مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

راهپیمایی کارگران نیشکر هفت تپه در شوش
با توجه به تحقق نیافتن خواسته های بحق کارگران نیشکر هفت تپه، اعتراضات از هفته گذشته با سخنرانی ابراهیم عباسی منجزی در روز سه شنبه ۶ مهر ماه ۱۴۰۰ از سر گرفته شد. خواست های کارگران عبارتند از: تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت، پرداخت حقوق‌های معوقه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران فصلی اعم از دفع آفات و غیر نیشکری و حراست و بخشهای فنی، خاتمه دادن به پرونده قضایی وکیل کارگران هفت تپه خانم فرزانه زیلابی. کارگران با تداوم تظاهرات، در حرکتهای اعتراضی به راهپیمایی در شهر شوش پرداخته و در مقابل فرمانداری شهر شوش تجمع میکنند. اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در روز پنجشنبه ١٥ مهر دهمین روز خود را پشت سر گذاشت. کارگران در این روز در مجمع عمومی تصمیم گرفتند که روز شنبه مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کنند.

تجمع و راهپیمائی کارگرانارکان ثالث پتروشیمی منطقه ویژه بندر ماهشهر
روز یکشنبه ۱۱ مهرماه کارگران ارکان ثالث مجتمع پتروشیمی شاغل در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر از جمله هلدینگ خلیج فارس در اعتراض به وضعیت نامناسب شغلی و معیشتی و برای مطالبه تبدیل وضعیت نیروها و حذف پیمانکاران خود دست به تجمع زدند. کارگران پیمانکاری این مجتمع خواهان حذف شرکت‌های پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با کارفرما هستند. روز دوشنبه ۱۲ مهرماه نیز نیروهای ارکان ثالث برای دومین روز متوالی دست به تجمع زدند و در خیابان های بندر ماهشهر راهپیمایی کردند.

اعتصاب رانندگان و اپراتورهای جرثقیل مجتمع پتروشیمی گچساران
روز شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰، گروهی از رانندگان نقلیه سبک و سنگین و اپراتورهای جرثقیل مجتمع پروشیمی گچساران، دست به اعتصاب زده و از ادامه فعالیتشان خودداری کردند. رانندگان معترض از جمله مطالبات خود را افزایش حقوق و دریافت به موقع دستمزدهایشان عنوان کردند. کارگران پیمانی شرکت «پتروشیمی مروارید» از فاز ۲ منطقه ویژه پارس (عسلویه) در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتراض زدند. این کارگران، وعده‌های غذایی خود از ظهر روز پنج‌شنبه (۸ مهرماه) تا به امروز را از مجموعه تحویل نگرفته‌اند. کارگران خواهان رسیدگی به خواسته‌های خود هستند. دستمزد و مزایای این کارگران در مقایسه با دیگر کارگران پیمانکاری در منطقه متفاوت است. مدیران شرکت و هیات مدیره کوچک‌ترین توجهی به مطالبات این کارگران نمیکنند.

آغاز دور جدید اعتراض کارگران واحد ترابری نفت و گاز زاگرس جنوبی
روز شنبه دهم مهرماه گروهی از کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌ برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در منطقه عملیاتی پارسیان، آغاز و در اعتراض به متحقق نشدن مطالباتشان از سوی مسئولان، در محل کار خود تجمع کردند. با وجود گذشت ۵ الی ۶ماه از اعتصابات قبلی رانندگان هنوز تا این لحظه اتفاق خاصی در خصوص اتصال دوباره کارگران واحد ترابری به سامانه ساپنا که سامانه اطلاعات پیمانکاران نیروی انسانی در کل صنعت نفت است و لغو طرح خویش ‌فرمایی که با اجرای آن قرارداد همه این کارگران را به حجمی تغییر می‌کند، رخ نداده است. در نهایت پس از دو روز اعتصابات، با وعده مسئولان برای متحقق شدن مطالبات، کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، به اعتراض خود پایان دادند.

