بخش ویژه

روز جهانی زن

٨ مارس ٢٠٢١ در جهان و ایران، علیرغم محدودیتهای پاندمی کرونا، دگرباره نشان داد که یک جنبش اعتراضی و قدرتمند علیه رفع تبعیض و نابرابری در میدان است. در بسیاری از کشورهای جهان مانند مکزیک و پاراگوئه و فرانسه تظاهراتهای وسیع برگزار شد، در کشورهائی روز زن به درگیری با نیروهای پلیس کشید. در ایران نیز تلاش برای اجتماعات روز زن گسترده بود که طبق معمول با دیوار نظامی گری و سرکوب و تهدید و امنیتی کردن شهرها روبرو شد. با اینحال صداها از هر گوشه بلند شد، قطعنامه ها، پیام ها، باندرول ها و شعارها، مجموعاً از پتانسیل برابری طلبی و آزادیخواهی سوسیالیستی در جامعه سخن میگویند. شرایط واقعی جامعه، آنچه که در همین سالها از سر گذرانده است، خواستها و عطش عظیمی که برای برابری زن و مرد در تمام شئون اجتماعی وجود دارد، مجالی برای ابراز وجود حرفهای خاکستری و بی محتوا باقی نگذاشته بود. درود بر دست اندرکاران و شرکت کنندگان در روز جهانی زن! نبرد تا پیروزی ادامه دارد! سردبیر.

آزادی زن، معیار آزادی جامعه است
قطعنامه ۱٨ اسفند ۱۳۹۹ – ۸ مارس ۲۰۲۱

هشتم مارس روز برافراشتن پرچم مبارزه برای آزادی زنان از تبعیض جنسی است. روز طرح ادعانامه زنان و مردان برابری طلب علیه نابرابری و بی حقوقی و خشونت علیه زنان است. در همه جوامع نقش زنان در مبارزه آزادیخواهانه و برابری طلبانه علیه وضع ناهنجار تحمیل شده توسط نظم سرمایه داری به جامعه و انسانیت بسیار برجسته بوده است. ما این سابقه درخشان مبارزاتی را ارج میگذاریم. بر این واقعیت که آزادی زن، معیار آزادی جامعه است، پافشاری میکنیم. ما در روز جهانی زن ۱۳۹۹ برای تحقق خواسته های زیر با تمام توان میکوشیم:

۱- رفع تبعیض از زنان در تمام شئونات زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی. تضمین برابری کامل زن و مرد.
۲- لغو همه قوانین و سنت و رسوماتی که موقعیت جنس دوم و تبعه درجه دوم را بر زنان تحمیل میکند. هر گونه تعدی و سواستفاده و بهره كشی جنسی از زنان تحت هر عنوان بايد ممنوع شود.
۳- زنان بايد از حق انتخاب آزادانه لباس و پوشش برخوردار باشند. تحمیل پوشش و حجاب بر زنان باید لغو شود.
۴- نابرابری های اجتماعی و حقوقی در مورد شهادت، ارث و سرپرستی فرزندان بايد از ميان برداشته شود. تعدد زوجات باید ممنوع شود. زنان در انتخاب همسر، ازدواج و طلاق كاملا آزاد و باید از حقوق برابر با مردان برخوردار باشند.
۵- پرداخت دستمزد و حقوق برابر برای زن و مرد در قبال کار مشابه.
۶- روز ۸ مارس به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخته شود. حق برگزاری مراسم ۸ مارس بدون مجوز رسمی، بدون قيد و شرط بايد تضمین شود.
۷- قتل ناموسی اقدام ارتجاعی قرون وسطایی است، که عاملین و مسببین آن با اتکا به قوانین ضد انسانی جاری و سنت مردسالارانه موجود تاکنون چندین مورد مرتکب این جنایت شده اند. ما قاطعانه با این پدیده ضد انسانی مبارزه میکنیم و برای تغییر قوانین و سنتهای عقب مانده جاری تلاش میکنیم. مسببین قتلهای ناموسی باید شدیدا مجازات شوند.
۸- خواهان تامین زندگی و مسکن مناسب برای دختران و زنان بی پناه و کودکان بی سرپرست هستیم.
۹- بخش عظیمی از جامعه با معضل عدم تامین امکانات معیشت و سلامت و درمان روبرو است. به ویژه پاندمی کرونا فاجعه بزرگ انسانی ببار آورده است. در نتیجه ما تاکید میکنیم دولت موظف به تامین امکانات معیشتی و سلامتی و درمانی و تامین واکسن رایگان و همگانی برای همه شهروندان جامعه است. در روز جهانی زن، از فداکاری پرستاران، پزشکان و کارکنان بیمارستانها قدردانی میکنیم.
۱۰- قتل و کشتن کولبران کردستان و سوخت بران سیستان و بلوچستان را شدیدا محکوم میکنیم و بر توقف این جنایات پافشاری میکنیم. امنیت و معیشت این انسانهای زحمتکش باید تامین و تضمین شود.
۱۱- ما به مثابه بخشی از جنبش برابری زن و مرد بر اتحاد با جنبشهای کارگری، معلمان، دانشجویان و دیگر جنبشهای حق طلب دیگر اقشار جامعه تاکید میکنیم. اعلام میکنیم، فشار و محدودیت و اعمال سرکوب و پرونده سازی علیه فعالین این جنبشها و تشکل های مستقل آنها باید ممنوع شود.
۱۲- خواستار تامین آزادی بی قید و شرط بیان و اعتصاب و اعتراض و تشکل و مطبوعات هستیم.
۱۳- خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی هستیم.

ما همه زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب را به تلاش و مبارزه برای تحقق اهداف و خواسته های برحق بالا فرا میخوانیم.

١- جمعی از زنان برابری طلب تهران
٢- جمعی از فعالین زنان در مشهد
٣- جمعی از تلاشگران زن علیە خشونت شهر تربت جام
٤- جمعی از زنان مبارز شیراز
٥- جمعی از زنان و مردان برابری طلب گیلان

١٨ اسفند ١٣٩٩ برابر ٨ مارس ٢٠٢١

***