مقالات

یادداشتها، سیاوش دانشور

 

زنان پرسپولیسی در ورزشگاه

بدنبال جمعیت محدود چند صد نفره زنان هوادار تیم استقلال در استادیوم ازادی، امروز زنان هوادار پرسپولیس وارد ورزشگاه شدند. تعداد علاقه مندان ظاهرا از کوپن در نظرگرفته شده مسئولین بیشتر بود و تعداد زیادی پشت در ماندند که با هجوم به ورزشگاه تلاش کردند به بقیه ملحق شوند.

ورود زنان به ورزشگاه زیر فشار مبارزه زنان و قوانین فیفا دستکم قبل از مسابقات جام جهانی، تحمیل یک عقب نشینی دیگر به حکومت آپارتاید جنسی توسط زنان است. این آزادی هنوز بسیار محدود است و نه فقط بر اساس اصل جداسازی زن و مرد پیش میرود بلکه زنان را در گوشه ای قرنطینه کردند و عده ای خواهر زینب را بعنوان نگهبان و تذکر بده روی سرشان گذاشتند که محجوب فوتبال تماشا کنند و جیغ و داد نکنند!

جمهوری اسلامی جامعه را با سرعت نور عقب برده است و استیفای هر ذره از حقوق بدیهی و پیش و پا افتاده را تابع زور و مبارزه و فریاد زدن کرده است. اما کسی که حقی را هرچند محدود بدست آورد دیگر عقب راندن وی کار ساده ای نیست.

#حق_ورود_زنان_به_ورزشگاه
#نه_به_آپارتاید_جنسی

٣١ اوت ٢٠٢٢

ورود کودکان افغانستانی به مدارس ممنوع است

“افغانی” داغ لعنتی است که فاشیسم اسلامی در ایران و افغانستان بر پیشانی این مردم کوبیده است. تحصیل کودکان دختر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان ممنوع است. فراریان از طالبان در ایران وضعیت بدتری دارند، در ایران مدرسه رفتن دختر و و پسر افغانستانی ممنوع است. طی یکسال گذشته و بازگشت طالبان، مهاجرینی که به ایران آمدند هنوز نمی توانند در مدرسه ثبت نام کنند. اداره اتباع شرایطی را اعلام میکند که ممنوعیت ثبت نام و درس خواندن را برای مهاجرین افغانستانی عموما سخت تر میکند و فراریان از طالبان را کلا خط میزند.

بین خامنه ای و طالبان تورنمنت تحجر برقرار است. طالبان در کابل و تهران یک مانع زندگی روزمره اند. در دنیائی که حقوق کودک، حق آموزش، نه جزو حقوق مسلم و غیر قابل بحث بلکه توسط عده ای تروریست و فاسد اینگونه لگدمال میشود، راهی جز سرنگونی حکومتهای اسلامی وجود ندارد. اسلام با نفس زندگی و حیات بشر در تناقض قرار دارد.

علیه فاشیسم ضد افغانستانی اعتراض کنید. مرگ بر طالبان چه در کابل چه تهران!

٣١ اوت ٢٠٢٢

اوضاع عراق
فدرالیسم مشکل اصلی است

ظاهراً مقتدا صدر با فرمان عقب نشینی و متعاقب آن “آرام شدن” اوضاع عراق، ابتکار تعرض و عقب نشینی را در دست گرفت. نفس اینکه دولت فروپاشیده و بی آتوریته و ارتش نظاره گر است، خبر از تقویت جبهه بازگشت عراق به صفوف “جهان عرب” و کوتاه کردن دست جمهوری اسلامی میدهد. اینکه کدام بند و بست و توافق پشت پرده صورت گرفته در روزهای آتی بیشتر روشن میشود. اما مشکل عراق با تظاهرات و جنگ اخیر شروع نشده است بلکه این جنگ یک نتیجه بن بست توافقات قبلی و مشخصا بن بست فدرالیسم و نظام توافقی در عراق است
.
صورت مسئله اصلی بحران عراق بن بست نظام فدرالی دست ساز آمریکاست. مردم عراق و لبنان و کشورهای منطقه مدتهاست شعار اسقاط نظام و نفی دولت قومی، مذهبی، فدرالی و توافقی را سر دادند و برای آن در چند نوبت از جمله ماه اکتبر بمیدان آمدند. عراق یک نمونه ورشکستگی فدرالیسم بعنوان نظام سیاسی و تشدید تخاصمات قومی و مذهبی و دامن زدن به جنگ فرقه ای “تشیع- تسنن” و اخیراً دو شاخه “شیعه” طرفدار جمهوری اسلامی و طرفدار عراق عربی است.

ناسیونالیسم عرب از آنجا که خود یک پای این نظام ورشکسته است و تا مغز استخوان مذهبی و با نهادهای مذهبی عجین است، نمی‌تواند سنگر مناسب و محکمی در مقابل حکومت مبتنی بر قومیت و مذهب باشد. ناسیونالیسم کرد نیز نقش میانجی و بهم نخوردن چهارچوبهای کنونی را دارد. هر ترکیب دیگری از هیئت حاکمه دولت بعدی عراق را تشکیل دهند، هر توافق دیگری میان نیروهای متفرقه میلیشیا صورت گیرد، مردم کارگر و زحمتکش عراق روی خوش نخواهند دید.

همراه با سیاست بیرون راندن جمهوری اسلامی از عراق، دفاع از یک دولت سکولار و غیر قومی و غیر مذهبی که به حقوق پایه همه شهروندان مستقل از تعلق ملی و قومی و مذهبی متعهد است، سیاست درست در شرایط بحرانی امروز عراق است. دولت فدرالی تحت هر نوع بند و بست و توافقی نباید مجددا پا بگیرد و خود را تحکیم کند. بدون این، تغییری درخور در صحنه سیاسی عراق رخ نمی‌دهد.

٣٠ اوت ٢٠٢٢

#سپیده_رشنو موقتا آزاد شد!
آینده از آن سپیده هاست!

بدنبال “تفهیم اتهام” در روز دوشنبه، امروز سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱، سپیده رشنو با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت آزاد شد.

۲۰ میلیون سپیده را هیچ قدرتی نمی‌تواند اسیر کند و فرودست نگاهدارد. آینده از آن سپیده هاست!

٣٠ اوت ٢٠٢٢