تجمع اعتراضی رانندگان منطقه عملیاتی نار و کنگان
صبح روز شنبه ۱۰ مهرماه رانندگان منطقه عملیاتی نار و کنگان در اعتراض به شرایط حقوقی و عدم اجرای طبقه بندی مشاغل دست از کار کشیده و دست به تجمع زدند. این کارگران می‌گویند که براساس قوانین وزارت کار، قراردادهای آنها مستمر است و طبق بخشنامه وزارت نفت همه شرایط لازم جهت دریافت این آیتم را دارند اما نفت مرکزی و منطقه عملیاتی نار و کنگان توجه ای به خواسته های آنان نمی کند.

تجمع اعتراضی کارگران معدن زغال سنگ پابدانا در ‌کرمان
دهها کارگر از معادن پابدانای جنوبی، چشمه‌پودنه، گله‌توت ۱۲-۱۴، سراپرده، باب‌شکون و معدنجو در زرند کرمان از یک هفته گذشته در اعتراض به دستمزدهای پایین و تبعیض میان کارگران معادن نیمه دولتی و خصوصی، تولید را متوقف کرده‌اند و در اعتصاب به سر می‌برند. روز شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰، جمعی از کارگران معدن ذغال سنگ پابدانا واقع در کرمان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در ورودی محل کار خود دست به تجمع زدند. روز ۱۱ مهرماه نیز کارگران شرکتی مجددا در ورودی محوطه دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران که در تونل‌های خصوصی این معدن کار می‌کنند، می‌گویند در کارگاه‌های دولتی همین معدن کارگران حقوق بیشتری می‌گیرند و از مزایای مزدی بیشتری بهره‌مند هستند؛ درحالیکه ساعات کار و تولید آنان به نسبت کمتر است.

تجمع کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون
از روز سه‌شنبه ۱۳ مهرماه کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون در اعتراض به سطح پایین دستمزدها و شرایط بد و ناایمن کار دست به اعتصاب زدند و در محوطه مجتمع اجتماع کردند. تجمع‌کنندگان که بالغ بر ۵۰۰ نفر می‌باشند از نیروهای شرکت‌های پیمانکاری آجین، ندا، مبین، نوآوران و زحل هستند که سوابق کاری ۱۵ تا ۲۰ سال دارند. کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون با ادامه اعتصاب خود شب را در محوطه این مجتمع دست به تحصن زده و در همانجا ماندند.

وضعیت کارگران و کارکنان راه آهن تراورس
کارگران با شکایت از شرکت ریل صنعت کاران میگویند این شرکت بدون تسویه قصد فرار از آنجا را داشته وحقوق عقب افتاده کارگران را هنوز کامل پرداخت نکرده است. کارگران میگویند یکی از مطالبات بر حق آنان داشتن قرارداد رسمی و مستقیم با راه آهن است که تا ‏کنون این خواسته متحقق نشده و شرکت های پیمانکاری از شرایط معیشتی کارگران به نفع خود سو استفاده کرده و قرارداد های ۳ ماهه ‏منعقد می کنند که این نوع قرارداد ها به دلیل ضایع شدن حق و حقوق افراد طبق قوانین اداره کار کشور ممنوع است‎.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری پرند
روز یکشنبه ۱۱ مهرماه کارگران شهرداری پرند در استان البرز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ها دست به تجمع زدند.

