مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اجتماع کارگران گروه ملی فولاد اهواز مقابل استانداری
روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند. کارگران گروه ملی فولاد اهواز پیشتر مطالباتشان را به مسئولین شرکت و مسئولین استان اعلام کرده بودند، اما با بی‌توجهی آنان نسبت به خواسته‌های کارگران دست به اعتراض و تجمع زدند. روز دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه نیز کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان برای دومین روز متوالی مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند. همزمان با تجمع کارگران‌ گروه ملی فولاد، کارگران شهرداری اهواز هم مقابل استانداری تجمع داشتند در این تجمع کارگران با سر دادن شعار فولاد، شهرداری، اتحاد، اتحاد به اعتراض خود ادامه دادند.

اجتماع کارگران اخراجی شرکت لوله‌سازی خوزستان
روز پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه جمعی از کارگران بیکارشده‌ شرکت کارخانجات لوله‌سازی خوزستان در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌ شان مجدداً مقابل استانداری خوزستان در اهواز دست به تجمع زدند.

کارگران سیمان سپاهان دست به تجمع زدند
روز ۲۳ بهمن‌ماه، کارگران سیمان سپاهان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی، دستمزد پایین و عدم امنیت شغلی دست به تجمع زدند. کارگران معترض همچنین خواستار بازگشت به کار همکاران اخراج شده خود شدند. این اعتراضات روز یکشنبه ۲۴ بهمن هم ادامه یافت.

تجمع معلمان حق‌التدریسی آموزش و پرورش
معلمان حق‌التدریسی مرحله سومی، روز شنبه ۲۳ بهمن ماه با تعطیل کلاس‌های درس در مقابل ساختمان وزارت آموزش پرورش در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. معلمان معترض نسبت به عدم صدور احکام استخدامی که در سال ۹۷ به تصویب مجلس رسیده بود، اعتراض دارند و خواهان پیگیری مطالبات صنفی خود توسط مسئولان شدند. تجمع‌کنندگان علیرغم سال‌ها سابقه کار، همچنان با حقوق دریافتی ماهیانه ۲ میلیون تومان و با معضلات معیشتی عدیده روزگار می‌گذرانند و تاکنون احکام استخدامی آنها رسمی نشده است.

راهبران مترو تهران دست به اعتراض زدند
راهبران مترو تهران و حومه در اعتراض به عدم تحقق مطالبات و همچنین عدم تحویل به موقع لباس فرم طبق قانون کار، از روز ۱۶ بهمن، کمپین پوشیدن لباس شخصی در محل کار را راه انداخته‌اند. راهبران مترو تهران و حومه در طول سه سال اخیر از طرف شرکت بهره‌برداری مترو هیچ لباس کاری تحویل نگرفته‌اند. کارگران راهبر مترو از این کمپین با عنوان “گام اول” نام می‌برند.

اعتصاب کارگران داربست‌بند و مونتاژکار پتروشیمی کیان
روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه کارگران داربست ‌بند و مونتاژکار پتروشیمی کیان واقع در عسلویه که در استخدام پیمانکاری کیوانی و زیر نظر شرکت ماشین سازی اراک هستند در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه‌شان اعتصاب کرده و دست به تجمع زدند.

تجمع کارگران اخراجی نورد لوله اهواز مقابل استانداری
روز دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه جمعی از کارگران شرکت نورد لوله اهواز ضمن برگزاری تجمع اعتراضی مقابل استانداری خوزستان خواهان بازگشت به کار خود شدند. این کارگران که تعدادشان به بیش از ۳۵ نفر می‌رسد و سابقه کاری از ۴ الی ۵ سال تا ۱۵ سال دارند. حدود یک ماه پیش کارفرما بدون هیچ دلیلی اقدام به اخراج بیش از ۵۰ نفر کرد که تنها چند نفراز آنان به کار بازگشتند. بقیه کارگران در ایام پایان سال و آستانه عید و سال نو هنوز بلاتکلیف هستند. کارگران خواهان بازگشت به کار و تبدیل وضعیت خود هستند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت کیان تایر
کارگران شرکت کیان تایر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالبات خود با آتش زدن لاستیک دست به تجمع اعتراضی زدند.

