مقالات

ملکه عزتی -ویروس کرونا و آفت مذهب!

حتی اگر فاكتور سرمايه و رقابت بازار و كسب سود برای مدتی بتوانند اخلال ايجاد كند نهايتا علم پزشكی برای مقابله با ويروس كرونا  راه حلی پيدا خواهد كرد. همانند هر بیماری دیگری که امروز پاد زهرآن  کشف و درست شده و در دسترس عموم قرار گرفته کرونا هم مغلوب پیشرفت علم پزشکی خواهد شد حتی اگر هدف سودآوری و کسب ثروت و مکنت کارخانه های دارو سازی و انستیتوهای تحقیق و تفحص باشد. این سیر طبیعی هر پدیده ایی از ابتدا پیدایش جهان تا به امروز بوده. برای هر زهری، آنتی زهری را کشف کرده اند.بالاخره كرونا و عواقب زیانبار آن بر زندگی و حيات انسانها هم مهار خواهد شد و به اين فاجعه مرگبار پايان داده ميشود.

اما آفت و ويروس نفرت انگيز دين و مذهب تا كی قربانی خواهد گرفت سوالی است که جنبشهای اجتماعی راديكال و انسانهای پیشرو در راس این جنبشها  باید پاسخ نهایی را به آن داده و اين نبرد را تا  جارو کردن همیشگی بساط دين  از زندگي  اجتماعی انسان به پیش ببرند! افسار دريدگی و دشمنی دين با علم و پيشرفت و افكار نو مختص به يك عصر و مقطع زمانی خاص نيست.

از زمانيكه دادگاه تفتيش عقايد كليسای كاتوليك حكم زنده سوزندان گاليله را صادر كرد تا امروزكه فجايع برخواسته از دين در زندگی و حيات انسانها فاجعه میافریند  پنهان و آشكار دشمنی و ضديت جبهه سياه ارتجاع مذهبی با هر پديده ايی كه نشانی از علم و پيشرفت و ترقيخواهی دارد را شاهد بوده ایم.  درهر بزنگاه حياتی و تاریخی اين ضديت و دشمنی خود را  به شكلی نشان ميدهد! از جنگ و نسل كشی تا كشتار و آوارگی ميليونی دست و نقش مذاهب و اديان به روشنی ديده ميشود.

نگاه و باور ضد انسانی  دین تنها مختص به ضديت و دشمنی با علم و تكنولوژی پیشرفته عصر امروز یا گذشته نيست. هر پروسه ايی كه ذره ايی منافع و يا احكام عهد عتيقی مذهبی را به چالش كشيده با دشمنی و خصومت غير قابل تصور مسجد و كليسا و کنیسا و…دستگاه تحميق سازمانيافته مذهب روبرو شده و با گيوتين و سنگسار و اعدام و تكفير و شلاق پاسخ گرفته.

امروز در قرن بيست و يكم نگاهی به ايران تحت حاكميت جمهوری اسلامی و قوانين نفرت انگيز دينی در مقابل بیماری كرونا كافی است نشان دهد كه چه اندازه مذهب با نفس انسانيت در تضاد است. حكومت ابتدا با پنهان كردن شيوع اين ويروس و عدم اطلاع رسانی به موقع و سپس با تجويز عقبمانده ترين توصيه های قرون وسطایی و توسل به امامزاده ها تا به سخره گرفتن توصيه های بهداشتی و نمايش چندش آور ليس زدن ضريح امامزاده ها  پديده صنعت مذهب تلاش كرده كه تقابل خود را با علم پزشكی و بهداشت و درمان مدرن به نمايش بگذارد. اگر خوداگاهی مردم و فشار افكار عمومی در ميان نبود هنوز هم مدعی ميشدند كه کرونا مسئله خاصی نيست و با خواندن دعای صحیفه میتوان به جنگ آن رفت. يك نگاه موجز به پروسه شروع و شيوع اين بيماری تا به امروز نقش صنعت خرافه و مذهب را به روشنی نشان ميدهد.

