مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

آغاز دور جدید اعتراضات در هفت تپه
بنا به گزارش کانال مستقل کارگران هفت تپه در روز سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، کارگران هفت تپه دور جدیدی از اعتراض خود را شروع کردند. در این گزارش آمده است که؛ “کلید کار را همکاران بازرگانی زدند و اعلام کردند ایندفعه کارگران شروع میکنند و از فعالین میخواهند آنها پشت شان باشند. درخواست برای بازگشت به کار اسماعیل بخشی، همسان سازی حقوق ها بین تمام شرکت های تابعه هفت طرح. همکاران سایر ادارات نیز مجمع عمومی خود را در اداره خود برگزار کنند و چنانچه همسان سازی و بازگشت اسماعیل به سرعت انجام نشد، تجمعات را آغاز خواهیم کرد”.

تداوم اعتراض کارگران رسمی شرکت نفت به عدم اجرای ماده ۱۰
از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ تاکنون، تعداد زیادی از کارگران رسمی شاغل در صنعت نفت به صورت هماهنگ در مراکز کاری با در دست گرفتن پلاکارد و کاغذ نوشته‌هایی نسبت به عدم تحقق مطالبات‌شان دست به اعتراض زدند. کارگران رسمی نفت نسبت به مشکلات معیشتی و دستمزدهای ناکافی و عدم اجرای قوانین مصوب و ساعات کاری غیرعادلانه و مالیات‌ زیاد اعتراض دارند و خواهان اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارگران رسمی وزارت نفت هستند. اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف کارگران وزارت نفت، کارگران بخش عملیات وزارت نفت را از چارچوب قانون خدمات مدیریت کشوری مستثنی می‌کند. همچنین کارگران رسمی ضمن خواسته اجرای فوری این قانون، خواستار پرداخت کل حقوق معوقه ناشی از اجرای ماده ۱۰ از سال ۱۳۹۳ تاکنون هستند.

تهدید کارگران معترض توسط حراست شرکت پالایش نفت بندرعباس
حراست شرکت پالایش نفت بندرعباس با نصب اطلاعیه‌ای، کارگران را نسبت به عکس ‌برداری و انتشار تصاویر، مورد تهدید به پیگرد کیفری و ‌اداری قرار داد. این اقدام حراست شرکت پالایش نفت بندرعباس پس از این صورت گرفت که کارگران رسمی صنعت نفت در مراکز مختلف از روز پنجشنبه ۲۰ مردادماه تاکنون با انتشار تصاویری فردی و ‌جمعی از خود، همراه با پلاکارد و کاغذ نوشته‌هایی در دست نسبت به بی‌ توجهی مسئولین به مشکلات‌شان اعتراض کرده و خواستار تحقق خواست و‌ مطالبات‌شان شده‌اند.

اعتراض کارگران «ارتاول تایر» به عدم اجرای طرح طبقه‌ بندی مشاغل
کارگران این شرکت می‌گویند: اجرای طبقه ‌بندی مشاغلِ عادلانه و صحیح، حق همه‌ کارگران مشمول قانون کار است؛ امیدواریم طبقه ‌بندی مشاغل در کارخانه ارتاول تایر با بیش از ۱۰۰ کارگر آن جدی گرفته شود. کارگران ارتاول تایر ماهانه همان حداقل حقوق که هر ساله شورای عالی کار مصوب می‌کند را به موقع دریافت می‌کنند اما این رقم باتوجه به افزایش روزانه قیمت بسیاری از اقلام مصرفی ناچیز است. طبق اظهارات آنان؛ تنها راه افزایش میزان درآمد کارگران اجرای درست طرح طبقه‌ بندی مشاغل و دیگری افزایش ساعات اضافه کاری و پرداخت کامل آن است. یکی از این کارگران می‌افزاید: کارمان زیاد است، مجبور به اضافه کاری هستیم، تعطیل ‌کاری و نوبت کاری انجام می‌دهیم اما، اضافه‌ کاری کامل پرداخت نمی‌شود. همچنین اجازه خاموش کردن دستگاهاه را در وقت نهار نداریم و حین کار مجبور هستیم نهار بخوریم، آنهم به صورت نوبتی.

