مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعترضات سراسری معلمان ایران
روزهای شنبه و یکشنبه و دوشنبه از ۲۰ الی ٢٣ آذر، معلمان در سراسر کشور دست به تحصن و اعتراض و اجتماع زدند. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان که مجموعەای از نمایندگان کانونهای معلمین را در خود جای داده است، طی فراخوانی از معلمان خواست که همزمان با بررسی لایحه طرح رتبه بندی در مجلس اعتراضات خود را از سربگیرند.

مجلس در جلسه چهارشنبه ۲۴ آذر “تحت نام” تصویب رتبە بندی لایحه حقوق معلمان در واقع خواستهای فرهنگیان را دور زدە است. کانون صنفی معلمان ایران اما این مصوبه را رد کرد. محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تأکید کرد که مصوبه رتبه‌بندی مجلس مورد تأیید معلمان و تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیست. حبیبی در توییت خود نوشت که این مصوبه به جای “رتبه‌بندی” یک “سرهم‌بندی” است و اعتراضات “تا رسیدن به مطالبه مطلوب” ادامه خواهد یافت. در مصوبه مجلس حداقل حقوق ماهانه معلمان حدود ۸ میلیون تومان است در حالی که بنا بر اظهارات رسمی، خط فقر در سال جاری به ۱۱ میلیون تومان رسیده.

دستگیری رسول بداقی
رسول بداقی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان اسلامشهر و همچنین نماینده این تشکل در شورای هماهنگی معلمان ایران ساعت یازده صبح روز شنبه بیست آذر توسط نیروهای امنیتی در منزل خویش با ضرب و شتم و با لباس منزل دستگیر و با هتک حرمت و اعمال خشونت به مکان نامعلومی منتقل شد.

اجتماع معلمان همدان
روز پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰، معلمان استان همدان نیز در اعتراض به سرهم‌بندی کردن لایحه رتبه‌بندی معلمان تجمع اعتراضی برگزار کردند. معلمان معترض در تجمع خود شعار می‌دادند: معلم به پا خیز، برای رفع تبعیض، معلم زندانی آزاد باید گردد. یک معلم طی سخنرانی در تجمع معلمان استان همدان از جمله گفت: جناب نماینده‌ای که حتی در تصورات ذهن کوچکت زندگی با حقوق ۶ میلیون نمی‌گنجد؛ به جمع ما بیا تا معنای سرخ نگه داشتن صورت با سیلی را به تو بفهمانیم. کلاه گشاد رتبه‌بندی که بیشتر شبیه خدعه‌بندی است، باز هم بر سر جامعه فرهنگی گذاشتی؟! در کدامین دانشگاه خراب شده هیات علمی ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد که ۸۰ درصد آنرا به ما بخشیدی؟!

تجمع کارگران پتروشیمی «رجال» در ماهشهر
جمعی از کارگران شرکت پتروشیمی «رجال» صبح دوشنبه ۲۲ آذر با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان ماهشهر به بر زمین ماندن مطالبات خود اعتراض کردند. کارگران شرکت پتروشیمی رجال خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، پرداخت مزایا و بیمه تکمیلی به عنوان مطالبات قانونی خود هستند.

ابتلای بیش از ۳ هزار نفر از کارکنان پارس جنوبی به کرونا
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: از جمعیت ۱۸ هزار نفری کارکنان مجتمع گاز، سه هزار و ۲۷۰ نفر در مجتمع گاز پارس جنوبی به کرونا مبتلا شده اند که متاسفانه از این تعداد سه نفر از کارکنان جان باخته اند.

کارخانه نخ شمال تعطیل شد
پس از چهل سال فعالیت کارخانه نخ شمال تعطیل و همه کارگران این واحد تولیدی از کار بیکار شدند.
این کارخانه که در شهر نوشهر قرار دارد تقریبا از یک ماه پیش تعطیل شده و به گفته کارگران، مالک شرکت قصد دارد با تغییر کاربری زمین های شرکت اقدام به شهرک سازی و فروش آنها نماید. مالک کارخانه اما این موضوع را تکذیب و علت تعطیلی شرکت را بدهی های کلان بانکی، فرسودگی ماشین آلات و نداشتن نقدینگی عنوان می کند. با تعطیلی این کارخانه سی و پنج کارگر شاغل در این واحد تولیدی از کار بیکار شده اند.

تهدید به قتل هیراد پیربداقی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بند ۲۰۹
ستاره جلالی، مادر هیراد پیربداقی در صفحه اینستاگرام خود خطاب به علی خامنه‌ای و مسئولان قضایی کشور گفت: جان فرزندم در بند ۲۰۹ زندان اوین در خطر است و تهدید به مرگ شده است. او افزود: چرا با قبول وثیقه موافقت نکردید که او در دادگاه حاضر شود؟ و چرا پرونده او را از مرحله بازداشت موقت سریع به دادگاه می‌خواهید بفرستید؟ هیراد پیربداقی، فعال کارگری علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود. پیشتر علیرغم وعده‌هایی مبنی بر آزادی موقت وی به خانواده او گفته شده بود که پرونده آقای پیربداقی جهت تعیین شعبه به دادگاه ارسال خواهد شد.

موتورسواران به گوهر عشقی حمله کردند
گوهر عشقی مادر ستار بهشتی صبح روز پنجشنبه ۱۸ آذر ماه توسط دو فرد از نیروهای متخاصم رژیم، مورد حمله قرار گرفته و مجروح شد. صفحه اینستاگرامی بنیاد ستار بهشتی روز جمعه با انتشار تصویری از گوهر عشقی، در حالی که با سر و صورت باندپیچی شده روی تخت‌ بیمارستان است، گزارش داده که این حادثه در ساعت ۱۱ صبح رخ داده است. گوهر عشقی درباره نحوه سوء قصد صورت گرفته به جانش می‌گوید: “در مسیر رفتن به امامزاده بر سر مزار فرزندم بودم که یکی از دو سرنشین یک دستگاه موتورسیکلت، پیاده شد و من را روی میلگردهای کنار خیابان هل داد. بیهوش شدم و زمانی که چشمانم را باز کردم، دیدم که به بیمارستان منتقل شده ‌ام”.

تداوم زندانی کردن محمدرضا رمضانزاده
در ادامه تشدید و فشار بر فعالان صنفی، محمدرضا رمضانزاده که پیشتر به حبس و جریمه نقدی به خاطر فعالیت صنفی محکوم شده‌ بود به زندان بازگردانده‌ شده‌ است. محمدرضا رمضان‌زاده نماینده ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی بجنورد در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بود و به دنبال برگزاری تحصن‌های باشکوه سال ۹۷ به همراه تمام اعضای هیات مدیره انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی بازداشت شد و به حبس و جریمه نقدی محکوم گردید.

بکتاش آبتین در بیمارستان بستری شد
بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران، پانزدهم آذر به علت تب و فشار خون بالا، شبانه از زندان به بیمارستان منتقل شد. آبتین از چند روز پیش از انتقالش به بیمارستان چند بار به علت تب، بدن‌درد شدید و ضعف عمومی به بهداری زندان مراجعه کرده بود. پس از یک روز بی‌خبری، هم‌بندان آبتین تلاش‌های خود را برای یافتن خبری از وضعیت او آغاز کردند. سرانجام خانواده‌ی آبتین که برای روز ملاقات در زندان حاضر شده بودند، با پیگیری‌های مصرانه از انتقال او به بیمارستان طالقانی مطلع شدند‌. سرانجام عصر روز ۲۲ آذر ماه، خانواده و وکیل بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران موفق شدند برای او از زندان مرخصی استعلاجی بگیرند‌. به این ترتیب آبتین از بیمارستان طالقانی به بیمارستان دیگری منتقل شد تا خانواده بتوانند بر روند درمان او نظارت داشته باشند.

دادگاه جعفر ابراهیمی برگزار شد
روز یکشنبه ۲۱ آذر جعفر ابراهیمی عضو کانون صنفی معلمان در این دادگاه با اتهام بی‌اساس تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور روبرو شد. آقای تاج ضمن رد اتهامات خواستار صدور رای برائت برای این فعال صنفی شد. قاضی دادگاه پایان رسیدگی به اتهامات را اعلام نمود و تا ده روز آینده رای دادگاه مشخص خواهد شد.

احضار و ضرب و ستم آمانج امینی
فعال صنفی معلمان و عضو «انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه»، صبح روز شنبه ٢٠ آذر١۴٠٠ در پی احضار به اداره اطلاعات شهرستان سقز مورد ضرب ‌و شتم قرار گرفت.⁠ یک منبع مطلع دراین باره می‌گوید: «اداره اطلاعات سقز صبح امروز، آمانج امینی را احضار کردند. او بیش از چهار ساعت تحت بازداشت و بازجویی نیروهای امنیتی بود. در جریان بازجویی علاوه بر توهین و بی‌احترامی، او را مورد ضرب و شتم شدید و آزار روحی قرار داده‌اند.» «نیروهای امنیتی سقز در جریان بازجویی آقای امینی را ضمن تهدید به اخراج از کار، از او خواسته‌اند تا با نوشتن تعهدنامه کتبی به فعالیت‌های صنفی خود پایان دهد. اما این فعال صنفی با تاکید بر قانونی بودن خواسته و مطالبات صنفی معلمان شاغل و بازنشسته کشور، نوشتن تعهدنامه را رد کرده است.»⁠

***