مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتراض و تجمع کارکنان شرکت تراورس مقابل وزارت اقتصاد

جمعی از کارگران امور نگهداری خط و ابنیه فنی شرکت خدمات مهندسی راه آهن جهت خروج از لیست واگذاری مجدد سازمان خصوصی سازی مقابل وزارت اقتصاد تجمع کردند. شرکت “خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس)” یکی از بنگاه های خیلی بزرگ و کلان است که ١٠٠ درصد سهام آن متعلق به راه آهن وابسته به وزارت راه و شهرسازی است. مقدار۹۵ درصد از سهام این شرکت سال ۸۹ به ارزش ۱۵۹ میلیارد تومان، به شرکت آهن و فولاد لوشان واگذار گردید. بعد از ۸ ماه و با توجه به عدم ایفای تعهدات توسط خریدار مبنی بر پرداخت اقساط قراردادی در مواعد معین، در جلسه هیأت واگذاری با ارجاع پرونده به هیأت داوری به دلیل حجم بالای مطالبات معوق موافقت می‌کند و بالاخره بعد از ده سال در سال ۹۹ قرارداد فسخ می‌شود. بعد از این، ورود مجدد شرکت به لیست سازمان خصوصی‌سازی باعث اعتراض و نگرانی کارکنان شرکت تراورس شده است.

اعتصاب و تجمع اعتراضی کادر درمان بیمارستان میلاد تهران
روز یکشنبه ۵ شهریور۱۴۰۲پرستاران و پزشکان بیمارستان میلاد در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد، عدم پرداخت حق بیمه کارکنان و مختل شدن مزایای درمان، دست به اعتصاب زدند و خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند. در طی تجمع اعتراضی پرستاران، مردم نیز به تجمع اعتراضی کادر درمان بیمارستان میلاد پیوستند و حمایت خود را اعلام کردند.

تجمع اعتراضی کارگران ماشین سازی اراک
روز دوشنبه و سه‌شنبه ۶ و ۷ شهریورماه ۱۴۰۲، کارگران ماشین سازی اراک در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع زده و تصمیم دارند اعتراضشان را به مقابل استانداری استان مرکزی بکشانند. این کارگران حدود یکماه است در اعتصاب و اعتراض به سر میبرند. در ادامه اعتراضات کارگران “ماشین‌سازی اراک”، جلسه روز سه شنبه شورای تامین استان مرکزی بدون حضور نماینده کارگران برگزار شد. قرار بود جلسه شورای تامین استان که از ساعت ۱۱ صبح تا حوالی ساعت ۱۳ طول کشید، با موضوع رسیدگی به وضعیت بحران پیش آمده در این واحد تولیدی تشکیل شود. کارگران ماشین‌سازی اراک گفتند: در این جلسه از نماینده کارگران معترض هیچ دعوتی به عمل نیامده است و در مقابل از مدیریت کنونی کارخانه برای شرکت در جلسه دعوت شده است. کارگران می‌گویند: اعتراض کارگران از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده است و بی‌توجهی به مطالبات کارگران موجب طولانی شدن اعتراض شده است. اداره کار نیز برای کارگران کاری نمی‌کند. کارگران ماشین‌سازی اراک با یادآوری اینکه در این مجموعه حدود ١٧٠٠ کارگر به صورت رسمی، قراردادی و تامین نیرو مشغول کارند که فاقد امنیت شغلی هستند، افزودند؛ اعتراض کارگران به وضعیت تولید و عملکرد مدیران کارخانه است. به گفته آنان، اگرچه جلسه شورای تامین استان برای پی گیری مشکلات کارخانه ماشین‌سازی به اتمام رسیده اما هیچ کدام از کارگران از جزئیات این جلسه با خبر نیستند. کارگران ماشین‌سازی اراک در عین حال از ادامه اعتراض‌های خود در مقابل ساختمان اداری خبر می‌دهند.

