مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب مجدد کارگران پروژه‌ای شاغل در فاز ۱۴ پارس جنوبی
روز ۲۷ شهریورماه کارگران شاغل در شرکت‌های مستقر در بخش توسعه‌ی فاز ۱۴ عسلویه مجدداً دست به اعتصاب زده و مقابل دفتر مپنا تجمع کردند. این کارگران پیشتر و با قول مساعد پیمانکاران مبنی بر قبول شرایط کارگران به سر کار بازگشته بودند اما اینک و با خُلف وعده از سوی پیمانکاران دوباره دست از کار کشیدند. کارگران خواستار عقد قرارداد جدید با افزایش دستمزد بر اساس لیست مزدی پیشنهادی خود و‌ تغییر نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند و پیمانکارانی از جمله شرکت استیم با وعده اجرای این خواست‌ها کارگران را به سر کار بازگردانده بودند. اما در روزهای اخیر به کارگران اعلام کرده‌اند که دستمزدها را ۱۵ درصد افزایش داده و تغییری نیز در نوبت کاری صورت نخواهد گرفت که کارگران امروز در اعتراض به این خلف وعده دوباره دست به اعتصاب زده و مقابل دفتر کارفرما تجمع کردند.

اعتصاب مجدد کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروپالایش کنگان
روز شنبه ۲۷ شهریورماه کارگران شرکت پیمانکاری پارس قدرت شاغل در پتروپالایش کنگان نیز مجدداً دست به اعتصاب زدند. این کارگران پیشتر و با قول مساعد پیمانکاران مبنی بر قبول شرایط کارگران به سر کار بازگشته بودند اما اینک و با خُلف وعده از سوی پیمانکاران دوباره دست از کار کشیدند. کارگران پروژه‌ای نفت خواستار افزایش دستمزد بر طبق لیست مزدی پیشنهادی خود کارگران و تغییر نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند.

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی بندر امام مقابل این شرکت
روز شنبه ۲۷ شهریور جمعی از کارگران پتروشیمی بندر امام در اعتراض به اقدام این شرکت نسبت به قراردادن وضعیت و انتقال ۳۰۰ نفر از پرسنل به زیر نظر شرکت عملیات غیرصنعتی بندر ماهشهر، مقابل پتروشیمی بندر امام دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران مذکور با سابقه بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال، خواستار بازگشت خود به شرکت مادر هستند چرا که این انتقال موجب حذف برخی مزایا مانند پاداش تولید و کاهش دریافتی‌های کارگران شده است. تا روز چهارشنبه سیزدهمین روز اعتصاب کارگران بوده و خواست آنها بازگشت به شرکت مادر یعنی پتروشیمی بندر امام است.

اعتصاب مجدد کارگران پروژه‌ای شاغل در نیروگاه غرب کارون
روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکت تولید برق غرب کارون در اعتراض به خُلف وعده کارفرما مجدداً دست به تجمع و اعتصاب زدند. کارگران شاغل در این نیروگاه در استخدام شرکت مپنا و شرکت‌های پیمانکاری هستند که با وعدهی افزایش دستمزد بر مبنای لیست مزدی کارگران ‌و تغییر نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت به سر کار بازگشته بودند اما با خلف وعده‌ی کارفرما امروز دوباره دست به اعتصاب و تجمع زدند.

تجمع مجدد کارگران غیرنیشکری شرکت هفت‌تپه
روز شنبه ۲۷ شهریورماه جمعی از کارگران غیرنیشکری شرکت هفت‌تپه مقابل درب مدیریت این شرکت دست به تجمع زدند. کارگران غیرنیشکری با چندین سال سابقه از کار اخراج شده‌اند و خواهان بازگشت به کار و تبدیل وضعیت هستند.

تجمع کارگران شهرداری کوت عبدالله مقابل استانداری خوزستان
روز شنبه ۲۷ شهریورماه جمعی از کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و بیمه مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

تجمع کارگران شهرداری دهدشت مقابل فرمانداری
روز یکشنبه ۲۸ شهریور کارگران خدمات شهری شهرداری دهدشت در اعتراض به محقق نشدن وعده‌های مسئولان در وصول مطالباتشان جلوی فرمانداری کهگیلویه تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی واحد اجرائیات شهرداری اهواز
کارگران اخراجی واحد اجرائیات شهرداری اهواز برای چندمین بار در ‌اعتراض به اخراج خود مقابل ساختمان شورای شهر اهواز دست به تجمع زدند. این کارگران خواستار بازگشت به کار خود هستند.

