مقالات

اخبار مبارزات کارگری و جنبشهای اعتراضی تهیه و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اخبار مبارزات کارگری و جنبشهای اعتراضی
تهیه و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر
کارگران پروژه‌ای نفت و گاز و پتروشیمی اعتصاب سراسری خود را شروع کردند
کارگران پروژه‌ای در صنعت نفت، گاز و پتروشیمیهای جنوب با خواست افزایش دستمزد، حذف پیمانکاران و اجرای طرح ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت وارد اعتصاب سراسری شدند. این اعتصاب از روز ۳۰ خرداد از کارگاه‌های مختلفی آغاز شده تا امروز جمعه ٨ تیر در بیش از ٩٥ شرکت با جمعیت بیش از ٢٠ هزار کارگر و در حال گسترش است.
ما در برنامه جا معه و کارگران ضمن حمایت قاطع از خواست و مطالبات کارگران پروژەای و پیمانی جنوب از همه هم طبقه ایمان در سراسر ایران میخواهیم از اعتصاب و خواسته های کارگران صنایع نفتی حمایت کنند!
تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره لاوان
روز جمعه اول تیرماه ۱۴۰۳کارکنان رسمی شاغل در شرکت نفت فلات قاره واقع در منطقه عملیاتی لاوان تجمع اعتراضی برپا نمودند
تجمع اعتراضی کارگران اخراج شده پتروشیمی ارغوان گستر ایلام
چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳کارگران اخراج شده پتروشیمی ارغوان گستر ایلام برای ۲۲مین روز مقابل استانداری ایلام تجمع اعتراضی برپا نمودند
کارگران پروژه راه‌ سازی «بجستان به فردوس» در خراسان رضوی پنج ماه است دستمزد نگرفته‌اند
حدود پنج ماه است که دستمزد کارگران شاغل در پروژه راه‌سازی «بجستان به فردوس» در استان خراسان رضوی پرداخت نشده است. بنابه‌گزارش منتشر شده کارگران این پروژه می‌گویند آن‌ها از طریق یک شرکت پیمانکاری در پروژه راه ‌سازی بجستان به فردوس مشغول کار هستند و از دی‌ماه سال گذشته حقوق‌شان پرداخت نشده و مسئولان نیز پاسخی به طلب آن‌ها نداده‌اند. کارگران پروژه راه‌ سازی «بجستان به فردوس» اغلب از شهرها و روستاهای همجوار در این پروژه مشغول به کار هستند. پرداخت نکردن پنج ماه دستمزد کارگران آن‌ها را با مشکلات معیشتی زیادی روبه‌رو کرده است.
تجمع اعتراضی کارگران روزمزد علوم پزشکی چابهار
روز جمعه ۱ تیر ماه ۱۴۰۳، کارگران روزمزد علوم پزشکی چابهار که به مدت ۱۰ ماه است که حقوق و معوقات خود را دریافت نکرده‌ و در وضعیت بد معیشتی بسر میبرند اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.
یکی از کارگران روزمزد علوم پزشکی چابهار گفت: « ما تعداد ۳۰ نفر نیروهای روزمزدهستیم که ۱۰ ماه است به ما حقوق نداده اند، روز شنبه ۲۳ خرداد ماه، تمام نیروها با تجمع در علوم پزشکی خواستار پرداخت حقوق خود شدیم که به ما قول دادند روز گذشته پنج‌شنبه پرداخت خواهد شد اما مثل قبل وعده دروغ و پوچ بود و اصلا کسی پاسخگو نیست. مسئولین دانشگاه نه استخدام می کنند و نه حقوقی میدهند با اینکه قبلا هم اطلاع رسانی کردیم تاکنون جوابی نگرفتیم در وضعیت بد معیشتی قرار داریم .»
انصراف جمعى رزيدنت هاى زنان دانشگاه علوم پزشکی شيراز
در نامه ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعدادی از دستیاران رشته زنان این دانشگاه به دنبال کشیکهای سنگین و فشارهای کاری زیاد انصراف دسته جمعی خود را از این رشته، به منظور جلوگیری از اتفاقات ناگوارو خسارت ها در آینده، اعلام کردند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مس سرچشمه کرمان
شنبه دوم تیرماه ۱۴۰۳بازنشستگان مجتمع «مس سرچشمه»، در اعتراض به واگذاری صندوق بازنشستگی این بنگاه اقتصادی به وزارت کار و با خواست باطل شدن مصوبه ی «شورای عالی رفاه» در این زمینه در برابر صندوق بازنشستگی تجمع نمودند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روزیکشنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و البرز مرکزی در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهر دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روزیک‌شنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی تهران، کرمانشاه، اهواز و شوش مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.