اعتصاب کارگران معدن گل ‌گهر سیرجان در اعتراض به معوقات مزدی
کارگران شرکت معدنی و صنعتی گل‌ گهر سیرجان، روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه، با توقف فعالیت‌های شغلی خود دست به اعتصاب زدند. کارگران این مجتمع صنعتی نسبت به معوقات دستمزد و عدم رسیدگی مسئولان به مطالبات شغلی و معیشتی اعتراض دارند. بنابر اظهارات معترضان، آنها از اردیبهشت ماه تاکنون حقوق دریافت نکرده‌اند و این امر سبب بروز معضلات معیشتی برای خانواده‌های کارگران شده است.

تجمع اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات ارومیه
کارگران شرکتی مخابرات ارومیه در اعتراض به واریز نشدن ۷ ماهه حق بیمه تامین اجتماعی خود و محرومیت از خدمات بیمه درمان تامین اجتماعی روز یکشنبه ۲۳ مرداد در محوطه مخابرات ارومیه تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

کارگران شهرداری هویزه سه ماه حقوق طلبکارند
تعدادی از کارگران شهرداری هویزه از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند و گفتند: علاوه بر ۳ ماه حقوق معوقه، بخشی از مطالبات بیمه‌ای ما به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. به گفته کارگران، علیرغم پیگیری‌های مکرر کارگران برای دریافت حقوق، مسئولان شهری پاسخ قانع‌کننده‌ای به درخواست‌های کارگران نمی‌دهند. این کارگران که در بخش‌های خدمات و فضای سبز کار می‌کنند، در ادامه گفتند: در شرایط سخت کار می‌کنیم اما از دستمزد خبری نیست! بیشتر همکاران، نمی‌توانند نیازهای ضروری خانواده‌هایمان را تامین کنند، انتظار داشتیم شهرداری هر ماه حداقل بخشی از مطالباتمان را بپردازد.

سومین روز تجمع اعتراضی کامیونداران مقابل فرمانداری سیریک
روز دوشنبه ۲۴ مردادماه کامیون داران سیریک (هرمزگان) در سومین روز اعتراضات، مقابل فرمانداری سیریک دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع کامیون داران با وجود جو شدید توسط نیروهای امنیتی با حضور خانواده‌هایشان همراه است. گفته می شود، کامیون داران دو طرف خیابان منتهی به فرمانداری را بسته و اقدام به تحصن کرده اند. نیروهای امنیتی از عکسبرداری و فیلمبرداری معترضان جلوگیری کردند.

گزارش از تجمع بازنشستگان
روزیکشنبه ۲۳مرداد بازنشستگان اهواز، رشت، کرمانشاه، شوش هفت تپه و کرخه، خراسان شمالی و بجنورد به کف خیابانها آمدند تا مطالبات خودرا فریاد بزنند. گرمای طاقت فرسای هوا درخوزستان نیز مانع تجمع بازنشستگان نشد و بازنشستگان عرق ریزان فریاد حق خواهی سردادند. آنها تنها راه به دست آوردن حقوق به یغما رفته خود را استمرار اعتراضات درکف خیابانها میدادند.

اعتراض بازنشستگان هما و مسدود کردن مسیر توسط نیروهای امنیتی
صبح روز سه‌شنبه ۲۵ مردادماه، شماری از بازنشستگان هما به سمت اداره مرکزی هما در حال حرکت بودند که توسط نیروهای پلیس تمامی مسیرهای رسیدن به اداره مسدود شد ولی بازنشستگان همچنان به تجمع ادامه دادند.

اعتراض بازنشستگان در مقابل محل برگزاری انتخابات کانون عالی بازنشستگان
همزمان با برگزاری مجمع کانون عالی کارگران بازنشسته در بندرانزلی، از صبح روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱، جمعی از بازنشستگان در مقابل هتل محل برگزاری مجمع تجمع نموده و ضمن اعتراض به برگزاری این مجمع، خواستار افزایش قانونی مستمری ها مطابق مصوبه هیات مدیره تامین اجتماعی هستند.
شروع اعتراضات و تجمع مردم شهرکرد در اعتراض به بی آب مقابل استانداری
روز سه‌شنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱ مردم شهر کرد در صف هزاران نفرە در اعتراض بە بی آبی دست بە تجمع اعتراضی زدند. براساس گزارشات منتشر شدە نیروهای امنیتی مانند همیشە دست بە خشونت، سرکوب و تلاش برای دستگیری جوانان زدند کە با شعار بی شرف، بی شرف مردم مواجە شدند. لازم بە یادآوری است کە مردم شهر کرد از تابستان سال گذشتە تاکنون چند بار در اعتراض بە بی آبی و سواستفادە دولت و کارخانە داران در استفادە غیرمشروع از آب منطقە اعتراضات گستردە سازمان دادە اند.

تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان
کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان تصمیم گرفتند که برای حمایت از زاینده رود و احیای آن بمدت ۱۰ روز در سطح شهر تجمع و راهپیمایی کنند و صدای خودرا برای هزارمین بار در طول این ۲۲ سال به گوش مسئولین کشوری و استانی برسانند.

حادثه کاری جان یک کارگر افغانستانی را در اسلام‌شهر گرفت
آتش‌سوزی در یک کارگاه ذوب قیر در اسلامشهر تهران جان یک کارگر را گرفت. این حادثه شامگاه چهارشنبه ۱۹ مرداد رخ داد و زمانی که آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند، هر دو مخزن دچار حریق شده بود و یکی از مخازن به‌دلیل شدت حرارت حالت نیمه واژگون پیدا کرده بود. آتش‌نشانان خیلی سریع آتش را کنترل کردند اما یک کارگر با تابعیت کشور افغانستان در داخل حوضچه قیر داغ جان خود را از دست داد. کارگران افغانستانی در ایران عموما بدون قرارداد و پوشش بیمه و با دستمزد اندک به کار گرفته می‌شوند. ایران یکی از حادثه‌خیزترین نقاط جهان برای کارگران به شمار می‌رود.

جان باختن یک کارگر بر اثر ریزش معدن در خراسان رضوی
ریزش کوه در معدن کرومیت روستای “گَفت” شهرستان خراسان رضوی، امروز به گرفتار شدن یک کارگر میانسال در زیر آوار و مرگ وی شد. یک دستگاه بولدوزر هنگام کار در این معدن، بر اثر ریزش کوه مدفون شده و راننده آن بر اثر شدت جراحات وارده در صحنه جان باخته است.

سه کارگر جوان بوکانی به علت گازگرفتگی در عمق چاه جانباختند
سه کارگر جوان بوکانی هنگام کار پاکسازی لجن در عمق یک چاه ٤٣ متری در روستای “گول چرمو” از توابع شهرستان شاهیندژ، به علت نبود ایمنی کار دچار گاز گرفتگی شده و جان باختند.

زخمی شدن یک کولبر در نوارمرزی بانه
شامگاه دوشنبه ۲٤ مردادماه ۱٤٠١، نیروهای هنگ ‌مرزی در نوارمرزی هه‌نگه‌ژال بانه با اسلحه ساچمه‌ای به سوی دسته‌ای از کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن یک کولبر اهل بانه با نام “سامان محمدزاده” ۲۹ ساله و مجرد زخمی شد. نامبرده از ناحیه دست، آرنج، بازو و ران مورد اصابت بیش از سی گلوله ساچمه‌ای قرار گرفته و زخمی شده است. لازم به ذکر است که این کولبر جهت مداوا به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی شهر بانه منتقل شده است.

کشتە شدن یک کولبر دیگر با شلیک مستقیم
روز جمعه ۲۱ مرداد ماه، یک کولبر اهل ثلاث باباجانی به نام محمد نادری فرزند مصطفی، در هنگام بازگشت از مرز شیخ صله، بدون هیچ اخطاری به همراه دو کولبر دیگر هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند. متاسفانه محمد نادری بلافاصله بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

۱۷ تن از کارگران شرکت آذرآب به حبس و شلاق محکوم شدند
در روزهای اخیر حکم دادگاه برای ۲۱ نفر از کارگران شرکت آذرآب صادر شد. کارگران این شرکت در این رابطه می‌گویند: چهار نفر تبرئه شدند و برای ۱۷ نفر حکم تعلیقی (تعلیق تا یک سال) صادر شده است؛ این حکم ۳۰ ضربه شلاق و سه ماه زندان است که قابل تبدیل به پول نقد است. این حکم به اعتراضات خردادماه کارگران آذرآب برمی‌گردد.

