مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ساختمان برج متروپل آبادان فروریخت
روز دوشنبه دوم خرداد ماه، بخشی از ساختمان برج متروپل آبادان فروریخته است. زمانی که شهردار آبادان در محل وقوع رویداد حاضر شده، مورد اعتراض مردم معترض قرار گرفته است. مردم خشمگین آبادان، شهردار و مدیران شهری را مسئول صدور مجوز ساخت و ساز برج متروپل علیرغم تمام ایرادات فنی آن و مسبب اصلی فاجعه فروریختن این ساختمان می‌دانند کە تعداد بیشماری جانباختە و تعداد بیشتری همچنان زیر آوار گرفتار ماندەاند. سران رژیم اسلامی برای جلوگیری از گسترش اعتراضات بجای بکار گیری گروهای امداد رسانی و آوار برداری برای نجات گیر افتادگان متوسل بە گسیل گارد ویژە برای سرکوب مردم معترض و بستگان داغدیدە قربانیان و زیر آوار ماندگان کردە است.

تجمع کارگران قرارداد موقت مقابل مجلس
تجمع کارکنان قرارداد مدت موقت شرکتهای تابعه وزارت نفت مقابل ساختمان این وزارتخانه در اعتراض به مصوبه غیرقانونی هیات وزیران در افزایش ده درصدی حقوق، در حالی که این نیروها تابع قانون کار هستند و باید افزایش های شورای عالی کار شامل شان شود.

تجمع کارگران قراردادی وزارت نفت در اعتراض به سطح پایین حقوق
شماری از کارگران وزارت نفت که با قراردادهای موقت مشغول به کار هستند، روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، مقابل ساختمان این وزارتخانه تجمع اعتراضی برپا کردند. معترضان نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حقوق ها و اجرای ناقص طرح ساماندهی حقوق کارگران قراردادی اعتراض دارند. آنها با حمل کاغذ نوشته‌هایی ضمن اعتراض به وضعیت شغلی و معیشتی، خواستار رسیدگی مسئولان به مطالبات خود شدند.

اعتصاب کارگران شهرداری اهر
روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، شماری از کارگران شهرداری اهر از بخش‌های مختلف این مجموعه از جمله کارگران بخش موتوری، پاکبانان و رانندگان واحد‌های عمرانی و خدمات، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به اعتصاب زده و از ادامه فعالیت خود امتناع کردند.

اجتماع کارگران شهرداری یاسوج
کارگران روز یکشنبه اول خرداد به دلیل معوق شدن پنج ماهه حقوق خود، جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند. شهردار یاسوج در بین معترضان حاضر و بطور ضمنی کارگران را تهدید به پایان دادن به تجمع اعتراضی کرده و گفته است تجمع شما آرامش جامعه را بر هم زده و موجب سوء استفاده بیگانه و دشمن خواهد شد. یکی از کارگران در پاسخ به شهردار گفته است: ما حقوقمان را می خواهیم و کاری با این حرف ها نداریم، در طول تمام سال زباله ها را از دشت روم تا مادوان جمع می کنیم، تمام این شهر را تمیز می کنیم. درآمد ما فقط همین کارگری است و درآمد دیگری نداریم. یکی دیگر از کارگران گفت: ١٢ ساعت کار می کنیم، پول کرایه نداریم، مجبوریم مسیر را پیاده برویم. مجبوریم، اگر اعتراض کنیم تهدید به اخراج می کنند. به گفته کارگران شهردار خواستار تعیین پنج نفر نماینده از بین کارگران برای مذاکره شده است اما کارگران خواسته شهردار را نپذیرفته اند.

آزادی تعدادی از کارگران بی آر تی با وثیقه
روز چهارم خرداد ده تن از رانندگان خطوط بی آرتی که در اعتصاب روزهای ۲۶و ۲۷ اردیبهشت ماه دراعتراض به عدم اجرای مصوبه شورایعالی کار برای رانندگان وکارگران شرکت واحد، افزایش دستمزد (۱۴۰۱) دستگیر شده بودند با قرار کفالت دویست میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شدند.

رضا شهابی و حسن سعیدی دوعضو سندیکای کارگران شرکت واحد هم همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس میباشند. روز یکم خرداد آقای شهابی بعد از یک هفته با خانواده اش تماس گرفت و اعلام کرده دربند ۲۰۹ میباشد و فشار خونش بروی ۱۶ میباشد و بخشی از صورتش گز گز میکند که مسئول بهداری زندان دارو برای ایشان تجویز کرده اند.

