مصاحبه ها

کمونیست می پرسد در باره انفجارهای تروریستی در کرمان،موضع ک ج ک از اقمار پی ک ک و احزاب ناسیونالیست حاکم در کردستان عراق

کمونیست: بر اثر دو انفجار در مراسم سالگرد قاسم سليمانی در كرمان تعداد زيادی شركت كننده از جمله ٢٠كودك كشته و زخمي شدند. موضعگيری متفاوتی در اين رابطه شاهد بوديم اما ك. ج. ك از اقمار پ. ك. ك در يك اعلاميه ضمن محكوم كردن اين حادثه و إظهارهمدردی با مردم به جمهوری اسلامی که خود يك پای تروريسم در منطقه است تسليت گفته است.هدف پ. ك. ك از اين إبراز همدردی با رژيم جمهوری اسلامی چيست؟

صالح سرداری:پ .ك . ك. سال های زيادی است كه مناسبات و روابط حسنه ای با جمهوری اسلامي دارد. در قطب بندی هايی كه در منطقه بوجود آمده است خود را در كنار محور مقاومتی ها و هلال شيعی، كه رژيم اسلامی، رهبری آن را بعهده دارد قرار داده است.در ادامه سياست ها و مناسباتی كه با جمهوری اسلامی داشته است، همدردی اش را، بخاطر ترور كوری كه در سالروز كشته ش دن قاسم سليمانی سركرده تروريست ها در كرمان اتفاق افتاد، ،إظهار داشت و به جمهوری اسلامی تسليت گفت.

اين اولين بار نيست که اين حزب در كنار جمهوری اسلامی و عليه مردم مبارز ايران ميايستد. رابطه و مناسبات اين جريان با جمهوری اسلام ی تاريخی طولانی دارد. ميتوان به نمونه های متعددی اشاره كرد.
برای نمونه، سال ٧٧ هنگامی كه عبدالله اوجلان رهبر اين جريان در جريان يك توطئه بين المللی دستگير شد، وقتی كه مردم و بخصوص جوانان در سنندج بميدان آمده و عليه دستگيری اوجلان دست به اعتراض و مبارزه زده و خواستار آزادی اوجلان شدند، رسما عليه تظاهركنندكان اعلاميه داده و در تلويزيون خودشان مردم مبارز و تظاهركنندكان را عوامل و ايادی امپرياليسم قلمداد كردند.

ازآن موقع تا كنون همين سياست را به پيش برده و با جمهوری اسلامی و نيروهای ارتجاعی در منطقه همكاری كرده اند. پ ك. ك عليرغم اينكه ميداند رژيم هار اسلامی روزانه جنايت ميكند اما در دفاع از مردم، عليه رژيم جمهوری اسلامي سکوت می کند. در بهترين حالت خودش را به كوچه علی چپ ميزند. در جريان خيزش ١٤٠١ در حاليكه بسياری از مردم در دنيا و حتی بعضی از دولت ها و شخصيت ها و نويسندگان و بازيگران بدفاع از خيزش مردم پرداختند، آنها درموضع دفاع از خيزش انقلابی مردم در مقابل رژيم اسلامی قرار نگرفتند..

امتياز دادن به مذهب كه روزانه از مردم قربانی ميگيرد،از شاهكارهای اين جریان است. در شرايطی كه اسلام سياسی بخصوص در سال های اخير بلای جان مردم در أقصی نقاط جهان شده است، پ. ك. ك كميته آيين ها را، برای حفظ و باد زدن خرافات ومذاهب، ايجاد ميكند. به مناسبت های مذهبی پيام تبريك و تسليت ميدهد، جنايات صدر اسلام توسط محمد پيامبر را توجيه ميكنند. به نهرو كسنزانی سرمايه دار و جاسوس سيا و بعث هنگام نشستن بجای پدرش، پيام تبريك ميدهد. از همه اينكارها وقيح تر، سالروز كشته شدن حسين امام دوم شيعيان در كربلا، كه در جنگ بر سر قدرت با رقبايش كشته شد، را به قيام مردم كردستان، تشبيه ميكند و از او به عنوان مبارزی در راه آزادی ياد می كند.

