مقالات

اعتراض کارگران شرکت دورال به واگذاری کارخانه به بخش خصوصی

اعتراض کارگران شرکت دورال به واگذاری کارخانه به بخش خصوصی
روز چهارشنبه دهم خردادماه، تعدادی از کارگران کارخانه دورال (تولید کننده درب و پنجره آلومینیومی) در اعتراض به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی مقابل کارخانه تجمع کردند. این کارگران میخواهند روند واگذاری شرکت متوقف شود و می‌گویند: واگذاری نتیجه‌ای جز زمین خوردن تولید و بیکاری کارگران نداشته و ندارد.
اعتصاب کارکنان فولاد خراسان در اعتراض به حقوق و مزایا
شنیده‌ها حاکی است که سه شنبه ۱۶ خرداد کارکنان شیفت صبح مجتمع فولاد خراسان در اعتراض به حقوق و مزایای خود اعتصاب کرده‌اند.
حذف تکلیف حداقل دستمزد کارگران در مناطق آزاد
برخی آمارهای غیررسمی حاکی است، بیش از یک میلیون کارگر در مناطق آزاد مشغول کار هستند که از شمول قانون کار خارجند و کارفرمایان تکلیفی درباره پرداخت حداقل دستمزد به آنها ندارند.بر این اساس، دستمزد کارگران در مناطق آزاد منطقه‌ای تعیین می‌شود که مشکلات زیادی را برای کارگران فراهم کرده است.مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی عملاً به اردوگاه کار اجباری با اعمال شاقه و‌ در نهایت بی‌حقوقی و استثمار شدید برای کارگران تبدیل شده است.
تهدید به اخراج ۳۵۰ کارگر خطوط ابنیه فنی کرمان توسط پیمانکار
گزارش منتشرشده از فشار پیمانکار خطوط ابنیه فنی کرمان بر ۳۵۰ کارگر شاغل برای عقد قرارداد جدید خبر داد.کارگرانی که در استخدام این شرکت پیمانکار هستند، از حدود ده سال پیش که همکاری خود را در خطوط ابنیه فنی آغاز کرده‌اند، سنوات دریافت نکرده‌اند و برخی مزایای مزدی آن‌ها نیز به دلیل قانونی نبودن قرارداد پرداخت نشده است به همین دلیل کارگران از امضای قرارداد جدید خودداری می‌کنند.در روزهای اخیر فشارهای کارفرما برای انعقاد قرارداد افزایش یافته است اما کارگران تصمیم گرفته‌اند تا وصول مطالباتشان از امضای هرقرارداد جدید که قانونی نیست، خودداری کند.
کارگران به دلیل مخالفت با عقد قرارداد جدید از طرف عوامل کارفرما تحت فشار قرار گرفته‌ و به آنها اعلام شده است که در صورت خودداری از امضای قرارداد جدید، اخراج می‌شوند.به گفته‌ کارگران؛ خواسته آنان عقد قرارداد قانونی اداره کار و وصول مطالبات سنواتی است و این خواسته زیادی نیست که کارفرما بخواهد در برابر آن کارگران را با اعمال فشار از کار بیکار کند.
تجمع اعتراضی اینترن‌های علوم پزشکی کرمانشاه
روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد، اینترن‌های علوم پزشکی کرمانشاه دراعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کردند. اما پلیس مانع از تجمع ‌شد و با تهدید به متفرق کردن تجمع کنندگان اقدام‌ کردند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان منطقه مخابراتی استانها
روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان منطقه مخابراتی در سراسر کشوردر اعتراض به عدم اجرای آیین نامه استخدامی، مشکلات هزینه‌های درمانی و عدم تحقق دیگر خواسته‌هایشان مجدداً دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش و اهواز
روز چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان شوش در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرستان دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی مردم مقابل فرمانداری شهرستان تفت در استان یزد به دلیل کمبود آب شرب
جمعی از اهالی دهشیر در شهرستان تفت به دلیل بی آبی در این روستا مقابل فرمانداری تفت تجمع کردند.یک روستای چند صد نفره آب برای خوردن ندارند.