عتراض کارگران پیمانی معدن زغال سنگ یورت به عدم امنیت شغلی
کارگران پیمانی معدن زغال سنگ «زمستان یورت غربی»، واقع در استان گلستان که سال‌هاست به‌واسطه شرکت‌های پیمانکاری، با قراردادهای موقت و دستمزد پایین کار می‌کنند خواستار حذف پیمانکاران و قرارداد مستقیم با کارفرمای اصلی هستند. بر اساس گزارشات منتشر شدە: «کارگران پیمانی معدن زغال سنگ زمستان یورت غربی همچنین درباره پیگیری تبدیل وضعیت استخدامی خود گفتند: سال‌هاست مجموعه کارگران معادن زغال سنگ زمستان یورت برای دریافت مطالبات صنفی خود و همچنین در اعتراض به سیاستگذاری‌های مدیران در رابطه با واگذاری بخش عمده‌ایاز تأمین نیروی انسانی به شرکت‌های پیمانکاری، پیگیری‌هایی را انجام داده‌اند که تاکنون به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.»

تجمع پزشکان در اعتراض به ناکارآمدی وزارت بهداشت
شماری از پزشکان، روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه، مقابل ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تجمع اعتراضی برگزار کردند. پزشکان معترض، نسبت به ناکارآمدی وزارت بهداشت در ساماندهی وضعیت پزشکان و رسیدگی به مطالبات شغلی و معیشتی این قشر اعتراض کردند. آنها همچنین با در دست داشتن کاغذ نوشته‌هایی با مضمون “۷۰ درصد کارکرد پزشک در جیب دولت و بیمه” و “سازمان‌های بیمه، دست در جیب مردم و پا بر گلوی پزشکان”، اعتراض خود را به سیاست‌های بیمه در قبال پزشکان نشان دادند.

تجمع اعتراضی مرغداران در برابر وزارت جهاد کشاورزی
شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، گروهی از مرغداران در اعتراض به سیاست‌های جهاد کشاورزی در راستای قیمت‌گذاری و پخش نهاده‌های مرغداری، تجمعی مقابل ساختمان این ورزات برگزار کردند. تجمع‌کنندگان معترض می‌گویند که این سازمان، نهاده را ۶۰۰ درصد گران کرده و سرمایه مرغداران از نصف هم کمتر شده است.

تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی
روز یکشنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۱، بازنشستگان تامین اجتماعی در تمامی استان‌ها، بنابر سنت “یکشنبه‌های اعتراضی” مقابل سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح پایین حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی و شرایط بد معیشتی معترض هستند. از جمله خواسته‌های بازنشستگان تأمین اجتماعی، اجرای کامل قانون همسان‌سازی و برخورداری از بیمه جامع و کارآمد مطابق ماده ۵۴ قانون تأمین اجتماعی است.

خودسوزی کارگر شرکت دخانیات گلستان
روزیکشنبه ۱ خرداد، یک کارگر فصلی شاغل در شرکت دخانیات گلستان، در پی اطلاع از احضار به کمیته انضباطی این شرکت، با ریختن بنزین بر روی خود دست به خودسوزی زد. وی هم‌اکنون در بیمارستانی در گرگان بستری بوده و دارای ۴۰ درصد سوختگی است. هویت این کارگر حمید شاهینی، ۵۲ ساله، متاهل، دارای دو فرزند، با ۲۰ سال سابقه کار به صورت فصلی و به عنوان راننده یک خودروی خاور در شرکت دخانیات گلستان عنوان شده است. در این گزارش به نقل از یکی از کارگران شرکت دخانیات گلستان آمده است؛ آقای شاهینی اخیرا بر اثر حادثه‌ای که در روزهای گذشته برای وی در محل ورودی شرکت اتفاق افتاد و خودرویش به ستون بیرونی پارکینگ برخورد کرد، توبیخ و به کمیته انضباطی معرفی شد. وی هم‌اکنون در بیمارستان ۵ آذر گرگان بستری بوده و دارای ۴۰ درصد سوختگی است.

جانباختن یک کارگر آبداری بر اثر خودسوزی کهگیلویە
کارگر آبدار اداره آب و فاضلاب بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه بە نام “سعید فرهادی” در جلوی ساختمان این اداره به دلیل عدم دریافت دستمزد اقدام به خودسوزی کرده بود، به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان شیراز جان خود را از دست داد. این کارگر آبدار جهت مداوای تکمیلی به بیمارستان سوختگی شیراز اعزام شده بود که ظهر روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه ۱۴۰۱ متاسفانە جانباخت. علت خودسوزی این کارگر آبدار تاخیر در پرداخت حقوق و همچنین بلاتکلیفی در وضعیت قرارداد کاری عنوان شده بود.

بازداشتها و زندان
حسن سعیدی بازداشت شد
ساعت ۱۰ چهارشنبه شب ۲۸ اردیبهشت مأوران وزارت اطلاعات از طریق پشت ‌بام به محل اقامت حسن سعیدی و همسر و فرزندش در خارج از تهران یورش برده و پس از تفتیش منزل وی را بازداشت کرده و با خود میبرند. مأموران گوشی‌های تلفن او و همسر و فرزندش را نیز ضبط کرده و‌ میبرند. بر اساس آخرین اطلاع حسن سعیدی در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازداشت است.

