مقالات

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیه و تنظیم : سپیده امیرعسگری و آرش کلهر

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیه و تنظیم : سپیده امیرعسگری و آرش کلهر

اعتراض کارگران شهرداری رودبار
کارگران شهرداری رودبار، تابستان و پاییز سال گذشته نیز نسبت به معوقات مزدی و اجرائی نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتراض کرده بودند اما به نتیجه‌ای نرسیدند. گزارش منتشر شده به نقل از یک کارگر در شهرداری رودبار می‌گوید خواسته اصلی کارگران این شهرداری که دو تا سه روز پیش به خاطر آن اقدام به اعتراض صنفی کردند، پرداخت چهار ماه حقوق سال ۱۴۰۰، اضافه‌کاری و ارائه لباس و کفش مناسب و سایر مزایای شغلی است. این کارگر همچنین با بیان این‌که حداقل حقوق کارگران شهرداری رودبار از بهمن ماه سال گذشته بدون محاسبه اضافه‌کاری پرداخت شده است، افزود که هفته گذشته به خاطر حضور بازرسان استانداری در محل شهرداری دست به اعتراض زدند تا مشکلاتشان را به گوش مسئولان برسانند. این کارگر می‌گوید که استمرار و طولانی شدن پیگیری‌های صنفی کارگران باعث تهدید کارگران شد و بازرسان استانداری هم به خواسته‌های کارگران اهمیت ندادند. این کارگر با بیان اینکه از بدو شروع به کار هر ماه مطالبات مزدی و بیمه‌ای‌شان با تأخیر پرداخت شده است، در ارتباط با مطالبات خود و همکارانش گفت: در سال ۱۴۰۰ شرایط مالی شهرداری به گونه‌ای بود که پیمانکار امکان وصول صورت وضعیت‌های مالی خود را از شهرداری نداشت به همین دلیل در طول ۱۲ ماه از سال ۱۴۰۰ هر ماه مبالغ کمی را به عنوان علی‌الحساب از کارفرما دریافت کرده‌ایم که مجموع مطالبات در این سال به حدود چهار ماه می‌رسد. در عین حال چندین ماه حق بیمه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ کارگران به حساب تأمین اجتماعی واریز نشده است. به همین دلیل شماری از کارگران برای وصول این طلب قدیمی از پیمانکار وقت شکایت کرده‌اند اما پیمانکار حاضر به پرداخت طلب کارگران نیست. مهرماه سال گذشته نیز کارگران شهرداری رودبار نسبت به همین موارد اعتراض کرده بودند اما نتیجه‌ای نگرفتند. کارگران این مجموعه سابقه کاری ۱۰ تا ۱۵ سال دارند و میزان دریافتی یک کارگر پیمانکاری در شهرداری رودبار با روزی هشت تا ۱۲ ساعت کار با سه حق اولاد، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده و این مبلغ دریافتی به نسبت سایر همکاران قرارداد مستقیم و رسمی حداقل چهار تا پنج میلیون کمتر است.

اعتراض کارگران پتروشیمی چوار ایلام
کارگران پتروشیمی چوار ایلام نسبت به تعویق مداوم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتراض کردند. یکی از این کارگران با اشاره به اجرای طرح طبقه‌بندی به عنوان یکی از مطالبات کارگران گفت که قرار بود بهمن سال قبل این طرح اجرا شود، سپس آن را به ابتدای سال جدید موکول کردند و در میانه اردیبهشت هنوز خبری از اجرای طرح طبقه‌بندی نیست و مشخص هم نیست چه زمانی این طرح برای ۶۰۰ کارگر این مجموعه اجرا خواهد شد. مطابق با ماده ۴۸ قانون کار برای جلوگیری از بهره‌کشی از کار دیگری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نظام ارزیابی و طبقه‌بندی شغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور تهیه و اجرا کند. از جمله اهداف این طرح ارائه حقوق و مزایای استاندارد متناسب با دانش، تخصص و سابقه کار افراد است. کارگران پیمانکاری پتروشیمی چوار همچنین از حذف برخی آیتم‌های مزدی از فیش حقوقی‌شان خبر دادند و گفتند مؤلفه‌هایی مانند بدی آب و هوا و سختی کار حذف شده است. یکی از این کارگران در مورد فیش حقوقی خود گفت: ما پیمانکاری‌ها با در نظر گرفتن سنوات و اضافه کار به زحمت ۱۸ میلیون تومان می‌گیریم اما کارگرانی که با خود شرکت قرارداد دارند حقوق ماهانه‌شان ۳۰ میلیون تومان است. در سال‌های اخیر دست‌کم چهار کارگر پتروشیمی چوار ایلام به زندگی خود پایان داده‌اند. در اردیبهشت سال گذشته، مدیران پتروشیمی چوار ایلام ۲۰۰ کارگر پیمانی را که به اجرا نشدن طبقه‌بندی مشاغل و دستمزد پایین و وضعیت معیشتی خود معترض بودند ممنوع‌الورود کردند. این کارگران در تابستان سال گذشته نیز باز نسبت به همین موارد اعتراض کردند اما نتیجه‌ای نگرفتند.