کارگران شهرداری رودبار، بیش از ۴ ماه حقوق معوق
کارگران شهرداری رودبار در استان گیلان درشرایط بحران اقتصادی و وجود کرونا، ۴ ماه حقوق نگرفتند. کارگران میگویند علیرغم همه سختی‌ها مجبوریم بدون دریافت حقوق کار کنیم. کارگران شهرداری رودبار در سال جاری یکماه و نیم از مطالبات خود را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند. کارگران میگویند در شرایط اقتصادی موجود و معیشت بسیار پایین ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ شهرداری رودبار ادعا می‌کند بودجه ندارد ومنابع مالی کافی برای پرداخت حقوق کارگران ندارند. کارگران میگویند کار ما برای حفظ آرامش و نظافت شهرها بسیار مهم است، شوراهای شهر، استانداری‌ها و حتی مقامات استانی باید با نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها بفکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها اختصاص دهند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر
یکشنبه ۱۱ مهر کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم‌ پرداخت ۶ ماه حقوق و ۱۰ ماه حق بیمه مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی
صبح روز شنبه دهم مهرماه جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشور مقابل ستاد اجرایی فرمان خمینی در تهران تجمع کردند. نمایندگان معترضان می‌گویند با توجه اینکه کارگزاران مخابرات روستایی طبق ماده ۸۳ قانون الحاق مجلس، بخشنامه وزارت کار و رای دیوان عدالت اداری، به بدنه شرکت مخابرات ایران متصل شده و دارای قرارداد رسمی و دائمی هستند تبعیض در نوع پرداختی‌های آنها وجود دارد و بعد از خدمت بالای ۲۰ سال در روستاها هنوز حقوق کف قانون کار را دریافت می‌کنند. خواسته اصلی و مهم کارگزاران مخابرات روستایی رفع تبعیض، عدالتِ مزدی و همسان‌سازی حقوق و مزایا همتراز با کارکنان رسمی شهری است.

مرگ یک کارگر ساختمانی در قائمشهر
روز شنبه سوم‌ مهرماه متاسفانه کارگر جوانی در قائمشهر استان مازندران بدلیل فقدان ایمنی در‌ محیط کار از طبقه چهارم ساختمان سقوط کرد و جانباخت. حسن شبان ۳۲ ساله استادکار آرماتوربندی بود و در حین انجام کار بخاطر نبود هیچ نوع حفاظ ایمنی و عدم نظارت، از طبقه چهارم ساختمان سقوط و در دم جانش را از دست می‌دهد.

مرگ یک کارگر در تهران
یک کارگر شرکت پارس خودرو که پیشتر در اثر سقوط از ارتفاع مصدوم شده بود، روز دوشنبه ۱۲ مهر، به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان ابن سینای تهران جان خود را از دست داد.

تجمع مربیان پیش دبستانی ایذه مقابل استانداری خوزستان
روز شنبه دهم مهرماه مربیان پیش دبستانی شهرستان ایذه در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند. مربیان پیش دبستانی سال ۹۷ ایذه خواستار بازگشت به کار خویش هستند.

تجمع معلمان و فرهنگیان تهران مقابل مجلس
روز یکشنبه یازدهم مهرماه جمعی از معلمان و فرهنگیان تهران مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. معلمان شاغل و بازنشسته خواهان اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی برای معلمان شاغل، اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته و تحقق دیگر خواسته‌های خود هستند. در دیگر شهرهای کشورهمچون اصفهان، شیراز، بندرعباس، داراب، زنجان و غیره نیز تجمع فرهنگیان در مقابل اداره آموزش و پرورش در جریان بود.

تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۱۱ مهرماه تعدادی از بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی تهران مقابل مجلس تجمع اعتراضی برپا کردند. تعدادی از بازنشستگان و معلمان همزمان در تهران مقابل مجلس بهارستان‌ و شهرستانها مقابل ادارات ذیربط دست به تجمعات اعتراضی زدند..این تجمعات اعتراضی همزمان‌ در شهرهای قزوین، رشت، شیراز، اصفهان، اهواز، خرمشهر، خرم آباد و بندرعباس در اعتراض به شرایط سخت معیشتی و عدم اجرای مطالبات برجا مانده برگزار گردید. بازنشستگان و مستمری بگیران شهرهای مشهد و تبریز هم مقابل اداره تامین اجتماعی این شهرستان تجمع اعتراضی برپا کردند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند و خواهان افزایش و همسان سازی کامل حقوق‌ها می باشند.

