مقالات

اول مه اعتراضات گسترده کارگران علیه جنگ سعید یگانه

اول ماه مه روز جهانی کارگر، همانطور که قابل پیش بینی بود اعتراض علیه جنگ و تهدید گسترش جنگ دولتهای سرمایه داری حضور محوری می یابد. خوشبختانه کارگران با پرچمهای سرخ و کارگری در خیابانها و میادین کشورهای مختلف از اروپا تا آسیا و آمریکای لاتین، صدایشان را علیه جنگ سرمایه داران و دولتهای آمریکا، روسیه، اروپا و ناتو بلند کردند و علیه مسابقه تسلیحاتی دولتها و گسترش میلیتاریسم و جنگ طلبی اعتراض کردند. اجتماعات اول مه فضای جنگ طلبانه جاری را شکست و در بسیاری از نقاط کارگران بعناوین مختلف علیه جنگ سرمایه داران اعتراض کردند و خواست قطع جنگ و پایان دادن به کشتار و آوارگی مردم را طرح کردند. اعتراض به جنگ، علیه میلیتاریسم، مسئله گرانی و بهبود شرایط زندگی کارگران و مزدبگیران تم اول مه بود.
در لندن کارگران و کمونیست ها بعد از راهپیمائی در میدان ترافالگار جمع شدند، علیه دروغ های دولت و سیاستهای ریاضتی اعتراض کردند، خواهان زندگی بهتر و شغل مناسب و امنیت شغلی و آینده ایمن شدند. تاکید کردند این حق ماست و علیه جنگ و سیاستهای میلیتاریستی سخن گفتند.
در فرانسه در اکثر شهرها تظاهرات و متینگنهای هزاران نفره برگزار شد. در این راهپیمایی ها کارگران و مردم آزادیخواه خواهان پایان دادن به جنگ دولتهای سرمایه داری بودند و علیه سیاستهای دولت ماکرون شعاردادند. تظاهرکنندگان خواهان رسیدگی به بهبود وضعیت اقتصادی مردم و لغو طرح افزایش سن بازنشستگی دولت ماکرون از ۶۲ به ۶۵ سال شدند. در پاریس ژان لوک ملانشون که در انتخابات اخیر رئیس جمهوری فرانسه بعد از ماکرون و لوپن بیشترین رای را به خود اختصاص داد، طی یک سخنرانی ضمن اعتراض به شرایط اقتصادی و جنگ، خواهان اتحاد احزاب چپ و سوسیالیست در انتخابات پارلمانی آینده علیه دولت ماکرون شد.
در ترکیه همانند سالهای قبل پلیس سرکوبگر ترکیه کارگران معترض با پرچم سرخ را از ورود به میدان تقسیم منع کرد، تظاهر کنندگان را محاصره و با ضرب وشتم، دهها نفر از کارگران وانسانهای آزادیخواه و سوسیالیست را با خشونت تمام دستگیر و روانه زندان کردند. در بخش آسیایی شهر استانبول در یک متینگ به مناسبت اول مه هزاران نفر تجمع کردند.
در ایران به مناسبت اول مه روز جهانی کارگر، معلمان و فرهنگیان بازنشسته در حمایت از کارگران اعتراضات خود را به جای ۱۲ اردیبهشت روز معلم، یکشنبه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر برگزار کردند. معلمان ضمن حمایت از کارگران و گرامیداشت روز جهانی کارگر، با طرح مجدد مطالبات خود در اکثر شهرها متینگ و گردهمایی برگزارکردند. در مجمع کشت و صنعت هفت تپه کارگران ضمن گرامیداشت اول مه روز جهانی کارگر و برشمردن دستاوردهای تاکنونی مبارزه کارگران هفت تپه، از اسماعیل بخشی فعال کارگری و جسور هفت تپه، ضمن قدردانی از فداکاری های او در حق کارگران، او را به عنوان رهبر کارگری لایق و مورد اعتماد به افکار عمومی معرفی کردند و خواهان برگرداندن او به کار شدند. نمایندگان کارگران، یوسف بهمنی و ابراهیم عباسی خواهان آزادی سپیده قلیان فعال و دلسوز کارگران و مختومه اعلام کردن پرونده خانم زیلابی وکیل دلسوز کارگران هفت تپه شدند. رژیم هار سرمایه از ترس گسترش اعتراضات در روز جهانی کارگر به احضار و تهدید فعالین کارگری و دستگیری تعداد زیادی از معلمین مبارز مبادرت کردند و با وجود جو سنگین امنیتی در شهرهای ایران ُتظاهرات و گردهمایی معلمان و کارگران در اکثر شهرها برگزار شد و نشان دادند سیاست سرکوب رژیم بیش از این نمیتواند جلو نارضایتی و اعتراض مردم را سد کند.
