مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیه و تنظیم: سپیده امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت و گاز آغاجاری

روز شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲، کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند. اعتراض کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌ پی وعدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت است. همچنین روز دوشنبه، سه‌شنبه و چهار‌شنبه ۱۵، ۱۶ و ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ نیز، کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مانند روزهای گذشته دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت
روز شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲، کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند. روز یکشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ نیز، کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات قاره در منطقه سیری، کارکنان رسمی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره در جزیره خارک، در اعتراض به عدم پاسخگوئی مسئولین نسبت به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند. این کارکنان نسبت به حذف کامل سقف‌ حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک ‌پی، عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت معترض هستند.

اعتراض کارکنان اخیرالاستخدام شاغل در مناطق عملیاتی نفت
روز سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲، جمعی از کارکنان اخیرالاستخدام وزارت نفت شاغل در مناطق عملیاتی اروندان، مناطق نفتخیز، زاگرس جنوبی، ملی‌حفاری، پالایشگاه دالان، نفت و گاز آغاجاری و نفت و گاز غرب (چشمه خوش) نسبت به نحوه‌ی تعیین کف حقوق و مزایای به شکل حداقلی و بی‌عملی و عدم پاسخگوئی مسئولان به خواسته‌های آنان دست به اعتراض زدند.

اعتصاب کارگران شرکت آرمه نو پتروشیمی چابهار
بنا بر گزارش منتشر شده روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ کارگران شرکت آرمه نو شاغل در پتروشیمی چابهار با حاضر نشدن در محل کار و جلوگیری از ورود مهندسین به داخل شرکت بدلیل عدم پرداخت معوقات پنج ماهه‌ خود دست به اعتصاب زدند. ده‌ها کارگر این شرکت با حضور در مقابل درب ضلع غربی ورودی شرکت پتروشیمی در مکان کارفرما دست به اعتصاب زده و از ورود مهندسین این شرکت ممانعت کرده‌اند. تعداد ۱۵۰ کارگر این شرکت ساختمانی مهندسی زیر شعبه پتروشیمی از خرداد سال جاری حقوق و معوقات دریافت نکرده و صبح روز جاری پس از ماه‌ها درخواست و عدم رسیدگی دست به اعتصاب زده‌ و خواستار پرداخت حقوق ۵ ماه خود شده‌اند.

مرگ یک کارگر در حادثه آتش‌سوزی کانکس نگهبانی
در حادثه آتش‌سوزی کانکس نگهبانی در یکی از پروژه‌های عمرانی مستقر در شهرک فرهنگیان نیشابور در استان خراسان رضوی، یک کارگر ۶۳ ساله جان خود را از دست داد. در این حادثه یک دستگاه کانکس که به محلی برای نگهبانی و استراحت کارگر تبدیل شده بود، به دلایل نامعلومی طعمه حریق شد. این کارگر هنگام آتش سوزی در کانکس محبوس و بر اثر سوختگی فوت کرده است.

آتش‌سوزی در کانکس استراحت کارگران
بر اثر وقوع آتش سوزی در کانکس استراحت کارگران در پروژه راهسازی جاده سرچم، جاده گوگ تپه شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی، یک کارگر حدود ۴۵ ساله جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر دچار مصدومیت شد. از قرار معلوم این حادثه حوالی ساعت ۲۳:۳۰ شب ۱۵ آبان ماه، برای دو کارگر نگهبان رخ داده است.

مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از ارتفاع
یک کارگر ساختمانی در محدوده بلوار عبدالمطلب شهر مشهد واقع در استان خراسان رضوی، هنگام کار در یک واحد ساختمانی، بر اثر سقوط از ارتفاع طبقات جان باخت. این کارگر که حدود ۶۵ سال سن دارد به دلیل‌ عدم استفاده از تجهیزات ایمنی از ارتفاع به پایین سقوط کرده و ماموران امداد و نجات با استفاده از آمبولانس پیکر بی‌جان وی را به بیمارستان منتقل کردند اما وی به دلیل شدت جراحات وارده جان سپرد.

تجمع اعتراضی رانندگان مینی‌بوس‌های رفسنجان
اخبار منتشرشده حاکی از تجمع اعتراضی رانندگان مینی‌بوس‌های رفسنجان که کار سرویس‌دهی به مدارس و کارخانه‌ها را انجام می‌دهند نسبت به کاهش سهمیه سوخت دارد. این رانندگان میگویند که ماهانه ۱۳۵۰ لیتر می‌گرفتیم و کمبودی نداشتیم، مدتی هست ۱۰۰ لیتر کم کردند تا یک ماه و نیم قبل سهمیه را به ۵۰۰ لیتر رساندند که به دفتر نماینده و فرمانداری مراجعه کردیم اما مشکل حل نشد.

تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان امام در ارومیه
روز شنبه و یکشنبه ۱۳ و۱۴ آبان ۱۴۰۲، پرستاران و کارکنان درمانی بیمارستان امام ارومیه در اعتراض به پرداخت نشدن بستانکاری‌ها و سایر مطالبات و همچنین تعرفه‌گذاریها در حقوق دریافتی و عدم رسیدگی به مشکلات معیشتی‌شان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمات اصفهان
معلمان خرید خدمات در محل سخنرانی وزیر آموزش و پرورش در اصفهان دست به تجمع اعتراضی زدند. معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به وضعیت معلمان خرید خدمت اظهار داشت: قانون اجازه نمی‌دهد در مسیری غیر از آزمون، معلمی را جذب کنیم اما این مساله را در مجلس با اعتقاد عرض کردم که ما آمادگی داریم تا معلمانی را که گزینش شده و عملکرد آنها به تایید رسیده است، جذب کنیم.

تجمع اعتراضی بازنشستگان
روز یکشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد البرز مرکزی، البرز غربی، صنایع فولاد اصفهان، مطابق با یکشنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی تجمع کردند. همچنین بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش مقابل ساختمان فرمانداری و بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز نیز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان و همچنین پیگیری خواست آزادی بی‌قید و شرط معلمان و کارگران زندانی و اعتراض به فشار و پرونده‌سازی دستگاه‌های امنیتی علیه فعالین سیاسی و اجتماعی مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند. در همین روز بازنشستگان تأمین اجتماعی به همراه بازنشستگان فرهنگی کرمانشاه و دزفول نیزمقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرها دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت نفت اهواز
روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲، بازنشستگان و کارکنان صنعت نفت در اعتراض نسبت به دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت، مقابل صندوق امانیه دست به اعتراض زدند.

‏تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه خوزستان، اصفهان، سنندج، کرمانشاه، اردبیل، ایلام، مریوان، رشت، تهران، شهرکرد، اراک، خرم آباد، زاهدان، قزوین، بندرعباس، زنجان، شیراز، ارومیه، ساری، همدان، بیجار و تبریز در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع اعتراضی سراسری بازنشستگان کشوری
روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ بازنشستگان کشوری در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه و روز سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در سنندج و کرمانشاه مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش
روز چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش در تداوم اعتراضات خود نسبت به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً و مقابل دفتر نماینده‌ مجلس این شهر دست به تجمع زدند.

تداوم اعتراض بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت اهواز
روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ و برای سومین روز متوالی، بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت اهواز نسبت به دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت مقابل صندوق بازنشستگی صنعت نفت غرب دست به تجمع زده و خواستار ابطال مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی شدند.

گزارش وضعیت ١٧ بازداشتی در مراسم آرمیتا گراوند
شماری از شهروندان در جریان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، بازداشت شدند. تاکنون هویت هفده تن از آنان که اکنون در بازداشت بسر میبرند را به نام های حمید عباس‌ پور، هاشم مهرعلیان، مجید هوشنگ کیان‌ پور، محمدرضا فخیم‌ آور، مهران حاجی‌ هاشمی، اصغر سیدفرجی، علی سوخته‌ زا، رامتین بنده، ایمان میری، سیامک مسیح‌ پور، یوسف هوشیار، محمد فضل‌ اللهی، مسعود زینال‌ زاده، محمد گراوند، نسرین ستوده، نیلوفر میرزایی و نگار استادآقا، احراز شده است. این شهروندان در زندان های اوین و قرچک ورامین نگهداری میشوند.

دیوان عالی احکام متهمان پرونده روح‌الله عجمیان را تأیید کرد
در جریان برآمد توده ای سال گذشته یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در کمال‌شهر کرج کشته‌ شد و گروهی از معترضان در این رابطه دستگیر و محاکمه شدند. خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی (میزان) از قطعی شدن احکام صادره علیه بازداشت‌شدگان این پرونده خبر داد و نوشت پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، آرای صادره در دیوان عالی کشور قطعیت یافت و بدین ترتیب حمید قره حسنلو به ۱۵سال حبس نفی بلد؛ رضا آریا، حسین محمدی و مهدی محمدی هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد، محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی و فرزانه قره حسنلو هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و علی معظمی گودرزی به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند. “نفی بَلَد” اصطلاحی در فقه و حقوق اسلامی است که به معنای تبعید است. حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست پیش از این به اتهام “مشارکت” در کشته‌شدن روح‌الله عجمیان، به اعدام محکوم شده بود اما با افزایش فشارهای بین‌المللی، ۲۸ فروردین‌ماه سال جاری به “۱۵ سال حبس در تبعید در یزد” محکوم شد. محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو متهم ردیف اول این پرونده پس از شکنجه شدن در زندان، ۱۷ دی‌ماه سال گذشته اعدام شدند. اعدام این دو معترض جنبش سراسری با واکنش‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد.

ضرب و شتم شدید معلم زندانی جواد لعل‌محمدی
بنابه اخبار منتشره، روز سه‌شنبه ۹ آبان‌ ۱۴۰۲، اذیت و آزار آقای لعل‌محمدی و خانواده‌اش و فراهم نکردن امکان ملاقات، موجب اعتراض جواد لعل‌محمدی شد و در پی این اعتراض توسط کارکنان زندان مشهد به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و با وجود کبودی زیر چشم‌ها و پارگی پرده گوش و خونریزی و حال نامناسب به سلول انفرادی منتقل شده است.