تمدید قرار بازداشت کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی
کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی، زوج و فعال کارگری محبوس در زندان اوین بطور بلاتکلیف به سر می‌برند. هنوز از اتهام‌های وارده به این دو فعال اطلاع دقیقی در دست نیست. روز شنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۱، کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی،’فعالان کارگری محبوس در بند ۲۰۹ و بند زنان زندان اوین بطور بلاتکلیف محبوس و قرار بازداشت موقت‌ کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی، به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است. براساس این گزارش، آنیشا اسدالهی، پیش‌تر هم در پی پرونده سازی توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به تحمل حبس و شلاق محکوم شده بود.‌

ابتلای عسل محمدی و ثمین احسانی به کرونا در زندان اوین
عسل محمدی، فعال کارگری و ثمین احسانی شهروند بهائی محبوس در زندان اوین، به کرونا مبتلا شدند. این زندانیان پس از انتقال به بند قرنطینه این زندان، از رسیدگی پزشکی محروم مانده اند. بنابر اخبار منتشرشده، هنوز دارویی به آنها داده نشده و نسخه‌ها را به خانواده های این زندانیان دادند که داروهای مورد نیاز را تهیه کنند.

ثمین احسانی فعال حقوق کودک و شهروند بهائی، روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه امسال، بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد. وی پیشتر توسط شعبه ۲۸ بیدادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. او پیشتر با برگزاری کلاس‌های آموزشی به کودکان افغانستان تبار که از حق تحصیل در ایران محروم بودند کمک‌های آموزشی کرده بود. این مسأله از جمله مصادیق اتهامات مطرح شده علیه او در دادگاه و مبنای صدور حکم قرار گرفته بود.

عسل محمدی، فعال کارگری نیز روز دوشنبه ۲۰ تیرماه امسال، جهت تحمل دوران محکومیتیک سال حبس خود، راهی زندان اوین شد. خانم محمدی پیشتر توسط شعبه ۲۶ بیدادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۱ سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود. حکم صادره اردیبهشت ماه امسال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. به این ترتیب با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات ۱ سال زندان برای خانم محمدی قابل اجرا است.

علیرغم حال نامساعد جسمی؛ تداوم بازداشت ملیکا قراگوزلو
علیرغم گذشت ۳۵ روز از زمان دستگیری #ملیکا_قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، وی کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. محمدعلی کامفیروزی وکیل مدافع خانم قراگوزلو، دستگیری و تداوم بازداشت این شهروند را غیرقانونی و مصداق بارز نقض حقوق بشر عنوان کرد و گفت که “وضعیت جسمی و روحی خانم ملیکا قراگوزلو اصلا مساعد نیست و ظاهرا اتهامات سنگین واهی و بی ارتباطی را هم به موکل نسبت داده اند”. به گفته این وکیل دادگستری مراجعات خانواده خانم قراگوزلو به دادسرای اوین برای آزادی وی تا کنون بی نتیجه مانده است.

اکرم نصیریان، ناهید شقاقی، مریم محمدی و اسرین درکاله از فعالین ندای زنان ایران به زندان فراخوانده شدند
این چهار فعال جنبش زنان در صفحات اینستاگرامی خود نوشتند: “در چند روز گذشته، اجرای احکام زندان اوین، مرا به همراه دیگر رفقایم در پرونده ندای زنان ایران به زندان فراخوانده است. دستگاه قضایی با فشار به وثیقه گذران مبنی بر ضبط وثیقه می خواهند ما را راهی زندان سازند. درحالی ما را به جرم اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی! و تبلیغ علیه نظام ، روانه ی زندان می کنند که اختلاسگران و دزدان مافیایی، امنیت زیست ملیونها انسان را به مخاطره انداخته اند و همچنان آزاد هستند. من و رفقایم تنها تلاش کرده ایم صدای اعتراض درد تبعیض و نابرابری زنان ایران باشیم و در قاموس دزد سالاران، دفاع از برابری جرم تلقی میشود. در حالیکه دیوارهای هیچ زندانی نمی تواند ندای برابری خواهی زنان را خاموش سازد.”

سعدا خدیرزاده برای رهایی از فشار امنیتی اقدام به کشتن خود و فرزندش در زندان ارومیه کرد
زندانی سیاسی سعدا خدیرزاده که فرزند خود را در زندان به دنیا آورده بود، روز ٢٥ مرداد جاری به حفاظت اطلاعات زندان احضار و مورد تهدید و فشار برای افشای ارتباطات زندانیان زن قرار گرفت. او صبح روز پنجشنبە در زندان خودش را حلق‌آویز کرد در حالی که به فرزندش آلا هم قرص خورانده بود. خوشبختانه سایر زندانیان قبل از مرگ به او رسیدند و او را به بهداری زندان منتقل کردند. حال این زندانی سیاسی وخیم گزارش شده است.