اين سياست و رابطه پ. ك. ك با جمهوري اسلامي مورد اعتراض بحق مردم و بعضی از احزاب و نهاد و شخصيت های سياسی جامعه كردستان قرار گرفته است. تنها جريانی كه نزديك ترين مناسبات را با پ. ك. ك و اقمار آن، دارد،کومله تحت رهبری ابراهيم عليزاده می باشد، كه بر همه اين حقيقت ها چشم پوشی كرده و مواردی اين مناسبات ومواضع ارتجاعی پ. ك. ك را توجيه ميكنند.
در شرايط حساس كنونی لازم است که مردم آزادیخواه كردستان، كارگران و زحمتكشان با هوشياری سياست های احزاب مختلف از جمله پ. ك. ك را تعقيب كنند. بايد آنها را بخاطر مناسبات و نزديكی شان با يكی از ضد انسانی ترين رژيم های تاريخ بشری سرزنش تحت فشار قرار دهند.

کمونیست :در مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی امسال هم در شهر سلیمانیه در کردستان عراق مراسمی از جانب احزاب حاکم اقلیم برگزار شد ۰ این همه وفاداری به یک جنایتکار شناخته شده از کجا سرچشمه می گیرد ؟
همایون گدازگر:درست است . البته امسال تنها مراسم نبود ، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان هم شخصا همراه یک هیئت به کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر اربیل مراجعه کرده و ضمن تسلیت و همدردی مجدد برادری و نزدیکی خودش را به جمهوری اسلامی یاد آور شده است . یادمان نرفته است در انتخابات ریاست جمهوری قبلی همین بارزانی بود که در تهران و در مراسم تحلیف رئیسی جلاد گفت که : „ما بخشی از جمهوری اسلامی هستیم “۰

