مقالات

تکرار صحنه دیگر از استیصال و درماندگی رژیم! ملکه عزتی

تکرار صحنه دیگر از استیصال و درماندگی رژیم!
ملکه عزتی
صحنه درمانگاه خیریه قم و تعرض آخوند مفتخوری که با تلفن همراه از زنی در حال شیر دادن به کودکش فیلم می‌گیرد، تکرار و نشان استیصال و درماندگی رژیم و حاکمیتی است که در مصاف با زنان بازنده بیشتر عرصه ها بوده.

ایجاد وحشت و نمایش “اقتدار” پوشالی حکومت در رابطه با حفظ حجاب و کنترل بر زندگی و نحوه پوشش زنان، توصیف این صحنه و نقش این آخوند مفتخور است. این حرکات چندش آور اما، دیگر نه کسی را مرعوب میکند و نه خود حکومت امیدی به تاثیر این ابراز وجودهای از سر ناچاری دارد. همانطور که در فیلم هم میبینیم فراری این صحنه، آخوند بیشرمی است که ایجاد مزاحمت کرده و قهرمان آن، زنی که فریاد میزند پاکش کن! فیلم رو پاکش کن.

تغییر صحنه از زمانی که این حکومت ضد زن به قدرت رسید تا به امروز شگفت انگیز است. امروز عوامل حکومتی که مدعی بودند حجاب انتخاب زنان است برای حفظ حجاب قانون تصویب میکنند و در کمال استیصال و دستپاچگی به جریمه و مسدود کردن حساب بانکی زنان متوسل میشوند. درماندگی مجلس و دولت و قوه قضایی در رابطه با حجاب زنان کاملا مشهود است. یکی می‌گوید نصیحت کنید، یکی حجاب را یک اصل قانونی میداند و سرپیچی از قانون را با مجازات باید جواب داد و آن یکی هم اصرار دارد بگوید مسبب این وضعیت دشمنان دین و اسلام هستند. اما در این میان برای بخش بزرگی از حاکمیت تقریبا محرز شده که “ستون های اسلام” در حال فروپاشی است و سنگرها یکی بعد از دیگری توسط زنان و مردان معترض فتح میشوند. سنگر حجاب را دیگر با چوب و تیغ و چاقو نمیتوانند پس بگیرند، به قانون و مصوبه متوسل شدن هم تا بحال جواب مطلوب را نگرفته.

فروپاشی این سنگرها را در درمانگاه قم به عیان ترین شکل میتوان دید. زن شجاعی که علیرغم اینکه کودکی را در بغل دارد بجای مظلوم نمایی و التماس و توبه از گناه ناکرده با آخوند مزاحم درگیر میشود و بر سرش فریاد میکشد. این صحنه یادآور صحنه های عمامه پرانی خیزش شهریور ۱۴۰۱ است. این صحنه نشان میدهد جمهوری اسلامی و سران جانی این حکومت با چه کابوسی روبرو هستند. کابوس حضور زنان در میدان مبارزه ای رودررو با مظاهر قدرت و سرکوب رژیم بدون وحشت از سرکوب و جریمه و اخراج از کار.
مضحک ترین عکس العمل ارگانهای مخوف این حکومت، دادگاه و دادستانی قم در قبال این اتفاق تا امروز این است که بدنبال بازداشت عوامل انتشار فیلم درمانگاه هستند! حکومت “مقتدری” که تمام دستگاه تحمیق و تبلیغ خود را به کمک گرفت تا وانمود کند حجاب بخشی از فرهنگ و انتخاب زنان در “ام القرای” اسلام است امروز در مقابل فراری دادن یک آخوند مزاحم در پی اعتراض کوبنده یک زن به شکستن حریم شخصی خود، بدنبال این است ناشر فیلم را بازداشت کند! فقط یک لحظه تصور کنید آن فریادها از سر قدرت زنی است بر سر آخوندی که سالها در تبلیغات مسموم و زن ستیزانه، زن را ضعیفه، قابل ترحم و ناقص العقل دانسته آنگاه متوجه میشویم این مصاف چه هزینه ای برای جمهوری اسلامی و ارگانهای قدرت دارد؟

اما صحنه تقابل زنان با حکومت و قوانین ضد زن تنها در درمانگاه قم نیست. در خیابان، خانه و محل کار هر روزه شاهد این تقابل و رودررویی هستیم. این روزها دیگر ماشینهای ون پلیس و گشت ارشاد نیست که موجب وحشت عابرین میشود امروز ورق برگشته. اینبار نوبت عوامل سرکوبگر این حکومت است که از حضور علنی زنانی که حجاب را به آتش کشیده اند و آزادانه در صحن جامعه در رفت و آمد هستند به وحشت بیفتند. صحنه درمانگاه قم نشان شکست پر هزینه حجاب، شکست سالها تحقیر و خشونت سیستماتیک علیه زنان و نهایتا شکست حکومتی است که در طول چهار دهه سیاست زن ستیزی و سرکوب را در همه عرصه ها اعمال کرده. فرار آخوند مزاحم و مخل آسایش و فریادهای بیوقفه زنی که از حریم شخصی خود و کودکش دفاع میکند برش کوچکی از سیمای سیاسی و موقعیت فلاکت بار جمهوری اسلامی در مقابل مردم معترض، زنان و جوانانی است که یکسال پیش فریاد مرگ بر خامنه ای، مرگ بر جمهوری اسلامی را در خیابان‌ها سر دادند.

عرصه مبارزه و مقاومت زنان امروز به یکی چالش های عمده حکومت تبدیل شده. به هر ترفندی که متوسل میشوند نتیجه دلخواه و مدنظر را نمیگیرند. زنانی که چهار دهه در زیر فشار سنتهای پوسیده فرهنگی و خشونت تعبیه شده در قانون و مناسبات مردسالارانه دوام آوردند و تن به تسلیم و شکست ندادند امروز تصمیم ندارند زمین مبارزه را به نفع زن ستیزی و آپارتاید جنسی خالی کنند و بازنده این مصاف سرنوشت ساز باشند. فریادهای زن شجاع درمانگاه قم از گلوی میلیونها زن در سراسر ایران بیرون میاید و گورکن این سیستم ضد زن خواهد شد. بعداز اتفاق درمانگاه قم تعدادی با لفظ “سلیطه” زن معترض را مورد حمله قرار دادند و بدنبال، تعداد دیگری در فضای مجازی اعلام کردند من هم “سلیطه” هستم از او دفاع کردند. مبارزه مردان و زنان آزادیخواه برای یک برابری سوسیالیستی در همه عرصه ها نه امتیازی به فرهنگ مردسالارانه مرسوم در جامعه میدهد نه برای باورها و افکار منسوخ مذهبی ارزشی قایل است و نه در مبارزه علیه زن ستیزی از خواستهای ماگزیمالیست خود کوتاه میاید. امروز نسلی در این مبارزه حضور دارد و قد علم کرده که نیازی نمی بیند در مبارزه برای دستیابی به یک زندگی شایسته و انسانی به شیوه هایی متوسل شود که تحقیر و توهین غیر مستقیم به خود را بهمراه دارد. این نسل قصد ندارد و نباید از شیوه های زن ستیزان حکومتی برای اثبات خود و خواست برابری و آزادی استفاده کند. سلیطه و بیشرم حکومت و سیستمی است که بیش از چهل سال است زن ستیزانه ترین سیاستها را در جامعه جاری کرده. برای مبارزه با این ضد فرهنگ باید در جاری کردن یک فرهنگ مدرن و انسانی تلاش و مبارزه کرد.
ملکه عزتی 14 مارس 2024