مقالات

در باره فراخوان های ١٧ دی و ١٨ دی سوءاستفاده سیاسی موقوف سیاوش دانشور

 

در تاریخ ١١ دیماه فراخوانی از جانب دانشجویان و تشکلهای محلات و پزشکان و خانواده ها برای اعتراض در یکشنبه ۱۸ دی، سالروز شلیک عمدی موشکی سپاه پاسداران به پرواز PS752 از خط هوائی اوکراین منتشر شد. جنایتی هولناک که طی آن ۱۷۶ انسان بیدفاع را به کثیف ترین شیوه قتل عام کردند. این فراخوان از جمله با حمایت شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست روبرو شد.

حامد اسماعیلیون نیز چند روز بعد از فراخوان داخل کشور، برای ۱۷ دی فراخوان داد که در این روز همه جا برسر مزار قربانیان جمهوری اسلامی گل گذاشته شود. آیا انتخاب ۱۷ دی و یکروز قبل از فراخوان ١٨ دی اتفاقی است یا آگاهانه؟ ۱۷ دی ١٣١٤ روز فرمان کشف حجاب توسط رضا شاه است. و این وقتی بیشتر توی چشم میزند که تقریبا همزمان شاهد انتشار توئیت با متن مشترک در سال نو میلادی بودیم. بالماسکه ای که رسانه ها بعنوان “ائتلاف” برخی از “شخصیت های اپوزیسیون” از آن حرف زدند.

فراخوان ۱۷ دی بطور مشخص اما تلویحی اعتراض زنان انقلابی علیه حجاب و اسلام و جمهوری اسلامی را به “فرمان کشف حجاب” رضا شاه لینک میدهد و توئیت مشترک نمادهای بیزنسمن خود را بعنوان “شخصیت های رهبری” زنان شورشی جلو صحنه میگذارد. این سیاست ناسیونالیسم ایرانی و اپوزیسیون راست در قبال انقلاب ایران و سوالات مهم آن از جمله مسئله برابری کامل و بیقید و شرط زن و مرد است. در مورد سیاست شان باید گفت ناسیونالیزه کردن و اسلامیزه کردن یک جنبش غیر ملی، غیر قومی، غیر مذهبی، برابری طلب و انقلابی با تاثیرات جهانی، کار ساده ای نیست اما هدف همه شماست. بعبارت دیگر، بورژوازی صورت مسئله انقلاب و تغییر محتوم را پذیرفته است و تلاش دارد آنرا در چهارچوبهای ارتجاعی خود هضم کند. ما میتوانیم مخالف یا موافق این سیاست باشیم، اما به هر حال این مسئله نه در صحن میدیا که در میدانهای نبرد تعیین تکلیف میشود.

تردیدی ندارم که قاطبه مردم شریف ایران و جهان از جنایت جمهوری اسلامی علیه مسافران بیخبر و بیدفاع و غیر نظامی منزجرند و با بازماندگان ابراز همدردی عمیق دارند. اما تبدیل این همبستگی انسانی و انقلابی به سرمایه سیاسی راست و یا تجلیل از جانباختگان در ١٧ دی روز فرمان کشف حجاب رضا شاه، دیگر نه تصادفی بلکه سوءاستفاده سیاسی از نفرت مردم علیه جنایت جمهوری اسلامی است. مردم میگویند: “مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر”، نشنیده اید؟ نسل جدید و زنان و مردان انقلابی علیه کل دستگاه مذهب و فقر و ستم بپاخاسته اند، حجاب و حوزه جهلیه آتش میزنند و اینها عکس آنسوان سوچی ها و چلبی ها را نشان شان میدهند و با شیوه هنری – ورزشی – سیاسی شعار “رضا شاه روحت شاد” سر میدهند تا شاید کمی از بی ربطی سلطنت به مبارزه برای امر آزادی در ایران را جبران کنند. اینها را با پرچم اوکراین و زلنسکی و متحدین جهانی شان تکمیل می کنند.

دانشجویان و کمیته های محلات فراخوان دهنده اعتراض برای ١٨ دی، در محاسبات خرد شما شریک نیستند. آنها اینروز را بهانه ای برای ادامه تعرض انقلابی به جمهوری اسلامی تعیین کردند. شما اما دنبال موج سواری و بازاریابی برای متاع عهد بوقی خود هستید. کمی سیاسی باشید، مکنونات قلبی تان را روشن تر بیان کنید تا عده ای به شما متوهم نشوند و انتظارات بیجا از شماها طرح نکنند.

٤ ژانویه ٢٠٢٣
#مجیدرضا_رهنورد
#محسن_شکاری