در هر كجای اين كره خاكی كه اتحاد شوم مذهب، حاكميت و دولت عليه منافع اكثريت مردم در جريان است، جامعه و مردم تحت ستم روزانه با فجايع مختلف دست و پنجه نرم ميكنند! مهم نيست اين اتحاد شوم در ايران تحت حاكميت جمهوری اسلامی است يا در اقليم كردستان تحت حاكميت احزاب كردی يا داعش و طالبان يا كليسای كاتوليك ! اين فجايع در هر برهه خود را به شكلی نشان داده. زمانی با كشتار خاموش بيش از ٥٠٠٠ زن، زمانی با به حراج گذاشتن زنان به مثابه برده در بازارهای شهر، زماني با قتل و گردن زدن زنان در ورزشگاه های شهر ، زمانی با تصویب و قانونی کردن  ازدواج كودكان ٩ ساله، زماني با حكم سوزندان گاليله و گيوتين بر گردن ژاندارك و امروز هم با فتوای عدم لغو نماز جمعه در شهرهای اقليم كردستان در شرايطی كه يكي از راههای جلوگيری/ وپیشگیری از شيوع ويروس كرونا قرنطينه كردن افراد و ملغی كردن تجمعات بزرگ است.

مجمع روحانیون بخوانيد نمايندگان ارتجاع و مبلغين تحميق و خرافه در اقلیم کردستان، هفته گذشته اعلام كردند كه نماز جمعه يك فريضه دينی و آيينی است و كنسل نخواهد شد، و كسانی كه به ويروس كرونا مبتلا شوند و اين ويروس باعث مرگ آنها شود شهيد راه دين محسوب ميشوند! اين بيشرمی و وقاحت چگونه پاسخ ميگيرد بحث ديگری است. اما اين درجه از رياكاری، پستی، جان و سلامت مردم را هيچ انگاشتن و اين ميزان از بيگانگی با انسانيت و تعقل شگفت آور است. آنهم زمانیکه هر ملا و آخوند دست هزارم و قراضه ایی كه در حكومت هم مقام و موقعیتی ندارد برای درمان و معالجه تنها انتخابش دكتر و دارو و رعايت توصيه های بهداشتی است.

صادر کنندگان این حکم همانهایی هستند که در خطبه های نماز جمعه با شنیع ترین شیوه ها در ضدیت با زنان، علیه آزادی های فردی در تکفیر رادیکالیسم موجود در جامعه هر هفته تبلیغ میکنند و به ترویج عقبمانده ترین افکار قرون وسطایی و ضد بشری دست میرنند. اینها همانهایی هستند که از شبکه های تلویزیونی و در میدیای اجتماعی رسما به تبلیغ پدیده چند همسری و تصویب قوانینی جهت محدود کردن هر درجه از آزادی و رفاه مشغولند. اینها همانهایی هستند که مروج قتل و گردن زدن کسانی هستند که علیه خرافات دینی اعلام موضع کرده اند. اینها همانهایی هستند که با حرص و اشتیاق مشمز کننده ایی از جنایات سپاه اسلام در این و آن جنگ حرف میزنند و در رویای جاری شدن خون بی دینها  توسط سربازان اسلام بسر میبرند!

و اما هيچيك از اين مبلغين “شهادت” برای مردم، خود خواهان مرگ و رسيدن به “درجه شهادت” در اثر ابتلا به ويروس كرونا يا هر مرض ديگری نيستند. اينها برای چك آپ و اطمينان از سلامتی خود راهی كشورهای اروپایی ميشوند و توصيه های پزشكی را با جزييات رعايت ميكنند. نوبت به مردم كه  ميرسد از كيسه خليفه ميبخشند و از جان مردم مايه ميگذارند! فريضه دينی را برای مردم واجب و قابل اجرا ميدانند و تخلف از آن را معصيت، توسل به امامزاده ها و دعا و نذر و نياز برای دفع بلا و بيماری  برای مردم و استفاده از امكانات پزشكی مدرن و پيشرفته را برای خود برميگزينند.

