مقالات

لباس و پوشش هويت نیست! ناصر مرادی

در روزهای اخیر ویدیویی در شبکه های اجتماعی بازپخش شد که برشی چند ثانیه ای از مصاحبه و دیداری ۶۰ دقیقه ای با فردی به نام فریبرز عزیزی را نشان میدهد. ماجرا از این قرار است که مجری شبکه ۲ صدا و سیمای رژیم اسلامی به نام جعفر خسروی از فریبرز عزیزی که با لباس کردی در اين برنامه حضور دارد، می پرسد این لباس چوپاني است كه شما پوشيديد؟ فریبرزعزیزی در مورد اصالت، تاريخ و قدمت پوشش خود توضیحاتی ميدهد و آن را به كاوه آهنگر و ضحاك مار بدوش هم وصل ميكند كه البته اين بخش از توضيحات دراين کلیپ حذف شده است. آن برنامه و سوال مطرح شده موجب عکس العمل و واکنش های زیادی در فضای مجازی و سوشیال میدیا شده است.

در ویدیویی جدید و بعد از واکنشها در فضای مجازی آقای عزیزی چنین توضیح می دهد که عده ای عامدانه با اهداف معینی در تلاش بوده و هستند که طرح و پروژه های من یا ما را نقشه بر آب کنند. برنامه ای که به گفته فریبرزعزیزی سالها پیش تنظیم و ضبط شده است چرا امروز و آنهم با حذف بخش زیادی از برنامه و فقط با جملاتی در مورد لباس در شبکه های اجتماعی بازپخش و منتشر ميشود، سوالی است که میشود از جوانب مختلف به آن پرداخت. قرائن نشان میدهد ظاهرا فرنجی پوشهای رقیب آقای عزیزی در مقابل کسب و کار با سود و بازدهی بالا ی ایشان و برنامه های ظاهرا فرهنگی و برگرفته از سنن و طبیعت کردستان آنهم در بیعت با ارگانهای رژیم از جمله شبکه صدا و سیما، خواستار سهمی شده و با مقاومت دکتر عزیزی روبرو شده اند. در نتیجه تصمیم گرفته اند از نقطه ضعفی که عزیزی در آن مصاحبه نشان داده از جمله عدم اعتراض به مجری برنامه ايشان را متوجه كنند به سادگی و بدون هزينه نميتواند تنهائی بخورد و پول تلمبار کند.

عزیزی در ویدیو جدیدش تلاش میکند از جایگاه یک “روشنفکر متعهد به ملیت و پوشش و لباس محلی” خود را در مقابل رقبایش تبرئه کند. می گوید: من چکار میبایست میکردم وقتی خود مجری برنامه هم کرد است! راست میگوید چون برخلاف اهداف و ریاکاری پشت پرده این جنجال جناب مجری برنامه جعفر خسروی و شاید یکی از رقبای فریبرز عزیزی در اجرای پروژهای فرهنگی، خودش كُرد زبان است و طبعا آشنا به پوشش مردم کردستان و دراين مورد مشخص فرنجی كه پوششی معمول برای مردم در منطقه اورامانات است. بنابراين تا اینجا معلوم ميشود مسايل ديگری در ميان است و فرنجی و چوپان فعلا جانبی و بيگناه هستند. از شواهد ماجرا بنظر ميرسد جعفر خسروی و دوستان رقیب در هر دو طرف با پخش ۱ دقیقه از یک ساعت مصاحبه اهداف معینی را تعقیب میکنند.

اما مشاهده واکنش طيف نمایندگان استان کردستان در مجلس اسلامی که از صافی شورای نگهبان گذشته و سوگند وفاداری به قانون اساسی، ولایت فقیه و رهبری خامنه ای را خورده اند، تا الیت شوریده ناسیونالیست و چپ پوپولیست که بشکلی ناشیانه ملیت و لباس را در يك مقوله مشترك هویتی توضيح میدهند، حیرت آور بود. این طیف ملوّن از شدت تاثر و تالّم خود را ملزم به ابراز وجود سياسی و اعتراض دیدند و فضای مجازی را با عكس با لباس كردی به صحنه شوهای نمایش مد و لباس تبدیل کردند، عليه اين فاجعه جبران ناپذير دن کیشوت وار شمشير زدند و سوگند خوردند تحقير لباس كردی را بی جواب نخواهند گذاشت! این فضا این روزها دیدنی است.

