مقالات

سعید یگانه -زنده باد۸مارس روز جهانی زن!

آزادی زن،معیارآزادی جامعه است!

۸مارس امسال روز جهانی زن  متاسفانه بر خلاف سالهای گذشته که جمهوری اسلامی تنها مانع شادی زنان وتجمع و  برگزاری مراسمهای ۸ مارس بود ، امسال ۸ مارس روز جهانی زن مصادف است با شیوع ویروس کرونا در ایران و مواجه مردم با یک فاجعه انسانی در شرف وقوع که مانع تجمع و برگزاری مراسمهای گرامیداشت ۸ مارس روز جهانی زن شد  و این روز را به کام زنان و همه انسانهای آزادیخواه و برابری طلب تلخ کرد .با این وجود مردان و زنان آزادیخواه و مبارز در سراسر جهان به گرمی به استقبال این روز رفتند وبه نابرابری و تبعیض و ستم بر زنان نه گفتند واین روز را به اشکال مختلف گرامی داشتند .

جنبش آزادیخواهی زنان برای رهایی از قید و بند مذهب وفرهنگ ضد زن در ایران تاریخ پر فراز و نشیبی را تا کنون پشت سر گذاشته است . ازبدو شکل گیری و به قدرت رسیدن ضد انقلاب اسلامی در ایران تا به امروز، جنبش آزادیخواهی زن زیر بارحجاب اسلامی- اجباری به عنوان سنبل حقارت زن و حاکمیت سیاه اسلامی ضد زن نرفت ومداوما علیه آن اعتراض کرد وبه میدان آمد.

۸مارس ، ۱۷ اسفند ۱۳۵۷ تظاهرات زنان مبارز و آزادیخواه علیه حجاب اجباری و حاکمیت سیاه اسلامی ، سرآغاز شکل گیری جنبش آزادیخواهی زن در ایران علیه زیر پا گذاشتن  آزادی و حرمت زن ،علیه حاکم کردن  تبعیض همه جانبه و فرهنگ منحط اسلامی علیه زنان در جامعه ایران بود . در این روز هزاران زن مبارز و آزادیخواه و برابری طلب علیه پوشش اسلامی-اجباری و علیه حاکمیت سیاه و نگبت اسلامی با این شعارها ۸ مارس روز جهانی زن را گرامی داشتند و به  تبعیض علیه زنان نه گفتند.

“ما حفوق برابر میخواهیم” آزادی زن ، معیارآزادی جامعه است “ما خواستار حکومتی هستیم که بر پایه برابری انسانها ،زن و مرد استوارباشد” و دهها شعارآزادیخواهانه از این دست.

از آن روز تاکنون ،بیشتراز چهار دهه حاکمیت دایناسورهای اسلامی بر جامعه  که رکن اصلی آن حاکم کردن قوانین شرع اسلام وتحمیل تبعیض و نابرابری بر زنان بوده نتوانسته جنبش آزادیخواهی زنان ، برای آزادی و برابری را منزوی و گوشه گیر کند.چهار دهه حاکمیت استبداد وخشونت همه جانبه علیه زنان از سنگسارو اسید پاشی بصورت زنان تا تبعیض جنسیتی، نتوانست عزم جزم زنان برای  کسب آزادی و برابری  و رفع تبعیض را مانع شود. نقش امروزجنبش آزادیخواهی و برابری طلبی زنان ، بخصوص از دوسال گذشته با اغازجنبش و خیزشهای انقلابی برای به گور سپردن حکومت مستبد و سرمایه اداری ایران انکارناپذیراست . جنبش آزادیخواهی و سوسیالیستی زنان امروزبه یکی از پایه های جنبش آزادیبخش، برای آزادی و برابری و رفاه و رهایی زنان از قید و بند مناسبات حاکم در ایران تبدیل شده است .

آزادی زن ، به درست معیار آزادی جامعه است و ریشه در مناسبات ظالمانه و تبعیض آمیزجاری دارد .به هر درجه که زنان آزاد باشند ،  جامعه آزادتر و حرمت و حقوق زنان بیشتر رعایت می شود. مبارزه برای آزادی زن از قید و بند مناسبات و فرهنگ حاکم و ضد زن  تلاشی جمعی زنان و مردان آزادیخواه در طول تاریخ بشری بوده است .اما آزادی واقعی زن در گروآزادی جامعه از اقتصاد کاپیتالیستی و رهایی از استثمارکارمزدی و لغو کارمزدی است.یعنی جامعه سوسیالیستی، که هرگونه  قیدوبند و استثمار و نابرابری و تبعیض را ریشه کن می کند. اگر قبول کنیم که مناسبات اقتصادی مبنای مناسبات روبنایی یعنی سیاست و فرهنگ و روابط انسانها را بر این اساس رقم می زند ، آنگاه باید قبول کرد که نه تنها رهایی واقعی زن بلکه از بین بردن و ریشه کن کردن هر نوع ستم و تبعیضی چه اقتصادی، چه سیاسی و چه فرهنگی  فقط با لغو کارمزدی و بر قراری جامعه ای سوسیالیستی ممکن و میسر است .

در جامعه ایران ،نه تنها آزادی زن که هر درجه از آزادی و رفاه و بهبود در زندگی همه انسانها ابتدا در گروجارو کردن وسرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی است .اما برای آزادی واقعی و رفع هر گونه تبعیض و نابرابری ،جامعه ما احتیاج به یک جنبش سوسیالیستی فراگیر در میان زنان ، کارگران و همه محرومان جامعه دارد .

در این روزهای سخت که جامعه ما از سر می گذراند ، برای هزارمین باربی لیاقتی ، تبهکاری ودورغ و مخفیکاری و ضد زن و ضد انسان بودن سران جمهوری اسلامی و لاقیدی انان نسبت به سلامت و جان شهروندان جامعه در رابطه با شیوع ویرس کرونا که می رود به یک فاجعه انسانی تبدیل شود نشان داد. جمهوری اسلامی ،این ویروس کشنده و ویرانگررا باید از سر راه برداشت و جارو کرد.

زنده باد ۸ مارس روز جهانی زن!!

۸مارس ۲۰۲۰