تجمع خانواده کارگر بازداشت‌ شده در مقابل اداره اطلاعات سنندج
خانواده علی صالحی، کارگری که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است، در اعتراض به بی‌اطلاعی از وضعیت او مقابل ساختمان اداره اطلاعات شهرستان سنندج تجمع برپا کرده و خواهان پاسخگویی مسئولان درباره سرنوشت وی شدند. آقای صالحی در حالی که با بیکاری و معضلات اقتصادی مواجه بوده، روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه، توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است. وی از مشکلات جسمانی مانند بیماری قلبی رنج می‌برد و همین امر موجب افزایش نگرانی‌ خانواده و نزدیکان این شهروند درباره وضعیت سلامتی او شده است.

احضار محمد داوری به دادسرای عمومی و انقلاب شیراز
محمد داوری فعال کارگری، در خصوص پرونده جدیدی که برای او گشوده شده به شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز احضار شد. در این احضاریه از او خواسته شده که روز شنبه ۳۱ اردیبهشت جهت اخذ آخرین دفاع در این شعبه حاضر شود. محمد داوری، فعال حامی کارگران در تاریخ ۱۰ مهر ۹۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز (پلاک ۱۰۰) منتقل شد. محمد داوری پس از چند مرحله بازجویی در بازداشتگاه این نهاد امنیتی در تاریخ ۲۱ دی ۹۸ به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. او نهایتا در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۹ با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

حال اصغر امیرزادگان مساعد نیست
بنا بر گزارش های دریافتی شرایط جسمی آقای #اصغر_امیرزادگان از معلمان بازداشت شده در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه شیراز مساعد نمی باشد، ایشان دچار خون ریزی معده شده و نیاز به پزشک متخصص برای معالجه دارند. همکاران و خانواده ایشان نگران وضعیت این همکار می باشند.

پرونده سازی علیه تیمور باقری، تهماسب سهرابی، انوش عادلی
در ادامه پرونده سازی ها علیه فعالین فرهنگی بر طبق ابلاغیه ای که برای سه نفر از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان #گیلان آقایان تیمور باقری کودکانی، تهماسب سهرابی، انوش عادلی و دو نفر از فعالان صنفی معلمان گیلان آقایان بهارستانی و غلامرضا اکبر زاده باغبان صادر شده است، آنها باید ظرف پنج روز آینده در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت جهت دفاع از اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی حاضر گردند.

محاکمه احسان و سعید رضایی
بر اساس ابلاغیه های صادر شده برای آقایان احسان و سعید رضایی دو تن از فعالان مدنی و کارگری، قرار است برادران رضایی در روزهای هفتم و دهم خرداد در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان رشت و شعبه اول دادگاه انقلاب رشت با عناوین اتهامی تبلیغ علیه نظام، تبلیغ به نفع گروه های معاند جمهوری اسلامی، نشر اکاذیب و توهین به رهبری محاکمه شوند.

صحبتهای #پیمان_فرهنگیان حامی کارگران قبل از رجوع بە زندان لاهیجان
حکم این فعال حام کارگران ۳ سال حبس تعزیری بود کە در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۲۶ پس از ۱۳۸ روز غیبتی کە خود زندان گویا مرخصی ایشان را ثبت نکردە بود، بە زندان بازگشت.

روزشمارِ سمانه عابدینی همسر #جعفر_ابراهیمی معلم زندانی
این روزها نیستند که میگذرند، گذشت دقیقه‌ها و ثانیه‌هایند که فشاری بر گلویمان است. وقتی که دستی که دور گلویمان را گرفته، هر روز خفه‌ترمان می‌کند و فشار را مضاعف می‌کند. به این فکر می‌کنم که در نهایت چه می‌شود؟ اصلا، نهایت چه زمانی‌ست؟ خفه می‌شویم و نفس می‌بُریم، ولی آیا تمام می‌شویم؟ صدایمان آیا گم می‌شود؟ بی‌شک خیر! وقتی حتی زمزمه‌های آرام‌مان اینگونه به وحشت می اندازدشان که برای هزارمین بار دست به دامن چسباندن فیلم‌ها و عکس‌ها و متن‌های بی‌سر و ته بهم می‌شوند و سناریوهای نخ‌نما شده را تکرار می‌کنند. وقتی مخاطب این نمایش‌های مسخره و پوشالی فقط خودشان هستند و بس. به دو دلیل برای جعفر روز شمار نوشتم، اول اینکه در خط اول پیگیری‌ها و خبرهای موثق هستم و دوم آنکه هستند پرشمار دوستانی که حتی نمیشناسم‌شان ولی خوب می‌دانم که پیگیر وضعیت جعفر هستند و شاید ثبت این روزشمارها کمکی باشد که از یاد نبریم جعفر و باقی معلمان دربند را. این که جای معلمان شریف این کشور در زندان نیست، یک شعار نیست! زودتر آزادشان کنید.

***