در این تردیدی نیست که فردی چون جعفر خسروی از سرسپردگان رژیم اسلامی و از مزدورانی است که در اشاعه خرافات و ايجاد چند دستگی و تفرقه در بين انسانها در برنامه هایش بهره گرفته است. اما در این هم تردیدی نيست اگر خطاب به فریبرز عزیزی بجای لباس چوپانی میپرسيد این لباس اعیانی يا عشايری یا شاهانه را چرا پوشيديد؟ نه تنها عکس العملی را موجب نمی شد بلکه این طيف رنگارنگ با افتخار برای به كار بردن اين واژه ها به خود مي باليدند و امتنان خود را نثار مجری برنامه می کردند. ظاهرا اين واژه “چوپان” است که “توهین” قلمداد میشود و رگ دفاع ازهويت و مليت عده ای اینچنین بيرون زده است. اگر بجای چوپان القاب دکتر و مهندس بکار می رفت تحقیری انجام نگرفته بود.

قرنهاست پوشیدن لباس یک عمل اجتماعی و یک انتخاب فردی است که به مرور زمان و در طول تاریخ زندگی بشر و با پیشرفت و زندگی شهرنشینی تغییر کرده است. لباس نه تعيين كننده هويت است و نه ربط مستقيمی به این مقولات دارد و نه ميتوان با نوع لباس درجه تعلق خاطر و صداقت كسی را سنجيد. از احمدی نژاد تا مهتدی و شرکا لباس كُردی به تن كردند و با آن عکس هم گرفته انده منتهی هدفی جز رياكاری و تحميق انسانها نداشته اند.

تعصب در نوع لباس و یا نحوه پوشش تفکری ارتجاعی و واپسگرایانه است. این نگاه چه براساس رسوم مذهبی و آداب عشیره ای، قومی و ناسیونالیستی، منحط و ارتجاعی و عقبمانده است. در این باورها پدیده مدرنیسم، پیشرفت و نوآوری درهیچ زمینه ای پذیرفتنی نیست، اینها در مقابل رشد تاریخی بشر و دستاوردهایش ایستاده اند. دراین میان اسلام بطور مشخص سرآمد بقیه است. از ۱۴۰۰ سال پیش تا به امروز تنها یک نوع پوشش جایز بوده است. ظاهر اعضای داعش و طالبان و پوششی که آنها الگو قرار داده اند، نشان میدهد نگاه به پوشش دراین باور چه اندازه به دور از هر استاندارد دنیای مدرن و متمدن بشریت امروز است. تازه این پوشش مردان آنهاست، زنان که از نظر این جانوران انسان نيستند و باید زیر چادر و نقاب سیاه خود را پنهان کنند و حق اختیار و تصمیم از آنها سلب شده است. اگر لباس و نوع لباس دارای “تقدس” است، بویژه با این استدلال که فرهنگ اجدادی ماست، چرا باید داعش و طالبان و آخوند بجا مانده در ١٤٠٠ سال پيش را منع کرد؟

باید از خود پرسید چرا “فرنجی و په سه ک مقدس است” وقتیکه این نوع لباس محصول زمانی است که انسانها در بخش محدودی از دهات و خصوصا در اورامانات بعلت صعب العبور بودن راهها و عدم تردد آسان به شهرها مجبور به کشف و تهیه پوششی شده اند که بتوانند خود را در مقابل سرما و گرما در کوه و صحرا حفظ کنند؟ چرا امروز در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی “دکتر” فریبرز عزیزی فرنجی می پوشد؟ چرا عبداله مهتدی جامانه و “په سه ک” میپوشد و در رسای فرهنگ اجدادی قلم میزند؟ یا چرا نماینده های مجلس اسلامی در این رابطه دست به دامن خامنه ای می شوند تا در مقابل توهین به ملیتها در صدا و سیما واکنش نشان دهد؟ واقعیت این است هر سه طیف یک هدف دارند؛ استفاده ابزاری از هر پدیده ممکن، امر اینها لباس یا “توهین به ملیت ها” نیست. سهیم شدن در قدرت، اطمینان به تداوم و ماندن در قدرت در کنار رژیم و ادامه ریاکاری و انتظار رسیدن به قدرت برای چاپیدن دسترنج زحمتکشان و کارگران در کردستان امر اصلی و واقعی آنهاست. هرآنچه که این هدف را ممکن کند “مقدس” خواهد شد از جمله په سه ک.

به احتمال زیاد آقای عزیزی خود را آماده می کند در دوره های بعدی “دکتر” فریبرز “كُرد فرنجی پوش” برای دفاع از منافع مردم کرد راهی ارگانهای قدرت در رژیم شود. ورود به مجلس راه آسانی است فقط باید چند سالی برای این پروژه، کار فرهنگی (بخوانید دروغ، تحمیق و ریاکاری) کرد. اگر در شوهای مزخرف تلویزیون هم جناب دکتر رُل فرزند کاوه آهنگر را بازی کند ضرر خاصی ندارد.