عدم پرداخت چندین ماهه‌ حقوق کارگران شهرداری خاش
به گفته یکی از کارگران شهرداری خاش، کارگران قراردادی این شهر سه و نیم و کارگران شرکتی پنج ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آن‌ها بعد از مراجعات پی‌درپی به مقامات شهری می‌گویند با این وضعیت گرانی‌ها، سه ونیم تا پنج ماه بی‌حقوق زندگی کرده‌ایم. چرا کسی به داد ما نمی‌رسد؟

تجمع اعتراضی جمعی از کارگران پروژه‌ای شهرداری تهران
صبح روز دوشنبه ۶ شهریور۱۴۰۲، در ساختمان اصلی شرکت کنترل ترافیک تهران در خیابان فاطمی جمعی از کارکنان “موسسه رایانه شهر” که در پروژه های مرتبط با نگهداری تجهیزات شهری مشغول فعالیت هستند هم زمان با برگزاری جلسه هیئت مدیره موسسه رایانه شهر در این ساختمان، در اعتراض به عدم پرداخت چندین ماهه مطالبات معوقه شان و همچنین شرایط کاری و عدم پاسخگویی مدیران این موسسه، دست به تجمع اعتراضی زدند.

مرگ و مصدومیت هفت کارگر در پالایشگاه گاز سرخس
روز پنجشنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۲، وقوع حادثه‌ای در پالایشگاه گاز سرخس، مرگ و مصدومیت هشت کارگر را در پی داشت. سرپرست معاونت امنیتی استانداری خراسان رضوی در این خصوص گفت: “نشت گاز محصور شده در یکی از شیرهای بخشی از پالایشگاه هاشمی نژاد سرخس که در دست تعمیر بوده است، منجر به انفجار شد”. محمد زهدی افزود:‌ “دو نفر از کارکنان پالایشگاه بر اثر این انفجار جان باختند و پنج مجروح این حادثه به بیمارستان سرخس منتقل شدند که حال عمومی آنان مساعد است”. هویت دو کارگر جانباخته مهندس سید کاظم میری، مسوول اورهال واحد دوم تصفیه گاز و هد شیفت A واحد تصفیه گاز و آقای سنجرانی از کارگران بخش خدمات واحد اعلام شده است.

سه کارگر در یزد، مشهد و نیشابور در حین کار جان خود را از دست دادند
روز سه‌شنبه ۷ شهریور یک کارگر ۴۳ ساله چاه کن در یزد در عمق چاه آب دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. در مشهد نیزیک کارگر حدود ۶۱ ساله در یکی از کارخانه‌های شهرک صنعتی طرق هنگام تخریب دیوار سوله بر اثر ریزش ناگهانی دیوار جان باخت. احمد نگهبان، فرمانده انتظامی مشهد گفت: “این حادثه در نتیجه رعایت نشدن نکات ایمنی رخ داده که موجب خراب شدن دیوار بلوکی روی کارگر می‌شود”. همچنین یک کارگر ۲۰ ساله ساختمانی هنگام کار در یک پروژه ساختمانی در حال ساخت واقع در شهر نیشابور در استان خراسان رضوی، بر اثر حادثه برق ‌‌گرفتگی جان خود را از دست داد. بنا به این گزارش، این کارگر به علت اتصال میلگرد به سیم برق دچار برق‌‌گرفتگی شده و از طبقه سوم به پایین پرتاب شده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان
روز یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد البرز غربی، صنایع فولاد اصفهان، بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش، کرمانشاه، دزفول، اهواز و شوشتر در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان از جمله همسان‌سازی حقوق‌ها ‌و درمان رایگان مجدداً دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۶ شهریور۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه اهواز، رشت، مشهد، شیراز، اصفهان، گرگان، کرمانشاه، شهرکرد، سنندج، ساری، بندرعباس، زنجان، ارومیه، خرم آباد، تبریز، بروجرد، اراک، ایلام و تهران در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هفتگی‌ دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۷ شهریور۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری کرمانشاه، پلدختر، کوهدشت، ارومیه، تهران، سنندج، یزد، اردبیل، قزوین و ایلام مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان کشوری دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی معلولان
روز یکشنبه ۵ شهریور۱۴۰۲، جمعی از معلولان در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان مقابل نهاد ریاست جمهوری در پاستور، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی بیماران دیستروفی عضلانی دوشن مقابل وزارت بهداشت
جمعی از بیماران دیستروفی عضلانی دوشن و خانواده‌های آنان مقابل وزارت بهداشت در تهران تجمع برگزار کردند و خواستار ورود داروی ژن درمانی (الویدیس) شدند. بیماری دیستروفی عضلانی، نوعی بیماری ژنتیکی پیشرونده است که عضلات بیمار دچار تحلیل می‌شود و انواع متعددی دارد. دوشن شایع‌ترین و شدیدترین نوع از بیماری‌های دیستروفی عضلانی است که در مواقع شدید منجر به معلولیت خیلی شدید و مشکلات تنفسی و مرگ می‌شود.

