مقالات

جنگ غزە، جنبش ضد جنگ، وظایف ما سعید آرمان

پانزدهم مهرماە (هفتم اکتبر) سازمان تروریستی حماس جرقە جنگ خانمانسوزی را بر افروخت کە در خاتمە دادن بە آن هیچ نقشی ندارد. حماس و جهاد اسلامی سرمست و مغرور از دستاورد آنی حملات و شبیخونی کە بە حاضرین در فستیوال صلح و شهرکهای نزدیک بە غزە زدە بودند کمتر از یک روز طول نکشید کە ورق برگشت و دست رژیم فاشیست نتانیاهو را برای حملات وحشیانەای کە مدتها بود تصورش غیر ممکن بود، باز کرد و با تمام توان خود شروع بە حملە وحشیانە بە متراکم ترین زندان سر باز جهان با دو میلیون و دویست هزار نفر جمعیت، کرد و هزاران انسان کە عمدتا کودکان و زنان و مردانی هستند کە هیچ نقشی در بر افروختن آن توسط حماس و جهاد اسلامی نداشتند. در این جنگ در غزە بالع بر ٤١٠٠ نفر کشتە و بالغ بر ١٣٣٠٠ زخمی ببار آوردە. در اسرائیل نیز بالغ بر ١٣٠٠ نفر کشتە و جمع زیادی زخمی شدەاند.
بعد از اعلام پیروزی زودفرجام و موقت حماس رهبران جمهوری اسلامی ذوق زدە و تبریک گفتند و پایکوبی راە انداختند و شیرینی پخش کردند. دختران دبستانی کە حاضر بە خوردن شیرینی “پیروزی” حماس نشدند اخراج شدند.
اما در سایرنقاط جهان جنبشی قوی در میان اقشار مختلف شکل گرفت و مخالف ادامە جنگ و کشتن مردم بی دفاعی کە دخالتی در شروع جنگ نداشتە اند. این جنبش در آغاز با مخالفت دولتهای غربی روبرو شدند. دولتهایی کە بر افراشتن پرچم فلسطین را بە شیوەای غیر قانونی اعلام کردند نە تنها ناچار بە عقب نشینی شدند بلکە ناچار بە پذیرش تظاهراتهای دەها هزار نفرە در اروپا شدند. در دەها شهر بزرگ جهان تظاهراتهای عظیمی عمدتا در مخالفت با حملات وحشیانە دولت اسرائیل بە نوار غزە صورت گرفت.
لندن بالغ بر ٥٠ هزار نفر از مردم با تعلقات سیاسی، مذهبی، ضد هر دو جناع تروریستی دولتی اسرائیل و تروریسم اسلامی حماس حضور داشتند. در قاهره، اسانبول، مراکش، تونس، دوبلین، استرالیا، در امریکا دو تجمع از نظر محتوایی برجستە از جانب افرادی کە از خانوادەهای یهودی به دنیا امده اند و الزاما مذهبی نیستند رخ داد کە اولی تجمعی در یکی از میادین شهرنیویورک بود کە یکی از یهودیان ضد جنگ در سخنرانی خود بە گیر افتادن ٢.٢ میلیون انسان گرفتار در غزە بعنوان بزرگترین زندان اشارە کرد و بە خطاب دولت اسرائیل گفت: “این نسل کشی است، آن را بە نام ما انجام ندهید”. این سخنان با تشویق ممتد حاضرین و سر دادن این شعار ادامە پیدا کرد و در نقطە دیگر از جملە کنگرە نمایندگان امریکا بود کە سالن مرکزی آن بە اشغال صدها جوان ضد جنگ کە عمدتا متولد خانوادەهای یهودی بودند، در آمد کە پیراهنهای یک رنگ با شعارعلیە جنگ بر تن داشتند و موسیقی می نواختند و هماهنگ ترانە می خواندند.
آنچە ما در جهان شاهدیم حمایت بی دریغ و شرم آور دولتهای قدرتمند غربی تحت عنوان تکرار هولوکاست است، از جملە بایدن با حضورش در اسرائیل و ایستادن در کنار نتانیاهوی فاشیست و رفتن ریشی سوناک و صد اعظم آلمان بە اسرائیل بیانگر حمایت بی چون و چرای این دولتها از هر جنایتی کە دولت اسرائیل برای انجام ان لشکرکشیهای تا دندان مسلح خود را بە چند متری اطراف غزە رساندە و صدها هزار نیروی زخیرە را برای تحقق آن فرا خواند است.