جانباختن یک کارگر در کارخا نه فولاد سراب چنگایی
روز پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳، «میلاد کمالی» کارگر ۳۰ ساله اهل روستای سراب یاس خرم ‌آباد، در حین کار در کارگاه فولاد سراب چنگایی جان خود را از دست داد. این حادثه دلخراش بر اثر نقص فنی جرثقیل و سقوط ناگهانی شمش آهن ۲۴ تنی بر روی سر این کارگر جوان رخ داده است.
یک کارگر لوله کشی بر اثر سقوط از ارتفاع کشته شد
یک کارگر جوان حین کار لوله‌کشی گاز از طبقه سوم یک ساختمان در شهر اسلام‌آباد غرب سقوط کرد و جان باخت. این کارگر که حدود ۲۶ سال سن داشت به دلیل‌ عدم وجود ایمنی کار که کارفرما مدعی است این کارگر بدلیل عدم استفاده از تجهیزات ایمنی از ارتفاع ساختمان به پایین سقوط کرده و به دلیل شدت جراحات وارده در دم جان سپرد.
در ایران سالانه هزاران کارگر بدلیل سودجویی کارفرما و دولت در عدم تامین ایمنی کار کشته و مصدوم میشوند. ما در برنا مه جامعه و کارگران همواره اعلام کرده ایم، سودپرستی دولت و کارفرماها در عدم تامین ایمنی کار قاتل مستقیم کارگران کشته شده هستند. ما با بازماندگان و همکاران کارگران جانباخته اعلام همدردی میکنیم.
بیانیه‌ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در خصوص سوءاستفاده از نام و لوگوی این شورا
رفتار مزورانه دیگر این‌بار از صدا و سیما!
پس از رفتار مزورانه وزارت آموزش و پرورش و درج خبر تشکل خودساخته متشابه با نام شورا، شاهد تزویر دیگری این بار از صدا و سیمای جمهوری اسلامی هستیم. شبکه خبر صدا و سیما در بخش خبر ساعت ۸:۰۰ خود در دقیقه ۸:۰۹ خبری از اخبار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ را اعلام می‌نماید.
متن خبر:
در ادامه حمایت‌های احزاب و جناح‌ها از نامزدها، شورای هماهنگی تشکلهای انقلابی فرهنگیان و حزب اسلامی رفاه ایران اعلام کردند نامزدشان برای انتخابات آقای قالیباف است.
لینک خبر ساعت ۸:۰۰ شبکه خبر
https://telewebion.com/episode/0xdab82bf
لازم به ذکر است در زمان پخش این خبر، آرم اصلی و لوگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران با تغییر چند آرم از تشکلهای عضو آن بر صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود.
شیوه پخش خبر، چه استفاده از لوگوی شورا و چه نام متشابه بکار برده شده، به گونه‌ای است که بیننده و شنونده این خبر چنین برداشت خواهد کرد که شورای هماهنگی از نامزدی خاص اعلام حمایت نموده است.
این عمل صدا و سیما که باعث گمراهی بیننده میشود، تخلفی آشکار از رسالت رسانه‌ای خود بوده که در صداقت این رسانه شک و تردید ایجاد می‌نماید.
شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکوم نمودن چنین رفتارهایی رسما اعلام‌ می‌نماید در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، موضعی در قبال حمایت از هیچ کاندیدایی اتخاذ ننموده و موضع شورای هماهنگی، همان بیانیه تحلیلی پیرامون انتخابات است که در کانال شورا منتشر شده است.
شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران
۶ تیرماه ۱۴۰۳
صدور حکم زندان برای محمد ایران‌نژاد، مرتضی صیدی و نصراله امیرلو
شعبه دوم دادگاه کذایی شهریار سه فعال کارگری به اسامی محمد ایران‌نژاد، مرتضی صیدی و نصراله امیرلو را به اتهام تلاش برای ایجاد تشکل کارگری هر کدام به دو سال زندان محکوم کرده است. اتهام این سه نفر «تشکیل گروه با عنوان اتحادیه کارگری به قصد برهم زدن امنیت کشور» اعلام شده است.
محمد داوری، فعال کارگری محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز هم‌چنان در اعتصاب غدا به‌ سر می‌برد
محمد داوری، فعال کارگری محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز که هم‌اکنون در سلول انفرادی این زندان نگهداری می‌شود، هم‌چنان در اعتصاب غذا به‌ سر می‌برد. این فعال کارگری از دو هفته پیش دست به اعتصاب غذا زده است. محمد داوری ۱۹ خرداد ماه در اعتراض به حبس در سلول انفرادی اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. این فعال کارگری زندانی تاکنون موفق به ارتباط با خانواده خود نشده است.
