مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

جوانان جوانرود در تدارک انقلاب
علیرغم کشتار خونین مردم توسط نیروهای سرکوبگر حکومتی در جوانرود، زنان و مردان آزادیخواه این شهر روز دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه همزمان با خاکسپاری دو تن از جوانان کشته ‌شده دست به تظاهرات وسیعی زده‌اند. جوانرود به یکی از آوردگاه‌های اصلی انقلاب تبدیل شده است. لازم به ذکر است که سرکوبگران با تجهیزات جنگی به معترضین حمله می‌کنند و طبق اخبار منتشرشده تعداد مجروحین تاکنون بسیار بالاست. در پیرانشهر نیز نبرد خیابانی صورت گرفته و علیرغم تیراندازی گسترده سرکوبگران علیه مردم پیرانشهر با سلاح‌های جنگی اما مردم معترض این شهر خیابان‌ها را به صحنه مقاومت بی نظیری تبدیل کرده‌اند.

اعتصاب کارگران ایران‌ تایر با شعار سرکوب، تورم، بلای جان مردم
یکشنبه ۲۹ آبان‌ماه کارگران ایران ‌تایر دست به اعتصاب زده و محل کار خود را ترک کردند. کارگران این شرکت ضمن شعار علیه حکومت، عنوان می‌کند که اعتصاب از ۲۸ آبان‌ماه شروع شده است.

اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران شرکت کروز و گروه بهمن موتور
کارگران سایت۳ شرکت کروز، بهمن موتور و بهمن دیزل قزوین الوند با خواست افزایش دستمزد مجدداً دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران پالایشگاه یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی دست به اعتصاب زدند
روز سه‌شنبه اول آذرماه ۱۴۰۱ کارگران شاغل در پالایشگاه یازدهم واقع در فاز ۱۹ مجتمع گاز پارس جنوبی دست به اعتصاب زده و در محوطه شرکت تجمع کردند. این کارگران نسبت به عدم رسیدگی به مطالباتشان اعتراض دارند. همچنین واریزی حقوق آبان‌ماه کارگران شاغل در تمام پالایشگاه‌های پارس جنوبی، کسری قابل توجهی داشته و همین مسئله منجر به اعتصاب این کارگران شده است.

کارگران پتروشیمی مسجد سلیمان دست به اعتصاب زده‌اند
روز سه‌شنبه اول آذرماه ۱۴۰۱، کارگران شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات معیشتیشان دست به اعتصاب زده و تجمع اعتراضی برپا کردند.

اعتصاب کارگران داروگر تهران به دلیل عدم دریافت مطالبات
تعدادی از کارگران کارخانه داروگر تهران به عدم پرداخت حقوق و واریز حق بیمه خود روز ٢٨ آبان تجمعی اعتراضی برپا کردند. این کارگران ٤ ماه حقوق معوقه طلبکارند. همچنین کارفرما سه ماه حق بیمه کارگران را پرداخت نکرده است. کارگران فاقد امنیت شغلی هستند و مرتبا تعدادی تعدیل یا تهدید به اخراج می‌شوند. با کنار گذاشتن پیمانکار، سرویس ایاب و ذهاب نیز حذف و تولید در کارخانه متوقف شده است. در آخرین تجمع کارگران در خارج از کارخانه در حاشیه جاده مخصوص که در تاریخ ۲۱ تیرماه ماه ۱۴۰۱صورت گرفت، در جلسه‌ای مشترک با مسئولان اداره کار وعده پرداخت معوقات ۴ ماهه به کارگران داده شد که مسئولان کارخانه از انجام آن خودداری کردند.

کارگران مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب دست به اعتصاب زدند
روز چهارشنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۱ کارگران شاغل در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) واقع در لامرد در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان اعتصاب کرده و دست به تجمع زدند.

کارگران آتش‌نشانی مشهد دست به تجمع زدند
روز چهارشنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۱ کارگران آتش‌نشانی مشهد در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خراسان رضوی دست به تجمع زدند. آتش‌نشانان در این تجمع شعارهایی در اعتراض به بی‌توجهی مسئولین نسبت به مطالباتشان سر می‌دادند. این کارکنان مدتهاست که نسبت به وضعیت نامناسب معیشتی و سطح پائین حقوقشان معترض هستند.

تجمع اعتراضی اساتید دانشگاه کردستان
در روزیکشنبه ۲۹ آبان ‌ماه در محکومیت هتک حرمت به دانشگاه و سرکوب شدید اعتراضات مردمی و دانشجویی، اساتید دانشگاه کردستان تجمع کردند. این تجمع در شرایطی شکل گرفته که روز قبل، شنبه، نیروهای امنیتی مسلح به تجمع درون ‌دانشگاهی دانشجویان حمله کرده و موجب زخمی شدن جمعی از دانشجویان و یک نگهبان شدند.

