مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر ​

اعتصاب کارگران پتروشیمی بوشهر
کارگران پروژه‌ای شرکت کیان نصب شاغل در پتروشیمی بوشهر روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه دست به اعتصاب زدند. اعتراض این کارگران به عدم پرداخت دستمزدهای‌شان از خردادماه تاکنون است.

تجمع اعتراضی کارگران تولی پرس
کارگران تولی پرس در تجمع روز ۳۱ مرداد ماه در محوطه داخلی محل کار خود، مهمترین خواسته خود را «تعیین تکلیف کارخانه» و «وضعیت شغلی» عنوان کردند و افزودند: از ابتدای سال جاری با کمبود مواد اولیه، تولید در کارخانه به حداقل کاهش یافته و مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران سه تا چهارماه معوق شده است.

اعتراض کارگران کارخانه روغن نباتی زنجان به‌ ممانعت از حضور در کارخانه
صبح روز سه‌شنبه یکم شهریور ماه مدیران کارخانه به دلیل کمبود منابع مالی از ورود حدود ۶۰ نفر از مجموع ۸۵ کارگر کارخانه به محل کارشان جلوگیری کردند. یکی از کارگران با بیان اینکه میانگین سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ۱۵سال می‌رسد، اظهار کرد: در حالی با اتمام قرارداد یک ماهه اخراج شده‌ایم که علیرغم مطالبات چهارماهه سال جاری، هنوز موفق به دریافت مطالبات قدیمی سالهای ۹۳ تا ۹۷ خود نشده‌ایم. کارفرما اعتنایی به درخواست کارگران برای بازگشت به کار ندارد و می‌گوید برای کاهش هزینه‌های کارخانه ناچار به تعدیل این تعداد نیروی شده است. این کارگران روز چهارشنبه دوم شهریور ماه نیز با طرح شکایتی در اداره کار زنجان، پیگیر مطالبات صنفی، بازگشت به کار و و برقراری مقرری بیمه بیکاری خود شدند.

دومین روز از اعتصاب کارگران شرکت ستاره تاراز
روز سه‌شنبه اول شهریورماه ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شرکت ستاره تاراز شاغل در شرکت پتروشیمی بوشهر سایت یک واقع در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه دستمزد معوقه برای دومین روز متوالی دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

تجمع کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز
روز سه شنبه اول شهریور کارگران و بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز بار دیگر به دلیل عدم تولید این کارخانه در محل این کارخانه تجمع کردند و خواهان حل مشکلات خود از سوی مسئولان شدند.

اعتراض کارگران کشت و صنعت کارون به نحوه اجرای همسان سازی حقوق
صبح روز چهارشنبه دوم شهریور ماه تعدادی از کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون به نحوه اجرای همسان‌سازی حقوق اعتراض کردند. یکی از کارگران گفت کشت و صنعت کارون به دلیل افزایش قیمت شکر در وضعیت خوب مالی به سر می‌برد با این حال دلیلی وجود ندارد که به دلیل کمبود منابع مالی از پرداخت کامل رقم همسان‌سازی حقوق به کارگران خوداری شود.

تجمع اعتراضی آتش‌نشانان کرج
روز چهارشنبه دوم شهریور ۱۴۰۱ نیروهای آتش‌نشانی کرج در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل ساختمان مرکزی شهرداری کرج دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد
روز یکشنبه ۳۰ مردادماه بازنشستگان فولاد و معادن مقابل صندوق با مطالبه عدالت در نظام پرداخت حقوق و پرداخت معوقات ۱۸ ماهه در اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان بانک تجارت
روز دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ بازنشستگان بانک تجارت در ساختمان مرکزی بانک تجارت تهران با شعار«تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم» دست به تجمع زدند.