حدود سه هزار کارگر ساختمانی در استان گلستان بیمه ندارند
علی‌اصغر دهسنگی، رئیس هئیت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان گلستان با اشاره به وعده‌هایی که مسئولان هر سال در هفته کارگر به کارگران می‌دهند اما به آن‌ها عمل نمی‌کنند، گفت: “وعده‌ برقراریِ بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی هنوز محقق نشده است و این موضوع نشان می‌دهد برنامه‌ دقیقی برای رفع مشکلات بیمه‌ کارگران ساختمانی وجود ندارد”. دهسنگی با بیان این‌که در حال حاضر حدود سه هزار کارگر ساختمانی در استان گلستان بیمه تأمین اجتماعی ندارند و این تعداد در حال افزایش است، افزود: “سازمان تأمین اجتماعی کمبودِ منابعِ این سازمان را دلیلِ‌ عدم بیمه کارگران ساختمانی دانسته و در طول این سال‌ها با بازرسی‌های سخت‌گیرانه و آیین‌نامه‌های مختلف، بیمه کارگران بسیاری را قطع کرده است”. او درباره حوادث کار هم گفت: “کارگران ساختمانی بیشترین آمارِ حوادث کار را دارند، امنیتِ شغلی‌شان پایین است، درگیرِ بیکاری فصلی هستند و معیشت‌شان بد است و با همه‌ این مشکلات، همچنان از سهمیه بیمه محروم هستند و آن‌ها که بیمه شده‌اند هم نگرانِ قطع سهمیه بیمه‌شان هستند”.

اخراج کارگران بدلیل گرامیداشت روز جهانی کارگر
روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت خبر تلخ اخراج کارگران شرکت پالایشگاه “ستاره‌ سبز سیراف” منتشر شد. بنابر اخبار منتشر شده به دستور گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، هلدینگ پارسیان، تمام کارگران این شرکت اخراج شده‌اند.

تهدید به خودکشی در اعتراض به عدم دریافت حقوق
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت کارگران کارخانه نساجی بروجرد بعلت عدم پرداخت حقوق معوقه و اخراج در این کارخانه دست به اعتراض زدند. یکی از این کارگران پیمانکاری نساجی به نشانه اعتراض به عدم دریافت ۶ ماه حقوق خود و مشکلات معیشتی بالای ساختمان رفته و تهدید به پرتاب کردن خود کرد. کارخانه بهم ریخته بود و همه کارگران از این وضعیت تلخ ناراحت شده بودند. بطور نمونه یکی از این کارگران هفت میلیون از ۶ ماه پیش طلبکار شرکت است ولی هنوز این مبلغ به وی پرداخت نشده و وی همچنان پیگیر این مساله است.

اجتماع و اعتراض کارگران پیمانکاری مس سرچشمه رفسنجان
روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت کارگران پیمانکاری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان مقابل دفتر مدیر مجتمع در اعتراض به اختلاف زیاد حقوق و دستمزدشان با نیروهای دیگر دست به تجمع اعتراضی زدند.