در کشور آلمان صدها تظاهرات و راهپیمایی و متینگ در شهرهای مختلف برگزارشد و روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. در برلین پایتخت آلمان تظاهرات و راهپیمایی وسیع برگزار شد و پرچم سرخ در این راهپیمایی ها درخشید. در اکثر شهرهای آلمان و در تمام این تظاهراتها بی کم و کاست علیه هر دو سوی جنگ آمریکا، ناتو، روسیه و محکوم کردن حمله روسیه به اکراین، علیه دولت آلمان به دلیل اختصاص ۱۰۰ میلیارد یورو از جیب مردم برای مسابقه تسلیحاتی شعار دادند و خواهان پایان جنگ شدند. کارگران شعار می دادند: “ما هزینه جنگ شما را نمی دهیم”. اتحادیه ها خواهان ۹ درصد اضافه حقوق و جبران خسارات اقتصادی و گرانی ناشی از تاثیرات جنگ برای مردم شدند. در برلین شهردار شهر با تخم مرغ مورد استقبال قرارگرفت .
در ایتالیا همزمان با برگزاری راهپیمایی های وسیع به مناسبت اول مه، کنسرت بزرگی در شهر رم با شرکت هزاران نفرعلیه جنگ و برای برقراری صلح برگزار شد. سه اتحادیه کارگری در ایتالیا در تظاهرات مرکزی علاوه بر بهبود شرایط زندگی کارگران، خواهان پایان جنگ روسیه علیه کشور اوکراین شدند. رئیس اتحادیه سی ای اس ال گفت، این روز تعهد اجتماعی و مدنی برای صلح و کار است و افزایش تورم و گرانی ناشی از جنگ در اوکراین نارضایتی در سراسر جهان را دامن می زند.
در یونان که کارگران راه آهن به مدت دو هفته از ارسال تانکهای امریکایی به اوکراین در مخالفت با جنگ جلوگیری به عمل آوردند، در روز اول مه هزاران کارگر در آتن پایتخت یونان در اعتراض به جنگ، افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی به خیابانها آمدند و دست به اعتراض زدند. جنگ روسیه علیه اوکراین به تورم و گرانی در کشور یونان دامن زده است. حدود ده هزار نفر از کارگران و سوسیالیستها در راهپیمایی شرکت داشته و در تجمع مقابل پارلمان به افزایش هزینه های زندگی که غیر قابل تحمل شده است اعتراض کردند.
بزرگترین راهپیمایی به مناسب اول مه روز جهانی کارگر در میدان انقلاب کوبا برگزار شد و تخمین زده شد که بزرگترین راهپیمایی بعد از انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ بوده است.
در برزیل هزاران کارگر و مردم فقیر در اعتراض به بحران بهداشتی بیسابقه، اوضاع نابسامان اقتصادی و فساد مالی و بهبود وضع زندگی مردم به خیابانها آمدند و روز جهانی کارگر را گرامیداشتند.
در شیلی، سریلانکا، هند و تعداد کثیری از کشورها به مناسبت اول مه روز جهانی کارگر، کارگران و مزد بگیران، اتحادیه های کارگری و مردم آزادیخواه و کمونیست با برگزاری راهپیمایی و گردهمایی، ضمن گرامیداشت روز جهانی کارگر و درخشیدن پرچم سرخ کارگری علیه جنگ و گرانی شعار دادند و خواهان پایان دادن به جنگ سرمایه داران و بهبود زندگی اقتصادی مردم شدند.
دو سال پاندمی کرونا تاکنون خسارات انسانی، روانی و اقتصادی بیش از حدی را به اکثریت مردم کارگر و زحمتکش در جهان تحمیل کرده است. جنگ روسیه علیه اوکراین و تقابل آمریکا و ناتو و غرب و گسترش مسابقه تسلیحاتی، بحران انسانی و اقتصادی را تشدید کرده و آینده سیاهتری را در مقابل طبقه کارگر و کل بشریت در جهان قرار داده است. در این دوره مردم به این حقایق بیشتر پی بردند که سرمایه داری و دولتهایش تنها به سود و منفعت خود فکر می کنند و حاضرند به خاطر این منفعت و حفظ نظم ضد اسنانی کنونی هر زمان لازم ببینند جنگ راه بیندازند و میلیونها نفر را کشته و شهرها را ویران و مردم را آوراه کنند.
اول ماه مه روز جهانی کارگر در فضای جنگ و ترس و نگرانی از آینده و گسترش این جنگ برگزار شد و صدها هزار نفر کارگر و مردم آزادیخواه و کمونیست را علیه جنگ و استثمار و شرایط سختی که دولتهای سرمایه داری به طبقه کارگر و محرومان در سراسر جهان تحمیل کرده اند به خیابانها آورد. این دوره به درستی نشان داد که راه نجات بشریت از رنج و مشقت و جنگ سرمایه داران و پایان دادن به این وضع یک تغییر زیر و رو کننده است. انقلاب کارگری برای برقراری سوسیالیسم تنها راه وضع کنونی و نجات بشریت از مخاطرات سرمایه داری است.
٥ مه ٢٠٢٢