در این میان نمایندگان مجلس با یک تیر دو نشان میزنند، هم برای تداوم جایگاه و ماندگاریشان در آن طویله جهل و جنایت گاها ژست فريبنده دفاع از “تنوع مليتها” را به خود میگيرند و هم با دریوزگی از مقام ولایت اظهار وجودی میکنند و شاخه و شانه ای هم برای روز مبادا تا اگر رقبای جدید پا به میدان گذاشتند جایگاه فعلی آنها محفوظ بماند. مهتدی و خیل ناسیونالیستها هم همین خواب را می بینند که روزی در جایگاه سید مهدی فرشادان یا انور حبیب زاده بوکانی نمایندگان فعلی مجلس صاحب جایگاه و منصبی شوند. البته مهتدی و دیگر همپالکیهای ناسیونالیست و باتجربه تر از ایشان به اقتضای زمان و مکان و در پاسخ به نیازهای مشخصی لباس هایشان تغییر میکند، مثلا وقت انتخابات و رفراندوم کردی پوش هستند! عبداله مهتدی يا بقول علی رضا نوری زاده “کاک” عبدالله وقتی بخواهد خدمت نماینده های رژیم اسلامی برای انجام مذاکره برسد، همچون ساير ديدارهای رسمی در معیت سازگارا، شهریار آهی و شریعتمداری کت و شلوار اتو کشیده و کراوات مخصوص لوگوی این مناسبات را برتن دارد. مشخص است مهتدی سنخیت چندانی مابين فرنجی و پانتول و ديدار با اين شخصيتهای والا مقام و یا در راهروهای پنتاگون نمیبیند. مگر نه امروز نچیروان بارزانی و قباد طالبانی فقط روزهای منتهی به انتخابات، بقول خودشان با پوشيدن “جلی” كُردی در انظار عمومی ظاهر ميشوند و با ریاکاری مطلق رسوم و يادگار آبا و اجدادیشان را به نمايش ميگذارند! مگر جلال طالبانی در زمان رياست جمهوری و بعد از به قدرت رسيدن چند بار با لباس آبا و اجدادی در مجامع رسمی و غير رسمی ظاهر شد؟

تا آنجایی که به واکنش افراد در شبکه های اجتماعی و چوپان خواندن مجری برنامه برميگردد، بنظر میرسد بسيار آنی و احساسی و بدون تعمق در اهداف پشت پرده اين ماجرا به دفاع از قداست و حرمت این لباس و حفظ این سنن پرداخته اند. به این طیف باید گفت باور کنید درد و بدبختی مردم کردستان لباس و پوشش نیست. درد اكثريت عظيم اين مردم جهنمی است که رژیم اسلامی سالهاست برای آنها ايجاد کرده است. الویت مردم کارگر و زحمتکش کردستان تامین معیشت، سلامت، کار و درآمد و تامین زندگی خود و خانواده شان است. باور کنید آزادی، رفاه و امنیت دغدغه اصلی این مردم است.

خوشبختانه مردم کردستان به تبلیغات “نخبگان” رياكاری كه الگوی زندگيشان همسو و منطبق با الگوی زندگی اروپا و غرب است و تبليغاتشان برای مردم متعلق به ٥٠٠ سال قبل وقعی نمينهند. شما دوستان شبکه های اجتماعی هم لباسهایی را که فقط روزی روزگاری در مراسمی شاد برتن داشته اید را کمتر به رخ مردم محروم و زحمتکش بکشید. مردم محروم جامعه کردستان برای تامین نان سفره شان مجبور به کولبری می شوند و روزانه در تیررس ماموران جنایتکار رژیم هستند. آنها با هر لباسی كولبری ميكنند، وقت تغيير لباس رسمی و غير رسمی را هم به اقتضای زمان و مكان ندارند.

زحمت بکشید نیروی تبلیغی تان را علیه سنتهای ارتجاعی که هنوز دختران و مادران جوان را بنام “ناموس” قربانی میکند بکار بگیرید. در کردستان عراق که لباس کردی و فرنجی در خیابان و تلویزیون و میدیا مورد تحقیر نیست، سالانه هزاران زن و دختر جوان به دست برادر، پدر وعمو و دایی تحت عنوان “دفاع از شرف و ناموس و رسوم آبا و اجدادی” به شیوهای مختلف به قتل میرسند و قربانی می شوند. اگر نیروی و انرژی ای هست که هست باید علیه نفرت پراکنی و تفرقه بر اساس جنسیت، تابعیت و تعلقات ملی و نژادی و مذهبی بکار گرفت و نه برعکس.

٢١ ژانویه ٢٠٢١