تجمع کارورزان پزشکی در اعتراض به وعده‌های مسئولان
شماری از کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، روز سه‌شنبه یکم مرداد ماه، اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند. معترضان با در دست داشتن کاغذ نوشته‌هایی نسبت به سوءمدیریت دانشگاه علوم پزشکی اهواز و عدم وجود برنامه مدون جهت ساماندهی وضعیت کارورزان اعتراض کردند. کاورزان سایر نقاط کشور نیز پیشتر با برپایی تجمعات در خصوص عدم پرداخت معوقات حقوق، عدم پرداخت حق کووید و پاداش و همچنین عدم وجود برنامه آموزشی مناسب برای آنها اعتراض کرده و خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات شغلی و معیشتی خود شده بودند.

مرگ یک کارگر ساختمانی مریوانی در کردستان عراق
صبح امروز سه‌شنبه اول شهریورماه ۱۴۰۱، یک کارگر ساختمانی به اسم برزان یوسفی اهل روستای دگاگا از توابع شهرستان مریوان و دارای یک فرزند به دلیل حادثه کار (سقوط از ارتفاع) در کردستان عراق جان خود را از دست داده است. کارگران ساختمانی زیادی از شهرهای مختلف کشور و بخصوص در استان کردستان بخاطر بیکاری و در جستجوی شغل، ناچار به مهاجرت به کردستان عراق یا کشورهای همسایه می‌شوند و بدون هیچگونه امنیت شغلی و جانی و شمولیت از بیمه به کار مشغول می‌گردند.

کشته و زخمی شدن ۲ شهروند سوخت بر بر اثر تیراندازی نیروی انتظامی
روز جمعه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱، بر اثر تیراندازی نیروی انتظامی به سمت یک خودرو سایپا وانت سوخت بر در محور پهره که منجر به انفجار خودرو و کشته شده یک سوخت بر و زخمی شدن یک تن دیگر شد.از هویت شهروند کشته و زخمی شده تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی در دست نیست. نیروی انتظامی در محور پهره محدوده روستای سرکهوران به یک خودروی سوخت بر در حال حرکت بدون اخطار و ایست قبلی شلیک کردند که خودرو دچار انفجار شد و راننده سوخت بر کاملا در آتش سوخت و کمک راننده به شدت دچار سوختگی و تیر خوردگی شده است.

جانباختن یک کولبر جوان در مرز بانه
یک کولبر جوان در مرز بانه با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی جانباخت. شامگاه جمعه ٢٨ مرداد ١٤٠١ نیروهای هنگ مرزی در مرز “هنگەژال” بانه به سمت دسته ای از کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن یک کولبر جوان با هویت “رحیم محمدی” ٣٧ ساله و اهل روستای هورازه بانه با شلیک مستقیم جانباخت. لازم به ذکر است که در ٤٨ ساعت گذشته نیز ٢ کولبر با هویت “محمود عثمانی” اهل روستای “جنگ‌سر” از توابع شهرستان سلماس و “آمانج آذرپور” کودک کولبر اهل صاحب از توابع شهستان سقز در مرز بانه بر اثر انفجار مین به صورت جدا از هم به شدت زخمی شدند.

زخمی شدن یک کودک کولبر در نوار مرزی نوسود
روز سه‌شنبه اول شهریورماه ۱٤۰۱، یک کودک کولبر ۱۶ ساله با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوار مرزی نوسود از ناحیه پا به شدت زخمی شده است. هویت این کودک کولبر “فرشاد خالدی” ۱۶ ساله و اهل شهرستان پاوه می‌باشد. پرسنل بیمارستان نوسود حاضر به درمان این نوجوان کولبر نشده‌اند و پزشک در جواب درخواست برای معالجه به این کودک کولبر گفته است: “خوب کولبری نکنید”!

