مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و جنبشهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

زاهدان، جو سنگین امنیتی در میادین و خیابانها

روز جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی و نظامی با حضور گسترده خود در میادین اصلی و خیابانهای زاهدان جو امنیتی این شهر را تشدید کردند. نیروهای نظامی و امنیتی در خیابانهای خیام، بلوار بهداشت، توحید، مدنی، خرمشهر، رازی و مدرس اقدام به ایجاد ایست و بازرسی و برپایی چادر در کوچه ها و خیابانهای اطراف مصلی و مسجد مکی کردند و شهروندان از جمله زنان را نیز با مامورین زنی که همراه شان هست مورد تفتیش و بازدید بدنی قرار دادند. در ویدئویی دیگر که از استقرار نیروهای نظامی در داخل مدرسه دانش در خیابان بهداشت زاهدان منتشر شده، ده ها نیروی نظامی در مدرسه دانش مستقر شدند. قابل ذکر است طی هفته های اخیر دستگاه های نظامی و امنیتی سرکوب و بازداشت مردم زاهدان را تشدید کردند تا دست بە اعتراض و راهپیمایی نزنند.

اعتراض کارگران گروه ملی فولاد اهواز
روز شنبه ٢٠ آبان ۱۴۰۲، کارگران بخش های مختلف گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اقدامی اعتراضی در هر دو شیفت صبح و عصر، از رفتن به سالن های غذاخوری محل کار و خوردن غذای روزانه اجتناب و در مقابل دفتر مدیریت تجمع کردند. کارگران فولادی از جمله به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اعتراض دارند. از دیگر خواستهای مهم کارگران فولاد افزایش دستمزدها و بازگشت به کار کارگران اخراجی است. روز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ کارگران فولاد دومین روز اعتراض شان را برای همسان سازی حقوق ها و افزایش دستمزد، طبقه بندی مشاغل، بازگشت بکار همکاران اخراجی، اجرای بند یک صورتجلسه ۱۵ مهرماه هیئت مدیره، در مقابل نیروی مزدور حراست تجمع برگزار کردند. کارگران شعار میدادند: کارگر میمیرد ذلت نمی پذیرد!

تداوم اعتراضات کارگران رسمی وزارت نفت
روز ‌یکشنبه۲۱ آبان‌ماه نیز کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات ‌قاره واقع در منطقه سیری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند. روزچهارشنبه ۲۴ آبان ‌ماه ۱۴۰۲ کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری برای چهارمین روز متوالی در این هفته در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مانند روزهای گذشته دست به تجمع زدند. در همین روز کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره شاغل در سکوی سلمان نیز در اعتراض به عدم پاسخگوئی مسئولین نسبت به خواسته‌های‌شان دست به تجمع زدند. اعتراض کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌ سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌پی و عدم دست ‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت است.

اعتراض مجدد کارگران اخیرالاستخدام مناطق عملیاتی نفت
روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ‌ماه، جمعی از کارکنان اخیرالاستخدام وزارت نفت شاغل در برخی مناطق عملیاتی، مجدداً نسبت به نحوه‌ تعیین کف حقوق و مزایای به شکل حداقلی و بی‌عملی و عدم پاسخگوئی مسئولان به خواسته‌های آنان دست به اعتراض زدند.

اعتراض کارگران ستادی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب
روز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ جمعی از کارکنان ستادی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب واقع در اهواز در اعتراض به دست درازی به صندوق بازنشستگی نفت و مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی دست به تجمع زدند.

کارگران کمباین سازی تبریز۴ ماه حقوق نگرفتند
کارگران کارخانه “کمباین‌سازی سهند تبریز” به دلیل ماه‌ها عدم دریافت حقوق و مطالبات خود دچار مشکلات مالی بسیاری شده‌اند. این کارگران به دلیل مشکلات اقتصادی کارخانه به مدت ۴ ماه مطالبات معوق دارند.

تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری پالایشگاه نفت آبادان
روز ‌چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ کارگران ارکان ثالث شاغل در پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان منجمله پرداخت عادلانه و همسان حقوق، تخصیص نفت‌کارت، اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل و حذف شرکت‌های پیمانکاری و تبدیل وضعیت به قرارداد مستقیم دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ایلام
روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ کارگران شهرداری ایلام برای چندمین بار به علت عدم پرداخت مطالبات سه ماهه ی خود مقابل دادگاه تجدید نظر استان ایلام تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مصدومیت ۳ آتش نشان در عملیات اطفاء حریق
در حادثه آتش‌سوزی روز جمعه ۱۹ آبان، یک انبار پشت بام یک ساختمان دو طبقه در خیابان شهیدان شرقی اصفهان که محل نگهداری وسایل منزل و سه سیلند گاز پیک نیکی بود، سه آتش‌نشان حین خاموش کردن آتش دچار مصدومیت شدند. آتش نشانی شهرداری در مورد این حادثه اعلام کرد: ماموران آتش نشانی اصفهان اقدام به خاموش کردن آتش کردند که در جریان آن سه نفر از همکاران بر اثر حجم زیاد آتش سوزی دچار مصدومیت شدند و بعد از اطفای حریق به مرکز درمانی انتقال یافتند.

زخمی شدن ٧ کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی
شامگاه شنبه ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲، نیروهای هنگ‌مرزی در مرز “هنگه‌ژال” بانه بسوی دسته‌ای از کولبران آتش گشوده و دست‌کم ٧ کولبر را با سلاح “ساچمه‌ای” به شدت زخمی کردند. هویت کولبران زخمی شده، “اشکان (فامیلی نامشخص)، انور (فامیلی نامشخص)، کارزان (فامیلی نامشخص) هر سه اهل روستای کیله‌شین از توابع شهرستان سقز، رحمان (فامیلی نامشخص) اهل دیواندره، خالد خشنودی اهل سقز، مختار خه‌جی اهل مریوان و بهروز (فامیلی نامشخص) اهل بانه می‌باشند”. براساس این گزارش، اشکان از ناحیه سر، انور از ناحیه دست، رحمان از ناحیه پشت و ران و خالد از ناحیه کتف زخمی شدند. همچنین، وضعیت سلامت مختار خه‌جی و بهروز که گفته می‌شود تعداد زیادی ساچمه به بدنشان اصابت کرده است، نامساعد گزارش شده و براثر شدت جراحات وارده، مختار خه‌جی به بیمارستانی در مریوان منتقل شده است.

تجمع بازنشستگان صنعت نفت
روز شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان صنعت نفت استان البرز، صنعت نفت آبادان و صنعت نفت شاهین‌شهر در اعتراض به دست درازی دولت به صندوق بازنشستگی نفت و مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی مقابل دفتر صندوق بازنشستگی صنعت نفت در تهران مقابل دفتر مجلس دست به تجمع زدند.

تجمع بازنشستگان صنایع فولاد و معدن تهران
روز یکشنبه۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد و معدن مطابق با یکشنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع زدند. این تجمع با دخالت نیروهای انتظامی و‌ امنیتی روبرو شده و تعدادی از تجمع کنندگان بازداشت شده‌اند. در همین روز جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد و معدن اصفهان نیز مطابق با یکشنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان و کارگران رسمی شرکت نفت
روز یکشنبه۲۱ آبان ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان و کارگران رسمی و ستادی وزارت نفت شاغل در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در اعتراض به دست درازی به صندوق بازنشستگی نفت و مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۲۱ آبانماه ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد اهواز، بازنشستگان تأمین اجتماعی کرمانشاه، شوش و اهواز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