وفا داری ویابهتر بگوئیم در یوزگی حکومت اقلیم کردستان در مقابل جمهوری اسلامی ( و البته دولت ترکیه هم ) از بدو تولد و سرکارآمدنشان یک وجه ثابت سیاست واعمالشان بوده است . حکومتی که با تکیه به ودر نتیجه حمله آمریکا به عراق ودر هم کوبیدن مدنیت یک جامعه و تحمیل عقبگرد به آن سر کارآمدن باشد ، معلوم است ثبات و پرنسیپ یک حکومت متعارف را نمی تواند داشته باشد و بدون تکیه گاهی موجودیت آن همیشه در معرض انواع مخاطرات خواهدبود ۰
خلاصه اینها در واقع در نتیجه جنگ خلیج سرکار آورده شده اند وعلیرغم وجود ستمگری ملی و سرکوب مردم توسط رژیم صدام حسین با اینحال هیچوقت نتوانستند در میان مردم کردستان عراق محبوبیت و پایگاه عمیق توده ای بدست بیاورند . مخصوصا عیان شدن فساد ودزدی و حاکمیت عشیره ای ، بعلاوه سرکوب وترور مخالفین از آنها یک حکومت مورد تنفر ساخته است و امروزه با مخالفت توده ای روبرو هستند ۰
در واقع بغیر از صف ناسیونالیستها و البته افرادی هم که خود را کمونیست هم می نامند وبعنوان حکومت نوپای کرد از آن نام می بردند ، توده های مردم کردستان کمتر به آن بعنوان حکومت ودولت نگاه می کنند . حکومت عشیره ای مرسوم ترین اسمی است که مردم در مورد حکومت اقلیم بکار می برند .
شرایط فوق در کنار فساد ودزدی عیان که زبانزد خاص ‌و عام است و همچنین بی مسولیتی در قبال مایحتاج و خدمات اجتماعی جامعه ، رشد بیکاری ، گرانی و فساد اداری و غیره همه وهمه آنهم در شرایط وجود ثروت وسامان حاصل از درآمد نفت وگمرکات و سرمایه گذاریهای هنگفت ، توده های مردم کردستان را درمقابل حاکمیت اقلیم واحزاب تشکیل دهنده آن قرار داده است .
در نتیجه ترس از اعتراضات جامعه که همیشه وجود دارد وگاه وبیگاه شعله های آن در خیابان‌ها زبانه می کشد ، یکی از دلایلی است که این احزاب را به تکیه دادن و به دنبالچه تبدیل شدن دولت‌های ایران و ترکیه سوق داده است . وهمین نوکرصفتی با دولت‌هایی که بی وقفه مشغول کشتن وزندانی کردن و اعمال فشار بر روی مردم کرد درایران وترکیه هستند ، یکبار دیگر دم خروس دروغگویی ناسیونالیسم و “ کردایه تی “ آنها را برملا می سازد .
رقابت قدیمی این احزاب با یکدیگر بر سر قدرت ومنفعت مادی که گاهی نظامی وخونین هم بوده است ، در مسابقه در زیوزگی از دولت‌ها تاثیر داشته است ، حزب اتحادیه میهنی از همان اوایل سرکارآمدن جمهوری اسلامی به وابسته بی چون چرای جمهوری اسلامی تبدیل شده است در مقاطعی فرستاده های جمهوری اسلامی در نزاعهای دورن حزبی این جریان نقش میانجیگر داشته اند و حتی مواردی توصیه های مامورین جمهوری اسلامی را در تعیین افراد برای پست هایی از قبیل استاندار و فرماندار را در نظر گرفته اند . اجازه داده‌اند در کردستان انواع مقر و حسینیه و مرکز جاسوسی جمهوری اسلامی علیه اپوزیسیون ایران برپا شود.
سران ریز ودرشت این حزب از شرکت کنندگان و علاقه مندان مراسم سالگرد مرگ خمینی جلاد ‌و سالگرد روی سرکار آمدن رژیم جمهوری اسلامی هستند . مراسم محجبه کردن دهها دختر نوجوان در یکی ازهمین مناسبتها لکه ننگ دیگری بر دامان این حکومت عشیره ای در کردستان عراق است . شرکت در مراسم سالگرد امسال کشته شدن قاسم سلیمانی ادامه سیاستهای اتحادیه میهنی و وابستگی سیاسی وعقیدتی این جریان به جمهوری اسلامی است .‌بیخود نیست که عضودفترسباسی آنها به حاج قاسم لقب چگوارا می دهد و پیشنهاد می کند روز کشتن او بعنوان روز “ صلح و آشتی “ نامگذاری شود ۰ خلاصه لیست همکاری وابستگی اتحادیه میهنی کردستان عراق بسیار بیشتر از اینهاست . اما تحویل دادن زندانی سیاسی مصطفی سلیمی درسال ۱۴۰۰که از زندان شهرسقز فرار کرده بود و در حومه شهر پنجوین توسط نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی دستگیر و تحویل جمهوری اسلامی داده شد ، یکی ازجنایات فراموش نشدنی این دارودسته است . مصطفی سلیمی پس از تحویل به جنایتکاران جمهوری اسلامی بلافاصله اعدام شد و نماینده اتحادیه میهنی از این زندانی سیاسی بعنوان راهزن نام برد واز تحویل دادن واعدام او دفاع کرد .
اگرچه زندگی در شکاف دولت‌های منطقه از سیاستهای معرفه و هویتی احزاب ناسیونالیست است ، اما دریوزگی حزب اتحاد میهنی کردستان در مقابل جمهوری اسلامی فراتر از همه اینهاست . بی ریشه گی این احزاب در جامعه کردستان و ترس از رویارویی مردم علیه حاکمیتشان و ترس از سرنگونی این احزاب را به دامان هرکس وناکسی و بخصوص رژیم جنایتکار ی همچون جمهوری اسلامی انداخته است . بخصوص با شایعه خارج شدن نیروهای آمریکایی از منطقه زیر پای این احزاب بی ریشه بیشتر خالی می شود و برای حفظ حاکمیت خود به هر مرتجع و جنایتکاری پناه می برند.
تر فندهایی که این احزاب برای توجیه این دریوزگی وهمکاری با جمهوری اسلامی می آورند ، پوچ وبی پایه است . این وابستگی و همسویی با جمهوری اسلامی ربطی به رابطه بین دو دولت همسایه و مناسبات حسن همجواری و غیره ندارد ودر آینده تحولات انقلابی در ایران این احزاب باید بابت این همکاری با جمهوری اسلامی که روزانه درکردستان ایران مشغول سرکوب واعدام ناراضیان است باید جوابگو باشند.
تحولات انقلابی جامعه ایران وکردستان با سرنگونی جمهوری اسلامی کمک بزرگی به مردم عراق وکردستان عراق برای جاروکردن این حاکمان مافیایی و ارتجاع اسلامی خواهدکرد .