نامه شانزده زن زندانی سیاسی از زندان اوین و اظهار نگرانی از شرایط مبهم حاکم بر زندان ها
چندین هفته است که سویه جدید کرونا در بند زنان اوین شیوع پیدا کرده و هر روز به تعداد مبتلایان افزوده میشود، با توجه به افزایش ناگهانی و بی‌رویه شمار زندانیان و‌عدم تناسب تعداد افراد با فضا و‌ امکانات بند و نبود فضای مناسب برای جداسازی و‌ قرنطینه افراد مبتلا و تاخیر جدی در گرفتن تست و‌عدم مراقب‌های پزشکی لازم، نگرانی نسبت به حفظ جان و سلامت زندانیان افزایش پیدا کرده است، در مواردی مبتلایان به کرونا به دلیل شلوغی بند و عدم وجود قرنطینه، در داخل بند و در کنار سایر زندانیان، دوران بیماری را طی میکنند. در موارد اخیر نیز دو نفر از افراد مبتلا (عسل محمدی و ثمین احسانی) تمام شب را در اتاقی که فاقد امکانات بوده و بیشتر به یک سلول شباهت دارد نگهداری شده‌اند در حالیکه تمام مدت در به روی آنها قفل بوده و‌بیماران با وجود ضعف شدید حتی قادر به رساندن خود به شیر آب هم نبوده‌اند. زندانبانان حتی یکبار در طول شب به آنان سر نزده‌اند و‌در پاسخ به اعتراض بیماران گفته‌اند مگر ما پرستاریم! این اولین بار نیست که بند زنان در اوین و سایر زندان‌ها از جمله قرچک ورامین شاهد این وضعیت بی‌توجهی به شرایط جانی و‌سلامت زندانیان است. اما آنچه این روزها شرایط را وخیم کرده‌، افزایش هرروزه‌ آمار زندانیان زن در شرایط کرونا است و این در حالی است که در بند زنان بیماران ریوی و قلب نیز حضور دارند! ۱۴۰۱/۵/۳۰

انتقال سه فعال حوزه زنان به زندان اوین
اسرین درکاله، اکرم نصیریان و مریم محمدی، از فعالان حوزه زنان و اعضای انجمن ندای زنان ایران، صبح روز یکشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شدند‌. این فعالین پس از حضور در دفتر شعبه یک اجرای احکام، با دستور قاضی تاریان بازداشت شدند. اعضای انجمن ندای زنان ایران پیشتر در دادگاه انقلاب به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” به تحمل دو سال و هفت ماه زندان محکوم شده‌اند‌.

پیام فعالین ندای زنان ایران هنگام مراجعه به اجرای احکام زندان اوین جهت تحمل حکم ۳۰ ماه حبس برای هر کدام را با هم میبینیم و میشنویم
#اعلام_کارزار
دوستان و همراهان عزیز ندای زنان ایران
همانطور که مطلع شدید، روز گذشته ٣٠ مرداد ١٤٠١ #اسرین_درکاله #اکرم_نصیریان و #مریم_محمدی سه تن از فعالین حقوق زنان و کودکان در ندای زنان ایران برای سپری کردن حکم حبس سی ماهه خود به زندان اوین منتقل شدند. بیش از سه سال است که دستگاه قضایی آنها را به جرم دفاع از حقوق اولیه انسانی، مخالفت با: حجاب اجباری، قتل های ناموسی، ازدواج کودکان و همه ستم هایی که سالهاست بر گرده زنان سنگینی می کند، تحت پیگرد قرار داده و برای هر کدام ۳۰ ماه حکم زندان صادر کرده است. “ندای زنان ایران” ، ندای برابری خواهیست و اسرین_درکاله #اکرم_نصیریان و #مریم_محمدی فریاد رسای برابری خواهی هستند و صدای آنها هرگز خاموش نخواهد شد. ندای زنان ایران اعلام می کند، از این پس تا روز آزادی این سه فعال، کارزار مهم خود را درخواست آزادی آنها و لغو کلیه پرونده های سیاسی و امنیتی قرار می دهد.
#پاسخ_مطالبات_زنان_زندان_نیست
#به_خشونت_علیه_زنان_پایان_دهید
#آزادشان_کنید