اجتماع بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور
روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرهای اهواز، تهران، کرمانشاه، مریوان، اصفهان، سنندج، اردبیل، ارومیه، شیراز، رشت، بندرعباس، زاهدان، تبریز، اراک، بیجار، ایلام، خرم‌آباد، ساری، شهرکرد و ‌همدان در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ ای دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در سنندج، ایلام، کرمانشاه، قزوین، همدان، ساری و اهواز مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی پرستاران و کادر درمان اراک
روز شنبه۲۰ آبان ۱۴۰۲، کادر درمان اراک در اعتراض نسبت به تضییع حقوق و عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل استانداری استان مرکزی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اجتماع داروسازان داروخانه‌های خراسان رضوی
بیش از ۴۰۰ دکتر داروساز از داروخانه‌های خراسان رضوی، مقابل استانداری در اعتراض به بزرگترین کمبود دارویی کشور در ۴۰ سال اخیر، کمبود شدید شیرخشک نوزادان و اقلام ضروری کشور، بدهی سازمان‌های بیمه به داروخانه‌ها که منجر به ورشکستگی بیش از ۷۰ درصد آنان شده، کارمزد غیرقانونی بر تعداد تراکنش‌های بانکی و برداشت از جیب مردم (روش دزدی جدید حکومتی)، شروع پلتفرم‌های نرم‌افزاری تحت کنترل سپاه برای فروش آنلاین دارو (مثل اسنپ دارو) و همچنین درخواست اصلاح قانون ۱۳۳۴ و جلوگیری از تاسیس داروخانه دولتی و غیرقانونی که منجر به بیکاری بیش از ۱ میلیون نفر در کشور شده است، تجمع و تحصن کردند.

تجمع اعتراضی کادر پرستاری
در روز شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ کادر پرستاری بیمارستان شهدای تجریش تهران نسبت به دریافتی های غیر عادلانه ی تعرفه و اضافه کار اجباری، تجمع اعتراضی برپا کردند. روز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ نیز پرستاران کاشان و آران و بیدگل در مقابل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمات
بنا بر اخبار منتشر شده، روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲، معلمان خرید خدمات رفسنجان مقابل فرمانداری این شهرستان و معلمان خرید آموزشی اصفهان در اعتراض به مشکلتشان اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.

واژگون شدن خودروی سوخت در نبود سرویس مدرسه
یک خودروی سوخت در هنگام جابجایی دانش آموزان مدرسه‌ای از توابع شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان بر اثر تصادف واژگون شد. تمامی سرنشینان که دانش‌آموزان یک مدرسه شبانه‌روزی بودند دچار مصدومیت و شکستگی استخوان در نواحی مختلف بدن شدند و یکی از این دانش آموزان با سطح هوشیاری پایین در بیمارستان ایرانشهر بستری شده است. اولیای عبدالقدوس ایراندوست دانش آموزی که حال او بر اثر تصادف وخیم اعلام شده و سطح هوشیاری پایینی دارد، در خصوص این حادثه که دو روز پیش اتفاق افتاد گفت: اداره آموزش و پرورش متاسفانه برای تهیه سرویس دانش آموزان ما همکاری نمی‌کند. در گرما و سرما مجبورند ساعت‌ها منتظر خودروهای سوخت‌بر در کنار جاده بمانند و گاهی حتی دیر به مدرسه می‌رسند و یا به دلیل نبود سرویس از کلاس درس‌شان جا می‌مانند. سرپرست آموزش و پرورش در خصوص سوخت‌بر بودن خودرویی که دانش آموزان در حین تصادف سوار آن بوده‌اند، گفته است که “خودرو یکی از والدین دانش آموزان بوده است”.

حکم دادگاه تجدید نظر علیه پیمان فرهنگیان
شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر استان گیلان ۱۴ آبان ۱۴۰۲ رای خود را علیه پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری صادر کرد. دادگاه تجدید نظر پیمان فرهنگیان را به یک سال حبس تعزیری، دو سال ممنوع الخروجی و بسته شدن حساب اینستاگرامی محکوم کرده و حکم ۲ سال تبعید به شهرستان زابل در این رای لغو شده است. به گفته خود پیمان فرهنگیان احتمال به جریان افتادن ۷ سال حکم تعلیقی وی وجود دارد که در این صورت مجبور به تحمل ۸ سال زندان می‌باشد.

