مقالات

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣ اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران
مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون حمل سلاح برای شهروندان، در صورتی که مخل مبانی اسلام نباشد به رسمیت شناخته می‌شود. در این همایش موقت ما معلمان به استناد حق قانونی خود جهت تبادل آزاد نظریات، ایجاد فضای همبستگی برای دفاع از منافع و حقوق مشترک, با توسل به قدرت اجتماعی، جمع شده ایم. ما هم اکنون بیش از همیشه در تحقق حقوق و عدالت برای خود و دانش آموزانمان در تنگنا قرار گرفته‌ایم.

شوربختانه شاهدیم که گرانی و تورم ناشی ازسوءمدیریتها، تحریم، فساد و اختلاس رو به تزاید، سفرهُ مردم را خالی نموده، انگیزه‌ی آموزش و یادگیری را برای معلم و دانش‌آموز سلب کرده است. اما به جای مبارزه با اختلاسگران و فاسدان، نیروهای امنیتی و قوه‌ی قضاییه به سرکوب و تهدید معلمان مطالبه گر پرداخته، آنها را به تبعید، انفصال، اخراج و زندان محکوم می‌کنند.

طبق اصل ۳۰قانون اساسی، علیرغم وظیفه‌ی دولت که تامین وسایل آموزش و پرورش رایگان است، شاهد تغییرات بی‌مورد مردسالارانه در کتب درسی، تخطئه ی علم جدید به بهانهُ سکولاریسم و سیطره هرچه بیشتر حوزه‌های علوم دینی بر آموزش و پرورش هستیم که حاصلی جز نفرت پراکنی، دوقطبی‌سازی و دین‌گریزی نداشته است.

اعتراض ما معلمان، رسالتی تاریخی، قائم بر نقش ویژه‌ای است که بر مطالبات صنفی و سیاسی و حرکت‌های برابری‌خواهانه در ایران، ایفا می‌کنیم.

ما برای رفع مصائب نسل حاضر و تحقق آرمانهای نسل آینده خواسته‌هایمان را به شرح زیر اعلام می‌کنیم:

۱ – آزادی معلمان زندانی و رفع حکم اخراج، انفصال ، بازنشستگی زود‌هنگام و محکومیت با پابند الکترونیکی فعالان صنفی در کشور.
۲ – آموزش رایگان برای تمامی دانش‌آموزان، بویژه ۹۳۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور.
۳- حذف سهمیه کنکور و رفع تبعیضات آموزشی.
۴ – ایمن‌سازی فضاهای آموزشی برای سه میلیون دانش‌آموزی که در این فضاهای پرخطر درس می‌خوانند. به این آمار مدارس کپری و کانکسی در استان‌های محروم را بیفزایید.
۵ – جلوگیری از کالایی شدن و خصوصی‌سازی آموزش بر طبق اصل ۳۰ و بند ۳ اصل ۳ قانون اساسی.
۶ – رفع هرگونه تبعیض جنسیتی، زنانه مردانه کردن علم و نگاه مردسالارانه در کتب درسی.
۷ – اجرای کامل همسان‌سازی بازنشستگان و اجرای مواد ۱۲۵ و ۶۵ و ۸۵ ق م خ ک (در خصوص بیمه تکمیلی) و نیز پرداخت معوقات ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ خورشیدی.
۸ – برقراری رتبه‌بندی استحقاقی تمامی شاغلین و افزایش حقوق کمینه تا سطح خط فقر.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

یک گزارش از تجمع پنج شنبه
خانم محبوبە فرحزادی معلم بازنشسته گزارش زیر را در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران منتشر کردند کە ما آن را بە اطلاع بینندگان میرسانیم:

١٣ اردیبهشت در مقابل سازمان و برنامه تهران
منطقه مملو از نیروهای گارد ضد شورش و لباس شخصی بود، بسیاری با موتور و یا پیاده؛ دوربین به دست و آمبولانسی پارک شده در پارک قابل توجه بودند؛ مخصوصا سن کم لباس شخصی ها چشم گیر بود. بین لباس شخصی ها و نیروی گارد ویژه با همکاران درگیری لفظی شد که آن ها آقای دهسری و آقای بایسته از معلمان اسلام شهر و آقای شاندیز را به طرف ون پارک شده ای در خیابان مقابل سازمان و برنامه بردند در حالی که به همکاران تعرض و به صورتشان می زدند چند نفراز همکاران اعتراض کردند. از پیاده رو کنار خیابان می گذشتم؛ در حالی که به نوبت “لباس شخصی ها و پلیس” در مقابلم می ایستادند و عکس و فیلم می گرفتند و من همچنان آرام و عصا به دست حرکت می کردم؛ که از پیشت صدایم کردند و اسمم را گفتند برای لحظه ای ایستادم به دیوار پارک تکیه دادم و بعد از چند ثانیه به طرف خیابان برای گرفتن ماشین رفتم. راننده ای ترمز کرد و قبل از حرکت ماشین با ممانعت پلیس و لباس شخصی‌ها روبرو شدم از ماشین پیاده شدم و سه نفر اطرافم را گرفتند و من مورد بازجویی واقع شدم در حالی که یکی از آنها عکس و فیلم می گرفت صدای راننده بلند شد که خانم چرا سوار نمی شوی و من کار دارم… سوار ماشین شدم و از منطقه دور شدم. ١١ صبح.