حوادث کار بدلیل عدم ایمنی محیط کار
روز پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه، یکی از کارگران سیمبان اداره برق شهرستان پاوه در استان کرمانشاه حین مأموریت دچار حادثه برق‌گرفتگی شده که متاسفانه این حادثه منجر به مرگ وی شد. وی مهدی حسینی نام دارد ۳۵ ساله و دارای یک فرزند ۴ ساله و ساکن شهرستان جوانرود می‌باشد.

تجمع رانندگان تاکسی در اعتراض به پرداخت عوارض
رانندگان تاکسی شهرستان بهارستان صبح روز یکشنبه ۲۴ بهمن با پارک کردن خودروهای خود در کنار اتوبان نسبت به پرداخت عوارض در آزادراه تهران – ساوه اعتراض کردند.

اعتصاب سراسری و تجمع اعتراضی دامداران
روز دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه جمعی از دامداران یزد و اصفهان و خراسان با اعلام اعتصاب و عدم عرضه دام برای کشتار، در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل کشتارگاه این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع جمعی از بازنشستگان شرکت نیشکر هفت‌تپه
بازنشستگان سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نیشکر هفت‌تپه روز شنبه ۲۳ بهمن ساعت ۹ صبح در اعتراض به پرداخت نشدن بخشی از سنوات شغلی خود پس از منع ورود انها به شرکت توسط حراست، اقدام به بستن درب بهره برداری نموده و سپس در مدیریت شرکت تجمع کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت نفت اصفهان
روز شنبه ۲۳ بهمن ماه، شماری از بازنشستگان صنعت نفت اصفهان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان دفتر بازنشستگی صنعت نفت واقع در خیابان میرداماد این شهر، دست به تجمع زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی تهران، اصفهان، تبریز، اهواز، شوش، اراک، مشهد، رشت، سنندج، خرم آباد، کرمانشاه و شوشتر مقابل ادارات کل تأمین اجتماعی استانهای مربوطه دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها ،مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند و خواهان افزایش و همسان‌سازی کامل حقوق‌ها می باشند.

تجمع بازنشستگان صندوق فولاد اصفهان
روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند.

قتل کارگران در محیط های ناامن کار
روز جمعه ۲۲ بهمن نادر موسوی کارگر پیمانکاری پتروشیمی بندر امام بر اثر حادثه کار جان خود را از دست داد. این کارگر، طرف قرارداد با شرکت پیمانکاری فیرمکو بوده و در حین انجام اورهال سالانه و بدلیل عدم امکانات کافی ایمنی، جان خود را ازدست داد. روابط عمومی پتروشیمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: با نهایت تاسف و تاثر یکی از کارگران اورهالی تعمیرات اساسی گروه جت زنی شرکت فیرمکو پیمانکار اجرایی تعمیرات مجتمع بسپاران در حین جت زنی کویل‌های رآکتورهای واحد SR دچار حادثه شد و علیرغم احیا و اقدامات پزشکی صورت گرفته متاسفانه در اثر شدت جراحت جانباخت.

روز یکشنبه ۲۴ بهمن یک کولبر با نام عثمان بدری اهل روستای “وانیسر” شهرستان ثلاث‌باباجانی در مرز نوسود توسط نیروهای‌ مرزی مجروح شد. این کولبر که با شلیک مستقیم گلوله و بدون هشدار قبلی به ناحیه سر و بدنش به شدت زخمی شده بود جهت مداوا به مراکز درمانی نوسود منتقل شده است.
سه‌شنبه شب ۲۶ بهمن‌ماه نیز، یک ‎کولبر به نام” فرشاد رستم‌نژاد” اهل جوانرود هنگام کولبری در مرز نوسود با شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی زخمی و جهت مداوا به بیمارستان منتقل شد.

شامگاه روز دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه یک کولبر به نام آزاد اسماعیل‌پور اهل روستای “کولسه” از توابع سردشت در حین کولبری بر اثر سقوط از ارتفاعات روستای”آلواتان” این شهرستان جانباخت. آزاد اسماعیل‌پور متأهل و دارای دو فرزند است و در حین کولبری دچار این حادثه شده و به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

مرجان محمدرضایی معلم شریف و زحمتکش پایه اول دبستان پسرانه ۱۵ خرداد در رفسنجان بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داد. مرجان محمدرضایی معلم جوان و دلسوز رفسنجانی با احساس مسئولیت قوی و عاشق تدریس و دانش آموزان، عصر هنگام برای تدریس غیرحضوری به کارگاه پخت شیرین پزی می رود که هنگام ساخت ویدئو و ضبط محتوای درسی متوجه بوی گاز در محیط کارگاه نمی شود که بر اثر نشت گاز بیهوش شده و با حال وخیم به بیمارستان منتقل می شود اما با همه تلاش هایی که پزشکان انجام می دهند، متأسفانه این معلم جان خود را از دست می دهد.

