مقالات

در باره تنش دولتهای آمریکا و جمهوری اسلامی سیاوش دانشور

بدنبال تحرکات نظامی و مشکوک در عراق توسط نیروهای وابسته به حکومت اسلامی از جمله کتائب حزب الله و حشدالشعبی، جابجائی و تخلیه نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه کی وان، گسترش تهدیدها و هشدارهای جنگی از جانب کاخ سفید و فرماندهان سپاه، بار دیگر امکان تصادم نظامی میان دولتهای آمریکا و جمهوری اسلامی در عراق بالا گرفت. این تنشها با سفر قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق وارد مرحله جدیدی شد. دونالد ترامپ مدعی شد که جمهوری اسلامی مشغول برنامه ریزی برای “حمله غافلگیرانه” به نیروهای آمریکائی است و هرگونه اقدام جمهوری اسلامی را با واکنش بزرگ و سخت پاسخ خواهد داد. جمهوری اسلامی نیز گفت اقدامات “نیروهای مقاومت” به ما مربوط نیست اما هر اقدام آمریکا علیه جمهوری اسلامی را با سخت ترین واکنش پاسخ میدهیم. رجز خوانی و پروپاگاند طرفین بار دیگر امکان تصادم نظامی را بدنبال معامله برسر بحران ناشی از کشته شدن قاسم سلیمانی طرح کرد.

واقعیت اینست که خیزشهای توده ای جمهوری اسلامی رت در عراق و لبنان تضعیف کرده است. تلاشهای اخیر عدنان زرفی برای تشکیل دولت جدید عراق با اختلاف شدید میان نیروهای سیاسی از جمله نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی روبرو شده است و یک هدف سفر قاآنی تلاش برای فائق آمدن به این بحران بنفع نیروهای طرفدار حکومت اسلامی است. تاکنون تحولات در عراق بنفع جمهوری اسلامی پیش نرفته و بیشتر کارتهای رژیم در عراق برای تشکیل دولتی پرو جمهوری اسلامی سوخته است. یک هدف اصلی کشمکش کنونی برسر تغییر تناسب قوا در عراق و تلاش جمهوری اسلامی برای بازپس گیری سنگرهای از دست در رفته است.

آمریکا و نیروهای هیئت حاکمه عراق این استعداد را دارند و تاکنون نشان داده اند که میتوانند با جمهوری اسلامی وارد معامله و توافق شوند. آنچه که میتواند این معامله و بند و بست را بی فرجام کند، فاکتور خیزش توده ای و انقلابی علیه کل جریانات حکومتی است. بحران کرونا و در خانه ماندن مردم فرصت خوبی به تروریستهای دولتی و غیر دولتی برای بند و بست و مانور و مانیپولاسیون داده است. حتی اگر در چنین بند و بستی چه با بمباران و موشک باران و چه با دیپلماسی موفق شوند، در فردای بحران کرونا مجددا همان مشکل سابق و همان صورت مسئله سابق در مقابلشان قد علم خواهد کرد: نظام طائفی باید برود!

٢ آوریل ٢٠٢٠