معلمان روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، دستکم در ۱۲ شهر؛ هرسین، اسلام آباد غرب، خمینی‌شهر، الیگودرز، مریوان، سقز، قزوین، یاسوج، نورآباد ممسنی، گیلان، بوشهر و تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.در تهران مهدی قادری، مهدی فراحی شاندیز، وحید موسی دهسری و داود بایسته با ضرب‌ و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و بعد از ساعاتی آزاد شدند. در بوشهر، یکی از معلمان به نام #رضا_امانی‌فر، از اعضای کانون صنفی معلمان این شهر در تجمع بازداشت و بعد از ساعاتی آزاد شده است.

اعتراض کارگران رسمی و عملیاتی شرکت نفت فلات‌قاره لاوان
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ کارگران شرکت نفت فلات قاره لاوان در اعتراض به مشکلات معیشتی دست از کار کشیده، تجمع اعتراضی برپا نمودند. اهم مطالبات ایشان: حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق، حذف سقف‌حقوق، اصلاح کف ‌حقوق، حذف محدودیت حق ‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰، پرداخت بک-پی ماده۱۰، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی، استرداد مازاد مالیات کسر شده، اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی.

معوقات مزدی کارگران ابنیه راه‌ آهن شمال غرب
کارگران خطوط راه آهن ابنیه شمال غرب کشور نسبت به عدم پرداخت حقوق خود معترض هستند. کارگران شاغل در خطوط زنجان، تاکستان و میانه در این خصوص گفتند: بعد از گذشت سی و پنج روز از آغاز سال جدید، کماکان نه تنها حقوق اسفندماه و فروردین را دریافت نکرده‌ایم بلکه مزایای مناسبتی و عرفی نیز به ما پرداخت نشده است. این کارگران با انتقاد از بی‌ توجهی مسئولان استانی در ادامه اظهار کردند: ما کارگران برای تامین هزینه‌ های زندگی کار می‌کنیم و اگر یک ماه حقوق به ما داده نشود، تمام بخش‌ های زندگی‌ ما با مشکلات مواجه میشود. این کارگران علاوه بر عدم پرداخت به موقع حقوق همواره دغدغه تمدید قرارداد، حقوق، عیدی، امنیت شغلی و حتی لباس کار را نیز دارند.

ادامه اجتماع کارگران کاغذسازی پارس مقابل فرمانداری شوش
امروز ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، کارگران کاغذ پارس پانزدهمین روز اعتراض و اجتماع خود را برگزار کردند. کارگران کاغذ پارس در اعتراض به عدم امنیت شغلی و تعطیلی کارخانه کاغذپارس هفت تپه، در دو دهفته اخیر در مقابل فرمانداری شوش تجمع اعتراضی خود را برگزار کردند. ‌کارگران کاغذپارس یکصدا و پرشور شعار میدادند: “فقط کف خیابون بدست میاد حقمون”!، “ما کارگر کاغذپارس، علیه ظلم و بیداد، می‌جنگیم می‌جنگیم”!

احضار شماری از کارگران کاغذپارس به مراجع قضایی
۱۲ نفر از کارگران کاغذسازی پارس در پی اعتراضات اخیر کارگران این شرکت احضار شده‌اند. به‌دنبال تجمعات اخیر کارگران کاغذسازی پارس در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت مطالبات خود، شماری از کارگران معترض به مراجع قضایی و امنیتی احضار و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.

اعتصاب کامیونداران به دلیل کاهش سهمیه سوخت در سراسر کشور
روز ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، کامیونداران شرکت مکران و شرکت سیمان جکیگور از توابع بخش مرکزی راسک به دلیل کاهش سهمیه سوخت جلوی کارخانه سیمان اعتصاب کردند. از روز ۴ اردیبهشت ماه کامیونداران جکیگور جلوی کارخانه سیمان به دلیل کاهش سهمیه سوخت اعتصاب کردند. شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳کامیون‌داران در اتوبان بابایی تهران نیزدست به اعتصاب زدند. در این راستا صبح روز شنبه ۸ اردیبهشت تعداد زیادی از کامیون و مینی بوس داران شهرستان عسلویه نیز به دلیل کاهش سهمیه سوخت خود مقابل فرمانداری تجمع کردند.

