مقالات

اسماعیل ویسی – مصافهای جدی در راه است !

اسماعیل ویسی – مصافهای جدی در راه است !

بر اساس آخرین آمارمنتشر شده حکومت اسلامی در ایران تا ۲۳ آوریل ۲۰۲۰ بیشتر از ۸۰ نفر را کشتار نموده است. در ادامه سیاست ضد انسانی اش، بعد از شورش و فرار زندانیان در شهرهای کردستان، که بنوعی سمبل اقدارش شکسته شد، طی دو هفته اخیربا کشتار زندانیان در کردستان، برای زهر چشم گرفتن. ایجاد فضای رعب و وحشت و بعنوان ضربه پیشگیرانه درتقابل با چالشهای آتی محتمل و پیش رو برای بربست کردن اعتراضات اجتماعی، بطور هدفمند وبرنامه ریزی شده، که حفظ بقایش را تضمین کند، به مصاف آن رفته و به جامعه خون پاشیده است.
زیرا، معضل و بحران کرونا ویروس که بسیار جدیست، در جامعه جهانی و ایران نیز، همچنان در حال رشد و گستر ش است و سیر صعودی را طی میکند. در نتیجه، اوضاع و احوال ویژه ای را بر تمامی جهان تحمیل کرده است. بنوعی آشفتگی را از هر لحاظ بر آرایش سیاسی و اقتصادی جهانی – تولیدی، زیستی و معیشتی و مراودات اجتماعی را تحمیل کرده است.
سیر این روند تاکنون بر این است که، پایه های اساسی نظام تولیدی اجتماعی سرمایه داری و کل ایدئولوژی تمامی مذاهب و ادیان موجود از جمله دین اسلام در ایران و منطقه را ” چه در حاکمیت و چه در بعد سنت خرافی اجتماعی ” در اساس به چالش کشیده و بنوعی بی ارزش تر کرده است. جامعه جهانی را با مصافهای جدی روبرو کرده است که قطعا، بعد از طی کردن این دوره و کنترل این پدیده شوم، تمامی جهان و از جمله مردم ایران که نهایت غیر مسئولانه برخورد کردن حکومت اسلامی را دیدند، بعد از مدتی از زیر بار شوک ناشی از لحاظ روانی و روحی این وضعیت، بیرون میایند. در نتیجه آرایش جهانی از لحاظ اقتصادی- سیاسی و اجتماعی و مراودات و مناسبات دولتها رشد ” ناسیونالیسم و تنگ نظری محلی گرائی ” و تحمیل شرایط هر چه بدتر زندگی زیستی و معیشتی را دولتها برای جبران سود های از دست رفته سرمایه داران، بر اکثریت مردم جهان تحمیل می کنند. اخراج و بیکاری سازی وسیعی به کارگران و زحمتکشان تحمیل میشود، فاصله طبقاتی به نسبت قبل از شیوع کرونا بیشترو عمیق تر و عرصه های اصلی نبرد و تضاد طبقاتی عیان تر خواهد، شد.

برای مهار هرگونه رویدادهای اعتراض توده ای- اجتماعی کل دول بورژوازی برای تامین سوخت و ساز سیستم تولید سود آوری و بقاء نظامشان تلاش میکنند. زیرا بر امر گسترش و گرسنگی وتعمیق فاصله طبقاتی ” و بنوعی برخاستن سیل شورش گرسنگان، بویژه بعد از کنترل بحران کرونا ، واقف هستند.