مرگ کارگر ۷۰ ساله در شهر ری
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از سقوط مرگبار یک کارگر ۷۰ ساله به عمق ۲۷ متری چاهی در یک مزرعه در جنوب تهران خبر داد. جلال ملکی درباره جزئیات این حادثه گفت: در ساعت ۹:۰۵ صبح امروز یک مورد حادثه سقوط در چاه واقع در شهر ری، میدان شهید آوینی تقاطع خیابان سلمان فارسی به سامانه ١٢٥ سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اطلاع داده شد. وی ادامه داد: محل حادثه یک زمین کشاورزی مخصوص سبزی کاری بود که در قسمتی از آن یک آلونک کوچک ایجاد شده و در آن چاهی به عمق ۲۷ متر قرار داشت. مردی حدودا ۷۰ ساله و از اتباع کشور افغانستان قصد داشته تا وارد این چاه بشود و به همین دلیل نیز اقدام به استفاده از تجهیزاتی مانند سیم بکسل و … کرده و وارد آن شده اما پس از طی کردن حدود یک متر، ناگهان این تجهیزات رها شده و پیرمرد افغانستانی به عمق چاه سقوط کرده است. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تصریح کرد: آتش‌نشانان همزمان با ایمن‌سازی محل اقدام به خارج کردن این کارگر ۷۰ ساله از عمق چاه کرده و او را به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند که متاسفانه با معاینه و بررسی علائم حیاتی مرگ وی تایید و اعلام شد. ملکی تصریح کرد: جسد به عوامل پزشکی قانونی تحویل داده و پس از ایمن‌سازی محل عملیات در ساعت ۱۱:۳۰ به پایان رسید.

کشته شدن یک کولبر توسط نیروهای هنگ ‌مرزی
شامگاه یک‌شنبه شانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، نیروهای هنگ‌ مرزی در نوار مرزی هه‌نگه‌ژال بانه یک کولبر را با ضرب گلوله کشتند. هویت این کولبر “عطا رستم‌پور” حدوداً چهل ساله و اهل شهر سقز احراز شده است. لازم به ذکر است که پیکر این کولبر جانباخته هنوز در بیمارستان “صلاح‌الدین ایوبی” شهر بانه می‌باشد و به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

اعتصاب و اعتراض کمپرسی داران شیراز گود میانرود
روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳کمپرسی داران شیراز گود میانرود نسبت به نداشتن سوخت، افزایش کرایه ها و کاهش تناژ بار دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان
روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشتبازنشستگان در تهران و اهواز در اعتراض به خواست های معیشتی خود در جلوی درب تامین اجتماعی، در شوش مقابل فرمانداری، در کرمانشاه مقابل سازمان تامین اجتماعی، دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع و راهپیمایی اعتراضی بازنشستگان فولاد
روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت بازنشستگان فولاد اصفهان و تهران روبروی صندوق بازنشستگی فولاد دست به راهپیمایی و تجمع اعتراض زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۱۷ اردییهشت ۱۴۰۳ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرستان‌های ارومیه، همدان، اراک، بندرعباس، بیجار، اصفهان، شیراز، تبریز، مریوان، سنندج، کرمانشاه، رشت، تهران، اردبیل، اهواز، زنجان و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

اعتراض اهالی منطقه تفتان به استخراج معادن طلای منطقه
روز یکشنبه ١۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ده‌ها شهروند از اهالی منطقه کوهپایه ای کوه تفتان به همراهی شماری از فعالان محیط زیست در شهرستان تفتان برای جلوگیری از استخراج یکی از بزرگترین معادن طلای بلوچستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کمبود دارو در ٦ سال جان ۱۱۰۰ بیمار تالاسمی را گرفت
یونس عرب، رئیس انجمن تالاسمی ایران اعلام کرد از سال ۱۳۹۷ تاکنون آمار مرگ بیماران تالاسمی به‌دلیل نبود دارو چندین برابر شده و دست‌کم ۱۱۰۰ بیمار در این مدت جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از این بیماران کودک‌ بودند.

برگزاری مراسم ۳ روزه روز جهانی کارگر در بند زنان زندان اوین
زندانیان سیاسی زن محبوس در زندان اوین، طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت مراسم‌هایی برای گرامی‌داشت روز جهانی کارگر برگزار کردند. آن‌ها در برنامه‌های خود علاوه بر گفت‌وگو درباره تاریخچه روز جهانی کارگر، مطالبات کارگران و تشکل‌های کارگری، به شعرخوانی و سرودخوانی و اجرای تئاتر پرداختند. روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در نخستین روز از این مراسم‌ها یک گالری کارگری در بند زنان اوین برگزار شد و زندانیان پوسترهایی دست‌نویس که تعدادی از آنها حاوی نکاتی از قانون کار بودند و به خواننده حقوقش را یادآوری می‌کردند، به دیوارها چسباندند. آنها در دیگر پوسترها هم به برخی از نقاط عطف جنبش کارگری در ایران طی صد سال گذشته پرداخته و کلاژی با استفاده از محتوای متنی و تصویری روزنامه‌های باطله که در آن مشکلات و مقاومت کارگران به تصویر کشیده شده، تهیه کردند.

