کنگره دهم حزب مقالات

پیام سازمان آلترناتیو کمونیستی در عراق بە کنگرە دهم حزب حکمتیست

رفقای شرکت کنندە در دهمین کنگرە حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست، حضار گرامی!

از طرف (سازمان آلترناتیو کمونیستی در عراق) و از طرف خودمان بە عنوان هیئت شرکت کنندە این سازمان، دهمین کنگرە حزب حکمتیست را تبریک میگوییم، و امیدواریم کە این کنگرە، کنگرەای موفق و پر از دستاورد باشد.

رفقا! این کنگرە در شرایطی برگزار میشود، کە رژیمهای بورژوازیی قومی و اسلامی، در کشورهای سرمایە‌داری خاورمیانە، بە‌ویژە در ایران، عراق، ترکیە و لبنان و غیرە، در یک بن‌بست سیاسی افتادەاند، و با موجی از اعتراضات، تظاهرات و قیامهای کارگری و زحمتکشان مواجە شدە اند، این هم در بحبوحە یک بحران مرگبار جهان سرمایەداری، کە بشریت را با آیندەای تاریک و حتی جنگ هستە ای روبرو کردە است.

هم اکنون در اکثر شهرهای ایران، اقشار مختلف طبقە کارگر، جوانان انقلابی، زنان و مردان و همە کسانی کە تحت ستم رژیم بورژوا اسلامی مرتجع در آن کشور قرار گرفتە اند، برای سرنگونی و بگور سپردن آن بە میدان آمدە اند. این قیام انقلابی، علیە ظلم و ستم بر زنان، و علیە حجاب اجباری، کە ویژگی و ابزار بردگی زنان است، برپا شدە، واکنون یکی از مسائل اساسی این خیزش انقلابی است.

در عراق، گرچە قدرت فاسد سرمایە و جریانات قومی و مذهبی بورژوایی، با کشتن و آدم ربایی، با دستگیری و زندان، با توطئە و جا انداختن جاسوسان در بین صفوف تظاهرکنندگان، وهمچنین با برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس، توانستەاند آتش (قیام اکتبر 2019) در این کشور را خاموش نگهدارند، و در تلاش هستند تا برای هميشە آن را نابود کنند، اما ديدیم كە در سومین سالگرد قیام، تودەهابە صحنە بازگشتند، گرچە نە بە طور گستردە، اما این بار فعالان انقلابی صفوف خود را در یک نهاد سیاسی متشکل و منجسم کردەاند بە نام (کنگرە بغداد، کنگرە فعالین انقلابی پیگیر و پایبند بە اهداف قیام اکتبر).

بحران اجتماعی گستردە، فقر، بیکاری و محرومیت بی‌سابقە کە دەها میلیون نفر را در کشورهای منطقە تحت تأثیر قرار دادە است، منشأ مبارزە روزانە و مستمر زحمتکشان، زنان و جوانان علیە سرمایە‌داری و رژیمهای اسلامی و قومی آن است. خیزشهای تودەای امروز هم زیر حملە وحشیانە نيروهای دولتی هستند، هم در معرض تهدید تلاشهای جریانات و احزاب مختلف بورژوایی و دولتهای امپریالیستی و عواملشان در منطقە، برای بە شکست کشاندن و گمراە کردنشان، و قبل از هر چیز سعی میکنند تا از تشکیل یک صف طبقاتی مستقل و متحد، از کارگران و زحمتکشان، زنان، جوانان بیکار و آزادیخواهان، جلوگیری کنند.

رفقا! پیشرفت و موفقیت این جنبش‌های اعتراضی و خیزشهای تودە‌ای کە امروز در جریان هستند، منوط بە ایجاد صف طبقاتی و مستقل کارگران و زحمتکشان در درون این خیزشهای تودە‌ای وسيع است و اين بستگی دارد بە اینكە تا چە اندازە افق سوسیالیستی و انترناسیونالیستی رادیکال ميتواند این تودەها را سازماندهی و بە جلو سوق دهد.

رفقا! فوری ترین وظیفە کمونیستی، اتخاذ سیاست مستقل طبقاتی است، از طرف جریانات، احزاب و سازمانهای جنبش کمونیستی کشورهای خاورمیانە، بمنظور تمایز بخشیدن بە صف مستقل طبقاتی کارگران و زحمتکشان، در درون این خیزشهای تودەای، برعلیە سیاست همە جریانات قومی و مذهبی و لیبرالی و رفرمیستی بورژوایی.

امیدواریم کنگره گام های موفقی در این راستا بردارد.

سازمان آلترناتیو کمونیستی در عراق
٨ اکتبر ٢٠٢٢ق