در این روند، شرایط و اوضاع و احوال سیاسی- اقتصادی واجتماعی، موقعیت حکومت اسلامی در ایران نیز، بدتر از وضعیت کشورهای” غربی و آسیائی ” دارای سیستم اقتصادی- سیاسی و اجتماعی با ثبات تری، میباشد. زیرا جدا از شرایطی که کرونا ویروس تحمیل کرده است، زیرا از قبل، جامعه ایران دچار التهاب و آبستن تحولات سیاسی- اجتماعی است. که اعتراضات توده ای- اجتماعی دیماه ۹۶ و آبانماه ۹۸ و … با پیام روشن و صریح خود که علیه کل موجودیت حکومت اسلامی بمیدان آمده بود، مؤید واقعیتی عینی- اجتماعی است. مصاف جدی ای را در برابر اکثریت مردم ایران و حکومت اسلامی قرار داده است. به این مصاف اجتماعی جدی تمامی سردمداران حکوت اسلامی معترف شده و میدانند.
برای نمونه، چرندیات چند هفته اخیر روحانی ” بهتر است ۲میلیون بمیرند تا ۳۰میلیون به خیابانها بریزند و دفاع صریح رحمانی فضلی وزیر داخلی حکومت اسلامی، از کشتار معرضین آبانماه۹۸. اخراج وبیکار سازی وسیعی که در نتیجه ” خصوصی سازی مراکز کاری تولیدی- خدماتی ” در جزیان است که بر اساس نهاد کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی بیشتر از ۶ میلیون نفر بیکار میشوند با محاسبه خانواده هایشان ۱۸ میلیون نفر میشوند و طبق اعتراف یکی از اقتصادانان خودشان از ۸۰ میلیون نفر، بیشتر از ۶۰ میلیون نفر، دچار فقر زیستی- معیشتی هستند که آگاهانه وعملن گرسنگی دادن به جامعه است تحرکان سرکوبگرانه در تقابل با اعتراضات جاری کارگران در اقصی نقاط ایران، تحمیل دستمزد چندین برابر زیر خط فقر و کشتار زندانیان، مؤید واقعیتی است که حکومت اسلامی آگاه به ریشه های عمیق نارضایتی است و دارد خود را آماده میکند. مصافی است جدی. قطب کمونیستی و چپ ورهبران جنبش های کارگری- اجتماعی نیز باید مصاف را جدی بگیرند. با بر نامه ریزی، هدفمند و سازمانیافته در همبستگی اجتماعی باید از امروز وارد عمل بشوند و کار را به فردا موکول نکنند!
سیر روند جاری بنفع حکومت اسلامی نیست!
همچنانکه در پرتو وضعیت جهانی و موقعیت سیاسی. اقتصادی و اجتماعی اشاره کرده ام، سیر روند بنفع تداوم موجودیت و بقاء حکومت اسلامی نیست. دیر یا زود ” کرونا ویروس ” کنترل خواهد، شد. اعمال غیر مسئولانه حکومت اسلامی بر حافظه جامعه معترض ایران حک شده است. حکومت اسلامی در موقعیت بدتری از لحاظ اقتصادی- سیاسی و اجتماعی، قرار میگیرد. هیچ راه گریزی بجز سرنگون شدنش در برابر جامعه، وجود ندارد. پایه های ایدئولوژیکی اش ویران. سیتسم و زیر بنای اقتصادی – تولیدی و سیاسی- اجتماعی اش که از قبل در حال فرو ریختن بود، در بنیان فروپاشیده تر میشود. ریشه های عینی اقتصادی- سیاس واجتماعی اعتراضات توده ای آبانماه چون آتش زیر خاکستر، همچنان در حال غلیان است و بطور حتم بعد از سر گذراندن شوک وارد شده در اثر این پدیده شوم و انسان کش، چون آتشفشان فوران خواهد کرد. حکومت اسلامی ناتوانتر از گذشته با این حرکت سیل آسای خانمان برانداز توده ای روبرو خواهد، شد. زیرا توان و امکان جوابگوئی و برآورد کردن، هیجگونه خواستی را ندارد. و … گسیل نیروهای نظامی به خیابابانها تحت عنوان مبارزه با ویروس کرونا. کشتار زندانیان. ایجاد فضای رعب و وحشت. اخراج و بیکار سازی در دستور. عملن گرسنگی دادن به جامعه و تلاشش برای سوق دادن جامعه به استیصال و بی تحرکی و … ، گامهائی است آگاهانه و سازمانیافته، برای جلوگیری از آن، برای تداوم حفظ بقاء اش، که خود و جامعه نیز، بر این امر واقف اند. دارند صف آرائی میکنند!
مصافهای جدی در راه است
اشاره کردم که شرایط بنفع حکومت اسلامی نیست. اما، بدین مفهوم نیست که بطور حتم بنفع جنبش سرنگونی طلبی انقلابی است. زیرا مصافهای جدی در تقابل با ارتجاع حاکم و قومی مذهبی در پیش رو است. از امروز آگاهانه و با برنامه، باید وارد عمل شد. فردا دیر است! این گام اساسی و عملی است.