احضار عرفان کرم‌ویسی و جعفرابراهیمی به اوین
بنابر توئیت منتشر شده در حساب عرفان کرم‌ویسی، وی اعلام نموده که بنابر ابلاغیه‌ای که به دستش رسیده با اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “نشر اکاذیب” به شعبه سوم دادسرای اوین احضار شده ‌است. در ابلاغیه دیگری جعفر ابراهیمی موکل آقای کرم‌ ویسی نیز به عنوان مطلع به این شعبه احضار شده‌ است. عرفان کرم‌ویسی، وکیل جمعی از زندانیان سیاسی و معلمان است که به صورت مستمر وضعیت موکلان خود را پیگیری و اطلاع‌رسانی می‌نماید. در همین راستا و با تبعید جمعی از زندانیان سیاسی به قزلحصار، وی برای پیگیری پرونده موکلان خود بارها به دادیاری ناظر بر زندان و زندان قزلحصار مراجعه نمود و نسبت به اطلاع‌رسانی آخرین وضعیت موکلان خود فعال بود.

اصغر امیرزادگان برای اجرای حکم پنج سال زندان دستگیر و روانه زندان شده‌است
بنابر گزارش منتشر شده از سوی شورای هماهنگی معلمان ایران، آقای اصغر امیرزادگان عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس، به دفتر زندان فیروزآباد احضار و همانجا دستگیر و برای تحمل حبس پنج ساله تحویل زندان شده‌است. این در حالیست که این فعال صنفی معلمان در حال تحمل حبس یکساله به اتهام تبلیغ علیه نظام بوده و بدون آن‌که ابلاغیه شعبه‌ی اجرای احکام برای ایشان ارسال شود بار دیگر دستگیر و به زندان منتقل شده‌است.

صدور قرار آزادی با قید وثیقه برای اسماعیل عبدی
حسین تاج و رامین صفرنیا وکلای اسماعیل عبدی اعلام کردند، پس از گذشت حدود هشت سال و نیم از اجرای دو حکم پیاپی زندان (۵ سال حکم قبلی و ۳.۵ سال از حکم دوم) برای اسماعیل عبدی، امروز ۲۲ آبان ۱۴۰۲ قاضی مظلوم ریاست شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران با آزادی او با تودیع وثیقه تا پایان زمان دادرسی و صدور رای موافقت کرد. روز ۲۱ آبان جلسه دادگاه با ریاست قاضی جانی مظلوم، اسماعیل عبدی و دو وکیل او تشکیل شد و حکم تودیع وثیقه صادر شد.

بیانیه مشترک دانشجویان در حمایت از کارگران نفت
ما دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور همبسته و همراه با اعتراضات کارگران نفت هستیم!
فرزند کارگرانیم کنارشان می‌مانیم

در ادامه اعتراضات و اعتصابات یک‌سال گذشته کارگران و کارکنان نفت و پتروشیمی، طی روزها و هفته‌های اخیر، گزارشاتی از اعتصابات و اعتراضات کارگران رسمی صنعت نفت منتشر شده است. اعتراضاتی که کارگران مبارز با عملی کردن آن‌ها، نقش موثر خود را در تقویت مبارزات حق‌طلبانه کلیه مزدبگیران و استثمار شوندگان در سراسر کشور، به خوبی ایفا کرده‌اند.

این مبارزات، اعتراضات و اعتصابات امیدوار کننده، قویا توسط ما دانشجویان انقلابی و پیشرو و فعالین انقلاب «زن زندگی آزادی»، حمایت می‌شود. ما دانشجویانی که طی سالیان سال همراه و همسنگر کارگران در سراسر کشور بوده‌ایم؛ مایی که یک روز کنار کارگران صنعت نفت و پتروشیمی و فولاد و ماشین‌سازی و نیشکر هفت‌تپه بودیم، یک روز دوشادوش معلمان و اساتید و کادر درمان مبارزه کرده و روزی دیگر همراه بازنشستگان مبارز و مقاوم، علیه وضعیت موجود ایستاده‌ایم.

اعتراضات کارگران رسمی نفت علاوه بر اهمیتی که در خود به عنوان اعتراض بخشی تعیین‌کننده از بین کارگران دارد، همراه بوده است با ادامه سبک مبارزاتی‌ای که از اعتراضات سراسری بازنشستگان الهام گرفته شده. سبک و سیاقی متشکل، پیشرو و مدرن که اعتراضات نام برده را دچار رشد کیفی و کمی خواهد کرد. اعلام روزهای دوشنبه هر هفته به نام «دوشنبه‌های اعتراضی کارگران رسمی نفت»، اقدامی مثبت است که کلیه کارگران صنعت نفت را با همکارانشان متحدتر و اعتراضات مذکور را نیز گسترده‌تر و فراگیر می‌کند.