بستن جاده توسط کارگران پروژه حفاری بی بی حکیمه – اهواز
روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ، از صبح کارگران محلی پروژه حفاری بی‌بی‌حکیمه، در اعتراض به عدم دریافت حقوق خود ، اقدام به بستن جاده کرده‌اند.

تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز
روز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی اهواز دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۱۰ اردییهشت ۱۴۰۳ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرستان‌های ارومیه، همدان، اراک، بندرعباس، خرم‌آباد، تبریز، مریوان، سنندج، کرمانشاه، رشت، تهران، اردبیل، اهواز، قروه، زنجان و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

احضار فعالین کارگری سنندج به اطلاعات در آستانه روز جهانی کارگر
در روزهای اخیر تعدادی از فعالین کارگری و اجتماعی سنندج توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و بازجویی شده‌اند. طیب چتانی، رفیق کریمی و توفیق محمدی از جمله فعالین کارگری و اجتماعی سنندج هستند که طی دو روز گذشته پس از احضار تلفنی توسط بازجویان امنیتی مورد بازجویی و تهدید قرار گرفتند. احضار و بازجویی از این فعالین پیرامون روز جهانی کارگر و عدم شرکت در مراسم این روز صورت گرفته است. این فعالین از اعضای گروه‌های کوهنوردی “چل‌چه‌مه” و “نه‌که‌روز” هستند که پیشتر نیز سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را دارند.

عفو بین‌الملل: توماج صالحی باید فورا آزاد شود
‏سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرده است که سران جمهوری اسلامی باید محکومیت و حکم اعدام ‎توماج صالحی را لغو و فوراً او را آزاد کنند.

هنرمند آلمانی موسیقی رپ: همه ما باید صدای توماج باشیم
در ادامه واکنش‌های گسترده جهانی به صدور حکم اعدام علیه توماج صالحی، جان دیلی، هنرمند مشهور آلمانی در موسیقی رپ، نیز در این مورد نوشت: “همه ما باید صدای توماج باشیم، همه”!

گزارش وکیل مدافع توماج صالحی بعد از ملاقات با ایشان
امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، به “رویداد۲۴” گفته: “من توماج را دیدم. حکمش به او ابلاغ شده بود و مانند ما امیدوار بود در فرآیند قانونی شاهد تغییرات این حکم باشیم. او نگرانی نداشت و حالش خوب بود”. او افزود: “حکم اعدام قطعی نیست و ما به آن حتما اعتراض و فرجام‌خواهی خواهیم کرد”.

جان رضا رسایی در خطر جدی است
منابع نزدیک به خانواده رضارسایی خبر دادند که خطر اجرای حکم اعدام این معترض زندانی طی روزهای آتی به‌شدت افزایش یافته است. موج اعدام‌ها طی هفته اخیر افزایش چشمگیری داشت و طی پنج روز ۲۳ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

بیانیه ۱۴ زندانی سیاسی از زندان اوین در محکومیت حکم توماج صالحی
سزای سکوت امروز ما، حکم فردای تک‌ تک ماست
صدورحکم بی‌شرمانه‌ی اعدام برای توماج صالحی، هنرمند متعهد و مبارز، آنهم با رویه‌ای رسوا در بیدادگاههای نظام یکبار دیگر ماهیت ضد بشری و عمق تباهی این حکومت را افشا کرد. حکومت اسلامی اینروزها غره از توهم اقتدار خارجی، در تمنای اقتدار داخلی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. از سویی با لشگرکشی، خیابان‌ها را به میدان جنگ تن به تن با زنان آزادی‌خواه ایران تبدیل کرده و از سوی دیگر در تقلای انتقام ‌کشی از معترضین و مخالفین، امیدهای جامعه را به کمین نشسته و در مقابله با مدنی‌ترین نوع مبارزه و حتی اعتراض به زبان هنر هم با نهایت بی‌رحمی واکنش نشان می‌دهد تا با احکام غیر انسانی، حبس‌های طولانی و تبعید و “طناب‌های آماده برای گردن” برابر مردم بی‌دفاع قدرت‌نمایی کند و به جامعه هشدار دهد که هر اعتراضی حتی بی‌خشونت و مدنی را هم با پنجه‌ی استبداد انتظار میکشد. گویی برای کین ‌جویی از جامعه‌ای که “النصر بالرعب” را بی‌اثر کرده، کمر به حذف تمام منتقدین و مخالفین وضع موجود بسته و قصد دارد هر شهروند دغدغه‌مندی را در خوف سرکوب و قتل سازمان یافته‌ی حکومتی نگاه دارد. پیام آمران و حاکمان حکم توماج دقیق به ما رسیده! زنهار که سزای سکوت امروز ما، حکم فردای تک‌ تک ماست که هر صدایی را خفه خواهند کرد. غافل از آنکه پایان این تباهی مطلقه با قدرت بی انتهای مقاومت مردم در همین خیابان‌های اشغال شده‌ خواهد بود. رضا شهابی، رسول بداقی، امیرسالار داودی و هستی امیری آن را امضا کردە اند.

