کنگره ششم حزب کنگره های حزب

کنگره ششم حزب حکمتیست با موفقیت برگزارشد

کنگره ششم حزب حکمتیست با موفقیت برگزارشد

کنگره ششم حزب حکمتیست در روزهای14  و 15 اردیبهشت برابر با چهارم و پنجم ماه مه با حضور مستقیم بالغ بر یکصد و شصت نفر از نمایندگان و مهمانان با موفقیت برگزار شد. همزمان پخش مستقیم انترنتی صوتی و تصویری از شروع تا پایان کنگره این امکان را فراهم کرد که طی دو روز برگزاری کنگره، چند هزار نفر کنگره و مباحثات و تصمیمات آن را همراهی کنند.

پس از خوشامد گفتن به شرکت کنندگان کنگره توسط دبیر کمیته مرکزی رفیق صالح سرداری، کنگره ششم با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم آغاز شد و با سخنرانی افتتاحیه رحمان حسین زاده رئیس دفتر سیاسی حزب ادامه پیدا کرد.
رحمان حسین زاده در سخنرانی افتتاحیه خود، ضمن خوشامد مجدد به حضار و همه کسانی که از طریق نت کنگره را همراهی میکردند، به خلاء عدم حضوربخش زیادی از نمایندگان تشکیلات داخل و تعداد دیگری از نمایندگان و مشخصا رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) به دلیل پروسه معالجاتی در کنگره اشاره کرد. در ادامه به سازماندهندگان مارشهای رادیکال کارگری امسال اول مه در سراسر جهان و ایران درود فرستاد. تاکید کرد نه اعلام شده در این مراسمها به نظم سرمایه و وضع موجود و به جمهوری اسلامی فصل مشترک حرکت کارگران با کنگره ششم حزب و پیام اول این کنگره هم هست. رحمان حسین زاده دوره حساس سیاسی در منطقه و در ایران و بر این اساس  توقعات و انتظارات پیش روی کنگره ششم را برشمرد و نمایندگان و کل کنگره را در دوروز کار پیش رو به جوابگویی این توقعات فراخوان داد.
سپس جمال کمانگر از طرف هیئت نظارت سراسری بر انتخابات نمایندگان کنگره، گزارش پروسه انتخابات را به کنگره ارائه داد. کنگره به اتفاق آراء اعتبارنامه نمایندگان منتخب را تصویب و رسما کار خود را آغاز کرد. سپس آیین نامه کنگره تصویب شد.
در بخش پیامها، ابتدا پیام رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) به کنگره قرائت شد. سپس پیام فتح الله محروس احمد از رهبران با سابقه جنبش کارگری مصر و رهبراتحادیه ای کارگری و پیام علاء عوض شخصیت کمونیست با اتوریته و شناخته شده جنبش کمونیستی مصر به ترتیب توسط شه مال علی قرائت شدند که با استقبال گرم حضار روبرو شدند. به دنبال پیام حزب کمونیست کارگری ایران توسط بهروز مهرآبادی عضو هیئت آن حزب قرائت شد. پیام “آلترناتیو طبقاتی” از سازمانهای چپ ایتالیا توسط سیف خدایاری قرائت شد. به دنبال یوران گوستاوسون از رهبران رادیکال اتحادیه کارگری و از فعالین کمونیسم کارگری در سوئد در سخنرانی خود همبستگی مبارزاتی خود را با حزب حکمتیست اعلام کرد. سپس ستفان بورگ از حزب عدالتخواه سوسیالیست سوئد از جانب حزبشان سخنرانی کردند و پیام همبستگی حزبشان با حزب حکمتیست را اعلام کردند. رفیق کایا هاماری شخصیت کمونیست از فنلاند و از فعالین باسابقه  مدافع حقوق زن در فنلاند پیام خود را ارائه کرد که توسط رضا کمانگر ترجمه و با استقبال پرشور شرکت کنندگان کنگره روبرو شد. رفیق رزگار عقراوی مسئول مهمترین سایت عرب زبان به نام “الحوار المتمدن” سخنرانی کرد و پیام همبستگی مبارزاتی خود را اعلام کرد. پیام شاباز محمود فعال کارگری از کردستان عراق و پیامهای جبار محمد و احمد علی از فعالین کمونیست عراق توسط صالح سردای قرائت شدند. رفیق نیکو از فعالین سازمان “ابتکار کمونیسم کارگری” در فرانسه با حضور در کنگره پیام خود را ارائه کردند.