اما واکنش مردم در مقابله با ویروس کرونا و بکارگیری توصیه های بهداشتی جهت پیشگیری و عدم شیوع آن  نشان داد حنای مذهب رنگ باخته تر از همیشه است.  راستش فكر ميكنم ويروس كرونا با همه فاجعه آميز بودن اثرات آن در رو كردن دست مذهب و نمادهای مذهبی رل برجسته ایی داشت!

تا ديروز اگر امثال ملا مظهر و ملا…. و آيت اله های رنگارنگ در تهران و قم در خطبه هايشان ميتوانستند از افيون دين استفاده كنند و مردم را در باورهای جاهلانه و وعده و وعيد جوی شير و عسل در آن دنيا نگه دارند و به قبول فقر و فلاكت در اين دنيا راضی نگه دارند، باید حساب دستشان باشد که   كارشان بسيار سخت تر خواهد شد.  دیگر دخیل بستن و دعا خواندن و نذر و نیاز در حجره های این و آن اخوند و ملا فقط باعث عصبانیت و تمسخر خواهد بود.

ديگر پای منبر رفتن هيچ ملا و اخوندی جهت تهييج شهادت در راه دين و شركت در نماز جمعه برای هيچ شهروند اقليم كردستان يا ديگر شهرها پشيزی ارزش ندارد. امروز هيچ فراخوانی برای هيچ مراسم دينی كه خطر ويروس كرونا تهديد جدی در آن باشد شنونده ایی نخواهد داشت.

در ایران که ۴۰ سال است نماز جمعه یکی از ارکان و پایه های نمایش قدرت و ابهت حکومت است وادار شدند نماز جمعه را تا اطلاع ثانوی لغوکنند. دولت اقلیم هم اعلام کرد تا اطلاع ثانوی از برگزاری نماز جمعه جلوگیری خواهند کرد. درمساجد آنجا هم تخته شد، یکی از ملاهای خواهان شهادت هم گویا خواسته اش برآورده شده. تقابل امروز بین علم و خرافات دینی تا به الان به نفع دین پیش نرفته، فعلا دکانهای فروش جوی شیر و عسل در آن دنیا کساد است و بی مشتری..

آبروباختگی مذهب و مبلغین مذهبی آنجا عیانتر میشود که هر یک از آنها که صدایش را بیشتر کلفت میکرد و نعره بیشتری برای توسل به خدا و قدرت های غیبی در مقابله با مصایب طبیعی و بشری  میکشید امروز خود از غایبترینها  در ملا عام هستند و این نشان پارادوکس ترجیح منفعت شخصی و تبلیغ باور جهل و خرافه مذهبی  روبه عامه مردم است. در وانفسای  این روزهای شیوع کرونا نه پاپ فرانسیس نه خامنه ایی و نه امثال ملا مظهردر هیچ بیمارستان و مرکز درمانی حضور نداشتند. دیگر دست شفا بخش هیچکدام از آنها بر سر بیماران دیده نمیشود، دیگر آیه فلان و دعای بهمان  قادر به خلق هیچ معجزه ایی نیست اما این پایان کار مذهب نیست. کرونا که مهار شود این خیل دجال دوباره از دخمه هایشان بیرون میایند و دوباره فراخوان تحمیق مردم را میدهند، اما این بار چهره کریه مذهب و باورهای عقبمانده مذهبی ترک خورده . بزک کردن دوباره این چهره و قالب کردن این باورهای ارتجاعی  به مردمی که شاهد این واقعیات ساده  روزمره بودند نباید کار ساده ایی باشد.

ملکه عزتی

۱۸ اسفند ۹۸