مقالات

کمیته های همیاری و هراس روحانی – رئیسی! آذر ماجدی

دو سر جنایتکار رژیم اسلامی، روحانی و رئیسی هشدار داده اند که “عناصر ناسالم و دشمن” در کمیته های همیاری نفوذ کرده اند! این هشدار به چه معناست و خطاب به کیست؟

بدنبال علنی شدن پاندمیک کرونا در کشور و مشاهده لاقیدی و بی توجهی مطلق رژیم، تشکلات کوچک و بزرگی برای مقابله با عواقب کرونا در گوشه و کنار کشور شکل گرفت؛ این تشکلات عمدتا توسط جوانان و با هدف ضد عفونی کردن امکان و کمک رسانی به مردم آسیب پذیرتر ساخته و به کمیته های همیاری معروف شدند. اوجگیری روحیه همبستگی و تلاش برای گرفتن امور جامعه بدست خود دو وجه مهم این کمیته ها است.

در ابتدا رژیم اسلامی واکنشی نشان نداد؛ شاید حتی احساس آرامش و رضایت داشت، زیرا مردم خود با مشکلات دست و پنجه نرم می کردند و رژیم می توانست مشغول چاپیدن و سرکوب باشد. تنها اخباری که از اقدامات حکومت در دوره کرونا پخش می شد ساختن بازار سیاه برای ماسک و مواد ضد عفونی کننده و قاچاق کمک های دولت های اروپایی به کشورهای همسایه توسط سپاه بود. اخباری هم شایع شده بود که عده ای سود جو نیز تحت عنوان کمک به مردم بساط مال اندوزی و سوء استفاده از نوعدوستی و احساس همبستگی مردم براه انداخته اند. اما طولی نکشید که کمیته های همیاری بعنوان سمبل همبستگی و اعمال اراده شهروندی شناخته شدند و گسترش یافتند.

هشدار روحانی- رئیسی را باید در این پیشروی و موفقیت کمیته های همیاری جستجو کرد. این دزدان سرگردنه که از هیچ فرصتی برای بالا کشیدن حق مردم فروگذار نمی کنند؛ روحانی جنایتکار که دو هفته پیش در جلسه حکومتی اعلام کرده بود “دو سه میلیون نفر هم بمیرند” او اقتصاد را راه می اندازد چون “بمب ساعتی بیکاری” نزدیک به انفجار است؛ چند ماه مردم را در بیخبری نگاه داشتند، دروغ گفتند و قدمی در جهت رسیدگی به نیازهای مردم برنداشتند، حالا که متوجه گسترش کمیته های همیاری و محبوبیت آنها در میان مردم شده اند، داد و فغان برآورده اند.

این هشدار را باید بعنوان پیش درآمد اقدامات عملی برای ارعاب و سرکوب فهمید. وقتی این رژیم از “دشمن” سخن می گوید منظورش سرنگونی طلبان است؛ مقصودش آزادیخواهان و برابری طلبان، کمونیست های رادیکال و انقلابی است. در صورت تداوم فعالیت، گسترش بیشتر و افزایش محبویبت این کمیته ها، رژیم اسلامی اقدامات سرکوبگرانه اش را سازمان خواهد داد. همبستگی و اتحاد مردم و تلاش برای گرفتن امور جامعه به دست خود یک خطر جدی برای رژیم اسلامی است. این حکومت قادر نخواهد بود در برابر مردم متشکل، متحد و عزم جزم کرده دوام بیاورد. این کمیته ها ظرفیت آنرا دارند که چنین فضای همبستگی، اتحاد و اعتماد به نفس را در جامعه ایجاد کنند و عملا ظرفهای تشکل را نشان دهند.

پس از مدت کوتاهی اعتراضات کارگری و مردمی اوج گرفته است. در همین هفته کارگران معدن کرمان اعتصاب کردند و با خانواده های خود در شهر دست به تظاهرات زدند. بدنبال دو روز اعتصاب و اعتراض مستحکم کارگران و خانواده هایشان رژیم مجبور به عقب نشینی شد. در همین هفته همچنین شاهد تظاهرات بازنشستگان، پرستاران و کارگران شهرداری در چند شهر بودیم.

ابعاد فقر بشدت گسترش یافته است. بیکاری وسیع، گرانی و تورم بالا مردم را با شرایط غیرقابل تحمل روبرو کرده است. بدنبال پاندمی کرونا شاهد اپیدمی گرسنگی خواهیم بود. این شرایط همان “بمب ساعتی” است که روحانی از آن سخن می گوید. لیکن شورش مستاصلانۀ گرسنگان را می توان وحشیانه سرکوب کرد؛ اما زمانیکه این گرسنگان نه مستاصل، بلکه متشکل، نه ناامید، بلکه متحد باشند آنگاه سرکوب خیزش و شورش شان بسیار سخت و پر هزینه خواهد بود. و این حقیقت اجتماعی – سیاسی است که رژیم اسلامی را به هراس مرگ انداخته است و هشدار نفوذ دشمن در کمیته های همیاری سر داده است.

حال که حکومت این چنین از تشکل و اتحاد ما به لرز و هراس می افتد باید با تمام انرژی بر ساختن تشکلات توده ای مان تمرکز کنیم. شوراهای محلات، کارخانه ها، مدارس، دانشگاه ها و محلات کار را بسازیم و بکوشیم اراده خویش را از طریق این تشکلات اعمال کنیم. کمیته های همیاری که در دل یک بلای اجتماعی شکل گرفته اند عملا به اثبات رساندند که مردم متحد، همبسته و متشکل توانایی های بیشماری دارند. بدون این روحیه همبستگی بالا جامعه در چنین بلایی، در استیصال محض فرو می رفت و جامعۀ استیصال زده دست به خودکشی می زند. اما مردم توانستند سدی محکم در برابر هجوم استیصال بسازند و عملا فضا را به عکس آن تغییر دهند. مقابله با ویروس و عواقب آن یک پدیده است؛ اما عواقب فقر و گرسنگی، هراس از آینده، ناامیدی و تنهایی پدیده ای به همان اهمیت و سنگینی است. سازماندهی کمیته های همیاری توانست تاثیرات دسته دوم را کاهش دهد.

نبرد نهایی می تواند هر زمان از راه برسد؛ این نبرد آمادگی بسیار بالایی از ما انتظار دارد. نقش فعالین و رهبران عملی رادیکال سوسیالیست در این شرایط حائز اهمیت بسیار است. نقش آنها در گسترش تشکلات توده ای، شوراها تعیین کننده است. باید همچنین توجه جدی به صفوف مان مبذول داریم و برای مقابله با نفوذی ها و پروواکتورها آماده باشیم. بویژه در این شرایط یکی از ترفندهای رژیم اعزام نفوذی به کمیته ها و تشکلات خود جوش و مردمی خواهد بود.

اگر روحانی – رئیسی دارند به رژیم هشدار می دهند تا خود را برای مقابله با دشمن نفوذ کرده در کمیته های همیاری آماده کنند؛ ما نیز باید خود را برای محکمتر کردن صفوف، گسترش تشکلات خود؛ افزایش اتحاد و تعمیق همبستگی اجتماعی برای نبرد نهایی با رژیم اسلامی و سرنگونی آن آماده سازیم.
***