مقالات

تداوم اعتراض کارگران هفت تپه سیاوش دانشور

اعتصاب کارگران هفت تپه با اجتماع کارگران غیر نیشکری و فصلی اخراجی مقابل فرمانداری و ادارات دولتی و پیگیری نمایندگان کارگران برای تحقق خواستهایشان ادامه داشته است. خبر تعلیق اعتصاب و دادن فرصت پانزده روزه از جانب کارگران واقعیت ندارد و بیشتر سوتفاهم بوده است. ابتدا نمایندگان مجلس در سفر به شوش بعد از پرداخت دو ماه حقوق معوقه اردیبهشت و تیرماه، خواست شان از کارگران مبنی بر دادن پانزده روز وقت به مجلس برای پیگیری مسئله هفت تپه را بعنوان تصمیم در رسانه ها اعلام کردند. بعد از انتشار این خبر در میان کارگران نیز شبهه تعلیق موقت اعتصاب بوجود آمد و بعضا انتشار پیدا کرد. در حالی که کارگران تصمیمی جمعی مبنی بر پایان یا تعلیق اعتصاب نگرفته بودند و یا تصمیم کارگران توسط نمایندگانشان جائی اعلام نشده بود. همینطور نمایندگان کارگران در چنین اوضاعی که با فشار امنیتی مضاعف روبرو می شوند، ظاهراً نمی توانستند علیه اخبار نمایندگان مجلس علناً چیزی بگویند، لذا نه تائید کردند و نه تکذیب. اعتصاب توسط کارگران غیر نیشکری ادامه یافت. روز پنجشنبه مهر خبرگزاری جمهوری اسلامی هم نوشت که اعتصاب هفت تپه ٨١ روزه شد.

قرار بود چهارشنبه دوازدهم شهریور در جلسه سوم مجلس برسر سرنوشت هفت تپه و خلع ید از کارفرمای آن تصمیم گیری شود و نمایندگان کارگران نیز در جلسه حضور یابند. اما مجلس بدلیل ایام محرم تا روز یکشنبه تعطیل و این جلسه هم برگزار نشد. در روزهای گذشته نیز بدنبال اظهارات جهانگیری مبنی بر نیاز دولت به سه ماه وقت برای تصمیم گیری در باره شرکت هفت تپه، مشاجرات مجلس و دولت به تهدید همدیگر در تویتر کشید. مجلس نشینان تهدید به استیضاح وزیر اقتصاد و اعلام کردند با تمام توان پیگیر حل مسئله هفت تپه هستند. اعتصاب هفت تپه به یک محور جدال حکومتی ها بدل شده است.

دیروز پنجشنبه ١٣ شهریور قالیباف در سفرش به خوزستان به شهر شوش رفت. قالیباف از آنجا که حرفی برای کارگران هفت تپه نداشت و نمی خواست خود را میان خشم آنها ببیند، جلوی فرمانداری نیامد و به مجتمع هفت تپه هم نرفت. کارگران هفت تپه از این امر آگاه بودند و تلاش داشتند در سفر قالیباف اعتراضشان شنیده شود. بنا به اخبار منتشر شده توسط کارگران هفت، کارفرمای شرکت از وحشت اعتراض کارگران، گروهی شش هفت نفره از عوامل خود را با پرچمی که “از خدمات اسدبیگی در هفت تپه برای ایجاد اشتغال حمایت میکنیم” سازمان داده بود تا به استقبال قالیباف بروند. کارگران این تلاش استیصال آمیز کارفرما را خنثی کردند. نمایندگان کارگران خود را به قالیباف رساندند و از وی خواستند که به هفت تپه بیاید و به حرف و خواست پنجهزار کارگر گوش دهد. به وی گفتند که بسرعت باید از اسد بیگی کارفرما و خصوصی سازی در هفت تپه خلع ید کنید. قالیباف در گفتگوئی با صدا و سیما به این بسنده کرد که در مسیر بازدید با نمایندگان کارگران حرف زده و وعده داد که “همه نهادها پیگیر حل مسئله هفت تپه هستند و تقریبا حل شده است”!

کارگران با اتکا به اعتراض و اعتصاب در شرایط بیماری کرونا و گرمای شدید، موفق شدند سه ماه از حقوقهای معوق شان را نقد و مسئولین را ناچار به پذیرش تمدید دفترچه های بیمه و بازگشت به کار همکاران اخراجی کنند و کارفرما را تا لبه پرتگاه عقب برانند. نفس اینکه مدتی است نمایش دادگاه یکی دو نفر از نورچشمی های دولت برای اختلاس و قاچاق ارز در جریان است، محصول افشاگری و فشار اعتصاب و مبارزات کارگران بوده است. امروز جناح های حکومتی در متن تناقضات و رقابتهای خود، حساس بودن امنیتی خوزستان، تبدیل هفت تپه به یک معضل لاینحل و صد البته با فشار اعتصاب و اعتراض مستمر کارگران، ناچار شده اند عمدتاً روی خلع ید اسدبیگی و تجدید نظر در واگذاری این شرکت توافق کنند. آخرین تصمیم گیری اینست که مسئله هفت تپه و پالایشگاه کرمانشاه را تحت عنوان “واگذاریهای مسئله دار” مورد بررسی فوری قرار گیرد. تقابل با خصوصی سازی و بازگشت شرکت به دولت با اعمال نظارت کارگران از اعتصاب سال ٩٧ طرح شد. اعتصاب اما سرکوب و رهبران کارگری از جمله اسماعیل بخشی دستگیر و زندانی شدند. کارگران با فشار اعتراض و اعتصاب دوستانشان را آزاد کردند و یک خواست مهم اعتصاب کنونی بازگشت همکاران اخراجی به کار است. این جدال امروز به مرحله تعیین تکلیف رسیده است.

اعتصاب و اعتراض کارگری همواره افت و خیز دارد، بعضاً به نتیجه مورد نظر نمی رسد، بعضاً بخشی از خواستهایش را متحقق میکند، اما در هر مبارزه و اعتصاب کارگر آموزش می بیند و اتحاد و راه های قدرتمندتر شدن وحدت طبقاتی را مشق می کند. کارگران مبارز هفت تپه در این مبارزه شکوهمند شایسته پیروزی اند و تا هم اکنون تجارب جنبش کارگری ایران را بسیار غنی کرده اند.

سردبیر.
٣ سپتامبر ٢٠٢٠