ضرب و شتم معصومه عسکری در زندان کچویی کرج
معصومه عسکری، معلم بازنشسته و زندانی سیاسی محبوس در زندان کچویی کرج، توسط زندانیان متهم به جرائم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفت. براساس خبرهای منتشرشده یک منبع مطلع با اعلام این که معصومه عسکری بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان کچویی کرج نگهداری می شود، گفته: «وی حدود ۴ روز پیش، توسط ۸ تن از زندانیان جرائم خشن، بطور هماهنگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت، خانم عسکری از بیماری‌های اعصاب و روان، کلیوی، کبد و دیابت رنج میبرد. لازم به ذکر است که مسئولان زندان از اعزام وی به پزشکی قانونی امتناع می کنند.»

احضار آرش گنجی و آرش جوهری زندانی سیاسی به دادسرای اوین
دو زندانی سیاسی محبوس در اوین در پی احضار به دادسرای این زندان با اتهام‌های واهی جدید مواجه شده‌اند. آرش گنجی و آرش جوهری به دنبال انتساب اتهام‌های واهی به آنان از سوی شورای انضباطی زندان مورد تهدید قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، شورای انضباطی زندان اوین آنها را به قطع تماس تلفنی با خارج از زندان، ممنوعیت از ملاقات با خانواده و انتقال به زندان‌های دیگر تهدید کرده‌ است. آرش گنجی، مترجم و منشی هیات دبیران کانون نویسندگان ایران است که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با اتهام‌هایی چون “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “عضویت و همکاری با گروه‌های مخالف نظام” در مجموع به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. آرش جوهری نیز فعال کارگری اهل شهرستان پارس‌آباد است که طی حکمی به ۱۶ سال زندان محکوم شده که ۷ سال و ۶ ماه از این محکومیت درباره او قابل اجرا است.

محاكمه سه نفر از بازنشستگان در دادسراى اهواز
روز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ سه نفر از بازنشستگان معترض بنام هاى ناصر سعیداوی، محمد زمان کامروا و مراد ظهرابی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمعات اعتراضی محاكمه و براى آخرين دفاعیات خود به شعبه سیزده بازپرسی دادسرای اهواز احضار شدند. این سه بازنشسته بیست روز تحت شرايط سخت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه بازجویی شده اند.

انتقال لیلا حسین‌زاده به به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز
لیلا حسین‌زاده طی تماسی تلفنی با خانواده‌اش از انتقالش به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز، موسوم به پلاک ۱۰۰ خبر داد. روز سه شنبه ۱ شهریورماه ۱٤۰۱، لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی بازداشتی و زندانی سیاسی سابق به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز، موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. لیلا حسین زاده روز شنبه ۲۹ مرداد، توسط نیروهای امنیتی در مقابل منزل شخصی اش همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این زندانی سیاسی سابق مبتلا به یک بیماری خودایمنی است و اضطراب ناشی از بازداشت و عدم دسترسی به داروهای مورد نیاز می‌تواند منجر به تشدید بیماری او شود، امری موجب نگرانی خانواده و نزدیکان او شده است.

اسماعیل گرامی به مرخصی آمد
اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته پس از ۱۷ ماه زندان، روز سه شنبه اول شهریور ماه ۱۴۰۱ به قید وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین به مرخصی آمد.

اسکندر لطفی آزاد شد
#اسکندر_لطفی سخنگوی شورای هماهنگی که از ۱۰ اردیبهشت بازداشت شده بود عصر ۲۶ مرداد به قید وثیقه در میان استقبال پر شور خانواده و کنشگران صنفی آزاد شد.

شعبان محمدی و مسعود نیکخواه از زندان آزاد شدند
روز شنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه از فعالین صنفی معلمان مریوان با تودیع قرار وثیقه و موقتاً از زندان اوین آزاد شدند. شعبان محمدی و مسعود نیکخواه در جریان بازداشت معلمان و کارگران که به قصد پرونده‌سازی و سناریوسازی‌های واهی وزارت اطلاعات صوت گرفت بازداشت شده بودند.

