مقالات

ویروس کرونا دیوار شنی رهبران پوپولیست و مذهبی را درهم کوبید! جمال کمانگر

حدود ١٦ ماه از پاندمی کرونا در جهان میگذرد. متاسفانه تاکنون بالغ بر سه میلیون نفر جانباخته اند و بیش از ١٥٠ میلیون نفر مبتلا شده اند. اثرات این بیماری سالها بر مبتلایان باقی خواهد ماند. صدها میلیون نفر بیکار شده اند و فقر و فلاکت دامن جوامع بشری را گرفته است. رکود اقتصادی ناشی از پاندمی فراتر از دهه بیست قرن گذشته است. شیوه برخورد رهبران راست و پوپولیست به پاندمی کرونا تاکنون باعث کشته شدن صدها هزار نفر شده است. رهبرانی که با دهن کجی به علم و دانش به جنگ این دشمن نامرئی رفته اند.

ترامپ با سیاست انکار خطر ویروس کرونا، باعث مرگ دهها هزار نفر در آمریکا شد. خاویر بولسنارو در برزیل پا را فراتر از ترامپ در انکار و عدم کنترل ویروس گذاشت که نتیجه آن مرگ حدود ٣٠٠ هزار نفر در این کشور شده است. بدتر از همه “ناروندی مودی” رهبر حزب دست راستی و نخست وزیر هند است که هشدار دانشمندان مبنی بر سونامی کرونا در ماه ژانویه را نه تنها پشت گوش انداخت بلکه آنرا به سخره گرفت و مانند ترامپ و بولسنارو و دیگر رهبران راست و ضد علم کمپین های انتخاباتی را در بنگال غربی و با حضور دهها هزار نفر برگزار کرد. اجازه داد که مراسم مذهبی هندوها در رود کنگ به مدت چند هفته برگزار شود که نتیجه آن ابتلای روزانه بیش از سیصد هزار نفر و مرگ هزاران نفر است. هند به داروخانه جهان مشهور است و بزرگترین تولید کننده واکسن و دارو در جهان است اما سیاستهای پوپولیستی مودی و طمعکاری صاحبان کارخانه های واکسن سازی در بیشترین فروش، نظام بهداشت و درمان آن کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است و مردم در کوچه و خیابان جان می بازند.

بوریس جانسون نخست وزیر پوپولیست و راست انگلستان در ماه دسامبر ٢٠٢٠ در جلسه کابینه رگ گردنش باد کرده و اعلام کرده بود که “ترجیح میدهد که هزاران جنازه تلمبار شود تا لاک داون یا قرنطینه را اجرا کند.” همین سیاست از ماه دسامبر ٢٠٢٠ تا ماه آپریل ٢٠٢١ باعث مرگ بیش از ٨٠ هزار نفر شده است. مکزیک و آرژانتین و فلیپین و اندونزی هم وضعیت مناسبی ندارند. روسیه با توجه به اینکه واکسن موثر اسپوتنیک وی را ساخته است اما کماکان نتواسته است این ویروس را در کشور خود کنترل کند و جان شهروندانش را فدای ثروت اندوزی شرکت دولتی سازنده واکسن کرده است.

رژیم اسلامی از همان اوایل شیوع این بیماری با سیاست پنهان کاری و دستکاری آمار و ارقام مرگ و میر و مبتلایان ناشی از کووید-١٩ بی کفایتی و ضدیت خود را با سلامت و جان مردم نشان داده است. پناه بردن به “روغن بنفشه” و “شاش شتر” و عطر کذایی پیامبر و عدم کنترل به موقع مرزها خود بانی اصلی گسترش ویروس کرونا در ایران شده است.

مقصر اصلی موج چهارم کرونا در ایران که روزانه طبق آمار خود رژیم بیش از ٤٥٠ نفر جانباخته و بیش از ٢٠ هزار مبتلای جدید کووید ١٩ ثبت می شود، در درجه اول شخص خامنه ای است که سال گذشته علیه سه واکسن موثر کرونا؛ فایزر، مدرنا و آسترازنکا فتوای احمقانه ای صادر کرد و ورود آنها را به ایران ممنوع کرد! و در درجه دوم دولت بی کفایت و تدارکاتچی روحانی و وزیر بی خاصیت بهداشت و درمان اش است. و سرانجام سکوت جامعه پزشکی و به اصطلاح روشنفکران و سلبریتی های نان به نرخ روز خور در مقابل فتوای خامنه ای علیه واکسن های موثر کرونا در بازار تسهیل کننده موج چهارم کرونا و مرگ و میر ناشی از آن است. سیاست پولی کردن واکسن کرونا سیاسی بغایت ضد انسانی و در هیچ کشوری در دنیا تاکنون اجراء نشده است. رژیم اسلامی خواب سر کیسه کردن و پر کردن خزانه اش از جیب مردم را دیده است.

اما در ١٦ ماه گذشته کشورهایی بوده اند که توانسته اند سلامت و جان شهروندان را بر سود اندوزی ترجیح بدهند و با سیاست درست آزمایش و کنترل و ایزوله کردن چرخه انتقال و تکثیر ویروس را به حداقل برسانند. ویتنام با حدود ١٠٠ میلیون نفر جمعیت تنها ٣٥ نفر کشته داده است. استرالیا، نیوزلند، تایوان، کره جنوبی، ژاپن، کوبا و حتی چین با جمعیت بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر نمونه های موفق در کنترل پاندمی کرونا بوده اند. اتحادیه اروپا ناتوان در تامین واکسن مورد نیاز ٢٧ کشور عضو بوده است به همین دلیل با موج دوم کرونا روبرو است.

ویروس کرونا نشان داد که هیچ نوع حکمرانی و رهبری مورد علاقه اش نیست! بلکه تنها دنبال تکثیر خود به قیمت جان انسانهاست! ویروس کرونا دیوار شنی رهبران پوپولیست و مذهبی را در چهار گوشه دنیا درهم کوبید. تجربه در این ١٦ ماه نشان داده است که تنها راه موثر مقابله با این دشمن نامرئی، واکسناسیون رایگان و همگانی، رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن، شستن دستها، دوری از مراسم های عروسی و عزا و مذهبی، تست و کنترل و ایزوله کردن چرخه تکثیر و نهایتا لاک داون یا قرنطینه با تامین معیشت همگانی است.

***