مقالات

اسماعیل ویسی- در حاشیه رویدادهای کارگری اجتماعی در کردستان

دستگیر شدگان اخیر فور ی و بدون قید و شرط آزاد باید گردند!
طی هفته های اخیر نیروهای امنیتی- انتظامی حکومت اسلامی در راستای سیاست اختناق آمیز سرکوبگرانه در طول حاکمیت استثمارگرانه و عقب مانده شان، حدودا ۱۰۰ نفر از فعالین کارگری- سیاسی، جنبش حق زن و اجتماعی را همراه با خشونت و ضبط وسائل شخصی شان از جمله لپ تاپ و موبایل و غیره از شهرهای ” مهاباد، بوکان، مریوان، سنندج، ربط، سردشت، سروآباد، پیرانشهر، نقده، کرمانشاه و… ” به مثابه – ضربه پیشگیرانه- دستگیر و بازداشت و فضائی سرشار از رعب و وحشت را به جامه تحمیل کرده اند. خانواده های دستگیرشدگان از سرنوشت و محل نگهداری فرزندانشان بی خبر هستند. حکومت تاکنون هیچ دلیلی برای این موج از دستگیری و بازداشتها و محل نگهداری شان ارائه نکرده است و همچنان که شاخص اساسی در طول حاکمیت بوده و میباشد از دادن هرگونه اطلاع و توضیحی شانه خالی میکند. مسئولیت تامین جانی دستگیر شدگان به عهده حکومت اسلامی است. این حرکت حکومت اسلامی، کاملا محکوم است و باید در همبستگی اجتماعی و همراه و همگام با خانواده هایشان، مورد تعرض قرار داده شود و فور ی و بدون قید و شرط آزاد باید گردند!

چرا ضربه پیشگیرانه؟

همچنان که اشاره کرده ام، این اقدامات در ادامه سیاست اختناق آمیز سرکوبگرانه و دامن زدن به فضای رعب و وحشت و تهدید در سراسر ایران، همزمان با اعدام ها و تشدید فشار در زندان ها بر فعالین سیاسی- کارگری و اجتماعی، صدور احکام طولانی مدت برای بازداشت شدگان سیاسی، تلاش مذبوحانه و شکست خورده ای برای وادار کردن جامعه و جنبش اعتراض توده ای اجتماعی به منکوب کردن وسکوت است.
علیرغم هر گونه داستان سرائی و سناریو سازی در مورد موج دستگیری های اخیر در کردستان، اساس ترس حکومت از – در جریان بودن جنبش اعتراض توده ای اجتماعی میباشد که نقاط عطف تاریخی- اجتماعی آن در دیماه ۹۶ و آذر ۹۸ علنا به میدان آمد و خواستار سرنگونی اش شدند، میدانند این جنبش دارای ریشه های عمیق اجتماعی و سیاسی است عیلرغم اتخاذ تاکتیک مقطعی به ظاهر عقب نشینی و فروکش کردن و تحمیل عروج اپیدمی کرونا به جامعه، همچنان در حال غلیان است. بر اساس این اقعیت، دلیل اصلی این دست گیری ها، ” ضربه و اقدامات پیشگیرانه ” در برابر خطر بروز و به حرکت درآمدن علنی جنبش اعتراض توده ای اجتماعی است، زیرا با فروکش کردن اپیدیمی کرونا، هیچ راه چاره ای برای کاهش دادن فقر و فلاکت و بیکاری و راه برون رفتی از بحران عمیق – اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ندارد، و در این جهت میدانند که جامعه کردستان یکی از مناطق اصلی بروز و فوران کردن خشم و نفرت توده ها ی مردم در همبستگی اجتماعی با اعتراضات سراسری است. اما، باید عملا تلاش و سیاستش را در همبستگی اجتماعی بشکست کشاند. خانواده دستگیر شدگان را همراهی نموده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط شان شد!