اعلام این روز توسط یکی از بخش‌های مهم جنبش کارگری، می‌تواند جایگاه واقعی و معین و قابل تمایز طبقه کارگر را در جریان انقلاب عظیم و تاریخی «زن زندگی آزادی»، روشن‌تر کند. این اقدامی است در راستای تحکیم هرچه بیشتر از پیش پایه‌های مبارزه متشکل، متحدانه و هدفمند علیه وضع موجود. این کوششی است علیه جنایتکاران و دزد سالاران حاکم، آنانی که این وضعیت دون شأن انسان را بر همه ما تحمیل کرده‌اند.

ما تشکل‌های دانشجویی و بخش عظیمی از دانشجویان سراسر کشور از اعتراضات کارگران صنعت نفت و از گسترش اعتراضات کارگران بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی در سراسر کشور، به هر شکل ممکن حمایت می‌کنیم. ما به خوبی می‌دانیم که درد مشترک ما چیست و این درد چگونه درمان می‌شود. ما مطمئن هستیم که چرخ‌های این ماشین کشتار و جنایت و سرکوب از جمله چرخ‌های اقتصاد جمهوری اسلامی را روزی به کمک دستان پرتوان کارگران مبارز نفت متوقف خواهیم کرد.

پیش به سوی ایستادگی عمومی جامعه برای تمام حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی‌ که از ما دریغ کردند؛ پیش به سوی تداوم انقلاب «زن زندگی آزادی» تا پیروزی … فرزند کارگرانیم کنارشان می‌مانیم.

امضا کنندگان: – تشکل دانشجویان پیشرو – نهاد آزادی‌خواهان دانشگاه تهران شمال – نهاد دانشجویان آزاد خوراسگان (دانشگاه آزاد اصفهان) – کمیته سراسری دانشجویان کردستان – اتحاد دانشجویان دانشگاه الزهرا – جمعیت دانشجویان آزاد (دانشگاه آزاد سنندج)

جمعی از دانشجویان و فعالین: – دانشگاه اصفهان – دانشگاه علوم پزشکی اصفهان – دانشگاه شیراز – دانشگاه صنعتی اصفهان – دانشگاه هنر اصفهان – دانشگاه علوم پزشکی ارومیه – دانشگاه کردستان – دانشکده فنی دخترانه سنندج – دانشکده فنی یزدان‌پناه کردستان.

نوشته کارگر زندانی رضا شهابی در پاسخ به نامه سرگشاده سائمه سلطانی از فعالین جنبش زنان افغانستان

سائمه جان، همسایه و‌ هم‌سرنوشت عزیز، خطاب صمیمانه شما را شنیدم که مصداق آن گفته است که آنچه از دل برآید بر دل نشیند. می‌گویند شرم احساسی است انقلابی، اما نامه شما خشم و شرم را همزمان برمی‌انگیزد. خشم از توهین، خشونت، اخراج و تحقیر روزانه که به بهانه افغانستانی بودن اعمال می‌شود. و شرم از اینکه در این جامعه من هم شهروند ایرانی‌ام، و‌ میدانم در تمام این سالیان یقینا کارهایی بوده که از دستم ساخته باشد و انجام نداده‌ام.

اما قلبم به درد می‌آید وقتی می‌بینم که متاسفانه در میان‌مردم ستم کشیده کشور ما و حتی در این زندان، در میان برخی فعالان سیاسی و صنفی که باید پرچم‌داران مبارزه علیه هر نوع تبعیض باشند، هستند کسانی که هنوز بر طبل نفرت پراکنی و‌ تفرقه اندازی “ما” و “شما” می‌کوبند.

حاکمان ما، با دو لبه قیچی، یکی بنیادگرایی مذهبی در تمامی امور از جمله سیاست و آموزش و ‌فرهنگ و دیگری مناسبات سرمایه‌داری هار، بی رحم و غارتگر، به جان مردم ایران و افغانستان و‌ منطقه افتاده‌اند، و آن وقت بخشی از جامعه‌شناسان و کارشناسان روزنامه‌ها می‌گویند قدرت‌گیری دوباره طالبان را باید با ریشه‌های فرهنگی مردم آن سرزمین تحلیل کرد. قربانی‌نکوهی یک درد است، و اینکه کسی که خودش نیز قربانی همان وضعیت است این کار را بکند یکصد درد.