نامه زندانیان قزل حصار در اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی
جمعی از زندانیان سیاسی زندان قزل‌حصار در نامه‌ای حکم اعدام صادر شده برای توماج صالحی را “بخشي از کوه یخ نقض فاحش حقوق بشر در ایران” خواندند. نویسندگان این نامه که زرتشت احمدی راغب، سپهر امام جمعه، لقمان امین پور، احمد رضا حائری، میثم دهبان زاده، رضا سلمان زاده، حمزه سواری، سعید ماسوری، رضا محمد حسینی و سامان یاسین هستند، نوشته‌اند: “توماج امروز نام دوم و برملاکننده همه بی‌نام و نشانهایی است که این روزها، هفته ها ‌و ماه‌های اخیر در گمنامی و معصومیت حلق آویز و اعدام شدند”. “ما اعتصاب کنندگان کارزار “سه شنبه های نه به اعدام” در زندان قزلحصار به همه مردم، نهادها و مدافعان حقوق بشر یادآور می‌شویم که، توماج و حکم توماج تنها بخشي از اين کوه یخ جنایت و نقض حقوق بشر در این حاکمیت استبدادی است كه از اين اقیانوس خون بيرون زده؛ و فقظ شايد با بلند شدن فریاد اعتراضات همگانی علیه احكام اعدام، قابل پیشگیری باشد”!

تجمع دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته علوم تغذیه
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته علوم تغذیه در اعتراض به قانون جدید “شناسنامه و استاندارد خدمت جهت تجویز رژیم ‌درمانی برای بیماران سرپایی”، در مقابل وزارت بهداشت دست به اعتراض زدند. بر طبق این قانون جدید، پزشکان عمومی همانند مجوز تزریق ژل و بوتاکس، می‌توانند گذراندن دوره‌ای یک ماهه مجوز قانونی رژیم‌درمانی را دریافت می‌کنند. این در حالیست که دانش‌آموختگان رشته علوم تغذیه، بعد از گذراندن چهار سال تحصیل کارشناسی و دو سال طرح اجباری مجوز این امر را به دست می‌آورند.

وضعیت وخیم دو زندانی سیاسی در زندان اوین
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، محمد ترکمانی زندانی سیاسی سابق و همچنین مسیب رئیسی‌یگانه، زندانی سیاسی که دوره حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند، به دلیل استنشاق گاز اشک‌آور و دود ناشی از مواد آتش‌زا در آتش‌سوزی مهر ماه ١٤٠١، دچار بیماری ریوی، تنفسی و قلبی حاد شده‌اند. محمد ترکمانی، اخیرا در روز سوم اردیبهشت ماه سومین عمل جراحی خود را پشت سر گذاشته و برای دومین تحت عمل آنژیوگرافی قلب قرار گرفته است. آقای ترکمانی، خرداد ماه سال گذشته نیز به فاصله یک ماه از آزادی از زندان، بار دیگر عمل آنژیوگرافی را از سر گذرانده و کماکان وضعیت قلب، ریه و دستگاه تنفسی وی وخیم است. همچنین، مسیب رئیسی‌یگانه، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، چندی پیش به دلیل بیماری ریوی ناشی از استنشاق گاز اشک‌آور، مواد منفجره و دود در جریان آتش‌سوزی اوین دچار درد شدید و مشکلات جسمی شده بود. شامگاه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱، در میانه اعتراضات سراسری با وقوع آتش‌سوزی زندان اوین، چندین انفجار روی داد و ماموران جمهوری اسلامی با پرتاب گاز اشک‌آور، ضرب‌وشتم و نگهداری زندانیان در فضای بسته، باعث بروز اختلال جسمی مزمن در بین شماری از آن‌ها شدند. بسیاری از این زندانیان که برخی آزاد شده و شماری از آن‌ها نیز، کماکان در حبس نگهداری می‌شوند، تاکنون به دلیل عدم اعزام به مرخصی و یا ناتوانی مالی، سلامت کامل خود را به دست نیاورده‌اند.

محکومیت متین سیاهی به بیش از یکسال زندان
متین سیاهی کە در سال گذشته در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ دستگیر شده بود، در شعبە ۱۰۱ دادگاە انقلاب در بوکان به یک سال و ۴ ماه و ۷۲ ضربه شلاق محکوم شدە است.

***