۷ ماه حق بیمه کارگران شهرداری سنندج پرداخت نشده است
کارگران شهرداری سنندج در بخش خدمات شهری و فضای سبز با مشکل بیمه درمانی مواجه شده‌اند. شهرداری سنندج و شرکت‌های پیمانکاری آن از ۷ ماه گذشته حق بیمه کارگران را پرداخت نکرده‌اند. این موضوع پس از آن برای کارگران مسجل شد که هنگام مراجعه به مراکز درمانی از عدم اعتبار بیمه‌های درمانی خود با خبر شدند.

تجمع کارگران پیمانی ۴ خط متروی تهران مقابل شورای شهر
روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور جمعی از کارگران پله برقی خط یک، دو، چهار و پنج مترو تهران در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند. این کارگران نسبت به تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق، سنوات، حق بیمه و عیدی سال ۹۹ از سوی شرکت پیمانکار اعتراض دارند.

اعتراض کادر درمان شرکتی یاسوج به عدم پرداخت حقوق معوقه
روز شنبه ۲۷ شهریور جمعی از کادر درمان شرکتی شهرستان باشت یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به‌ عدم دریافت معوقات مزدی خود تجمع اعتراضی برگزار کردند. این نیروها که در شبکه بهداشت باشت جمع شده‌اند، می‌گویند: هفت ماه است که حقوق نگرفته‌ایم و چشم‌انداز شغلی ما روشن نیست؛ مشخص نیست چه زمانی می‌خواهند مطالبات مزدی ما را پرداخت کنند. یک ماه از سال قبل و شش ماه سپری شده از سال جاری، حتی یک ریال به حساب ما واریز نکرده‌اند و هرچه مراجعه می‌کنیم و به این مساله معترض می‌شویم، هیچ فایده‌ای ندارد. تعداد این نیروها حدود ۲۶ نفر است و از طریق آزمون به صورت شرکتی و با قرارداد یکساله جذب بخش خدماتی دانشگاه علوم پزشکی شده‌اند.

ممانعت از ورود کارکنان شرکتی مخابرات شوشتر به محل کار
روز شنبه ۲۷ شهریور از ورود جمعی از کارکنان شرکتی مخابرات شوشتر به محل کار ممانعت شد. این کارکنان که حاضر به امضای قراردادهای جدید از ابتدای سال نشده‌اند، می‌گویند: قراردادهای تنظیمی یکطرفه است و حقوق قانونی ما را دربرنمی‌گیرد. یکی از این کارکنان گفت: ما خواستار اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل و انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات هستیم؛ وقتی کار ما دائمی است، چرا باید شرکتی باشیم و کمتر از نصف رسمی‌ها حقوق بگیریم؟ این کارکنان پیشتر در زمینه اجرای طرح طبقه‌بندی، شکایاتی تنظیم و به مراجع ذیربط تحویل داده‌اند؛ حالا معتقدند؛ قراردادهای جدید غیر قانونی است و باید در آن‌ها تجدیدنظر شود.

دور تازە تجمعات سراسری فرهنگیان
از روز شنبه ۲۷ شهریور تا پنجشنبە اول مهر دور جدید تجمعات سراسری فرهنگیان شروع شدە است. تاکنون فرهنگیان در شهرهای تهران، کرج، قم، قزوین، همدان، کرمانشاە، خرم آباد، شهرهای خوزستان، سنندج، مشهد، شهرهای استان فارس، کهکویە بویر احمد، الیگودرز، اصفهان، آبادان، ایلام، البرز، ایذە، شاهرود، تبریز، زنجان، کوهدشت و شیراز در اجتماعات اعتراضی مقابل اداره کل آموزش و پرورش شرکت کردند. معلمان شاغل و بازنشسته خواهان اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی برای معلمان شاغل، اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته و تحقق دیگر خواسته‌های خود هستند. همچنین در فراخوان تازە روز سوم مهر ١٤٠٠ را بعنوان تجمع سراسری گستردە تعین کردند.

