مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ششمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی فولاد اهواز

روز پنجشنبه ٧ دیماه ۱۴۰۲، کارگران گروه ملی فولاد اهواز ششمین روز اعتصاب و اعتراض خود را با قدرت برگزار کردند. در این روز نمایندگان منتخب مجمع عمومی کارگران در مجتمع فولاد با نمایندگان اداره کار خوزستان، بانک ملی و چند نهاد دولتی برای مذاکره حضور یافتند تا برسر خواستهایشان صحبت کنند. خواست‌های محوری کارگران گروه ملی فولاد اهواز عبارتند از:

١- رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج‌شده قبلی.
٢- همسان‌سازی دستمزدها برابر دریافتی کارگران شرکت‌های فولادی هم‌جوار.
٣- اجرای کامل و فوری طبقه‌بندی مشاغل.
٤- قراردادی شدن کلیه کارگران شفق.
٥- برکناری مدیرعامل فاسد و خلع مالکیت از بانک ملی.
٦- مشارکت کارگران در امر مدیریت شرکتی که متعلق به خود ما است.

اعتراض کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه لاوان
صبح روز جمعه اول دیماه بمانند جمعه‌های گذشته، جمعی از کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه عملیاتی لاوان با تجمع خود خواستار رسیدگی فوری به مطالبات خود شدند. اهم مطالبات این کارگران؛ حذف سقف حقوق و تفکیک اقماری برابر است با بی انگیزگی و ناامیدی کارکنان، تفکیک مشاغل به تخصصی و پشتیبانی مساوی است با ایجاد تفرقه، تحقیر کارکنان و توهین به آنها، پرداخت کامل سنوات بازنشستگی مطابق با سال‌های خدمت، عدم ادغام صندوق بازنشستگی صنعت نفت با سایر صندوق های ورشکسته بازنشستگی، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازادمالیات، استقلال کامل صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، اجرای کامل مفاد ماده ۱۰ و اصلاح کف ‌حقوق و جدول بدو استخدام می باشد.

تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در جزیره سیری
روز یکشنبه ۳ دیماه ۱۴۰۲، کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران در جزیره سیری با خواستهای حذف کامل سقف ‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش درصد گرید و اپریزال و عدم دست ‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت دست به تجمع اعتراضی زدند.

اعتصاب و اجتماع کارگران کارخانه گروه ملی فولاد اهواز
در پی اقدام مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در ممنوعیت ورود به شرکت ۲۱ نفر از کارگران و عدم تحقق اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل، صبح روز شنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۲، کارگران گروه ملی فولاد در همه بخشها با توقف خطوط تولید دست به اعتصاب زدند. در همان روز و پس از اعتصاب، تجمعی مقابل دفتر مدیریت شکل گرفت و پس از آن راهپیمایی تا میدان بقایی انجام شد. تجمع اعتراضی کارگران تا مقابل معاونت فنی شرکت ادامه پیدا کرد. در ادامه اعتصاب فراگیر، کارگران شرکت اقدام به بیرون کردن “علی محمدی” مدیرعامل از شرکت نمودند. قبل از این اقدام به مدیرعامل فرصت داده شد تا ضمن لغو ممنوعیت ورود همکاران، اجرای کامل طبقه بندی را اعلام نماید که وی از انجام این موضوع سرباز زد. تجمع بزرگ کارگران مقابل حراست شرکت برای لغو ممنوع الورودی همکاران ادامه پیدا کرد.

روز یکشنبه سوم دی ماه ۱۴۰۲ نیز، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند. مدیریت فاسد شرکت و حراست مزدور اقدام به مسدود کردن کارت ورود ۱۷ نفر دیگر از کارگران نموده و بدین ترتیب تاکنون ۳۸ نفر از کارگران به دلیل اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی از کار تعلیق شده اند. در واکنش به این اتفاق، کارگران تمامی بخشها از صبح روز یکشنبه از ورود به محل کار خودداری کرده و تمامی درهای ورودی و خروجی شرکت را مسدود نمودند و از مقابل شرکت تا میدان بقایی دست به راهپیمایی زدند و نیروهای انتظامی و یگان ویژه به محل اعتصاب کارگران اعزام شدند. در ادامه در روز دوشنبه ۴ دیماه نیز کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان و ممنوع ‌الورودی تعدادی از همکاران برای سومین روز متوالی اعتصاب کرده و در دست به تجمع و راهپیمایی اعتراضی زدند. رفع محدودیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار همکاران اخراج شده قبلی، همسان سازی دستمزدها برابر با کارگران شرکتهای فولادی همجوار، اجرای کامل و فوری طبقه‌بندی مشاغل، برکناری مدیرعامل فاسد و خلع مالکیت از بانک ملی و مشارکت کارگران در امر مدیریتشرکتی از جمله خواسته‌های اعلام شده‌ی کارگران است. روز سه شنبه ۵ دی ماه نیز، چهارمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز با راهپیمایی و شعاردهی اعتراضی آغاز شد. همانند روزهای گذشته این راهپیمایی از محل اصلی تجمع تا میدان بقایی ادامه یافت. کارگران گروه ملی صنعتی فولاد، در محل تجمع خود برای تبادل نظر درمورد چگونگی ادامه اعتصاب و تصمیم گیری های جمعی، مجمع عمومی برگزار کردند. روز چهارشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۲ نیز اعتصاب کارگران شرکت با راهپیمایی اعتراضی همراه بود. اعتصاب ادامه دارد.