پانزدهمین هفته اعتصاب غذا زندانیان در سه‌شنبه‌های “نه‌ به اعدام”
از اول اردیبهشت تاکنون حداقل ۸۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان‌های سراسر کشور اعدام شده‌اند؛ هفته گذشته زندانی سیاسی عقیدتی انور خضری پس از ۱۵ سال زندان و شکنجه در سکوت خبری اعدام شد. در همین راستا زندانیان اعتصابی کارزار سه‌شنبه‌های نه ‌به اعدام در زندان‌های اوین، قزلحصار، خرم آباد، خوی، نقده و … در پانزدهمین هفته متوالی در روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زده‌اند. آنان ضمن اعتراض به اعدام‌ها از جمله اعدام انور خضری، نسبت به اعدام قریب‌الوقوع زندانی سیاسی عقیدتی خسرو بشارت که در زندان قزلحصار جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده‌است، هشدار داده و خواهان همبستگی جهت توقف این حکم شده‌اند. این زندانیان همچنان تاکید کرده‌اند صدور حکم اعدام برای زندانیان گمنام و زندانیان سیاسی مانند محمود مهرابی نشان دهنده عزم حاکمیت برای سرکوب و ایجاد ارعاب در جامعه است و مجددا بر اتحاد جمعی برای توقف ماشین اعدام تاکید نموده‌اند.

امضای نامه سرگشاده برای آزادی کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی
جمعی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی ایران با امضا نامه سرگشاده‌ای به تداوم زندان کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی دو نویسنده و مترجم ایرانی که از اردیبهشت ۱۴۰۱ در زندان اوین تهران هستند، اعتراض کرده و خواهان آزادی آنها شده‌اند. آنها در جریان سرکوب گسترده فعالان صنفی معلمان و کارگران، بازداشت و به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام”، به زندان طولانی مدت محکوم شده‌اند. مهرانگیز کار، محمد مالجو، حافظ موسوی، نسیم خاکسار، محمد رسول‌اف، ژینوس تقی‌زاده، سرور کسمایی و فرشته مولوی از ده‌ها امضاکننده این نامه هستند. آنها کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی را “دو شخصیت دلسوز و فرهنگی و صاحب اندیشه” معرفی کرده‌اند.

محکومیت ایرج توبیه ای نجف‌آبادی معلم بازنشسته
ابرج توبیه ای از فعالین صنفی معلمان اصفهان و نجف آباد با حکم شعبه ۱۰۲ در دادگاه کذایی انقلاب نجف آباد محکوم شده است. نکته قابل توجه این است که احکام بدون ابلاغ از طریق ثنا و بدون ابلاغ کاغذی فقط تماس با وکیل جهت رویت احکام به ایشان ابلاغ شده است. موارد: ۱- توهین به رهبری دو بار، هر بار ۲ سال زندان تعزیری ۲- تبلیغ علیه نظام ۴ بار، هر بار یک سال زندان تعزیری ۳- حضور در تجمعات غیر قانونی بالخصوص شرکت در تجمعات فرهنگیان و تحریک فرهنگیان، ۱ سال زندان تعزیری ۴- نشر اکاذیب از طریق سامانه های مخابراتی و اهانت و توهین به مقامات ۲ سال زندان تعزیری ۵- جریمه نقدی به مبلغ ۱۵ میلیون تومان ۶- جریمه تکمیلی تبعید به دهستان دهسلم شهر نهبدان استان خراسان جنوبی به مدت ۲ سال. این فعال صنفی و مدنی ۲۰ روز فرصت اعتراض به حکم در دادگاه بدوی را دارد. لازم به ذکر است پیشتر آقای توبیه ای عضو کانون صنفی معلمان نجف‌ آباد در ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ توسط اطلاعات سپاس بازداشت و با قید وثیقه تا تشکیل دادگاه آزاد شدند.