خواستهای اجتماعات روز سوم مهر عبارت از:
آزادی معلمان زندانی! اجرای قانون رتبە بندی! همسان سازی حقوق بازنشستگان! تهیەی گوشی مبایل دانش آموزان و معلمان!​ هر میز و نیمکت برای یک دانش آموز! توزیع روزانە ماسک و الکل برای دانش آموزان! رسیدگی بە خواستە های کارنامە سبزها! خرید خدمات آموزشی نهضت سواد آموزی! خدمتگذاری مربیان پیش دبستانی! تجمعات در تهران و البرز مقابل سازمان برنامە و بودجە. شهرستانها جلو مراکز استانی.

ادامه تحصن شبانه کارنامه سبزها
تا روز پنجشنبه اول مهر، کارنامه سبزها در بیستمین روز تجمع اعتراضی مقابل وزارت آموزش و‌ پرورش بودند. قبول‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۹ آموزش و‌ پرورش که اصطلاحاً کارنامه سبز نامیده میشوند برای بیستمین روز متوالی در اعتراض به عدم استخدام خود مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع برگزار کردند. این تجمع کنندگان خواهان استخدام در آموزش و پرورش هستند. جمع‌هایی از این تجمع‌کنندگان که از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده‌اند تحصن‌های شبانه نیز دارند و طول شب را نیز در -همان محل مقابل وزارتخانه سپری می‌کنند.

بازنشستگان
مطابق با یکشنبه های اعتراضی روز یکشنبه ۲۸ شهریورماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان مقابل ساختمان این صندوق در اهواز تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند .

مرگ یک کولبر بر اثر ایست قلبی
بر پایه‌ خبر منتشر شده شامگاه روز جمعه ۲۶ شهریورماه یک کولبر میانسال حدوداً ٤۵ ساله و اهل روستای زاور از توابع نودشه با نام شوکت قربانی، پس از اینکه در کمین نیروهای نظامی گرفتار می‌شود بر اثر فشار ناشی از ترس و اضطراب دچار ایست قلبی شده و جانش را از دست می‌دهد.

راهپیمایی اعتراضی جوان معلول از مریوان تا تهران
روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰ فعال محیط زیست کامران دوپلوره‌ای که در زمان کولبری هر دو پای خود را از دست داده است، با دو پای مصنوعی و یک ویلچر اقدام به آغاز راهپیمایی اعتراضی مسافت ۷۰۰ کیلومتری از شهر مریوان تا مقابل مجلس در تهران کرده است. راهپیمایی وی در اعتراض به تداوم کشتار کولبران، وضعیت اسفبار محیط زیست و نابودی محیط زیست در‌ شهرهای کردستان و تخریب درختان زاگرس و وضعیت نامناسب حمایت از شهروندان معلول نجام میگیرد.

وی تاکنون بیشتر از ۲۰ بار مورد عمل جراحی بر روی هر دو پا قرار گرفته است. به گفته فعالان محیط زیست زاگرس این شهروند به دلیل شرایط جسمانی در طی این مسیر طولانی با مشکلات زیادی روبەرو می‌شد و هر قدمی که برمیداشت سلامتی خود را به خطر می‌انداخت. از این جهت علی‌رغم برحق بودن اعتراض آقای دوپلوره‌ای آنها او را از طی کردن این مسیر طولانی منصرف کردند.

حال امیرحسین مرادی، زندانی سیاسی وخیم است
بابک پاکنیا وکیل دادگستری با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود خطاب به محسن اژه ای، رئیس قوه قضائیه، از بی توجهی قاضی نسبت به وضعیت وخیم بیماری امیرحسین مرادی انتقاد کرد. او ضمن انتشار تصویری از پای امیرحسین مرادی که شرایط ناگوار بیماری موکلش را نشان میدهد، در صفحه شخصی خود نوشته است: “امروز فرمودید که اگر در بازداشت اتفاقی برای زندانی بیفتد مسئولیتش با قاضی است! عرض می کنم بنده برای شما نامه نوشتم که حال مولکم وخیم است و قاضی توجهی نمی کند؛ دفتر شما توجهی نکرد! مسئولیت جان موکلم بر عهده کیست؟!

