مقالات

پایان شرایط دهشتناک پناهندگی در گرو دخالت جدی شماست سعید آرمان

به اتحایەهای کارگری، نهادهای مدافع حقوق پناهندگی، سازمانهای بین المللی حقوق بشر، احزاب و سازمانهای چپ و مترقی!

رویدادهای دلخراش چند سال گذشتە و سیل عظیم آوارگان جنگی و راندە شدگان از جنگ داخلی در لیبی و سوریە، سیطرە حاکمان فاسد و جنایتکار در عراق و افغاستان و ایران و سایر کشورهای خاورمیانه و آفریقا، فضا را برای نفس کشیدن آزاد بیش از هر زمان تنگ تر کرده است. نتیجە این اوضاع نابسامان آوارگی و جابجایی انسانها در ابعاد دەها و صدها هزار نفرە است و بخشا رو بە کشورهای اروپایی، ترکیە و یونان آوارە شدند. در این مسیر هزاران نفر در دریاهای مدیترانە و اژە جانشان را از دست دادەاند.

دولت ترکیە در معاملە با اروپای متحد و دریافت میلیاردها یورو بمنظور ایجاد کمپهای پناهندگی و ممانعت از آنان بە سوی کشورهای اروپایی، در مواردی برای تبدیل کردنشان بە ابزار فشار برای اخاذی بیشتر و بدە بستانهای سیاسی، دەها هزار پناهجو را عامدانە و در اوج بی مسئولیتی بە سوی مرزهای یونان روانە کردە و در میانە دو سنگ آسیاب نیروهای امنیتی ترکیە و یونان آماج حملە و تحقیر قرار گرفتە اند. حتی وسایل شخصی تعدادی از آنان را ضبط و لخت و عور بە ترکیە برگرداندند. جهان شاهد صحنەهای غم انگیز یورش با گاز اشک آور بە جمعیت پناهجویان مستاصل بود کە در میانشان دەها کودک بچشم می خورد کە در نتیجە پرتاب گاز اشک اور ضجە می زدند. ما شاهد بودیم کە چگونە پناهجویان با اعمال قهر مرزبانان یونان ناچار بە برگشتن بە ترکیە شدند.

سە شنبە شب هشتم سپتامبر کمپ “موریا” بزرگترین کمپ پناهندگی واقع در جزیرە لیسبون یونان طعمە حریق شد و بالغ بر ١٣ هزار پناهجو کە بە گفتە خبرگزاریها ٤٠٠ کودک بی سرپرست زیر ١٨ سال در میان آنان می باشد، آوارە و راهی شهرهای اطراف شدەاند و در عین حال با ممانعت پلیس یونان روبرو شدەاند. در این آتش سوزی طبق خبر رادیو “دویچەولەدری” یک مادر افغانستانی مقیم کمپ بوریا همراە با کودک خردسالش جانشان را از دست دادەاند و ١٧ نفر نیز آسیب دیدەاند. اوضاع هزاران کودک دیگر کە بە همراە خانوادەهایشان در بدترین شرایط زندگی می کنند و آیندەشان در فقدان مدرسە و امکانات بهداشتی بشدت تاریک و نامعلوم است.

شرایط کمپهای پناهندگی مطلقا قابل تعریف نیست. این کمپها فاقد ابتدائی ترین امکانات رفاهی، بهداشت و تغذیە می باشد و بیشتر بە کمپ اسرای جنگی و مجرمین جنایی شباهت دارد. شرایط انتظار پناهجویان در این کمپها و بی آیندگی کە به آنها تحمیل شده، نتیجه سیاست دولتهای اروپایی از جملە آلمان، بلژیک، فرانسە و سویس است که از خود سلب مسئولیت کردند. در عوض با دولت یونان معامله کردند و بستەهای پیشنهادی بمنظور نگهداری پناهجویان و ممانعت از گسیل بە سمت اروپا به آنها تحویل دادند. پلیس یونان نیز با برخورد خشن و عدم تامین حداقل امکانات زیستی به قلع و قمع پناهندگان روآورده است. آزار جنسی و تجاوز به کودکان و زنان و جوانان پسر و دختر و دزدی و فشار گروههای بزهکار عملا زندگی را به جهنمی برای ساکنین این اردوگاه ها تبدیل نموده است.

شیوع ویروس کرونا در کمپ های پناهندگی بویژە در کمپ موریا یکی دیگر از موارد نگران کنندە است. متاسفانە دولت یونان در اوج بی مسئولیتی این مبتلایان بە کرونا را رها کردە و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار نمیدهد.

برای توقف این فاجعە انسانی باید دست بکار شد
آنچە در یونان و ترکیە و بلغارستان برای پناهجویان اتفاق افتادە و کماکان ادامە دارد یک فاجعە انسانی غیر قابل انکار است. تداوم این فجایع انسانی در قرن بیست و یکم شرم جهان امروز ماست.

رشد جریانات راست و نژادپرست در اروپا و بخشا در راس حاکمیت بعضی از کشورهای اروپایی و رخنە در پارلمانها، شرایط پناهندگان در این كشورها و پناهجویانی کە قصد آمدن بە اروپا را دارند و اکنون در کمپهای ترکیە و یونان گیر افتادەاند، بە مراتب بدتر کردە است. رشد جریانات نژادپرست با بحران اقتصادی ٢٠٠٨ بیشتر شد و اکنون بعد از ١٢ سال مردم جهان با دو بحران کشندە، بحران اقتصادی و اپیدیمی کرونا درگیرند که تاثیرات عمیقی بر سطح معیشت کل جوامع و گسترش فقر و مرگ و میر گذاشتە است. پناهجویان کە بی پناەترین و محرومترین آحاد جامعە می باشند بیشترین لطمات را از این اوضاع دیدەاند و روزنەای برای پایان آن دیدە نمی شود.

پایان این شرایط دهشتناک و جلوگیری از فجایع بیشتر در گرو دخالت جدی شماست. بیائید صداهای متفرقە را یکی کنیم و دولتهای اروپایی را تحت فشار قرار بدهیم تا بە این تراژدی انسانی و این بحران فاجعەآمیز قرن بیست و یکم پایان دهند. بیائید انسانیت تاریخ معاصر را یکبار دیگر نمایندگی کنیم و دولتهای امضا کنندە کنوانسیون ژنو در امور پناهندگان را ناچار بە اجرای تعهداتشان کنیم. از دولت یونان بخواهیم کە هر چە سریعتر بە معضلات پناهندگان پایان دهند و شرایط انسانی از نظر تغذیە، بهداشت، مسکن و امکانات تحصیلی برای کودکان مهیا و در پایان تدارک انتقال بە سایر کشورهای پناهندەپذیر و امضا کنندە کنوانسیون ژنو، باشند.

با احترام
سعید آرمان

دبیر سازمان سراسری پناهندگان ایرانی- بی مرز
پنجشنبە دهم سپتامبر ٢٠٢٠