سنندج: اعترض دستفروشان خیابان فردوسی – روز ۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ در مقابل ساختمان استانداری تجمع اعتراضی را به تصمیم مسئولان در اجرای شیوه طرح ساماندهی دستفروشان این مسیر، بر پا کردند و خواستار افزایش ساعت فعالیت آنان در خیابان فردوسی از ساعت مجاز ۱۸:۳۰ به ساعت ۱۶ عصر شدند و تاکید میکردند که شهروندان قبل از آن ساعت خریدهای خود را انجام داده و به خانه‌هایشان رفته و ما نیز باید چشم‌انتظار مشتری بمانیم و با این شرایط توانایی تأمین هزینه‌های زندگی خود را نداریم. و …
عدم کیفیت و غیر قابل آشامیدن آب شرب شهر سنندج؛ یکی از مشلات اساسی است که چندین سال است ادامه دارد و همچنان نهادهای مسئول از ترتیب اثر دادن آن به شیوه های متفاوت خوداری میکنند و به یکی از مشکلات اساسی ساکنین شهر مبدل شده و ناچارا برای تامین آن، به چشمه ها در داخل و کوههای اطراف روی کرده اند و تازه مسئول ” آبفا ” اعلام کرده اند که، در نظر دارند از آب سد آزاد برای تصفیه خانه شهر سنندج، آبرسانی کنند. ولی تامین این پروژه به ۳ سال وقت نیاز دارد و عملا یعنی هیچ. لازم است ساکنین شهر سنندج به هر شیوه ممکن نهادهای حکومت را تحت فشار قرار بدهند و در اسرع وقت آب آشامیدنی با کیفیت و تصفیه شده را در اختیار شهروندان قرار بدهد، تا از دچار شدن بیشتر ساکنین به بیماریهای ناخواسته جلوگیری شود و …

آبگیری سد ژاوه: بیانیه منتشر شده بسیار گویاست و مورد تاکید من هم هست:
بیانیه ی جمعی تشکلهای زیست محیطی در خصوص آبگیری سد ژاوه- پیرو جلسه مورخه ۱۳۹۹/۱۰/۲۳با حضور نمایندگان تشکل‌های زیست محیطی، فعالین مدنی وگروه های کوهنوردی درخصوص آبگیری قریب الوقوع سد ژاوه با توجه به تبعات و عوارض جبران ناپذیر انسانی و زیست محیطی بنابردلایل علمی موضع خود را نسبت به آلودگی سد و آبگیری در این شرایط حساس طی بیانیه ایی اعتراضی هشدار می دهد. با ذکر این نکات
۱_سر شاخه های ورودی سد متشکل از دو سر شاخه قشلاق و گاوه رود بوده که حدود ۴۳ درصد آورد آن از سرشاخه قشلاق و مابقی از گاوه رود ومیان حوضه است که فسفر بیشتر از سر شاخ قشلاق و نیترات بیشتر از سر شاخه گاوه رود وارد مخزن می شود ظرفیت تصفیه خانه سنندج تا ۱۴۰۰ لیتر پساب است. به عبارت ساده تر ۴۲ درصد از فاضلاب موجود را تصفیه می کند و باقی مانده آن به صورت کنار گذر وارد رودخانه می شود لذا براین اساس قبل از آبگیری الزامات کیفی درخصوص ورودیهای سد ژاوه به منظور جلوگیری از تبعات انسانی، زیست محیطی نه تنها اجتناب ناپذیر بلکه الزام آور است .
۲_با توجه به مجاورت بیش از ۸۰ روستا در سر شاخه های قشلاق و گاوه رود و عدم نظارت و تصفیه فاضلاب این روستاها ؛همچنین پساب شیرابه زباله در کنار خروجی کشتارگاه های دام و طیور ؛خروجی مزارع پرورش ماهی سرشار از فسفر ونیترات به عنوان فاکتور مهم به صرف کار کردن تصفیه خانه سنندج به قوت خود باقی است.
فلذا این مختص به زمان بارندگی است که درموقع بارش به حجم فاضلاب افزوده شده وبا ارتقاء تصفیه خانه تنها ۴۶ درصد از آلودگی حل خواهد شد.
۳_با درنظر گرفتن معضلات تصفیه خانه نکته مهم و حائز اهمیت ((لایه روبی که اطراف رودخانه ها صورت گرفته است منجر به افزوده شدن لجن رودخانه ها به این آلاینده ها می گردد که دراین شرایط بایستی از کیفیت مناسب سر شاخه ها اطمینان حاصل و بعد آبگیری صورت پذیرد چرا که باورود این آلاینده ها میزان فسفر ونیترات درمخزن موجب تغذیه گرایی شدید خواهد شد.
حال قرار گیری این سد درمسیر کریدور هوایی سنندج خصوصا در فصول گرم سال منجر به متصاعد شدن این گازها از مخزن به داخل سنندج و روستاهای مجاور خواهد شد.
لذا تشکلهای زیست محیطی ضمن انتقاد ازعملکردو تناقض گویی مبهم و فرافکنی ادارات ذیربط مخالفت صریح با هرگونه آبگیری از سد مذکور را بدون در نظر گرفتن راهکارهای علمی و عملی مردود دانسته و آبگیری از سد را منوط به :
۱_ساماندهی کلیه منابع آلاینده
۲_ارتقاء کیفی سطح تصفیه خانه فاضلاب و فاضلاب روستاها مطابق استانداردهای روز دنیا
۳_تصفیه شیرابه سایت دفن زباله به صورت کاملا ویژه
۴_پایش تمام منابع آلاینده با رعایت استانداردهای زیست محیطی می داند.
با احترام. تشکلهای زیست محیطی ،فعالین مدنی،گروه های کوهنوردی استان کردستان – مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳

بیجار: روز سه‌شنبه ۷ بهمن ماه ۱۳۹۹- ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱- متاسفانه، علی رضا حق مرادی در حین کار در کارخانه سیمان کُردستان واقع در سنندج در حین پاک کردن گرید کولبر کوره کارخانه برون کوره آتش سقوط کرد و در دم جانش را از دست داده است. قطعا کارفرما و جمهوری اسلامی مسئول جنایت کشتار کارگران در محیط های کار هستند که در تامین وسایل ایمنی کار، دریغ میکنند. در گذشت علی رضا را به خانوده و سایر همکاران کارگرش تسلیت میگویم!
سقز- بازداشت افشین الهی، کارگر پخش مواد غذایی نوشیندر شهر سقز روز شنبه چهارم بهمن توسط نیروهای لباس شخصی د ستگیر شد، همچنان در بازداشت است. بازداشت ایشان در تداوم موج بازداشتهای اخیردر کردستان میباشد.
سردشت: فرشته سونیا دقان، قربانی، فرهنگ و سنت عقب مانده مردسالاری- اسلامی شد.
روز پنج‌شنبه ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۹- فرشته. سونیا دهقان ۲۲ ساله، اهل شهرک” نلاس سردشت ” قربانی فرهنگ و سنت عقب مانده اجتماعی مردسالاری و اسلامی شد و توسط برادر و پسر عمویش با همراهی۲ نفر دیگر درحالی که در آرایشگاه مشغول به کار بوده است، با توسل به زور به خارج از شهر منتقل کرده و او را بعد از شکنجه وآزار به قتل میرسانند و جسدش را در همانجا مخفی میکنند. مادر سونیا در پی بی‌خبری از وضعیت دخترش علیه اعضای خانواده پدری سونیا اعلام شکایت می‌کند و متعاقبا برادر ۱۹ ساله و پسرعموی‌ سونیا از سوی اداره آگاهی سردشت بازداشت و به قتل سونیا و دفن جسد وی در کنار سد سردشت اعتراف می‌کنند و …
کرمانشاه: بازداشت و تشکیل پرونده قضایی برای گروه موسیقی زنان
پنج عضو گروه موسیقی زنان گلاریس در کرمانشاه، به دلیل آواز خواندن و انتشار کلیپ‌هایشان به مناسبت شب یلدا، به “پلیس امنیت اخلاقی” احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بودند. سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته ” الهام یزدانی‌پور سرپرست گروه موسیقی گلاریس به همراه ۴ عضو دیگر این گروه به نام‌های سمیرا فرحناکی، نسترن یزدانی‌پور، نازنین اتابکی و ملیحه مرادی با حضور در یکی از شعب بازپرسی دادسرای کرمانشاه به دلیل اجرای مشترک با یک خواننده زن مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.” بدون شک احضار و تشکیل پرونده قضایی برای اعضای گروه موسیقی زنان گلاریس نشان آشکار ضدیت با زنان و پایمال کردن حق و حقوق اساسی انسانی- اجتماعی شان میباشد!
اسماعیل ویسیesmail.waisi@gmail.com
۳۰ ژانویه ۲۰۲۱