کارگران و زحمتکشان در ایران بدرستی به بی حقوقی و گسترش فقر و‌ نابرابری در کشور معترضند، اما برخی متاسفانه تحت تاثیر تبلیغات افغان ستیزانه توسط جریانات دست ساز و ‌وابسته به حکومت همچون شوراهای اسلامی کار و‌ خانه‌‌کارگر بجای تمرکز بر نقش مخرب سیاستهای حاکمیت و غارت اموال عمومی و ‌اختلاسهای نجومی و آقازاده های مفت خور و گسترش زندکی لاکچری آنها، می‌گویند افغانستانی‌ها کار و موقعیت شغلی ما را گرفته‌اند، غافل از آنکه کارگران مهاجر افغان چند نسل است که از آسیب پذیرترین و‌ بی حقوق ترین نیروی کار و طبقه کارگر همین سرزمین را تشکیل می‌دهند.

همه ما میدانیم که علت بیکاری میلیونی در کشور و ‌بخصوص جوانان بیکاری که عمدتا تحصیل کرده هم هستند، کار طاقت فرسا و بدون حقوق و‌ مزایای کارگران افغانستانی نیست. میدانیم‌که خیزشهای دی ۹۶ و آبان ۹۸ و شهریور ۱۴۰۱ و خیزش آب و بی حقوقی مردم ستم دیده از کردستان و ‌بلوچستان تا خوزستان و لرستان تا ترکمن صحرا و ‌مازندران هرگز بر علیه حضور مهاجران و شهروندان افغانستانی نبود. تمرکز بر زحمتکشان افغانستانی و بسیج افکار عمومی علیه آنها حربه دستگاه حاکمی است که بیش ار ۴۰ سال دمار از روزگار همه ما زحمتکشان و‌ مردم محروم‌کشور در آورده است‌. شکی ندارم که عزیزانمان از جمله ژینا، نیکا و سارینا و‌ ستاره، حدیث و آرمیتا … جانشان را فدا نکردند که یک سال پس از خیزش شجاعانه آنها برای برابری و آزادی شاهد اوج‌گیری گفتمانهای مخرب افغان ستیزانه و‌ نژادپرستانه باشیم.

اینها نمونه‌های دیگری بودند که با خواندن نامه شما در ذهنم تداعی شد. با این حال، جنبش زن زندگی آزادی نشان داد که نیروی دیگری نیز در بطن جامعه ما رشد کرده است. نیرویی که با هر شکل از “خودی” و “غیرخودی” ، از “ما” و “شما” ساختن از انسانها به هر بهانه‌ای که باشد(ملیت، زبان، جنسیت، قومیت، و…) مخالف است. همچنین طنین “نان کار آزادی” که جنبش حق طلبانه زنان افغانستان از پرچمداران آن بوده است برای من و دیگر فعالین جنبش کارگری پدیده‌ای دیرآشنا است. خوشحالم که مبارزه در زمینه تبعیض علیه زنان و برای برابری بی قید و شرط، پرقدرت و احتمالا به شکلی برگشت‌ناپذیر تثبیت شده است. اگر این مبارزه بتواند هم علیه مردسالاری و سیاستهای تفرقه اندازانه ی مهاجرستیزی و فاشیستی، و هم علیه مناسبات ظالمانه ی سرمایه‌داری تعمیم یابد، به نابودی ریشه‌های مشترک تبعیض، بهره‌کشی، و خشونت در زندگی ما خواهد رسید.

سائمه جان، امیدوارم در این مبارزه من و بسیاری از هم‌طبقه‌ای‌هایم را در کنار خود بدانید، زیرا دشمن ما یکی است و تنها راه رهایی وحدت و تشکیلات است.

رضا شهابی،
زندان اوین، آبان ۱۴۰۲
به امید برقراری عدالت در ایران و سراسر جهان،

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
۲۵ آبان ۱۴۰۲

***