اعدام زندانی سیاسی قاسم آبسته پس از ۱۴ سال زندان
بنا به خبر منتشر شده سحرگاه روز یکشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲، زندانی سیاسی قاسم آبسته که مدت ۱۴ سال در زندان های مختلف زیر تیغ اعدام به سر برده بود، اعدام شد.

١٤٠ ضربه شلاق برای اعضای کانون صنفی معلمان بوشهر
بنا به رویت رای شعبه چهار دادگاه کیفری بوشهر، اعضای هیات مدیره این کانون برای دومین بار طی پنجاه روز اخیر با اتهامات اخلال در نظم عمومی به مصداق تجمع غیر قانونی معلمان به حبس و شلاق محکوم گردیدند. آقایان محمود ملاکی، اصغر حاجب، عبدالرضا امانی فر و محسن عمرانی هر کدام به سه ماه حبس و ۳۵ ضربه شلاق محکوم شدند که قاضی حبس ایشان را به هفت میلیون تومان و شلاق را به پنج میلیون تومان جریمه نقدی به نفع دولت تبدیل نموده است. بنا به اخبار کانون صنفی معلمان استان بوشهر، هر چهار نفر متفق‌القول اعلام نمودند علاوه بر نداشتن تمکن مالی در پرداخت این جریمه، ترجیح می‌دهند حبس و شلاق را تحمل نموده اما اندک نان مانده در سفره فرزندان خود را به حلق دزدان و اختلاس‌گران ردای دولتمرد پوشیده نریزند.

تشکیل پرونده جدید و صدور کیفرخواست برای محمدحبیبی
محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، برای پرونده‌ای جدید به دادگاه فراخوانده شد. این فعال صنفی در تاریخ۲۰ دیماه در شعبه دوم دادگاه کذایی انقلاب شهریار با اتهام اجتماع و تبانی محاکمه خواهد شد. این پرونده مربوط به بازداشت این فعال صنفی در تاریخ۱۶ فروردین سال جاری است و مصادیق درج شده در پرونده مربوط به تجمعات معلمان در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه در تاریخ ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۱ است. محمد حبیبی، یکم خرداد ماه بعد از ۴۵ روز با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از بازداشتگاه ۲۰۹ ازاد شد. حبیبی طی سال‌های گذشته، در اسفندماه ۹۶، اردیبهشت۹۷ و فروردین۱۴۰۱ نیز بخاطر فعالیت‌های صنفی بازداشت شده و این سومین بار است که در طی این سالها به دادگاه فراخوانده می‌شود.

بازداشت سیامک چهرازی، انصاری و موسویان از معلمان خوزستان
روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی با یورش به تجمع معلمان بازنشسته مقابل سازمان برنامه و بودجه که با هتاکی و توهین همراه بود تعدادی از تجمع کنندگان از جمله سه نفر از معلمان اهل خوزستان به اسامی سیامک چهرازی، انصاری و‌ موسویان را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند.

پرونده مسعود زینال زاده به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع شد
کیفرخواست پرونده آقای مسعود زینال زاده از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران صادر شد و به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با قضاوت قاضی افشار ارجاع شده ‌است. زینال زاده پیش‌تر در مراسم تدفین آرمیتا گراوند بازداشت شده ‌بود و به زندان اوین منتقل شد.

ریحانه انصاری‌ نژاد جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد
روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲، ریحانه انصاری نژاد، فعال کارگری، جهت تحمل دوران حبس، راهی زندان اوین شد. خانم انصاری نژاد، پس از حضور در شعبه اجرای احکام دادسرای اوین، جهت تحمل دوران حبس به زندان اوین منتقل شد. خانم انصاری نژاد چندی پیش توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد. همچنین وی در باب مجازات تکمیلی به منع عضویت در احزاب، گروه‌ ها، دستجات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ ها و مطبوعات و خروج از کشور به مدت دو سال محکوم شده است.

جان مجاهد کورکور در خطر است
مجاهد کورکور زندانی سیاسی،‌ پس از شکنجه های فراوان و ضرب و شتم در زندان به کما رفته است.

احمدعلیزاده، جهت تحمل حبس راهی زندان ایلام شد
احمد علیزاده، دبیر ورزش دبیرستان‌‌های آبدانان، استان ایلام، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان ایلام شد. احمد علیزاده، در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۱ در رابطه با اعتراضات سراسری در شهرستان آبدانان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چندی با تودیع وثیقه آزاد شد. اواخر اسفند ۱۴۰۱، آقای علیزاده توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ایلام با اتهام “تشکیل دسته و گروه بیش از دو نفر به قصد برهم زدن امنیت کشور” به شش سال و یک روز حبس تعزیری، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری، بازنشستگی اجباری، اقامت اجباری در شهر فنوج از توابع سیستان و بلوچستان و منع فعالیت در فضای مجازی محکوم شد. همچنین ایشان مجدداً در تاریخ ١٧ دی‌ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در آبدانان بازداشت و به زندان ایلام منتقل شده بود.

فواد فتحی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد
فواد فتحی، فعال کارگری اهل سنندج و ساکن تهران روز شنبه سیزدهم آبان، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.