تجمع کارگران رسمی شهرداری تهران مقابل شورای شهر
روز سه‌شنبه ۵ دی۱۴۰۲، کارگران رسمی شهرداری تهران در خصوص افزایش مالیات و کاهش حقوق، مقابل ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت دست به تجمع اعتراضی زدند.

فوت ۳ کارگر مقنی حین لایروبی قنات در همدان
سه کارگر مقنی پروژه لایروبی قنات روستای “بابا حصاری” همدان بر اثر ریزش قنات جان سپردند. یکی از فعالان صنفی کارگری در شهر همدان گفت: حادثه ریزش قنات در روستای باباحصاری شهرستان فامنین استان همدان منجر به مرگ سه کارگر مقنی شد. به گفته وی؛ این اتفاق روز پنجشنبه هفته گذشته ۳۰ آذر ماه زمانی افتاد که سه کارگر مقنی به اسامی حسین غلامی، سید منصور هاشمی و محمد خانچرلی در روستای بابا حصاری مشغول بازسازی و مرمت قنات بودند که بر اثر ریزش ناگهانی دیواره قنات زیر خاک مدفون می‌شوند. امدادگران پس از اطلاع از این موضوع و با حضور در محل حادثه بعد از چندین ساعت تلاش پیکر این سه کارگر را از زیر خروارها خاک بیرون کشیدند. پروژه لایروبی و بازسازی۱۳ رشته قنات در روستاهای قزلحصار، دهلق، آجرلو، باباحصاری، کنیزان، صادقلو، گل‌خندان، معدن کوه، قلقل‌آباد، صیدآباد، قشلاق و قموشانه با نظارت جهاد کشاورزی با مشارکت پیمانکاران در حال انجام است.

تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان مهدیه تهران
روز دوشنبه ۴ دی۱۴۰۲ ، پرستاران بیمارستان مهدیه تهران در اعتراض به کارانه های ناچیز و عدم اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری و فوق العاده خاص و اضافه کاری اجباری و ارزان در دانشگاه بهشتی دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمات به روز پنجم رسید
روز چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ معلمان یزد بخاطر پرداخت نشدن چندین ماهه حقوق و نداشتن قرارداد کاری مجددا روبروی استانداری یزد تجمع کرده اند. معلمین خرید خدمات در یزد از شنبه ۲ دی ماه به کلاس نرفته اند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان
روز یکشنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۲، بازنشستگان فولاد اصفهان در خیابان نشاط همزمان با تجمع اعتراضی با سایر بازنشستگان فولاد در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. در همین روز بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری کرمانشاه، بازنشستگان تامین اجتماعی شوش و بازنشستگان تامین اجتماعی استان مرکزی در اراک نیز دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی و کشوری
بازنشستگان فرهنگی در روز دوشنبه چهارم دیماه در قزوین، مازندران و تهران و بازنشستگان کشوری مقابل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام در اعتراض به عدم اجرای قانون همسان سازی و وضعیت معیشتی بازنشستگان تجمع کردند.

تجمع سراسری و مشترک بازنشستگان
روز دوشنبه ۴ دیماه۱۴۰۲، بازنشستگان کشوری، تأمین اجتماعی، صنایع فولاد و مخابرات استان تهران مشترکا در مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه در میدان بهارستان دست به تجمع اعتراضی زدند. در این تجمع جمع‌هایی از بازنشستگان سراسر کشور حضور داشتند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۴ دیماه۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در استان‌های تهران، استان کردستان در شهرستان‌های سنندج، مریوان و بیجار، آذربایجان شرقی، خوزستان، اصفهان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گیلان، آذربایجان شرقی، مرکزی، کرمانشاه، فارس، کرمان، همدان، لرستان، زنجان، نهاوند، مازندران و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی اهواز
روز سه‌شنبه پنجم دیماه ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و کشوری اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