محل اسکان (چادر) یک خانواده فصلی گوجه چین مهاجر در روستای شهنیا در شهرستان دیر استان بوشهر دچار آتش سوزی شد که در نتیجه آن یک کودک ۶ ساله به علت شدت سوختگی در دم جان باخت و مادر این خانواده نیز با سوختگی ۸۰ درصد به مرکز خدمات جامع سلامت بردخون و سپس بیمارستان زینبیه خورموج منتقل شد.

زندان و زندانیان
آرشام رضایی زندانی محبوس در زندان رجایی شهر علی رغم ناراحتی معده و بیماری و عدم رسیدگی پزشکی و ضرب و شتم با شوکر در زمان بازداشت، علاوه بر نداشتن مرخصی، اینک به دستور امین وزیری دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی با محرومیت تماس هم مواجه شده است. آرشام رضایی به همراه محمد ابوالحسنی و شکیلا منفرد در پرونده ای مشترک مجموعا به هشت سال زندان محکوم شدند.

لطیف روزیخواه عضو هیأت مدیره کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی و از اعضای شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران که از سوی دادگاه انقلاب شهرستان جلفا به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ جهت اجرای حکم روانۀ زندان جلفا شد.

راحله احمدی، از فعالین اجتماعی محبوس در بند زنان زندان اوین مدت زمانی طولانی علیرغم بروز علائم کرونا از جمله سرگیجه، بی حالی، اسهال و استفراغ، گلودرد و بدن درد از رسیدگی پزشکی محروم ماند. وی دو بار در زندان بر اثر سرگیجه زمین خورده و با ویلچر به بهداری منتقل شد. همچنین دستکم ۵ تن دیگر از زندانیان با علائم مشابهی روبرو شده اند که عدم اعزام به مرخصی درمانی و بی توجهی مسئولان به قرنطینه آنان موجب افزایش نگرانی ها نسبت به وضعیت سایر زندانیان شده است. راحله احمدی سرانجام روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه، در شرایطی به مرخصی درمانی اعزام شد. راحله احمدی از حدود بیست سال پیش از تیروئید کم‌کار رنج می‌برد و با توجه به خطرات این بیماری که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف یا مختل کند، بیم آن می‌رود که در صورت ابتلا به کرونا در زندان سلامت و جان وی در معرض خطر جدی قرار گیرد. او پیشتر در پی تبعید دخترش صبا کردافشاری به زندان قرچک ورامین، بر اثر فشار عصبی دچار مشکلات جسمانی شده و همچنین در پی ابتلا به آسیب دیسک، مجبور به استفاده از واکر شده است. خانم احمدی، فعال اجتماعی و از معترضین به حجاب در اواخر بهمن ماه ۱۳۹۸ پس از حضور در شعبه ۳ اجرای احکام دادسرای عمومی، بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد. ایشان توسط دادگاه انقلاب تهران در آذر ماه ۱۳۹۸ به ۴ سال و ۲ ماه حبس محکوم شد.

نامه ی یک معلم زندانی معترض
من نصرت بهشتی فرهنگی بازنشسته که ۸ سال پیش معترض به ساختار پوسیده آموزش و پرورش بودم با اینحالی که عاشق معلمی بوده و بودن با بچه ها و دانش آموزان را دوست داشتم با ۲۲ سال سابقه ی تدریس، استعفایم را تحویل داده و من هنوز نمیدانم بر چه اساسی من را بازنشسته اعلام کردند. حال به جرم اعتراض به کل سیستم حاکم به ۵ سال حبس محکوم شده ام که ۴ ماه آنرا گذرانده ام ولی به حکم صادره اعتراض نمودم. همچنین بعلت مشکلات کلیوی با تدوین وثیقه یک میلیارد ودویست میلیون تومانی مدتی ست درگیر مداوا و درمان بیماری ام هستم .امروز بعد از انجام عمل از بیمارستان ترخیص شدم، آیا این است لایق ما که بجای لذت بردن از زندگی و در کنار خانواده بودن باید ۵ سال از عمرم را در زندان بیدادگران بگذرانم؟ هرچند همه ما بنحوی در زندان بیدادگران بنام ایران بسرمیبریم. خانم بهشتی ۱۳ مرداد به اتهام اجتماع و‌ تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و توسط شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب مشهد به پنج سال زندان محکوم شده بود، ایشان به قید وثیقه‌ یک میلیارد و‌دویست میلیون تومانی آزاد شد.

ممانعت نیروهای امنیتی از دیدار فعالان صنفی با خانواده شعبان محمدی
بنابر هماهنگی‌های صورت گرفته توسط انجمن صنفی معلمان کردستان/مریوان با مسئولان شهرستان اعم از دادستان و فرماندار و رییس اداره آموزش و پرورش، قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ بهمن تعدادی از فعالان صنفی از استان‌های لرستان، البرز، تهران، گیلان، همدان و کرمانشاه و شهرهای سقز و سنندج با این مسئولان ملاقات نموده و آخرین وضعیت معلم زندانی آقای شعبان محمدی را پیگیری نموده و با خانواده وی دیدار نمایند.

اما متاسفانه نیمه شب گذشته، تعداد زیادی نیروی امنیتی و انتظامی در مریوان با یورش به منزل سوران لطفی، وی و مسعود نیکخواه را به همراه فعالان صنفی ،محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، طاهر قادرزاده، محمد فتاحی، صلاح سورخی، را تحت‌الحفظ مجبور به خروج و ترک مریوان نمودند. در ادامه این برخورد روز پنجشنبه نیروهای امنیتی مانع ورود تعداد دیگری از فعالان از جمله رسول بداقی، مرتضی الیاسی ، مسعود فرهیخته با قرار دادن ایست بازرسی مانع رسیدن آنان به مریوان شده و آنان را تحت الحفظ به سمت سنندج هدایت کردند.

در حال حاضر فعالان صنفی در حال بازگشت به استان‌های خود هستند و تاکنون فردی بازداشت نشده‌است. هدف از این مسافرت دیدار با مسئولان و اعلام همبستگی با خانواده آقای محمدی بوده و بر خلاف اخبار جعلی و فضاسازی نیروهای سرکوبگر هدف برگزاری تجمع نبوده‌است. با وجود تدابیر شدید امنیتی، سایر فعالان صنفی موفق شدند با خانواده شعبان محمدی دیدار نموده و به مسئولان نسبت به عواقب ادامه بازداشت و بی‌خبری از وضعیت این معلم دربند هشدار دهند که گزارش آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هر نوع تعرض و برخورد با فعالان صنفی را محکوم نموده در صورتی که اتفاق خاصی برای فعالان رخ دهد پاسخ معلمان محکم خواهد بود. این خبر به روز رسانی خواهد شد و اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر همکاران خواهد رسید. هر خبر خارج از مجرای کانال شورای هماهنگی فاقد صحت و وجاهت است. در آستانه سی بهمن از فرهنگیان می‌خواهیم بر برگزاری تجمع باشکوه تمرکز نموده و اتحاد و همبستگی خود را حفظ نمایند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۲۸ بهمن ۱۴۰۰

ریزش ساختمانی در رباط کریم ۹ مصدوم و کشته برجای گذاشت
مدیر عامل هلال احمر استان تهران: با توجه به امدادرسانی عوامل عملیاتی هلال احمر و سایر دستگاه‌ها در پی رخ داد حادثه ریزش ساختمان مسکونی در رباط کریم و ایجاد آوار، تا این لحظه ۹ نفر مصدوم و متأسفانه ۶ نفر جان خود را از دست دادند. ساعت ۷:۳۰ صبح امروز پس از بیرون کشیدن پیکر یک مرد از زیر آوار، عملیات آواربرداری و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در رباط کریم به پایان رسید.

یورش نیروهای امنیتی به مراسم بکتاش آبتین و دستگیری تعدادی از فعالین
بنابر گزارش‌های منتشر شدە در فضای مجازی، روز پنجشنبه ۲۸ بهمن‌ماه نیروهای امنیتی به مراسم چهلم بکتاش آبتین یورش بردند و ضمن ضرب و شتم شدید، تعدادی از فعالین را دستگیر کردند. بنابه گفته‌ی حاضرین یاشار تبریزی، مهریار ظفرمهر و کامبیز نوروززاده از بازداشت‌شدگان هستند. لیلا میرغفاری نیز شدیداً مورد آسیب قرار گرفته است و به وسیله آمبولانس منتقل شد.

***