تجمع و راهپیمایی اعتراضی بازنشستگان و کارکنان هما
روز شنبه ۱۰ مهرماه کارکنان شاغل و بازنشسته شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) در‌ اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل وزارت راه دست به تجمع زدند. بازنشستگان و شاغلان هما به وضعیت بد شغلی و معیشتی خود اعتراض دارند و خواهان افزایش و همسان سازی حقوق‌ها و رسیدگی به دیگر خواسته‌هایشان هستند.

تداوم تجمع بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان و اصفهان
طبق یکشنبه های اعتراضی این هفته نیز در روز یکشنبه ۱۱ مهرماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد مقابل ساختمان این صندوق در اهواز و اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند اما تا کنون هیچ مسئولی حاضر نبوده تا پاسخ درست به این زحمتکشان بدهد.

تجمع فعالین مدنی سنندج در‌ اعتراض به خشونت علیه زنان
روز چهارشنبه ۱۴ مهرماه جمعی از فعالین اجتماعی شهر سنندج در‌اعتراض به خشونت علیه زنان مقابل ساختمان دادگستری این شهر تجمع کرده و خواهان اقدام دادستانی و نهادهای مربوطه برای جلوگیری از اعمال خشونت علیه زنان شدند. در چند روز گذشته فائزه ملکی نیا دختری ۲۲ ساله به بهانه آنچه ناموس نامیده میشود توسط پدرش به آتش کشیده شد و در بیمارستان جان خود را از دست داد. این فاجعه نارضایتی و خشم زیادی را در‌ میان شهروندان و فعالین اجتماعی برانگیخته است.

امتناع دادستانی از آزادی عزیز قاسم زاده
روز یکشنبه ۱۱ مهرماه خانواده و همکاران عزیز قاسم زاده معلم زندانی مجدداً پیگیر آزادی او شدند که با مخالفت و امتناع دادستانی مواجه شدند. علیرغم اعلام بازپرسی برای تودیع وثیقه جهت آزادی عزیز قاسم زاده، دادستانی از پذیرش وثیقه و دستور آزادی او امتناع نموده است. عزیز قاسم زاده که روز ۴ مهرماه در منزل مسکونی‌اش دستگیر شده بود اکنون در قرنطینه زندان رودسر در بازداشت به سر میبرد.

آرش شادمند معلم هنر و عکاس آذربایجانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
آرش شادمند دبیر هنر، عکاس و دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای چند رسانه ای روز پنجشنبه ۸ مهر توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. هنوز از دلایل بازداشت و نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری ایشان اطلاعی در دست نیست. لازم به ذکر است پیشتر در مهرماه ۹۷ در بحبوحه تحصن معلمان آرش شارمند به دلیل شرکت در تحصن توسط نیروهای امنیتی احضار، مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بود.

آخرین وضعیت معلمان زندانی استان فارس
حدود یکماه از بازداشت غلامرضا غلامی کندازی معلم با سابقه و با تجربه و از فعالین معلمان استان فارس می‌گذرد. وی تا روز چهارشنبه گذشته در سلول انفرادی بوده، پس از پایان یافتن دوران بازجویی به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده ‌است و صدور وثیقه سنگین باعث ادامه بازداشت موقت وی شده ‌است. از سوی دیگر مهدی فتحی فعال صنفی استان فارس و معلم تاریخ در تاریخ ۲۳ شهریور همراه با ضرب و شتم دستگیر شده است و از آن زمان تاکنون تنها یک تماس کوتاه با خانواده خود داشته است. این معلم زندانی با داشتن بیماری قلبی از دسترسی به پزشک محروم است و همین موضوع باعث نگرانی خانواده و دوستان و فعالان صنفی وی شده‌ است. آقای فتحی در سال‌های گذشته نیز به خاطر فعالیت‌های صنفی و مدنی مورد اذیت و آزار و پرونده سازی توسط نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

***