هشدار عفو بین‌الملل درباره خطر اعدام پنج زندانی
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشدار درباره خطر اعدام رضا (غلامرضا) رسایی، منوچهر مهمان‌نواز، منصور دهمرده، محمد قبادلو، مجاهد (عباس) کورکور از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی ١٤٠١، نوشت: “حداقل پنج نفر در ایران در ارتباط با قیام زن، زندگی، آزادی در سال گذشته محکوم به اعدام هستند، در حالی که حداقل پانزده نفر دیگر در خطر مجازات اعدام هستند و هشت نفر خودسرانه در پی محاکمات ساختگی به شدت ناعادلانه اعدام شده اند. مقامات حقوق محاکمه عادلانه خود را به شدت نقض کرده‌اند و بسیاری را مورد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها از جمله ضرب و شتم، شوک الکتریکی و خشونت جنسی قرار داده‌اند. نگرانی‌ها از اعدام‌های بیشتر مرتبط با جنبش در بحبوحه افزایش شدید استفاده از مجازات اعدام افزایش می‌یابد و مقامات جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۱۵ نفر را تنها در ماه نوامبر اعدام کرده‌اند.

حکم اخراج از خدمت نیما سهرابی‌نژاد قطعی شد
شعبه ۲۶ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، رای صادره از هیئت مرکزی گزینش مبنی بر رد صلاحیت سهرابی‌‌نژاد را تایید کرد. به موجب این حکم از استخدام این دانشجو، علی رغم فارغ‌التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان همدان در رشته دبیری علوم اجتماعی، مخالفت شد. پیش‌تر دادگاه کذایی انقلاب همدان نیما سهرابی‌نژاد را به ۳ ماه حبس محکوم کرده بود که پس از تحمل آن از زندان آزاد شد.

تبعید حکمت صالحی به شهرستان بیجار
حکمت صالحی، از معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش سروآباد مریوان به دلیل آنچه “حمایت از معترضان سال گذشته عنوان شده، توسط هیات تخلفات آ.پ به شهرستان بیجار تبعید شده است. آموزش و پرورش همراستا با نیروهای امنیتی با صدور احکامی چون اخراج، تبعید، کسر رتبه بندی و بازنشستگی اجباری معلمان معترض را تحت فشار گذاشته و مستقیما معیشت معلمان را نشانه رفته‌اند.

انتقال عثمان اسماعیلی از زندان سقز به پزشکی قانونی
عثمان اسماعیلی، فعال کارگری محبوس در زندان مرکزی سقز، روز یکشنبه سوم دی ماه در پی بروز درد شدید در ناحیه شکم از زندان به پزشکی قانونی این شهر اعزام شد. بنابر گزارش منابع آگاه، پزشک متخصص پس از انجام آزمایشهای مختلف به مسئولان زندان گفته که آقای اسماعیلی دچار بیماری فتق اینگوینال شده است و باید هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار بگیرد. با وجود تاکید پزشک مبنی بر نامناسب بودن وضعیت جسمانی آقای اسماعیلی، ماموران او را بدون تکمیل روند درمان به زندان مرکزی سقز بازگردانده‌اند.این فعال کارگری همچنین از آسم شدید و بیماری قلبی نیز رنج می‌برد و تداوم حبس و محرومیت او از درمان ممکن است جان او را با خطر جدی مواجه کند.

انتقال کارگر زندانی حسن سعیدی به بند ۸ زندان اوین
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران طی اطلاعیه ای از قطع تماس تلفنی حسن سعیدی از ظهر روز شنبه ۲ دی بدون ابلاغ قبلی و در تازه ترین اقدام تنبیهی علیه حسن سعیدی، از انتقال وی بطور غیرمترقبه و بدنبال دستور از نیروهای اطلاعاتی و تایید قوه قضاییه، به بند ۸ زندان اوین خبر داده است. سندیکای کارگران شرکت واحد به تداوم اذیت و آزار عضو زندانی خود، حسن سعیدی، و دیگر اعضای زندانی سندیکا، داود رضوی و رضا شهابی، بشدت معترض است و‌ خواهان توقف این اعمال ضدانسانی‌ و آزادی کارگران زندانی و‌ دیگر فعالین کارکری، معلمی، دانشجویی و‌مدنی می باشد.

پیام نگار کورکور خواهر مجاهد کورکور
اطلاع رسانی نگار کورکور در مورد برادرش مجاهد کورکور از بازداشت ‌شدگان خیزش انقلابی در ایذه از تایید حکم اعدام برادرش در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور خبر داده و گفته پرونده از شعبه اول دادگاه کذایی اهواز به دادگاه فرمایشی ایذه ارجاع شده است و خواهان حمایت برای نجات جان مجاهد کورکور شدە است.