اما در حال حاضرلازم است مردم، در حفظ سلامتی خود و جامعه تلاش کنند. از تجمعات غیر ضروری دوری کنند. کمیته های همیاری و همبستگی محلات را نه تنها، برای بشکست کشانیدن این اپیدیمی یاری بدهند، بلکه در گسترش بخشیدن بدان تلاش کنند. تا بتوان حکومت اسلامی را در حال حاضر، موظف به تامین معیشتی مردم نمود. سنت و همبستگی انسانی- اجتماعی و مبارزاتی را که شکل گرفته است، تداومش را تضمین و پایه های اجتماعی اش را مستحکم کنند.
اشاره کرده ام که، متاسفانه شیوع و گسترش و سیر رو به صعود کرونا ویروس، عملن همه مسائل را تحت شعاع قرار داده است. در ایران و کردستان نیز حکومت اسلامی نهایت غیر مسئولانه بودنش را در حفظ سلامتی جامعه، بنمایش گذاشته و حفظ بقائش را در اولویت قرارداده، است. مطمئنند که، سیر روند بنفع شان نیست. دیر یا زود ” کرونا ویروس ” کنترل خواهد، شد. بر” جامعه وجنبشهای چپ و راست نیز، محرز است ” کل دنیا و از جمله حکومت اسلامی در موقعیت بدتری از لحاظ اقتصادی- سیاسی و اجتماعی، قرار میگیرد. جنیش کمونیستی و چپ، نباید غافل باشد. لازم است از دریچه و تداوم اعتراضات توده ای اجتماعی آبانماه سازماندهی و همبستگی اجتماعی را در هیبت کمیته های همیاری و همبستگی موجود در محلات را در دستور بگذارد، چون شبکه ای بهم بافته شده اجتماعی آنرا سازمان بدهد. نه تنها در پروسه روند سرنگونی انقللابی حکومت اسلامی بلکه سر بزنگاه تعیین کننده، و درتقابل و شرایط در بعد از سرنگونی، در تقابل با جنبش راست و برای تامین و تضمین منافع اکثریت مردم زحمتکش جامعه، چون پیکری واحد، بتواند بمیدان آید.
جنبش کمونیستی و چپ – قطب چپ وظیفه ای بسیار خطیر دارد. باید جدا از بهم بافتن، محافل رهبران عملی کارگری و اجتماعی چون شبکه ای سراسری و کمیته های همیاری کنونی و بر این زمینه ایجاد فراهم نمود تشکیل شوراهای کارگری و مردمی را برای کنترل محل های کاری و زندگی، فراهم کند. باید با آمادگی کامل در بزنگاه سیاسی تعیین کننده تحت هدایت قطب کمونیستی و چپ، بموقع و بدون فوت وقت اعمال اراده مردم را از طریق مکانیزم شوراها برای حاکمیت مردمی. برای اداره جامعه، مادیت بخشید. نباید اجازه داد دستاوردهای مردم زحمتکش به یغما برود. نباید اجازه داد ارتجاع بشیوه دیگر اینبار در قبای قومی- و بویژه در کردستان درقامت کردایتی خود را تحمیل کند. تحت هژمونی سیاسی – اجتماعی و هدایت گری قطب کمونیستی و چپ. عمل شود. بدون شک، سرنگونی حکومت اسلامی یک امر مهم و اولویت مبارزاتی است. در این راستا نباید از هیچگونه تلاش سازمانیافته و هدفمند، دریغ نمود.نفرت بی حد و مرز از رژیم اسلامی وجود دارد. اما، این نفرت نباید صرفا به سرنگونی حکومت اسلامی ترجمان شود. گام اساسی بعدی و سیستم حکومتی جایگزین را نباید فراموش کرد.ازهم اکنون باید با برنامه، هدفمند، سازمانیافته و با دورنمای روشن حرکت کرد. جامعه را مطلع و برای انتخاب واقعی که منافعشان تامین شود، آماده کرد.

در خاتمه برای تقابل جدی و اساسی برای سرنگونی انقلابی حکومت اسلامی و تقابل با جنبش ناسیونالیسم کرد و زد و بند از بالا و بازی با سرنوشت مردم در کردستان بعد از حکومت اسلامی، سازماندهی سراسری در ابعاد وسیع درجامعه کردستان ضرورتی مبرم است. وظیفه رهبران عملی کارگری، کمونیست، و جنبشهای توده ای اجتماعی این است که برای مرتبط شدن و ایجاد شبکه سازماندهی وسیع این محافل حول ” پلاتفرمی مشخص یابرنامه حاکمیت مردم در کردستان ” تحت هژمونی سیاسی – اجتماعی و هدایت گری قطب کمونیستی و چپ.، برای مادیت بخشیدن به حاکمیت مردم بر اساس شوراهای مردمی، اقدام کنند. زیرا مصافهای جدی در تقابل با ارتجاع حاکم و قومی مذهبی در پیش رو است. از امروز آگاهانه و با برنامه، باید وارد عمل شد. فردا دیر است. تا بتوان پیروزی را تضمین نمود!

اسماعیل ویسی- 12 اردیبهشت 1399- 1 مه 2020- esmail.waisi@gmai