شاپور احسانی‌راد علیرغم نیاز به تداوم درمان به زندان بازگردانده شد
روز یکشنبه ۳۰ مردادماه شاپور احسانی راد عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران برای تحمل دوران حبس خود به زندان اوین بازگردانده شد. شاپور احسانی‌راد روز ۲۲ فروردین به مرخصی درمانی اعزام شد. در خارج از زندان و پس از انجام آزمایشات متعدد مشخص شد که هر دو چشم او باید مورد جراحی پیوند قرنیه قرار بگیرد. در تاریخ ۱۸ اردیبهشت چشم راست او مورد جراحی قرار‌ گرفت و جراحی چشم چپ او بخاطر هزینه‌های بالا به زمان دیگر موکول شد. در این‌ مدت با تأیید پزشک معالج و پزشک معتمد سازمان پزشکی قانونی تحت مداوا و مراقبت‌های پس از عمل قرار داشت و اکنون نیز بایست یکماه دیگر تحت مراقبت میبود تا پس از آن بخیه‌های چشم خارج می‌گشت اما از طرف شعبه اجرای احکام به زندان فراخوانده شد و مرخصی درمانی‌اش تمدید نگردید. توصیه‌ی پزشکان بر عدم‌بازگرداندن شاپور به زندان بود چون تا قبل از خارج کردن بخیه‌ها امکان عفونت در داخل زندان و با توجه به عدم امکان رعایت مسایل بهداشتی وجود دارد. لازم به ذکر است که طبق ابلاغیه‌ای که برای شاپور احسانی‌راد صادر شده است، روز ۷ شهریورماه نیز قرار است برای پرونده‌سازی جدیدی که در زندان برای او و چند نفر از دیگر زندانیان سیاسی صورت گرفته است در شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی فشافویه مورد محاکمه قرار ‌گیرد.

دادگاە روح اله (رادا) مردانی
در روز ۳۰ مرداد به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان دلفان محاکمه شد. جلسه رسیدگی با حضور وکلا، آقای محمدعلی کامفیروزی و ارسال لایحه از سوی آقای رامین صفر نیا برگزار شد. درحالی که پیشتر برای این کنشگر صنفی معلمان با همین اتهام در شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ناحیه ۱ کرج، منع تعقیب صادر شده و قطعیت یافته بود.

جهت اخذ آخرین دفاع؛ سه فعال کارگری به دادسرا احضار شدند
محمد ایران نژاد، مرتضی صیدی و نصرالله امیرلو فعالین کارگری، امروز یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، با دریافت ابلاغیه‌ای جهت اخذ آخرین دفاع به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران احضار شدند. آنها باید ظرف مدت ۵ روز از زمان درج ابلاغیه در این دادسرا حاضر شوند. از میان آنها محمد ایران نژاد هم اکنون در حال تحمل دوران محکومیت پیشین خود در زندان اوین است. بر اساس این ابلاغیه، محمد ایران نژاد، مرتضی صیدی و نصرالله امیرلو جهت اخذ آخرین دفاع در خصوص اتهام “تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور ” به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران احضار شدند. از میان آنها محمد ایران نژاد در پرونده پیشین خود به ۳ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲ سال و ۹ ماه زندان برای وی قابل اجراست. او جهت تحمل دوران محکومیت خود در تاریخ ۵ تیرماه، راهی زندان اوین شد. محمد ایران نژاد پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. مرتضی صیدی و نصرالله امیرلو، روز جمعه ۲۶ فروردین ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. آنها پس از چند روز از پلیس امنیت قلعه حسن خان تهران به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. آقای امیرلو در تاریخ ۱۲ اردیبهشت و آقای صیدی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شدند.

آنیشا اسداللهی با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد
آنیشا اسداللهی فعال کارگری، امروز شنبه ۲۹ مرداد، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و سپس به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بودند.

***