسته مخابرات، که از اعضای موسس سندیکای کارگران شرکت گاز و مخابرات استان گیلان می‌باشد، در روز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲، پس از تجمع بازنشستگان در منزلش در سنگر بازداشت شد و از آن زمان در زندان لاکان می‌باشد و با اتهاماتی چون محاربه، تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه‌های معاند مواجه شده است.

ادامه محرومیت عزیز قاسم زاده  از مرخصی درمانی

وظیفه سازمان زندان در قبال زندانیان بیمار اغلب شامل ارائه مراقبت های پزشکی، تشخیص و درمان بیماری‌ها، و حفظ حقوق اساسی زندانیان می‌شود. همچنین، ایمنی و سلامت زندانیان نیز از جمله اولویت‌های این سازمان است. با این وصف در حالی قاسم زاده عضو هیات مدیره تشکل صنفی معلمان گیلان از مرخصی محروم شده است که نیاز فوری به ادامه درمان دارد.

انتقال رضا شهابی بصورت اورژانسی به بیمارستان طالقانی

حدود ساعت ۱۲ شب ۲۵ آذر رضا شهابی دچار فشار خون بسیار بالا گردید که بعد از معاینه پزشک زندان به ایشان آمپول تزریق شد اما فشار خون ایشان به طور کامل کنترل نگردید و مجددا در ساعت ۳ شب به دلیل فشار خون بسیار بالا و سردرد شدید به بهداری زندان منتقل شد و پس از معاینه پزشک زندان اینبار به بیمارستان طالقانی منتقل شد.

فشارهای زندان موجب خودکشی زهره سرو زندانی سیاسی شد

روز سه شنبه بیست و یکم آذرماه، زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، از طریق خوردن قرص دست به خودکشی زد. این زندانی پس از اقدام به خودکشی به بیمارستان لقمان منتقل و پس از دریافت خدمات درمانی به زندان بازگردانده شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی به هرانا گفت: “خانم سرو به دلیل تهدید و فشارهای عصبی از سوی مسئولین مربوطه،با خوردن سی عدد قرص آلپرازولام اقدام به خودکشی کرد. او در پی این اقدام به بیمارستان لقمان منتقل و پس از رسیدگی پزشکی، به زندان بازگردانده شد. زهره سرو کماکان در اعتصاب بسر میبرد و وضعیت حال عمومی وی نامناسب گزارش شده است.

حسن خلخال زرد، با اتهامات سب النبی و توهین به مقدسات در زندان است

حسن خلخال‌زرد، جوان ۳۱ ساله متولد ۱۳۷۱ که روز ۹ مهر در شهر گالیکش استان گلستان بازداشت شده، با‌ اتهامات سب‌النبی، توهین به مقدسات و توهین به رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده و اکنون در زندان گنبد کاووس به‌سر می‌برد.

پرونده‌سازی برای ۳۰ دانشجوی دانشکده علوم دانشگاه تهران

پس از حمله فیزیکی و هتاکی دور از شأن رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، آقای غلامرضا جمشیدیها به دانشجویان، که منتج به تجمع اعتراضی دانشجویان و در نهایت دخالت حراست و تعهد این نهاد به بررسی و جبران این رفتار ناپسند شد، در کمال تعجب پس از گذشت ۱ ماه علاوه بر اینکه آقای جمشیدیها با هیچگونه بازخواستی مواجه نشد و برخلاف وعده حراست هیچگونه پذیرش مسئولیت و عذرخواهی از طرف ایشان بابت این رفتار ناشایست اتفاق نیوفتاد، در آستانه روز دانشجو ۳۰دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اتهام شرکت در تجمع اعتراضی مذکور به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

تولد بکتاش آبتین بر سر مزارش

جمعی از فعالان و زندانیان سیاسی سابق در زادروز بکتاش آبتین بر مزار او گردهم آمدند و یاد او را گرامی داشتند. روز ۲۵ آذر، زادروز بکتاش آبتین، شاعر، نویسنده، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران است که در دی‌ماه ۱۴۰۰ در زندان به واسطه‌ی ابتلا به کرونا و تاخیر در رسیدگی و درمان به قتل رسید.

***