تجمع اعتراضی مردم روستای دانیال در عباس آباد مازندران
اهالی روستای دانیال در عباس آباد‌ مازندران در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع زدند.در۲۶ فروردین ماموران به جهت حمایت ازسلب مالکیتهای اوقاف ازاهالی غرب مازندران دو تن از اهالی روستای دانیال را با شلیک مستقیم به قتل رساندند.
جانباختن یک کودک کار در دیواندره بر اثر انفجار
بر اساس گزارش منتشرشده، روز دوشنبه ١۵ خرداد ماه ١٤٠٢ یک کودک کار به نام سروش عبدالله‌ زاده، ده ساله و اهل شهر سقز بر اثر آسیب ‌دیدگی شدید ناشی از انفجار گاز در دیواندره جان خود را از دست داد. این کودک ده ساله چند روز پیشتر، متعاقب انفجار گاز در محل کارش در شهر دیواندره به شدت مصدوم شده و به مراکز درمانی منتقل شده و بستری شده بود که در نهایت بر اثر شدت جراحات وارده جانباخت.
ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن همدردی با خانواد این کودک، رژیم اسلامی حافظ سرمایەداران را عامل اصلی قتل سروش عبدللە زادە میدانیم. رژیم اسلامی با تحمیل گرانی، فقر و فساد کودکان را از سنین پائین بجای مدرسە، بازی و تفریح بە بازار کار ارزان و بدون ایمنی کار میفرستند.
ابلاغ حکم داود رضوی
صبح روز، ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، بدون هماهنگی با وکیل داود رضوی، این کارگر زندانی را به دادگاه کذائی شعبه ۱۵ اعزام نمودند، و حکم داود رضوی توسط دفتر قاضی صلواتی به وی اعلام شد.بر اساس حکم اعلامی، داود رضوی به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و فعالیت در گروه‌های سیاسی و احزاب محکوم گردیده است.
اتهام داود رضوی اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی اعلام شده است که مصادیق آن عضویت در هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه، تجمع روبروی مجلس و شهرداری برای مسکن و مطالبات کارگری، ساماندهی اعتراضات کارگری در شرکت واحد، شرکت در اجلاس سازمان جهانی کار، ارتباط با همکاران سندیکایی همانند حسن سعیدی و رضا شهابی، و‌نیز دیدار با ۲ معلم سندیکایی فرانسوی بوده است.داود رضوی در ۵ مهرماه ۱۴۰۱ دستگیر شده و بعد از تحمل ۸۲ روز بازداشت در بند ۲۰۹ و ۲۴۰ ابتدا در تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۱به زندان تهران بزرگ و سپس در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به بند ۶ زندان اوین منتقل گردید. وی در این مدت براساس حقوق به اصطلاح قانونی که فقط روی کاغذ اعتبار دارند اما برای کارگران و‌مردم محروم اجرایی نمی‌شوند، می‌بایست تا زمان صدور حکم با وثیقه بیرون زندان باشد که عملا اجرایی نشد.
حکم داوود رضوی نشان می‌دهد که پیگیری مطالباتی همانند مسکن، دستمزد و اتحاد با همکاران و ایجاد سندیکای کارگری برای پیگیری این مطالبات از نظر قوه قضائیه و‌ حاکمیت اقدام علیه امنیت ملی محسوب می‌شود، حقوقی که دولت ایران آنرا بر اساس مقاوله ‌نامه‌های بنیادین سازمان‌جهانی کار باید رعایت‌کند.
تلاش برای مسکن بهتر و یا دستمزد بالاتر اقدام علیه امنیت ملی محسوب می‌شود چرا که امنیت ملی یعنی امنیت کارفرمایان و تلاش برای زندگی بهتر یعنی به خطر انداختن امنیت کارفرمایان و‌حکومت آنها.سندیکای کارگران شرکت واحد صدور این حکم ضد کارگری را محکوم نموده و خواستار توقف این حکم برای داود رضوی و همچنین لغو پرونده سازی و اتهامات بی پایه و اساس برای داود رضوی و‌ دیگر اعضای زندانی سندیکا حسن سعیدی و رضا شهابی می‌باشد.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
۱۷ خرداد ۱۴۰۲
ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن محکوم کردن حکم داود رضوی، خواهان آزادی همە فعالین کارگری و زندانیان سیاسی هستیم.