کنگره در ادامه کار خود کلیه دستورهای ارائه شده دفتر سیاسی و زمان بندی پیشنهادی برای آنها را به اتفاق آراء به تصویب رساند. سمینارهای درخواست شده به دلیل کمبود وقت از دستور خارج شدند.
دستورهای تصویب شده عبارت بودند از:
1- گزارش
2- قطعنامه  اوضاع سیاسی ایران
3- سند اولویتهای حزب حکمتیست
4- قطعنامه مو‌قعیت کنونی طبقه کارگر
5- بیانیه تحولات شمال آفریقا و خاورمیانه
6- بیانیه موقعیت جنبش آزادی زن در ایران
7- قرارها و قطعنامه ها
8- انتخابات
9- اختتامیه
در دستور گزارش از قبل گزارشهای کتبی رئیس دفتر سیاسی و هر چهار کمیته اصلی حزب در اختیار نمایندگان کنگره و مهمانان حاضر در کنگره قرار گرفته بود. به علاوه رئیس دفتر سیاسی حزب در سخنرانی خود حول گزارش بر محورهای مهم کارکرد حزب، به ویژه تقابلهای سیاسی با جمهوری اسلامی و یا با جریانات اپوزیسیون بورژوایی در یکسال گذشته تاکید کرد. همچنین جایگاه اقدام مهم پیوستن حزب اتحاد کمونیسم کارگری به حزب حکمتیست را توضیح داد. تاکید کرد در نتیجه این مجموعه پراتیک سیاسی و اجتماعی، حزب در یکسال گذشته امید و خوش بینی را در صفوف جنبش کمونیسم کارگری زنده کرد و دوره موفقی را پشت سر گذاشته است. با این وصف واضح است که به این سطح از فعالیت رضایت نباید داد، چون وظایف وسیعی در مقابل ما قرار دارد.
در ادامه دبیر کمیته مرکزی صالح سرداری ضمن ابراز توافق با گزارش رئیس دفتر سیاسی از فعالیتهای حزب و پیشرویهای آن در فاصله دو کنگره، به شرایط سختی که نظم سرمایه در سطح جهانی و در ایران بر طبقه کارگر و مردم زحمتکش تحمیل کرده، اشاره کرد و بر ضرورت و مبرمیت حضور قدرتمند حزب حکمتیست در مبارزات سیاسی پیش رو تاکید گذاشت. در مبحث گزارش لیست وسیعی از نمایندگان نوبت گرفته و نقطه نظرات خود را حول گزارش ارائه کردند.
دستورهای بعدی کنگره شامل قطعنامه و قرارهائی بود که قبلا از طریق نشریه کنگره  منتشر شده و در سالن کنگره نیز در اختیار حضار قرار گرفت. در این بخش نحوه کار به این شکل بود که موافقین (معرفین هر سند) و مخالفین سند ارائه شده به طور مساوی صحبت کرده و سپس کنگره وارد رای گیری در مورد اسناد میشد. وارد کردن اصلاحیه ها به اسنادی که به تصویب کنگره رسیدند، طبق تصمیم کنگره به پلنوم کمیته مرکزی محول گردید.
بر این روال قطعنامه های اوضاع سیاسی، اولویتهای حزب حکمتیست، قطعنامه موقعیت کنونی طبقه کارگر، بیانیه تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا، به تصویب کنگره رسیدند.به علاوه در دستور قرارها و قطعنامه ها هم قطعنامه علیه آلترناتیو سازی سناریو سیاهی جریانات راست پروغربی و چند قرار دیگر به تصویب کنگره رسیدند. مجموعه این اسناد به زودی در نشریات و سایتهای حزب منتشر میشوند.
میهمانان کنگره در خاتمه هر اجلاس در نوبتهای خود در مورد مباحثات کنگره و مباحث دیگر مورد نظرشان، اظهار نظر کردند. لازم به گفتن است از میان مهمانان و شرکت کنندگان هشت نفر اعلام عضویت در حزب کردند که با استقبال پرشور حضار روبرو شدند.