تداوم بی خبری از وضعیت چهار متهم پرونده “شهرک اکباتان”
میلاد آرمون، سید محمدمهدی حسینی، مهدی ایمانی و نوید نجاران، چهار متهم پرونده موسوم به “شهرک اکباتان”، روز سه شنبه یازدهم اردیبهشت از زندان قزلحصار کرج به مکان نامعلومی منتقل شدند. علیرغم گذشت پنج روز از این انتقال، کماکان از محل نگهداری این افراد اطلاع دقیقی حاصل نشده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانیان ضمن تایید این خبر گفت: “سید محمدمهدی حسینی، مهدی ایمانی، میلاد آرمون و نوید نجاران روز سه شنبه یازده اردیبهشت از زندان قزلحصار کرج خارج شدند و تاکنون از محل نگهداری آنها اطلاع دقیقی حاصل نشده است، با اینحال احتمال میرود که این افراد به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده باشند”.

صدور حکم اعدام برای محمود مهرابی
شعبه پنجم دادگاه کذایی انقلاب اصفهان، با صدور رائی محمود مهرابی زندانی سیاسی محبوس در زندان دستگرد اصفهان را به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم کرده است. بابک فارسانی از وکلای مدافع محمود مهرابی با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشته که دادگاه از ابلاغ رسمی حکم (ابلاغ در سامانه ثنا) خودداری کرده و وکلای محمود مهرابی با حضور در شعبه صادر کننده و قرائت متن حکم، از مفاد آن گاهی پیدا کرده‌اند. کیفرخواست محمود مهرابی مهر ماه سال گذشته به ۱۸۷ اتهام از جمله افساد فی‌الارض از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مبارکه در استان اصفهان صادر شده بود. بنا بر کیفرخواست صادره که با استناد به شکایت ۷۷ شاکی صادر شده، محمود مهرابی به “افسادفی‌الارض از طریق ارتکاب گسترده نشر اکاذیب در صفحه اینستاگرامی، تبلیغ علیه نظام، تحریک نیروهای نظامی و انتظامی به عدم اجرای وظیفه، تحریک مردم به جنگ و کشتار، توهین به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی” و اتهاماتی دیگر متهم بوده است. صدور کیفرخواست به اتهام “افسادفی‌الارض” علیه محمود مهرابی در حالی است که هیچ مصداق عینی در عملکرد وی مبنی بر ارتکاب این فعل مجرمانه در عالم واقع وجود ندارد. فقدان هرگونه مصداق عینی برای انتساب این اتهام علیه محمود مهرابی آنجایی بیشتر نمایان می‌شود که در کیفرخواست صادره “نشر اکاذیب” توسط وی سبب “اخلال در نظم عمومی کشور و ورود خسارت عمده به اموال عمومی” اعلام شده است. از سوی دیگر استناد کیفرخواست به شکایت ۷۷ نفر علیه محمود مهرابی و انتساب ۱۸۷ اتهام به او با هدف گسترده نشان دادن فعالیت مجرمانه و در نتیجه انتساب اتهام “افسادفی‌الارض”، نشانی روشن از پرونده‌سازی سنگین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی علیه این زندانی سیاسی است. محمود مهرابی، زندانی سیاسی از بهمن ماه سال گذشته (۱۴۰۱) در زندان است. خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدیویی گفت برادرش را شکنجه کرده و امروز حکم اعدام او را اعلام کرده‌اند. او از همه خواست فارغ از تفاوت دیدگاه‌های سیاسی، صدای محمود مهرابی و دیگر زندانیان سیاسی محکوم به اعدام باشند.

تشکیل پرونده جدید در برای علی حاجی
در حالیکه پرونده دیگری در هیات تخلفات اداری برای این فعال صنفی معلمان قبلا تشکیل شده و در مرحله تجدید نظر است، پرونده دومی برای علی حاجی تشکیل شده و از وی خواسته شده است ظرف ده روز دفاعیه خود را به هیات تخلفات ارائه کند. این فعال صنفی در صفحه شخصی خود نوشته است: هنوز حکم تجدیدنظر پرونده قبلی نهایی نشده برگه ی اتهام دیگری امروز بدستم رسیده مبنی بر ” تشویش اذهان عمومی که هیات رسیدگی به تخلفات اداری را بازوی سرکوبگر فعالین صنفی معلمان خطاب کرده اید”. باید ازین ها پرسید آیا چنین برخورد رفتاری بواسطه یک نوشته آنهم در زمانیکه پرونده هنوز در مرحله تجدیدنظر در دست بررسی است، اگر اسمش سرکوب نیست پس چیست ؟؟!!