تجمع اعتراضی دانشجویان دندانپزشکی
روز سه‌شنبه ۷ شهریور۱۴۰۲، دانشجویان دندانپزشکی سراسر کشور جلوی درب اصلی وزارت بهداشت در اعتراض به نحوه برگزاری، عدم اعلام منابع و تاریخ آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان خواستار لغو آزمون شدند.

تایید حکم اخراج دائم از کار فریبا انامی در دادگاه تجدیدنظر
تجدیدنظر هیات تخلفات وزارت آموزش و پرورش، حکم اخراج فریبا انامی از فعالین گیلان را عینا تایید نموده‌ است. خانم انامی، از معلمان خوشنام و پرتلاش انزلی است که همواره خارج از محیط آموزشی هم حامی کودکان بوده است.

تعیین زمان دادگاه رسیدگی به اتهامات کامران ساختمانگر
طبق ابلاغیه‌ای که روز شنبه چهارم شهریورماه ١۴٠٢، از سوی دادگاه انقلاب سنندج برای کامران ساختمانگر صادر شده است، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ سه‌شنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۲ در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج برگزار خواهد شد. کامران ساختمانگر اهل شهر سنندج روز پنج‌شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نهایتاً عصر شنبه ۶ اسفندماه ۱۴۰۱، در ادامه تخفیف در مجازات و آزادی زندانیان سیاسی، کامران ساختمانگر پس از ١۴٩ روز بازداشت از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

صدور حکم انفصال موقت از خدمت برای بهاره عسکری‌زاده
بهاره عسگری‌زاده، معلم و فعال صنفی از استان خوزستان منطقه الوار گرمسیری با بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در مناطق محروم استان خوزستان دارد. این فعال صنفی معلمان به جهت شرکت در تجمعات صنفی معلمان در سال ۱۴۰۱ طی حکم هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداره کل آموزش و پرورش استان و با تایید هیات عالی رسیدگی به تخلفات وزارت آموزش و پرورش به ۴ ماه انفصال موقت از خدمت محکوم شده‌است.

رفیق سلیمی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد
رفیق سلیمی، فعال کارگری اهل سنندج توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. رفیق سلیمی روز ۷ آذر ١۴٠١ توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شد و تاکنون در زندان مرکزی سنندج محبوس است. وی به اتهام “ایجاد گروه‌های غیرقانونی و اقدام علیه امنیت ملی کشور” و “افساد فی‌الارض” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است. گوش چپ و کتف رفیق سلیمی در جریان بازداشت و بازجویی، بر اثر شکنجه‌ها آسیب دیده است.

‏محکومیت ریحانه انصاری نژاد
ریحانه انصاری نژاد فعال کارگری، به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. او به عنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دستجات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه ها و مطبوعات و خروج از کشور محکوم شد.

صدور حکم اخراج از کار برای سارا سیاهپور
هیات تخلفات آموزش پرورش استان البرز، با صدور حکمی سارا سیاهپور معلم اهل البرز را از کار اخراج کرد. اتهامات وارده به خانم سیاهپور در برگه رای قابل پژوهش حکم اخراج این فعال صنفی، فعالیت صنفی و مطالبه‌گری قانونی، شرکت در تجمعات و تحصنات قانونی معلمان، شرکت در کمپین زن زندگی آزادی و حمایت از آن، استفاده از استیکر بنیاگذار جمهوری اسلامی، تشکیل گروه غیرهمکاری در مدرسه به نام “خوشگلا” در فضای مجازی (اعضا ۱۴ نفر همکار خانم سیاهپور که همگی معلم و در مدرسه محل تدریس ایشان هستند) قید شده است.

آنیشا اسداللهی به خاطر گفتن زن زندگی آزادی ممنوع الملاقات شد
آنیشا اسداللهی، مترجم که محکومیت ۵ ساله ای را به اتهام حمایت از تشکل های صنفی مستقل سپری می کند، به سبب سر دادن شعار زن زندگی آزادی ممنوع الملاقات شد. دو‌هفته پیش تعداد زیادی از زندانیان بند زنان اوین به مناسبت روز خبرنگار در هواخوری زندان جمع شده و در حمایت از روزنامه نگاران و فعالان زندانی، و‌ جنبش زن زندگی آزادی، شعار دادند. در همین راستا، در این هفته آنیشا اسداللهی از ملاقات با خانواده خود محروم شد، و بر خلاف آیین نامه زندان تاکنون از ملاقات با همسر زندانی خود، کیوان مهتدی، نیز محروم شده است. کیوان مهتدی نیز به اتهام حمایت از تشکل های مستقل صنفی محکوم به ۵ سال زندان می باشد.