بیانیه‌ی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و اولتیماتوم یک هفته‌ای به مسئولین دانشگاه جهت محقق شدن مطالبات دانشجویان

به نام خدای رنگین کمان
شلیک عادی نمی‌شود. تهدید عادی نمی‌شود. حق‌کشی عادی نمی‌شود. بازداشت عزیزانمان عادی نمی‌شود. در این روزهای تاریک که خون در هرگوشه کشور در خیابانها جاریست، زندگی روزمره و فعالیت‌های عادی دیگر معنا ندارد. وقایع اخیر دانشگاه امیرکبیر بر کسی پوشیده نیست، صحن دانشگاه بیشتر از آنکه جای دانشجویان باشد مکان تردد افراد بی‌هویتی شده است که امنیت دانشجویان را به نشانه رفته‌اند. افرادی که ثابت کرده‌اند نه از حمل سلاح در حریم دانشگاه ابایی دارند و نه به حقوق دانشجویان و قانون خاصی پایبندند. در روز روشن دانشجویان تهدید می‌شوند، مورد توهین قرار می‌گیرند، ربوده می‌شوند و حراستی که مسئول تامین امنیتشان است برایشان تله پهن میکند تا مبادا نیروهای امنیتی با دست خالی از دانشگاه بروند.

ما دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، دست در دست یکدیگر، برای حفظ حریم دانشگاه و امنیت همکلاسیانمان، تا بر قرار شدن خواسته های بر حقمان، از حضور در دانشگاه برای شرکت در کلاس‌ها و امتحانات خودداری خواهیم کرد. پنج خواسته اصلی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر:

۱- آزادی بی‌قید و شرط تمامی دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر.
۲- خروج تمامی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و لباس شخصی از دانشگاه (به ویژه نیروهای لباس شخصی که با لباس انتظامات وارد دانشگاه شده‌اند).
۳- مختومه اعلام شدن تمامی پرونده‌های در جریان در کمیته انضباطی دانشگاه و ابطال تمامی احکام انضباطی بی‌اساسی که تاکنون صادر شده است.
۴- رفع تمامی ممنوع‌ الورودی‌ها و باز شدن درهای دانشگاه بر تمامی دانشجویان پلی‌تکنیک.
۵- برقراری امنیت کامل برای دانشجویان در مسیرهای منتهی به دانشگاه امیرکبیر به نحوی که امنیت تمامی دانشجویان به شکل کامل تامین شود.

ما دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، تا برقرار نشدن تمام و کمال پنج مورد ذکر شده، پای خود را در کلاس‌های درس و جلسات امتحان پادگان امیرکبیر نمیگذاریم و بدیهی است که حضور هر عضو دانشگاه، به هر عنوان، در طول این هفته در کلاس‌ها و امتحانات، به منزله رضایت او از وضعیت وخیم دانشجویان بازداشتی و خیانت به تمام دانشجویان خواهد بود. در کنار سرکوبگران و قاتلان نایستید!

از اساتید دانشگاه پلی‌تکنیک نیز خواهشمندیم که در این اعتصاب به دانشجویان ملحق شوند و از برگزاری کلاس‌ها و امتحانات پرهیز کنند. در پایان به روسای خیانت ‌کار دانشگاه امیرکبیر هشدار می‌دهیم که در صورت عدم پذیرش خواسته‌های برحق دانشجویان بعد از مهلت یک هفته‌ای، همراه با تمامی هم‌دانشگاهیان ممنوع الورود، ممکن الورود، اساتید با وجدان و البته فارغ التحصیلان شریف پلی‌تکنیک پا به میدان خواهیم گذاشت.

تصویب قطعنامه اضطراری در کنگره کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در همبستگی با مبارزات مردم ایران و محکومیت کشتار معترضین بعد از قتل حکومتی مهسا امینی
کنگره کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، که با شرکت بیش از هزار نماینده از ‌۳۰۰ تشکل سراسری اتحادیه ای از ۱۳۰ کشور جهان، که ۲۰۰ میلیون عضو را بعنوان بزگترین کنفدراسیون‌جهانی نمایندگی می‌کند، به اتفاق‌آرا قطعنامه‌ای شدیدالحن در محکومیت سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت و‌ در همبستگی با مبارزات کارگران و تشکل‌های صنفی، زنان و گروه‌های تحت‌ستم ایران تصویب نمود. این‌ قطعنامه صبح ۲۱ نوامبر به وقت ملبورن استرالیا (٣٠ آبان)، که کنگره “آی‌تی‌یوسی” در آنجا برگزار گردید، به تصویب رسید و‌ ترجمه متن کامل آن در زیر درج شده است.

متن قطعنامه
قطعنامه اضطراری_بیانیه در همبستگی با ایران
کنگره سرکوب وحشیانه و کشتار مردم ایران توسط رژیم زن‌ستیز این کشور، که به دنبال قتل مهسا امینی به خیابان‌ها آمده‌اند، را محکوم می‌کند. زنان ایرانی با حمایت مردان، در سراسر کشور شجاعانه برای حقوق خود دست به اعتراض زده‌اند، و تشکل‌ها در اعتراض به سرکوب سبعانه اعتصاب کرده‌اند. صدها نفر به قتل رسیده‌اند، چندین معترض بازداشت شده به اعدام محکوم شده و ۱۵ هزار نفر نیز زندانی شده‌اند.

آخرین موج جدید سرکوب حاکمیت در تدوام نقض سیستماتیک حقوق اساسی مردم ایران از جمله حقوق آنها برای آزادی تشکل‌ها و حق تشکل‌یابی و همچنین آزادی بیان صورت گرفته است. ایران همواره به عنوان یکی از بدترین کشورهای جهان برای حقوق کارگران در شاخص حقوق جهانیکنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگریITUC رتبه‌بندی می‌شود. اعضای چندین تشکل صنفی فقط به دلیل مبارزه برای دستیابی به حقوق اساسی و نیز ارتقاء حقوق کارگران، در حال گذراندن احکام طولانی مدت در زندان هستند.

این رژیم به طورمداوم حقوق بنیادی زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومی، فعالان سیاسی و جامعه «ال‌جی‌بی‌تی‌کیوپلاس» را نقض کرده است.

کنگره:
* خواهان آزادی فعالین صنفی و کارگری زندانی و همه افرادی می باشد که با نقض آشکار قوانین بین‌المللی بازداشت و زندانی شده‌اند.
* سرکوب حقوق بنیادی زنان و دختران و حملات به زندگی آنها توسط دولت ایران را محکوم می‌کند.
* از مقامات ایران می‌خواهد که به خشونت خود علیه زنان و دختران پایان دهند و از آنها می‌خواهد به حقوق زنان، دختران و همه ایرانیان در خصوص آزادی تجمع، آزادی بیان، استقلال بدنی و امنیت فردی احترام بگذارد.
* به همبستگی قاطع با کارگران ایران و تشکل‌های آنان در مبارزه برای حقوق کارگری ادامه می‌دهد.
* تاکید می‌کند که ایران باید مقاوله ‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار را تصویب و بطور کامل اجرا نماید و به اعلامیه جهانی حقوق بشر، بویژه اصل ۲۳ آن، بطور کامل احترام بگذارد.
* حمایت گسترده و پرقدرت بین‌المللی از سوی اتحادیه‌های کارگری، سایر تشکل‌ها و اذهان عمومی از مردم ایران را مورد قدردانی قرار داده و از آن استقبال می‌کند.

بازداشت گروهی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه
بنا به گزارشات واصله، تعداد کثیری از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه طی روزهای۲۴ و ۲۵ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند که تعداد ۷۸ نفر از دانشجویان خوابگاه اشرفی می‌باشند. بنا به این گزارش اسامی تعدادی از این دانشجویان که تایید شده به شرح زیر است:

#مجید_لونی، دانشجوی رشته‌ مکانیک ورودی۹۸ – #صدرا_ظهرابی، دانشجوی رشته‌ متالوژی – #حمید_برانداز، دانشجوی رشته‌ مکانیک – #امیر_دارابی، دانشجوی رشته ادبیات ورودی۹۹ – #مریم_محمدی، دانشجوی ورودی۹۹ – #امیرحسین_مهرانجو، دانشجوی رشته‌ علوم کامپیوتر ورودی۱۴۰۰ – #کامیاب_رحمانی، دانشجوی رشته تربیت بدنی ورودی۹۹- #معین_منوچهری، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر ورودی۱۴۰۱- #مسعود_کرمی، دانشجوی رشته عمران- #علی_سعدی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر ورودی۹۸- #علی_روزی، دانشجوی رشته پتروشیمی-#رضا_روحی، دانشجوی رشته مهندسی نفت- #علیرضا_نادری، دانشجوی رشته نفت ورودی۹۹- #عرشیا_لایقی، دانشجوی رشته نفت ورودی۹۹- #محمدابراهیم_بانوئی، رشته تاریخ اسلام ورودی۹۹- #ارمین_الماسی، دانشجوی مهندسی نساجی ورودی۹۸ – #سپهر_الهی، دانشجوی فقه و مبانی حقوق ورودی۹۹.

بازداشت پیمان قلی پور برادر پژمان قلی پور از جان‌باختگان آبان ۹۸
پیمان روز پنجشنبه ۲۶ آبان پیش از سومین مراسم سالگرد برادرش بازداشت شد و علیرغم پیگیری خانواده با صدور قرار بازداشت به زندان لاهیجان منتقل شده است. پژمان قلی پور ۲۶ آبان ