مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

گرامیداشت روز جهانی زن در شهرهای مختلف ایران
مراسمهای ٨ مارس در شهرهای مختلف ازجملە تهران، رشت، سنندج، مشهد، مریوان، سقز، نقدە و دیگر محافل کوچک و بزرگ در شهرهای دیگر برگزار شد. در این اجتماعات با پخش شیرینی و گل، برافراشتن پلاکاردها و بنر با خواستها و شعارهای جنبش زنان، ایراد سخنرانی و قرائت بیانیە و قطعنامە، هشت مارس را گرامی داشتند. همچنین بیانیە های متعددی از جانب تشکلهای زنان و نهادهای سیاسی اجتماعی بمناسبت ٨ مارس منتشر شدە است.

هشت مارس طلایه دار فریاد نه به تبعیض
بیش از یک قرن است که مردم سراسر جهان، هشت مارس را روز جهانی زن تعیین کرده اند. هشت مارس از اعتراض زنان کارگری آغاز شد که علیه شرایط کاری و دستمزد به میدان آمدند و توانستند پیروزی خود را به پرچمی برای رفع تبعیض در سراسر جهان بدل سازند. اما پرچم هشت مارس در جامعه ایران با برگزاری باشکوه ترین تظاهرات علیه حجاب اجباری در اسفند ۵۷، برافراشته شد و با فریاد حقوق جهانشمول برای زنان، سرآغاز جنبشی شد که تا به امروز برای داشتن یک زندگی انسانی مبارزه می کند.

جنبشی که تبعیض و جداسازی جنسیتی را مسبب جهنمی می داند که منافع مناسبات آپارتایدی حاکم را تامین می کند. مناسباتی که آپارتاید جنسیتی را برای نابودی هویت انسانی زنان و کل جامعه برپا کرد و نتیجه آن را در نابودی منزلت انسانها می بینیم. کرامت انسانی زنان را با حجاب اجباری به بند کشیدند و زنان را از تمام حقوق اولیه یک انسان محروم ساختند. زنان را در قوانین، به کالا و برده ای بدل ساختند که اختیار هیچ انتخابی را ندارند. جنایت کودک همسری را قانونی کردند و مسبب قتل های بی شماری شدند.

اما زنان هرگز سکوت نکردند و به بردگی تن ندادند و در سایه نداشتن حق طلاق و انتخاب زندگی در شان انسان، چاره ای جز عصیان ندیده و با شکستن تابوهای تحمیل شده بر زندگی شان در واقع با مناسبات ضد زن در افتادند. قانون، حکم مرگشان را به جرم سرکشی و به نام ناموس داده بود و حاصل آن کشته شدن زنان در قتل های ناموسی است. هشت مارس دادخواه زندگی زنانی است که کودکیشان با مهر همسری نابود شد و جوانی شان به یغما رفت! دادخواه زندگی زنانی که قربانی خشونت و اسید پاشی و قتل می شوند.

هشت مارس دادخواه خون مونا حیدری است
که جهنم حاکم بر زندگیش را تحمل نمی کند و برای برون رفت از تمام قوانین و سنت های حاکم بر زندگیش، قید و بند ها را پاره کرده تا خود را رها سازد. هرچند با شقاوتی بی نظیر خونش بر زمین ریخته شد اما گل های سرخی از مرگ وی جوانه می زند.

جوانه هایی که جنبش” می تو” را از سراسر جهان به ایران می آورد و جنبش “نام من کو” را از زنان افغان با “هویت من کو” در ایران پیوند می زند. و جنبش نوین رهایی زن را اعلام می کند.

امسال در شرایطی هشت مارس را بزرگ می داریم که فریاد علیه تبعیض به غرش معلمان این سرزمین بدل گشته و دفاع از مطالبات زنان و حق خواهی از آنان در مناسبات ضد زن حاکم، به فریاد همگانی بدل شده است. امروز جنبش زنان و مطالبات برحق و انسانی آن با دیگر جنبشهای مطالباتی این سرزمین پیوند ناگسستنی دارد و تا ریشه کن کردن بساط ظلم و نابرابری از پای نخواهد نشست.

مطالبات جنبش زنان:
١- تبعیض علیه زنان در تمامی قوانین حقوقی سیاسی، اجتماعی، قضایی، شغلی و تحصیلی رفع شود و برابری کامل زن و مرد تضمین شود.
٢- لغو همه قوانین، سنت و رسوماتی که موقعیت جنس دوم و شهروند درجه دو را بر زنان تحمیل میکند. هر گونه تعدی و سوء استفاده و بهره کشی جنسی از زنان تحت هر عنوان باید ممنوع شود.
٣- ممنوعیت ورود زنان به استادیوم لغو شده و زنان بتوانند در تمامی رشته های ورزشی فعالیت داشته باشند.
٤- امنیت زنان در برابر هرگونه خشونت و تعرض و تجاوز در محیط های کار و خیابان و در چهارچوب خانواده، تضمین شود وعلیه متعرضین به زنان در تمامی اشکال جسمی، روحی و کلامی اعلام جرم شود و قربانیان تجاوز و خشونت های خانگی و اجتماعی مورد حمایت های قانونی قرار گیرند.
٥- خشونت علیه زنان از آزار و اذیت ها تا قتل های ناموسی جرم تلقی شده و مسببین آن تحت پیگرد قانونی قرار گیرد و ختنه زنان ممنوع شود.
٦- حجاب اجباری لغو گردد و بی حرمتی و خشونت قانونی به زنان در خیابان تحت عناوین طرحهای عفاف و حجاب که دستمایه انواع خشونت به زنان می شود، متوقف شود و همه احکام زندان معترضان به حجاب اجباری و قوانین ضد زن فورا و بی قید و شرط لغو گردد.
٧- برای حفظ حرمت و شان انسانی زنان و جلوگیری از رشد روز افزون آمار زنانی که به واسطه فقر و نداشتن حمایت های اجتماعی به گرداب مافیای تن فروشی و قاچاق می افتند و به تمام زنان بیکار حقوق بیکاری پرداخت شود.
٨- تبعیض و تفکیک جنسیتی در موقعیت های شغلی و تحصیلی لغو گردد و زنان از مزد برابر در ازای کار برابر با مردان برخوردار باشند و حداقل دستمزد مطابق با تورم افزایش یابد.
٩- زنان بایداز حق طلاق و حضانت فرزندان و سفر و اختیار شغل و باقی حقوق فردی برابر با مردان برخوردار باشند و ازدواج کودکان ممنوع اعلام شود.
١٠- زنان باید از هویت شهروندی برابر با مردان برخوردار باشند تا بتوانند برای فرزندان خود ثبت هویت کرده و شناسنامه دریافت کنند.
١١- تمامی زنان فاقد بیمه های درمانی باید از درمان رایگان، از قبیل انواع واکسیناسیون همگانی، مطابق با استاندارد جهانی و بیمه کارآمد برخوردار باشند و بتوانند فرزندانشان را تحت پوشش بیمه خود قرار دهند.
١٢- خرید سکس جرم تلقی شده و خریداران سکس تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.
١٣- تمامی زنان معتاد و کارتن خواب مورد حمایت قانونی و رفاهی قرار گیرند.
١٤- به رسمیت شناختن حق تشکل یابی و توقف سرکوب فعالین زنان و لغو احکام صادره علیه فعالین.
١٥- هشت مارس به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخته شود حق برگزاری مراسم این روز بدون نیاز به مجوز و بدون قید و شرط تضمین شود.

زنده باد هشت مارس روزجهانی زن
زنده باد برابری
مارس ۲۰۲۲، اسفند ۱۴۰۰
ندای زنان ایران

گزارش ۸ مارس عفو بین‌الملل:
وضعیت زنان جهان در یکسال گذشته بدتر شده است
نقض حقوق زنان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به طرز هشداردهنده‌ای افزایش پیدا کرده است، حمایت‌های قانونی از زنان برچیده شده و زنان مدافع حقوق بشر اکنون به‌طرز بی‌سابقه‌ای در معرض خطر قرار دارند. سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از بررسی وضعیت حقوق زنان در جهان که به مناسبت ۸ مارس/۱۷ اسفند، روز جهانی زن منتشر شد، اعلام کرد رعایت حقوق زنان و برابری جنسیتی در یک‌سال گذشته رو به زوال گذاشته و این روند باید قاطعانه معکوس شود. عفو بین‌الملل تاکید کرد حفاظت و ارتقای حقوق زنان و دختران و حمایت از زنان مدافع حقوق بشر، از جمله برای روند بهبودی زنان از آسیب‌های همه‌گیری کووید۱۹، بسیار مهم است و دولت‌ها باید قاطعانه برای معکوس‌کردن بازگشت ‌رو‌به‌عقب در زمینه حقوق زنان، و حمایت از حقوق بشری زنان و دختران اقدام کرده و تصمیماتی که وضعیت زنان و دختران را بدتر کرده است، لغو کنند.

تداوم اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی بوشهر
روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه و روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه کارگران شرکت ساتراپ که در استخدام پیمانکاری راکی هستند و شرکت ستاره تاراز شاغل در پتروشیمی بوشهر، بر اساس فراخوان از پیش اعلام شده و در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای دیماه و بهمن‌ماه در دو روز متوالی دست به اعتصاب زدند. پس از اعتصاب روز قبل، پیمانکاری محمد لیموچی ناچار به پرداخت حقوق دیماه کارگران شد و‌ وعده داد که حقوق بهمن‌ماه را روز بیست و سوم پرداخت کند. باوجود نزدیک شدن به پایان سال، کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی چند ماه حقوق‌ پرداخت نشده دارند و پیمانکاران قصد پرداخت حقوق‌های معوقه تا شروع سال بعد را ندارند و در اعتراض به این وضعیت کارگران ‌پروژه‌ای در روزهای اخیر فراخوان اعتصاب در روز پانزدهم و شانزدهم را اعلام کرده بودند و خواهان پرداخت حقوق‌های برج ۱۰ و ۱۱ هستند.

تداوم اعتراض کارگران معدن زغال‌سنگ سنگرود
حدود ۲۵ نفر از کارگران نگهبان پیمانی معدن زغال سنگ سنگرود در اعتراض به دریافت نشدن معوقات مزدی خود از سه روز پیش در محوطه معدن تجمع کردند.

تجمع اعتراضی اعضای تعاونی شرکت آب و فاضلاب اسلامشهر
روز شنبه ۱۴ اسفندماه جمعی از اعضای تعاونی شرکت آب و فاضلاب اسلامشهر در اعتراض به عدم رسیدگی به شکایات‌شان مقابل دادگستری این شهرستان تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی آبادان
روز شنبه ۱۴ اسفند جمعی از کارگران شرکت پتروشیمی آبادان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مجدداً در محوطه شرکت دست به تجمع زدند.

اعتصاب غذای کارگران ارکان ثالث پالایشگاه درعسلویه
یکشنبه ۱۵ اسفندماه کارگران ارکان ثالث شاغل در پالایشگاه دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی واقع در عسلویه در اعتراض به کیفیت پایین غذا‌ی شرکت pomc دست به اعتصاب غذا زده و از تحویل سهمیه غذا خودداری کردند. در نتیجه این اعتراض بیش از ۲۰۰ پرس غذا به آشپزخانه شرکت عودت شد. کارگران اعلام کردند که چنانچه کیفیت غذا بهبود نیابد مجدداً دست به اعتراض خواهند زد.

تجمع کارگران فضای سبز شرکت نفت و گاز آغاجاری
صبح روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه کارگران فضای سبز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به بیکاری، بلاتکلیفی و نداشتن امنیت شغلی مقابل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز تجمع کردند. این کارگران سفره‌ی خالی خود را به نشانه‌ی وضعیت نامناسب معیشتی درب این شرکت پهن کردند. تعداد این کارگران ۶۳ نفر است و همه دارای همسر و فرزند می‌باشند.

تجمع اعتراضی آتش‌نشانان کرج
روز یکشنبه ۱۵ اسفند نیروهای آتش‌نشانی کرج در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع زدند.

تداوم اعتراض کارگران شهرداری کوت عبدالله
کارگران شهرداری کوت عبدالله در استان خوزستان بار دیگر نسبت به عدم پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌ای خود اعتراض کردند. این کارگران می‌گویند: روز دوشنبه شانزدهم اسفند، اول به شهرداری منطقه کوت عبدالله مراجعه کردیم و سپس به فرمانداری آمدیم اما هیچ پاسخ روشنی به ما ندادند؛ دو روز است که به تمام نهادهای ذیربط و مسئول مراجعه می‌کنیم.

تجمع اعتراضی نیروهای راهداری شهرکرد
شماری از نیروهای راهداری استان چهارمحال و بختیاری، روز دوشنبه ۱۶ اسفند ماه، در مقابل ساختمان استانداری در شهرکرد تجمع اعتراضی برگزار کردند. پرسنل به عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلات شغلی و معیشتی خود شدند.

اعتصاب پرسنل شرکت تولید و بهره‌برداری نیروگاه سد دز
روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه پرسنل شرکت تولید و بهره‌برداری نیروگاه سد دز اندیمشک، اعتصاب و در محوطه این شرکت تجمع کردند. پرسنل نیروگاه و سد دز نسبت به افزایش بیکاری روزافزون ساکنین منطقه و استخدام رسمی نیرو از سایر مناطق در این مجتمع اعتراض دارند.

سومین روز تجمع کارگران شهرداری شوش
تا روز سه‌شنبه ۱۷ اسفندماه کارگران شهرداری شوش در استان خوزستان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان برای سومین روز متوالی مقابل شهرداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

اعتصاب کارگران شرکت ایران کاوه سایپا
کارگران شرکت ایران کاوه سایپا، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و کم بودن حقوق و دستمزد، برای دومین روز پیاپی، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. این کارگران قصد داشتند که در مقابل شرکت سایپا تجمع اعتراضی برگزار کنند، اما مدیران شرکت ایران کاوه سایپا اجازه خروج به آنها نداده‌اند و مطالبات کارگران را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

اعتصاب کارگران شرکت تولید قالب‌های صنعتی سایپا
روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه کارگران شرکت تولید قالب‌های صنعتی سایپا در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی، سطح نازل دستمزد و عدم پرداخت هیچ نوع بُن و ارزاقی از سوی شرکت از ساعت ۱۰ صبح دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان اداری شرکت دست به تجمع زدند. پس از شروع اعتصاب و تجمع، مدیریت شرکت بلافاصله مبلغ ۴۵۰ هزار تومان بُن‌کارت برای تمامی کارگران شارژ نمود اما کارگران اعلام کرده‌اند چنانچه به مطالبات اصلی‌شان پاسخی ندهند به اعتصاب ادامه خواهند داد. این کارگران خواستار افزایش پایه‌ی حقوق خود هستند.

حوادث
مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر ریزش آوار
در حادثه ریزش آوار محل گودبراداری شده یک ساختمان در حال ساخت که در خیابان خرازی، میدان موج شهر تهران رخ داد، یک کارگر ۲۲ساله حین کار بر اثر ریزش آوار ریخته شده بر روی سرش دچار حادثه می‌شود. این کارگر تبعه افغانستان به دلیل سنگین بودن آوار، بلافاصله با حضور امدادگران از زیر آوار خارج شد اما بر اثر جراحات شدیدی که از چند ناحیه بدن داشت، متاسفانە جان خود را از دست داده بود.

بازنشستگان
تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی
روز یکشنبه پانزدهم اسفند‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی قزوین، کرمانشاه، اصفهان، اراک، شوشتر، تبریز، کرمان، اهواز، اردبیل، شوش، رشت، مقابل اداره تأمین اجتماعی دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض و خواهان افزایش و همسان‌سازی کامل حقوق‌ها هستند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد و معدن البرز غربی
روز یکشنبه پانزدهم اسفند‌ماه جمعی از بازنشستگان فولاد و معدن البرز غربی تجمع کردند و خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود شدند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما
روز یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰، شماری از بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما، در مقابل ساختمان این صندوق بازنشستگی دست به تجمع زدند. تجمع‌کنندگان به تصمیم دولت برای واگذاری این صندوق به صندوق بازنشستگی کشوری اعتراض دارند. روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند نیز بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما در اعتراض به تصویب انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری در مقابل ساختمان مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع بازنشستگان شرکت برق تهران در اعتراض به تبعیض‌ها
روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه جمعی از بازنشستگان شرکت توزیع برق تهران با برگزاری تجمع در مقابل ساختمان شرکت مدیریت شبکه برق ایران، نسبت به تبعیض موجود در وزارت نیرو اعتراض کردند. بازنشستگان معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی، در خصوص عدم اجرای مصوبات وزارت نیرو اعتراض کرده و خواهان برقراری عدالت و رفع تبعیض میان بازنشستگان شرکت توزیع و سایر بازنشستگان مجموعه وزارت نیرو شده‌اند.

تجمع سراسری بازنشستگان شرکت مخابرات ایران
روز سه‌شنبه ۱۷ اسفندماه جمع‌هایی از بازنشستگان شرکت مخابرات ایران از استان‌های تهران و البرز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان و وضعیت نامناسب معیشتی و مستمری‌های نازل مطابق اعلام قبلی مقابل ساختمان شرکت مخابرات ایران در تهران دست به تجمع زدند. تجمع بازنشستگان مخابرات کشور همزمان در سایر شهرها نیز برگزار شد.

زندان و دستگیریها
ادامه فشار و پرونده سازی برای فعالان صنفی معلم
پیروز نامی، علی کروشات، فرنگیس نسیم پور از اعضای کانون صنفی معلمان خوزستان هفده اسفندماه در دادگاه حاضر شدند. عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان نیز بیست و یکم اسفندماه باید به دادگاه برود. جعفر ابراهیمی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با چهار سال و نیم حبس، منتظر برگزاری دادگاه تجدید نظر است .

اصغر امیرزادگان به دادسرای انقلاب شیراز احضار شد
روز پنج شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ اصغر امیرزادگان طی یک تماس تلفنی به دادسرای انقلاب شیراز احضار شد. اصغر امیرزادگان روز شنبه ۱۴ اسفند خود را به دادسرای انقلاب شیراز معرفی کرد. امیرزادگان معلم بازنشسته ساکن فیروزآباد فارس می باشد. در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای شیراز اتهام تبلیغ علیه نظام را برای او طرح کرده است. شاکی پرونده پلیس امنیت است، در حالی که پیشتر آقای امیرزادگان از نیروهای لباس شخصی به خاطر اقدام به ربودن خود شکایت کرده بود. بازپرس با قرار کفالت به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان صادر و با تودیع قرار، ایشان به صورت موقت آزاد شدند.

احضار رادا مردانی به دادسرا
طبق احضاریه که به رادا مردانی ابلاغ شده ‌است وی باید روز شنبه ۱۴ اسفند در دادگاه نورآباد لرستان حاضر شود. اتهام انتصابی به وی تبلیغ علیه نظام است.

حبیب افکاری آزاد شد
حبیب افکاری برادر نوید افکاری بعد از ۵۴۵ روز حبس و شکنجە در زندان انفرادی، آزاد شد.

هیراد پیربداقی به ۴ سال و ۸ ماه حبس محکوم شد
هیراد پیربداقی، فعال کارگری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر ۴ سال زندان برای این فعال کارگری قابل اجرا خواهد بود. هیراد پیربداقی به همراه عسل محمدی در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه بازداشت شده و منزل آنان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و نهایتا در تاریخ ۱۱ دی‌ماه با تودیع قرار وثیقه از بند عمومی زندان اوین آزاد شد.

تشکیل پرونده قضایی برای اعضای کانون صنفی فرهنگیان قزوین
از سوی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین خانم مریم زیرک، آقایان اسماعیل فرهنگ منش و علی اله بخش روز ۱۴ اسفند ماه به دادگاه فراخوانده شدند. در ابلاغیه دادگاه عناوینی چون اتهامی نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام مطرح شده است. ایشان بعد از تفهیم اتهام بوسیله بازپرسی ششم دادسرای قزوین به صورت جداگانه با قرار کفالت هفتاد میلیون تومانی تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شدند.

پرونده سازی برای یک فعال صنفی توسط آموزش و پرورش
لقمان افضلی فعال صنفی معلمان در سنندج به اداره تخلفات احضار شد. بنابر ابلاغیه‌ای که برای این فعال صنفی معلمان ارسال شده، با اتهام توهین به نظام ج ا و تشویش اذهان عمومی، هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری به اتهامات انتسابی رسیدگی می کند.

امیرعباس آذرم‌وند برای اجرای حکم به زندان تحویل داده شد
«امیرعباس آذرم‌وند»، روزنامه‌نگار و فعال کارگری برای اجرای چهار سال و سه ماه حکم خود به زندان اوین تحویل داده شد. او که در جریان برگزاری مراسم «هشتم مارس» از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده بود، در تماس با خانواده خود اعلام کرد که او را برای اجرای حکم به قرنطینه یک زندان اوین تحویل داده‌اند. این روزنامه‌نگار در شهریور ماه امسال از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده و با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. پس از آن در آذرماه قاضی افشاری او را با اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام به بیش از چهار سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. اکنون وی را بازداشت و بدون اطلاع قبلی به اجرای احکام تحویل داده‌اند تا حکم زندان او اجرا شود.

***