تأیید حکم ۶ سال زندان اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته زندانی
شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی علیه اسماعیل گرامی را تأیید کرد. اسماعیل گرامی که روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ توسط مأموران امنیتی در منزل‌اش دستگیر شده و تاکنون در زندان به سر میبرد توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در مجموع به ۶ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شده بود. اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته کارخانه کارتن سازی تهران است که تنها و تنها بخاطر دفاع از حقوق کارگران و بازنشستگان بازداشت شده و به حکم ضدانسانی زندان و شلاق محکوم شده است.

یورش نیروهای امنیتی به منزل پوران ناظمی
نیروهای امنیتی کرمان در موج جدیدی از سرکوب، به خانه پوران ناظمی، فعال مدنی یورش ‌بردند و وسایل شخصی او از جمله کامپیوتر، تلفن همراه را ضبط کردند. پوران ناظمی در اینباره گفت: نیروهای امنیتی با فریب و بدون هیچ حکمی به منزل من یورش آوردند.

تفتیش منزل مریم رحمانی فعال حوزه زنان و احضار وی به دادسرا
صبح روز چهارشنبه ۲۴ شهریور مأموران امنیتی وابسته به قرارگاه ثارالله سپاه با حضور در منزل «مریم رحمانی» فعال حوزه زنان اقدام به تفتیش منزل و توقیف برخی از وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه، لپ تاپ و کتاب کرده‌اند. مأموران امنیتی به این فعال مدنی گفته‌اند که با احضاریه‌ای که در دست دارد، می‌بایست طی روزهای آینده به مراجع ذیربط مراجعه کند.

تفهیم اتهام نگار مسعودی فعال حقوق زنان
نگار مسعودی عکاس مستند اجتماعی و فعال حقوق زنان که در تاریخ ٦ آبان ١٣٩٩ در رابطه با برگزاری نمایشگاهی از مرضیه ابراهیمی قربانی اسیدپاشی و همچنین عکاسی از زنان کارتن خواب و دیگر فعالیتهایش در حوزه حقوق زنان بازداشت و پس از از ۷۴ روز بازداشت در بند ۲ الف سپاه پاسداران، با تودیع وثیقه‌ سنگین دو و نیم میلیاردی آزاد شده بود، جهت اخذ آخرین دفاع طی ابلاغیه‌ای به دادسرای شعبه ٢ اوین احضار و با دو عنوان”فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” تفهیم اتهام شد.

افسانه عظیم‌زاده به دادسرا احضار و تفهیم اتهام شد
افسانه عظیم زاده فعال حوزه زنان و کودکان کار توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین احضار و اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “ فعالیت تبلیغی علیه نظام” به وی تفهیم شد. افسانه عظیم زاده روز ۲۵ آذرماه ۹۹ در حالیکه مادرش را برای درمان به بیمارستان میلاد برده بود در همانجا توسط مأموران اطلاعات سپاه دستگیر شده و به بازداشتگاه ۲ الف واقع در زندان اوین منتقل شد. او پس از ۴۰ روز بازداشت با قرار وثیقه پانصد میلیونی به بطور موقت آزاد شد.

آزادی موقت امیر عباس آزرم‌وند
امیر عباس آزرم‌وند موقتا و با وثیقه سنگین پانصد میلیونی آزاد شد. وی پیامی بعد از آزادی برای انتشار عمومی منتشر کرد. متن پیام امیر عباس آزرم‌وند:

“من امروز در حالی آزاد شدم که بدون حمایت‌های گسترده ممکن نبود. بر خود لازم می‌دانم که از همه حامیانم به‌ویژه همکاران روزنامه‌نگارم و تشکل‌های کارگری و چپ و مترقی تشکر کنم. بدون شک در نبود این حمایت‌ها مشخص نبود در مقابل تلاش‌های به‌اصطلاح «تواب‌سازی جدید» چگونه برخورد می‌کردم. پروژه جدید به نظر می‌رسد تداوم و تشدید بند و بست از سوی نهادهای موازی امنیتی است. این تلاش‌ها تنها با ایستادگی همگانی شکست می‌خورد.
امیرعباس آذرم‌وند
۱ مهر ۱۴۰۰

آزادی امیر عباس آزرم وند را به خانواده و دوستان تبریک میگوئیم.

***