جهت عمومی بحثها و این اسناد در این راستا بود که دخالتگری حزب حکمتیست  در وجوه مختلف پیشبرد جنبش طبقاتی مان در شرایط حساس دنیای امروز، خاورمیانه و بویژه در ایران در جهت تامین رهبری کمونیستی تامین شود.
دستور بعدی کنگره انتخابات کمیته مرکزی بود. در نتیجه از میان 69 کاندیدا یک کمیته مرکزی 48 نفره با 43 عضو اصلی و 5 عضو علی البدل به شرح زیر انتخاب شد.
اسامی اعضای اصلی و علی البدل کمیته مرکزی منتخب کنگره ششم حزب حکمتیست (به ترتیب الفبا)
1-    آذر ماجدی 2- آزاد زمانی  3-ابراهیم باتمانی  4-ابوبکر شریفزاده  5- اسماعیل ویسی  6- افسانه زیجی  7-بهزاد جواهری 8- پروین کابلی 9-جمال کمانگر 10-حسین مراد بیگی (حمه سور) 11- رئوف افسائی 12-رحمان حسین زاده 13-رحمت فاتحی 14-رضا دانش 15- رضا کمانگر 16- سعید آرمان 17- سعید مدانلو 18- سعید یگانه 19- سلام زیجی 20- سوسن هجرت 21- سیاوش دانشور 22- سیروان قادری 23- سیف خدایاری 24- شهلا نوری 25- صالح سرداری  26- عبدالله دارابی 27- علی جوادی 28- علی مطهری 29- فاتح شیخ 30- فخری جواهری 31- فرهاد رضائی 32- کاروان درسید 33- کامیار احمدی 34- کریم نوری 35- محمود احمدی 36- محمود رهبری 37- مریم افراسیاب پور 38- مریم کوشا 39- ملکه عزتی 40- ناصر مرادی 41- نسرین رمضانعلی 42- نسرین محمودی آذر 43- همایون گدازگر
اعضای علی البدل
1-    بیریا مولودنژاد 2- رزا پرتوانداز 3- سهیلا ترکیه 4- محمد خضری 5- نوشین قادری
لازم به  توضیح است کنگره به انتخاب 41 نفر به عنوان اعضای اصلی کمیته مرکزی رای داده بود. اما در پایان کار کنگره و قبل از نشست پلنوم 27  کمیته مرکزی هیات رئیسه کنگره متوجه شد که در قرائت اسامی اعضای اصلی کمیته مرکزی توسط کمیسیون شمارش آراء اعضای کمیته مرکزی به جای 41 نفر، 43 نفر اعلام شده است. پلنوم بیست وهفتم کمیته مرکزی بنا به سنت تاکنون موجود با تصویب قراری در این مورد به عضویت همه اعضای  اعلام شده در پایان کنگره رسمیت داد.
پایان بخش کار کنگره ششم حزب حکمتیست سخنرانی اختتامیه بود. رحمان حسین زاده در سخنرانی اختتامیه بر این مسئله تاکید کرد که پایان کار کنگره تواما آغاز دوره جدیدی از حیات سیاسی و حزبی حزب حکمتیست را رقم زد. این کنگره وظایف و توقعات جدیدی پیش پای حزب حکمتیست گذاشته است و متناسب با آن کمیته مرکزی بزرگ و با ترکیب جدیدی را انتخاب کرده است. تاکید کرد کنگره تمام شد، اما فعالیت و کار کمیته مرکزی و همه کادرها و اعضای حزب در دوره جدید تازه از امروز آغاز میشود و باید برای پاسخگویی به رسالت مهمی که در مقابل ما قرار دارد متحد و هماهنگ آستینها را بالا بزنیم. رحمان حسین زاده با قدردانی عمیق از همه ارگانها و رفقا و دست اندرکاران تدارک سیاسی و اجرایی کنگره که برگزاری موفق آن را میسر کردند به سخنان خود پایان داد و به این ترتیب کنگره ششم حزب حکمتیست در میان شور و شوق حضار و با پخش سرود انترناسیونال با موفقیت به پایان رسید.
همه سخنرانیها و مباحث کنگره به زودی، صوتی، تصویری و نوشتاری در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
19 اردیبهشت 1392- 9 مه 2013
ht