وخامت وضعیت جسمی اصغر امیرزادگان از فعالین معلمان
طبق گزارش‌ منتشرشده، شرایط جسمانی اصغر امیرزادگان، نامساعد می‌باشد. ایشان به مدت طولانی دچار تورم و خونریزی معده می‌باشد و ضرورت دارد که در شرایط خاص و تحت نظر دکتر متخصص باشند. تقاضای مرخصی پزشکی آقای امیرزادگان، در حالی توسط دادستان فیروزآباد رد شده است که ایشان روز سه‌شنبه ۷ شهریورماه نوبت اضطراری جهت مداوا در یکی از مراکز درمانی شیراز را دارند. قابل ذکر است آقای امیرزادگان یک سوم از دوران حبس خود را گذرانده‌اند، قانونا و با توجه به شرایط جسمانی ایشان دادستان می‌تواند با آزادی برای ادامه روند درمان‌شان موافقت کند.

احضار مظفر صالح‌نیا توسط نهادهای امنیتی در سنندج
روز سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲، مظفر صالح‌نیا از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران پس از احضار تلفنی توسط حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج مورد بازجویی قرار گرفت. این نهاد امنیتی با اشاره به فرا رسیدن سالگرد خیزش مردمی سال ۱۴۰۱، ضمن تهدید به پرونده‌سازی مجدد علیه مظفر صالح‌نیا از او خواسته‌اند تا تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات امضا نماید که با مخالفت شدید آقای صالح‌نیا روبرو شده است. لازم به ذکر است که نهادهای امنیتی در روزها و هفته‌های اخیر در اکثر شهرهای کشور اقدام به احضار و بازجویی از فعالین سیاسی و بازداشت شدگان اعتراضات مردمی سال گذشته نموده‌اند.

بازداشت غلامرضا اصغری از اعضای کانون معلمان اردبیل
نیروهای امنیتی، صبح روز سه‌شنبه ۷ شهریور۱۴۰۲، وارد منزل این معلم شده‌اند و وی را بازداشت کرده و موجب نگرانی و وحشت اعضای خانواده ایشان شده‌اند. بهرام نعمتی، معلم و عضو کانون صنفی فرهنگیان اردبیل در این باره می‌گوید که آقای غلامرضا اصغری؛ معلم بازنشسته و از فعالان صنفی فرهنگیان اردبیل هستند و طبق معمول هر سه‌شنبه، در حال آماده شدن برای شرکت در تجمع صنفی سه‌شنبه‌های بازنشستگان بوده‌اند که در منزلشان بازداشت شده‌ و پیگیری‌های خانواده و معلمان اردبیل برای آزادی ایشان هنوز به نتیجه نرسیده است.

صدور حکم انفصال دایم از مشاغل دولتی برای عزیز قاسم‌زاده
هیات بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان که پیشتر در تاریخ هفتم تیر برای عزیز قاسم‌زاده لیاسی ۲۵ بند اتهاماتی را در زندان لاکان ابلاغ کرده بود که بعضا از اساس کذب بوده و در برخی از آن تاریخ‌ها حتی تجمعی برگزار نشده بود، رای خصمانه خود مبنی بر اعمال شدیدترین نوع مجازات یعنی انفصال دائم از تمام خدمات دولتی نسبت به این معلم با بیش از ۲۵ سال سابقه خدمت، ابلاغ کرد. عدم تناسب رای صادره حتی با همان اتهامات کذب انتسابی کاملاً مشهود است. این هیئت حتی پا را از احکام ظالمانه اخراج از دستگاه متبوع (آموزش و پرورش) فراتر نهاده و حکم شدیدتر یعنی انفصال خدمت از تمام دستگاه‌های دولتی را برای این معلم باسابقه صادر کرده است. یکی از اقدامات خصمانه در صدور این رای اشاره این هیئت به محکومیت اداری عزیز قاسم‌زاده در سال ۹۵ به تبعید یک ساله تغییر محل جغرافیایی از انزلی به رودبار است؛ در حالی که در رای تجدید نظر این حکم شکسته شد و رای بدوی ابطال شده بود.