محمد داوری ۲۶ اردیبهشت سال جاری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. سال گذشته شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی، محمد داوری را به اتهام «توهین به رهبری» به سه سال حبس تعزیری، منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه، منع فعالیت در فضای مجازی و اقامت اجباری در شهرستان بردسیر کرمان به مدت دو سال، و به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های معاند در فضای مجازی» به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد. براساس گزارش منابع آگاه جلسه دادگاه بدون حضور او برگزار شد و «دادگاه در مورد دلیل طرح اتهام توهین به رهبری» هیچ مصداقی را اعلام نکرد.
محمد داوری، ۲۹ ساله کارشناس عمران دانشگاه آزاد یاسوج و دانشجوی مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه گلستان شیراز است. او به خاطر فعالیت‌هایش پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.
امان جلالی‌نژاد، معلم ساکن اهواز ۷۹ روز پس از دستگیری همچنان در زندان شیبان اهواز بلاتکلیف است
امان جلالی‌نژاد، معلم ساکن اهواز، به‌رغم گذشت بیش از هفتاد و پنج روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان این شهر در بازداشت به‌سر می‌برد.
امان جلالی‌نژاد، معلم و نقاش شاغل در آموزش و پرورش استان خوزستان و ساکن اهواز است.
گزارش منتشر شده به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این معلم بازداشتی نوشت: «علی‌رغم گذشت ۷۹ روز از زمان دستگیری آقای جلالی‌نژاد و برگزاری جلسه دادرسی در شعبه ۱۳ دادسرای انقلاب اهواز، تاکنون پرونده او به دادگاه ارسال نشده است. همچنین، با وجود اینکه بازپرس پرونده دستور رفع توقیف وسایل ضبط شده او را داده بود، کماکان حفاظت اطلاعات از تحویل آنها خوداری می‌کنند».
نیروهای امنیتی امان جلالی‌نژاد را در تاریخ بیستم فروردین سال جاری، در محدوده ورودی شهر اهواز بازداشت کردند و اوایل خرداد از بند قرنطینه زندان شیبان اهواز به بند امنیتی این زندان منتقل کردند.
این معلم در تاریخ بیست و یکم خردادماه، در شعبه ۱۳ دادسرای انقلاب اهواز از بابت «تبلیغ علیه نظام» مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. با این‌حال اتهام‌های مطروحه علیه او نامشخص است.
فعالان مدنی پیشتر ابراز نگرانی کرده‌ اند که او احتمالاً در سلول انفرادی و در شرایط نامساعد برای اعتراف اجباری به جرایم نامعلوم تحت فشار قرار گرفته باشد.
خانواده این معلم نیز پیش از این در شبکه‌های اجتماعی نسبت وضعیت امان و همچنین وضعیت نامساعد والدین نگران او، ابراز نگرانی کرده‌اند. از شهریور ۱۴۰۰ که دور تازه اعتراض‌های معلمان آغاز شد، نیروهای امنیتی ده‌ها معلم را بازداشت و به حبس محکوم کردند و بسیاری از معلمان را به صورت موقت یا دائم از کار اخراج کردند. در این مدت دستگاه سرکوب حکومت ایران به شیوه‌های مختلف فعالان صنفی معلمان را تحت فشار قرار داده تا آن‌ها را در پی‌گیری خواسته‌های صنفی‌شان ناتوان سازد.
عفو بین‌الملل: توماج صالحی باید فوری و بی‌قید و شرط آزاد شود
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار پیامی ضمن اشاره به لزوم پایان طولانی کردن روند قانونی رسیدگی به پرونده توماج صالحی، تاکید کرد: “باید او فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.”
این سازمان یادآوری کرده که توماج صالحی از حق حقوق بشر مسالمت‌آمیز خود استفاده کرده و اساسا نباید به صورت خودسرانه بازداشت می‌شد، چه برسد به این که تحت نقض مکرر حقوق بشر قرار گیرد.
به تازگی پس از مدت‌ها تلاش و فشار فعالان و آزادی‌خواهان حکم اعدام ‎توماج صالحی در دیوان عالی جمهوری اسلامی نقض و پرونده برای بررسی مجدد به شعبه هم‌عرض فرستاده شد.
همچنین، حکم قبلی دادگاه انقلاب نیز که منجر به محکومیت شش سال و سه ماه حبس توماج شده بود نقض و برخلاف قانون تشخیص داده شد.
احضار مجدد محمد حبیبی به دادگاه کذایی شهریار
محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران ، مجددا به دادگاه احضار شد .
این فعال صنفی معلمان که در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بخاطر اعتراض به مسمومیت های سریالی دانش آموزان بازداشت شده بود ، در دی ماه همان سال به اتهام اجتماع و تبانی در دادگاه انقلاب شهریار محاکمه شد و مجددا برای همان پرونده به همان دادگاه احضار شده است . محمد حبیبی در تاریخ نهم تیرماه باید در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار حاضر شده و مجددا محاکمه شود .
شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران