مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتراضات سراسری فرهنگیان!
روز پنشنبە ٢٢ اردیبهشت، بە فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران اجتماعات اعتراضی بزرگ و سراسری با خواستهای: آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی، پایان دادن به برخوردهای توام با خشونت با فرهنگیان، اتمام پرونده سازی ها و احضار و تهدید فعالان سیاسی و اجتماعی، آزادی فوری همه معلمانی که در هفته گذشته در شهرهای تهران، بوشهر، مریوان و سایر نقاط کشور بازداشت شده اند، رسیدگی فوری به خواسته های اسماعیل عبدی معلمی که در هفتمین سال زندان و علی رغم بیماری های مختلف در دوازدهمین روز اعتصاب غذاست، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرای درست رتبه بندی و همسان سازی حقوق بازنشستگان، تحصیل رایگان و برچیدن خصوصی سازی تحصیلی و دیگر خواستها در شهرهای: مریوان، سنندج، کرمانشاە، آمل، شیراز، دهگلان، نورآباد ممسنی، سقز، بیجار، گیلان، اردبیل، اهواز، سردشت، شهرضا، رشت، کرج، فسا، قزوین، بجنورد، آبدانان، اراک، ساری، رضوانشهر، تبریز، زاهدان، دیواندرە و همدان برگزار گردید.

“قطع نامه پایانی تجمع ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

همکاران ارجمند و معلمان فرهیخته
تجمع امروز را در حالی برگزار می کنیم که بخش هایی از حاکمیت، در ستیزی آشکار با اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی، موج گسترده هجوم خود را به سمت کنشگران صنفی سراسر کشور نشانه گرفته است. و این کار صرفا به خاطر اعتراض به تعطیلی اصل ۳۰ قانون اساسی و تضییع حقوق میلیون ها دانش آموز و خانواده هایشان طی سه دهه بوده است. شاید در هیچ کجای جهان مرسوم نباشد که حاکمیتی آموزگاران سرزمینش را به واسطه گوشزد نمودن قدرتمداران به تمکین از قوانین کشور، به مجازات های سخت محکوم نماید.

همکاران ارجمند و معلمان سراسر کشور
اخیرا، بخشی از حاکمیت، در اقدامی نانجیبانه و ناجوانمردانه، حرکت اصیل، قانونمند و مطالبه گرانه ما معلمان را که چند دهه قدمتی صادقانه دارد به دست های نامرئی بیگانه ربط داده است اما دریغ که ما معلمان همواره از اینکه عظمت سرزمین ما با سیاست های نادرست، مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار گیرد به شدت، معترض بوده ایم. ما ضمن محکوم کردن این اتهامات نخ نما از زعمای امور انتظار داریم که صدای اعتراض مسالمت آمیز و نجیبانه جامعه معلمان را بشنوند.

همکاران ارجمند، دانش آموزان عزیز و اولیا محترم
ما امروز در اینجا گرد هم آمده ایم تا صدای معلمان مظلومی باشیم که به علت فعالیت جهت آموزش بهتر و بهبود وضعیت معیشتی معلمان و بازنشستگان راهی زندان شده اند. شورای هماهنگی تشکل های صنفی اقدامات توام با خشونت با فرهنگیان و بازداشت های اخیر را شدیدا محکوم نموده و خواسته های فرهنگیان را به شرح ذیل اعلام می نماید:

۱- آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی.
۲- پایان دادن به برخوردهای توام با خشونت با فرهنگیان و اتمام پرونده سازی ها و احضار و تهدید کنشگران صنفی.
۳- آزادی فوری همه معلمانی که در هفته گذشته در شهرهای تهران، بوشهر، مریوان و سایر نقاط کشور بازداشت شده اند.
۴- رسیدگی فوری به خواسته های اسماعیل عبدی معلمی که در هفتمین سال زندان و علی رغم بیماری های مختلف در دوازدهمین روز اعتصاب غذاست.
۵- اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری.
۶- اجرای درست رتبه بندی و همسان سازی حقوق بازنشستگان.
۷- تمکین مسئولان نظام به قانون اساسی و اجرای اصول ۲۶ ،۲۷ ، ۳۰ و فصل سوم قانون اساسی که در آن حقوق ملت به رسمیت شناخته شده.

در پایان از وزیر آموزش و پرورش درخواست می کنیم که به جای تهدید معلمان، مدافع حقوق شهروندی همه معلمانی باشد که در محدوده مسئولیت او در حال انجام وظیفه هستند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
۱۴۰۱/۲/ ۲۲

بازداشت ها
لازم بە توضیح از است کە روز پنجشنبە ٢٢ اردیبهشت نیروهای امنیتی سرکوبگر در بعضی شهرها دست بە ایجاد مزاحمت و اقدام بە دستگیری تعدادی از فعالین فرهنگی و کارگری کردند از جملە آنها؛ سیامک_چهرازی از فعالین شناخته شده اهواز که در تجمع روز ۲۲ اردیبهشت حضور داشت با ضرب و شتم شدید در مقابل اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بازداشت شد‌. بر اساس گزارشات منتشرشده مسعود فرهیخته و لطف‌اله جمشیدی که در تجمع روز ۲۲ اردیبهشت حضور داشتند مقابل مجلس بازداشت شدند.

همچنین، روز پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت ساعت ۹ صبح پنج مامور وزرات اطلاعات به منزل رضا شهابی مراجعه و نگهبان ساختمان را مجبور کردند درب آپارتمان را بزند و به محض اینکه لای درب باز شد، ماموران با وجود اینکه همسر و دختر آقای شهابی دست بە اعتراض زدن درب را هل داده و به زور وارد خانه ایشان شدند. مامورین بلافاصله با دو دوربین شروع به فلیمبرداری کرده و بدون توجه به اعتراضات دختر و همسر ایشان شروع به تفتیش منزل کرده‌اند و تلفن آقای شهابی را ضبط کرده‌اند.مامورین پس از بازداشت شهابی به محل کار ایشان مراجعه می‌کنند و کل کارگاه را بهم ریخته‌اند و تا مخابره این خبر هنوز مشخص نیست که ایشان را به کجا برده اند.

شهابی در طول محکومیت شش ساله زندان قبلی در پی اعتصابات غذا دچار مشکلات عدیده جسمی مانند فشار خون و قند شده است و به دلیل ضرب و شتم بازداشت سال ۸۹ جراحی کمر و گردن کرده است. ایشان همچنین بیماری حاد کلیه و کبد دارد که دو مرتبه سنگ شکن کلیه کرده است. درزمان بازداشت امروز فشار خون شهابی از حد طبیعی خارج شده بطوری که مجبور شده از قرص فشار استفاده کند.

تحصن معلمان مریوان در اعتراض به تداوم بازداشت معلمان دستگیرشده و یورش به تجمع روز ۱۱ اردیبهشت
روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت و بنابر فراخوان از پیش اعلام شده، معلمان مریوان دست به تحصن در مدارس زده و در کلاس‌ها حاضر نشدند. عتراض معلمان مریوانی نسبت به تداوم بازداشت اسکندر (سوران) لطفی و مسعود نیکخواه و همچنین هتک حرمت معلمان از طریق یورش نیروهای امنیتی به تجمع روز ۱۱ اردیبهشت عنوان شده است. طبق همین فراخوان معلمان مریوان روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت نیز دست به تجمع اعتراضی زدند.

مستقر شدن سرکوبگران یگان ویژه در مرکز شهر ایذه و شهرهای خوزستان!
گزارش‌ها و تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی، حاکی از اعتراضات و تظاهرات گستردە مردم در شهر ایذە و شهرهای خوزستان بە گرانی، بیکاری، فقر و فساد برگزار شدە است. نیروهای امنیتی و سرکوبگر مغازە های مرکز شهر ایذه را مجبور بە تعطیل کردند و همچنین سراسیمە اقدام به تیراندازی برای متفرق کردن اعتراضات مردم کردەاند. گفته شده جو برخی شهرهای استان خوزستان از جمله سوسنگرد و اهواز امنیتی و اینترنت هم در بسیاری از شهرها قطع و یا سرعت را بسیار ضعیف کردەاند. پس از انتشار فراخوان‌های تجمع اعتراضی در شماری از شهرهای استان خوزستان به دلیل گرانی و فقر، گزارش‌ها حاکی است که اینترنت شهرهای سوسنگرد، شادگان، ایذه و بهبهان با اختلال شدید روبرو شده است.

کارگران پروژه‌ای پتروشیمی گچساران دست به اعتصاب زدند
روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی گچساران دست به اعتصاب زدند. این کارگران علاوه بر خواست افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت، خواهان دستمزدهای معوق پرداخت نشده نیز هستند. این در حالیست که با شروع اعتصاب کارگران پروژه‌ای از روز پنجم اردیبهشت، اکثر پیمانکاران و کارفرمایان به خواسته‌های کارگران تن دادند و کارگرانِ برخی شرکت‌ها نظیر IGC در پروژه‌های دهلران و آبادان که خواسته‌های‌شان پذیرفته نشد کلاً از شرکت پیمانکار تسویه کرده و کارگاه را به تعطیلی کشاندند.

تجمع کارگران پیمانکاری وزارت نیرو
روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، شماری از نیروهای پیمانکاری وزارت نیرو، در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت شغلی خود و همکارانشان، در مقابل ساختمان دفتر مرکزی سازمان امور اداری و استخدامی کشور واقع در تهران، دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران برق مقابل سازمان اداری و استخدامی
شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، کارمندان رسمی و پیمانی شرکت‌های برق در مقابل سازمان اداری استخدامی کشور دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار تبدیل وضعیت‌شان شدند.

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی تبریز
تعدادی از کارگران شرکتی پتروشیمی تبریز در اعتراض به فاصله زیاد بین حقوق رسمی‌ها و شرکتی‌ها مقابل ورودی این شرکت تجمع اعتراضی برپا کردند. این کارگران معتقدند در حالی‌ که حداکثر حقوق پرسنل رسمی این شرکت ۴۷ میلیون تومان است برای کارگران شرکتی این رقم ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین در حالی که رقم کارانه پرسنل رسمی پتروشیمی تبریز ۵ میلیون تومان است برای کارگران ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی گچساران
روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پتروشیمی گچساران نیروهای (شرکت پناه صنعت و پیمانکار های زیر دست) که خواهان افزایش دستمزد هستند و نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقه خود که از اسفندماه تاکنون پرداخت نشده است اعتراض دارند، تجمع اعتراضی برپا نمودند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شیراز
روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران شهرداری شیراز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و رسیدگی نشدن به مطالبات خود دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب کارورزان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، گروهی از کارورزان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اعتراض به عدم پرداخت معوقات دست به اعتصاب زدند. امروز ریاست دانشگاه شیراز نتوانست پاسخگوی انترن‌ها باشد و جلسه را ترک کرد و انترن‌ها نیز در اقدامی اعتراضی بیرون رفتند.

تجمع اعتراضی اهالی کامو نسبت به معدن‌کاوی‌
اعتراض مردم جوشقان قالی و کامو به فعالیت در معدن آهن منطقه. این معدن آهن با انفجارات خود اکوسیستم منطقه جوشقان قالی و کامو و در نهایت زندگی را مردم را به خطر انداخته است. اهالی شهرهای جوشقان قالی و کامو در استان اصفهان نسبت به فعالیت این معدن آهن در آن منطقه اعتراض دارند. به همین دلیل اهالی این منطقه تجمعی اعتراضی در روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار کردند و خواهان توقف فعالیت معدن آهن در ارتفاعات و بروی سرچشمه کل قنات‌های دو شهر جوشقان قالی و کامو شدند. این فعالیت‌ها باعث از بین رفتن منابع آبی منطقه خواهد شد.

اجتماع دامداران یزد ، فارس، کرمان و خراسان رضوی
دامداران این استانها برای تامین مطالبات و نیازهای صنعت دامپروری در مقابل جهاد استان تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارمندان بانک سپه اصفهان
جمعی از کارمندان بانک های زیرمجموعه بانک سپه اصفهان نسب به پایین بودن حقوق دریافتی و عدم رسیدگی به خواسته‌های کارمندان اجتماع کردند.

تجمع اعتراضی در بیمارستان عالی‌نسب تبریز
سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کارکنان اداری بیمارستان عالی نسب تبریز با تجمع در محوطه بیمارستان خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی‌شان شدند. کارکنان اداری بیمارستان در جهت رعایت عدالت در پرداخت فوق العاده ویژه که فقط برای کادر بخش درمان پرداخت شده است؛ اعتراض دارند.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی
روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازنشستگان تامین اجتماعی اراک، رشت، اردبیل، تبریز،اهواز و مشهد، مطابق سنت “یکشنبه‌های اعتراضی” مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار تعیین تکلیف افزایش مستمری سال جدید و اجرای کامل همسان‌سازی می‌باشند.

زندان و بازداشتها

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی و بی خبری از اسکندر لطفی و محمد حبیبی
اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با یورش ماموران و محمد
حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در سحرگاه یازدهم اردیبهشت بازداشت شدند.

اعلام اعتصاب غذای مهدی بیرامی در همراهی با اسماعیل عبدی
پیش از این مهدی فراحی شاندیز و منوچهر بختیاری از هم بندیان اسماعیل عبدی در حمایت و همراهی با او دست به اعتصاب غذا زده اند. مهدی بیرامی سومین زندانی زندان مرکزی کرج است که در حمایت از عبدی دست به اعتصاب غذا زده است. سید ساسان مکانیک‌ ناریه از زندانیان سیاسی زندان مرکزی کرج نیز در حمایت از اعتصاب غذای اسماعیل عبدی دست به اعتصاب غذا زده است.

انتقال «عثمان اسماعیلی» فعال کارگری به داخل بند زندان سقز
روز پنجشنبە ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، طی نخستین تماس تلفنی که عثمان اسماعیلی با منزل خویش داشته ا‌ست، مطلع شدیم که وی از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ (یک روز پیش از روز جهانی کارگر) تا به امروز در قرنطینه‌ی زندان مرکزی سقز به سر می‌برده به بند قرآنی انتقال یافت. ضمناً ایشان در تاریخ یازدهم اردیبهشت‌ماه در بند قرنطینه، به مناسبت روز جهانی کارگر، اقدام به پخش شیرینی کرده است و همچنین برای دیگر زندانیان، تاریخچه این روز را بازگو کرد و این روز را گرامی داشته است.

انتقال اسماعیل عبدی در پنجمین روز اعتصاب به زندان کچویی کرج
بعد از مسدود کردن کارت تلفن زندان اسماعیل‌عبدی در تاریخ ۱۴ اردیبهشت، روز ۱۵ اردیبهشت ماه و در پنجمین روز اعتصاب غذای عبدی، ساعت ۴ بعد از ظهر او را از بند ۶ ندامتگاه مرکزی کرج با عنوان پرینت ترخیص از زندان خارج کرده اند و وسایلش را به انبار زندان منتقل و پلمپ کردند. با پیگیری های خانواده و دوستان عبدی از ندامتگاه مرکزی کرج، مطلع شدند که اسماعیل عبدی به قرارگاه نیروی انتظامی البرز منتقل شده است. بعد از مراجعه خانواده و دوستان این معلم زندانی اعتصاب کننده به قرارگاه نیروی انتظامی البرز، گفته شد که او را به زندان اوین منتقل کرده‌اند؛ خانواده اسماعیل عبدی طی تماس تلفنی با افسر نگهبان ( مامور بدرقه زندانی) و پرس و جو از وضعیت آقای عبدی که ایشان کجاست، از سوی افسر نگهبان عنوان شد که زندان تهران از پذیرش عبدی خودداری کرده و او دوباره به ندامتگاه مرکزی باز گردانده شده است. با مراجعه دوباره خانواده به زندان هیچ گونه اطلاعی از بازگشت آقای عبدی به زندان نیافتند. در نهایت با پیگیری های خانواده اسماعیل عبدی مشخص شده که این معلم زندانی به زندان کچویی کرج منتقل شده است.

آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی بازداشت شدند
ساعت ۲ بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت، آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل‌شان بازداشت شدند.

شعبان محمدی بازداشت شد
شعبان محمدی عضو انجمن صنفی معلمان مریوان روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت دستگیر شد. شایان ذکر است که شعبان محمدی پیش از این یک بار در ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ پیش از تجمع و بار دیگر در یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ در تجمع معلمان مریوان بازداشت شده بود.

احضار علی صادقی و خان عزیز اسماعیلی
احضار علی صادقی ریاست هئیت مدیره انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه و خان عزیز اسماعیلی از انجمن صنفی فرهنگیان اسلام آباد غرب در هفته معلم که مسئولان مدعی تکریم و حرمت گذاشتن به جایگاه معلم هستند.

خودکشی دو کارگر جوان
٢ کارگر جوان ۲۰ سالهِ نانوایی به نام‌های سیروس حسین ‌پور و کریم محمدی در روستای نورآباد از توابع شهرستان ممسنی استان فارس بخاطر “مشکلات معیشتی و فقر مالی” در روز شنبه ۱۷ اردیبهشت دست به خودکشی زدند. در این رابطه این دو کارگر جوان و قبل از خودکشی با انتشار یک ویدیویی کوتاه و با گفتن “خداحافظ خداحافظ برای همیشه خداحافظ” مردم را از قصد خود بە خودکشی مطلع کرده بودند.

خودکشی این دو کارگر جوان در کنار خودکشیهای دیگر کە هر روزە در گوشە و کنار کشور انجام میشود در شرایطی صورت میگیرد که بی کاری، فقر، گرانی و فساد بە هویت جامعە ایران تحمیل شدە است. تحمیل فقر بخش اصلی سیاست سران رژیم اسلامی سرمایەداران برای تداوم حاکمیت استثمارگرانە و فاسد اسلامی است! ما جانباختن این دو کارگر جوان را به خانواده و دوستان و آشنایان آنها تسلیت میگوییم. اعلام میکنیم خودکشی راە چارە فرار از فقر، بیکاری و گرسنگی نیست! بجای خودکشی بە مبارزە متشکل با عاملین استثمار، تحمیل فقر و فساد یعنی جمهوری اسلامی و نظام سرمایەداری بپردازیم و این نظام نابرابر را بزیر بکشیم!
***