بیانیه انجمن صنفی معلمان فارس در محکومیت بازداشت و زندان معلم آگاه و کنشگر اصغر امیرزادگان
متاسفانه معلم شجاع و دلسوز اصغرامیرزادگان، از اعضا هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس امروز سه شنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ به اتهام تبلیغ علیه نظام برای گذراندن ۸ ماه حبس تعزیری راهی زندان فیروزآباد فارس شد. قابل ذکر است که سال گذشته بنا به تشخیص قاضی، این پرونده با حکم یک سال حبس تعلیقی مختومه شد، اما با شکایت و اعتراض دادستان فیروزآباد، مجددا پرونده به جریان افتاد و در دادگاه تجدید نظر استان فارس، طی رای ناعادلانه به ٨ ماه حبس تعزیری تبدیل شد.
در حالی که این کنشگر صنفی باید در تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی داخلی و خارجی در شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز حاضر باشد، بسیار غیر منتظره به اتهامی واهی راهی زندان گردید.انجمن صنفی معلمان فارس ضمن حمایت از این معلم شجاع و مطالبه‌گر، بازداشت و زندانی کردن این معلم فرهیخته را شدیدا محکوم نموده و اعلام می‌دارد که زندان، بازداشت و پرونده‌سازی علیه معلمان کنشگر و فعالین صنفی عدالت خواه، این قشر فهیم را از مسیر مطالبه‌گری و آگاهی بخشی دور نخواهد کرد.همچنین خواستار آزادی هر چه سریع‌تر این معلم آزاداندیش و تمامی معلمان زندانی می‌باشد.
انجمن صنفی معلمان فارس
۱۶ خرداد ۱۴۰۲
وضعیت وخیم جسمی ناهید تقوی در زندان اوین
نرگس محمدی در خصوص وضعیت جسمی این زندانی شصت و هشت ساله گفته است: «دومین بار است که ناهید تقوی، شصت و هشت ساله را در چنین وضعیتی می‌بینم. آنقدر درد می‌کشد که درد را به وضوح در چهره‌اش می‌توان دید. به سختی از تختش بیرون می‌آید، به بهداری می‌رود و برای او آمپول مسکن قوی تزریق می‌کنند و نهایتا به تختش برمی‌گردد.»
ناهید تقوی، که تابعیت آلمان را هم دارد، بیست و پنجم مهر ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به یکی از سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شد. وی پس از گذشت پنج ماه از این سلول انفرادی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او از زمان بازداشت طی هشتاد جلسه و معادل هزار ساعت تحت بازجویی قرار گرفته است.
اتهام او «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده و از زمان بازداشت از امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده‌اش محروم بوده. ناهید تقوی از آسیب‌های شدید در ستون فقرات رنج می‌برد

ممنوع الملاقات شدن تعدادی از زندانیان بند۴ اوین
روزچهارشنبه ۱۷ خردادماه با دستور رئیس بند ۴ زندان اوین، علی یونسی،یوسف یونسی، امیرحسین مرادی، سید جواد سیدی، کامیار فکور و آرش جوهری؛ ممنوع الملاقات شدند.جعفر ابراهیمی و رسول بداقی دو معلم زندانی در این بند، نیز در اعتراض به این حرکت و حمایت از زندانیان، از رفتن به ملاقات خودداری کردند.
استمداد خواهر زندانی سیاسی حبیب دریس برای حمایت از برادرش
وی از سازمان‌های حقوق بشری سازمان ملل و وکلا درخواست کمک کردو گفت: «حکم اعدام برادرم و چند زندانی دیگر را داده‌اند. برادرم، پسرعموها و پسرعمه‌هایم را شکنجه کردند
صدای ما باشید»ما صدایتان میشویم تا نگذاریم سرهای بیگناهان بالای دار برود.
بنابر خبرهای منتشرشده در روز سە شنبە ١٦ خرداد، کسبه‌ی سمیرم در اعتراض به اتهام‌های سنگینی که رژیم اسلامی به زندانیان سیاسی میزند، اعتصاب کرده‌اند. فاضل و مهران بهرامیان، دو تن از این زندانیان هستند که برادرشان مراد بهرامیان در اعتراضات کشته شده و حالا خودشان با اتهام‌هایی چون محاربه مواجهند، این اعتصاب در اعتراض بە صدور احکام شنیع اعدام است.