لازم بە دکر است ما در عین حال شاهد اعتراض منسجم و سازمانیافتە در داخل خود اسرائیل علیهدولت فاسد و راستگرای نتانیاهو هستیم و حتی در میان خلبانان و ارتشیان سابق جمع زیادی از علرغمدرخواستهای مکرر فرماندهان نظامی و دولتمردان رفتن بە جبهه هایجنگ تمرد کردەاند.
اتحادیەهای کارگری در لندن مستقلا تظاهرات ضد جنگ را برای روز شنبە ٢١ اکتبر فراخواندە اند کە اقدامی موثر و مسئولانە است کە تظاهراتهای ضد جنگ را از حالت سنتی تاکنونی خود کە در انحصار “ائتلاف علیە جنگ” وابستە بە جریانات چپ ضد امپریالیست کە آب تطهیر بر سر جریانات تروریست اسلامی مانند حماس و حزب اللە و همچنین برای خود جمهوری اسلامی بعنوان یک رژیم “ضد” آمریکایی می ریزند.
این جنگ در حالی در جریان است کە مردم با بدترین بحران اقتصادی دست و پنجە نرم میکنند و فقر در ابعاد میلیونی حتی در کشورهای متروپول مانند بریتانیا و فرانسە مردم را بە ستوە آوردە است.
جنبش ضد جنگ مادام مراکز حیاتی و کلیدی اقتصاد غرب و آمریکا را بە دلایل مختلف از جملە وجود قوانین دست و پاگیر کە برای اتحادیەهای کارگری هزینە بردار خواهد بود، نشانە نمی گیرد و قادر بە عملی کردن آن نیستند، سمبە آن پر زور نخواهد بود. ما شاهد بزرگترین جنبش ضد جنگ در سال ٢٠٠٣ علیە حملە بە عراق بودیم اما بعنوان یک ضرورت در راستای نظم نوین جهانی صورت گرفت.
بە باور من جنگ کنونی در غزە و تهاجم زمینی و هوایی بە غزە بە درجە زیاد اجتناب ناپذیر شدە است و راست گراترین دولت اسرائیل با حمایت بی چون و چرای آمریکا، بریتانیا و آلمان و غیرە وارد این جنگ خواهد شد. آنچە هم اکنون در جریان است بدون تردید جنایت علیە بشریت است و صدها میلیون انسان را در اقصی نقاط جهان متاثر و بە خود مشغول کردە است. دولتهای سرسپردە و ماموران چاە نفتهای حوزە خلیج تنها نگرانی اشان اعتراضات رو بە افزایش مردم انساندوست این جوامع است کە ٧٥ سال است شاهد وحشیگری نظام آپارتاید در اسرائیل هستند و در این اواخر حماس و جهاد اسلامی نیز بر این جنایات افزودە شدند و بی ربطی آنان بە مسئلە حق مردم فلسطین عیانتر از همیشە است.
ما مردم متمدن جهان باید علیە جنگ افروزی دولت فاشیست اسرائیل و حامیانش متحدانە قد علم کرد. بە تروریسم دولتی و تروریسم اسلامی “نە” بزرگ بگوئیم. صف ما مردم آزدیخواە و برابری طلب از صف جنگ طلبان و مدافعین جنایتکارشان از حماسو حزب اللە و جمهوری اسلامی، از اسرائیل و امریکا و سایر دول غربی جداست.
حق مردم بی دفاع فلسطین است کە کشور خود را داشتە باشند و ما قاطعانە از ان حمایت میکنیم. دو کشور و دو دولت در کنار هم، اما آنچە اکنون در جریان است زیر پا گذاشتن پیمان صلح اسلو در سال ١٩٩٣ است و تا این زخم عمیق ترمیم نشود خاورمیانە روی آسایش بە خود نخواهد دید و میلیونها انسان در حقارت و اجحاف زندگی میکنند و نوزادان و کودکان در جنگ بدنیا خواهند آمد وهمچون گلهای نشکفتە پر پر می شوند، صحنەهایی کە امروز در صفحات تلویزیون بە وفور می بینیم و از خامنەای جلاد تا نتانیاهوی فاشیست بە امری عادی بە خورد مردم میدهند.
جمعە ٢٠ اکتبر ٢٠٢٣
سعید ارمان