نوروز رخداد، کارگر ساختمانی به ۳۷ ماه حبس محکوم شد
شعبه ۱۰۳ دادگاه کذایی کیفری شماره دو شهر دهدشت، نوروز رخداد، کارگر ساختمانی را به ۳۷ ماه حبس محکوم کرد. این حکم بابت اتهام‌های “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، توهین به مقام معظم رهبری و توهین به حضرت امام خمینی” عنوان شده است. دادگاه کیفری دهدشت بابت اتهام اول هفت ماه و ۱۶ روز و بابت هر یک از اتهام‌های دوم و سوم ۱۵ ماه و یک روز حبس برای نوروز رخداد حکم صادر کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۵ ماه و یک روز حبس برای این شهروند قابل اجرا است. نوروز رخداد متولد ۱۳۶۸ کارگر ساختمان و ساکن دهدشت است. او ۲۷ آذر سال گذشته برای رسیدگی به پرونده‌اش پس از حضور در شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی دهدشت بازداشت و پس از ۱۰ روز با قرار کفالت به صورت موقت آزاد شده بود.

جمشید عزیزی جهت تحمل حبس راهی زندان آستارا شد
روز سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت ماه، جمشید عزیزی ننه‌کران پس از مراجعه به دادگستری شهرستان آستارا بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت چهار سال و یک ماه و هفده روز حبس خود به زندان این شهرستان منتقل شد. جمشید عزیزی در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در منزل شخصی خود توسط مأموران اطلاعات سپاه دستگیر و پس از چهل روز با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی، آزاد شد. پرونده وی توسط شعبه ۱۰ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب رشت مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت او توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت، به ریاست قاضی مهدی راسخی از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به هفت ماه و شانزده روز حبس و در خصوص اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور به تحمل سه سال و شش ماه و یک روز حبس محکوم شد. اواسط اسفندماه سال ۱۴۰۲، حکم صادره توسط شعبه یازدهم دادگاه تجدیدنظر استان گیلان عینا تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال و شش ماه و یک روز حبس برای او قابل اجرا خواهد بود. جمشید عزیزی ننه‌کران، متولد یکم دی ماه ۱۳۷۰ در رشت، شهروند ساکن آستارا و فارغ التحصیل کارشناسی علوم تربیتی است.

هر ۱۰ روز یک پزشک در ایران خودکشی می‌کند
خودکشی پزشکان در ایران در مرز هشدار قرار دارد و با افزایش ۴۰ درصدی خودکشی در میان پزشکان مرد و ۱۳۰ درصدی در پزشکان زن، نسبت به جمعیت عمومی، روبرو بوده است. از جمله عدم بهبود اوضاع بهداشت و درمان است که شواهد و آمارها از بحرانی‌تر شدن اوضاع طی چندسال آینده خبر می‌دهند. گزارش‌هایی که از مهاجرت و خودکشی پزشکان منتشر می‌شود، نیز این موضوع را اثبات می‌کند. به‌ طوری‌ که طبق آمارهای منتشرشده، امسال هر ۱۰ روز یک پزشک خودکشی کرده است. از جمله علت خودکشی پزشکان جوان به دلیل نارضایتی عمیق از سیستم پزشکی کشور است و علاوه بر آن افزایش سرکوب اجتماعی و بحرانی تر شدن اوضاع روحی و روانی عموم مردم است که بیماری ها را نیز استرس تشدید می کند. هادی احمدی، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، با اشاره به سخنان رییس سازمان غذا و دارو مبنی بر کاهش سهمیه داروخانه‌ها در صورت‌عدم رعایت حجاب به گفت: “مشکل ما در داروخانه‌ها کمبود دارو است نه حجاب و در حال حاضر با کمبود ۳۰۰ دارو مواجهیم”.