مقالات

شورش در زندانها. همه زندانیان بی درنگ باید آزاد شوند! سعید یگانه

چند روزی است که شورش در زندانهای جمهوری اسلامی در تعدادی ازشهرهای ایران آغاز شده است.آخرین مورد آن شورش در زندان سپیداراهوازهمین امروزبه وقوع پیوسته است .شیوع ویروس کرونا شرایط زیستی زندانها را بسیارخطرناک و جان و سلامتی هزاران زندانی در بند را با خطرمرگ روبرو کرده است .زندانیان برای آزادی و نجات جان خود دست  به شورش زده وتعداد زیادی ازآنان موفق به فرار شده اند . درجریان شورش وهنگام فرار تعدادی از زندانیان توسط نیروهای گارد ویژه و امنیتی زندانها دوباره دستگیر،زخمی یا به قتل رسیده اند . با وجود در خواست وهشدارسازمانهای حقوق بشرو تلاش خانواده زندانیان و فعالین، برای آزادی زندانیان ،وعلارغم  تبلیغات و فریبکاری نهاد های قضایی دولت جمهوری اسلامی مبنی بروعده آزادی هزاران زندانی  ، اما هنوززندانیان زیادی، بویژه زندانیان سیاسی ودستگیر شدگان شورش انقلابی آبانماه در زندانها به سر می برند . علاوه بر این در این شرایط بحرانی به خود اجازه می دهند که فعالین سیاسی واجتماعی، کارگری را به دادگاهها احضارو بازجویی وبیشرمانه حکم صادرو روانه زندان میکنند.

تصمیم به شورش و فرار دسته جمعی زندانیان، نشانه عمق شرایط خطرناک وطاقت فرسا و هراس از شیوع ویروس کشنده کرونا و مرگ در شرایط کنونی زندانهاست که با وجود مواجهه با خطرمرگ و دستگیری مجدد ،به ناگزیر به این کار دست می زنند.در شرایطی که در خارج از زندانها ویروس کرونا هزاران انسان را درو کرده است ، رها کردن زندانیان با شرایط اسفباربهداشتی و درمانی و زندگی دسته جمعی در بندهای زندان ،فرستادن دسته جمعی آنان به کام مرگ است .ماندن در انتظارمرگ نشستن است .دنیا باید بداند که جمهوری اسلامی با این اعمال جنایتکارانه و اسیر کردن زندانیان به دلیل امنیتی و مزخرفاتی از نوع با زندگی و جان زندانیان بازی میکند و به معنای قتل عمد زندانیان است و نباید در برابر آن سکوت کرد.

از طرف دیگرشورش در زندانها بطور آشکار نشانه پائین امدن اقتداردولت وعدم کنترل نیروهای حفاظتی و امنیتی و ناتوانی در کنترل بر اوضاع است .شورش در زندانها برای آزادی ، مخصوص دورهای انقلابی و شورش انقلابی بر علیه دولتهاست که نمونه ان را در شورش انقلابی آبانماه در شهر شیرازو حمله به زندان این شهر شاهد بودیم.

ایران دستخوش تحولات است . بر بطن یک بحران سیاسی و اعتراضی در ایران که به جسم و جان رژیم اسلامی چنگ انداخته بود،ویروس کرونا جمهوری اسلامی را موقت در برابراین موج از نفرت مردمی واکسنه کرد . جمهوری اسلامی بعد ازکرونا ، رژیمی لرزانتر و ناتوانترو بحرانزده تر با خشم و نفرت عمومی دوباره روبرو خواهد شد .درزندانها این بارتوسط مردم انقلابی و خشمگین شکسته خواهد شد و از جهنم زندانها نجات خواهند یافت.

کلیه زندانیان و همه زندانیان سیاسی بدون و قید و شرط وهیچ موانعی  بی درنگ باید آزاد شوند . ویروس کرونا جان همه زندانیان را به خطرانداخته است . همه زندانیان سیاسی و عقیدتی نه تنها باید از زندان آزاد شوند ، نباید دوباره به زندان باز گردانده شوند .باید متناسب با اوضاع کنونی از هر ابزاری برای آزادی سایرزندانیان نیزبر جمهوری اسلامی فشارآورد.

زندانیان فراری را باید مورد حمایت قرارداد . متناسب با اوضاع کنونی و در حد امکان از دستگیری مجدد زندانیان باید جلو گیری به عمل آورد. جان این زندانیان در صورت دستگیری مجدد در خطر است و با خشم زندانبانان و حاکمین مستبد وچه بسا با حکم  اعدام روبرو خواهند شد .وظیفه انسانی حکم میکند که آنها را تنها نگذاریم.فرار ازمرگ در زندان و بی پناهی در بیرون از زندان کشنده است. آنها را یاری دهید.

سعید یگانه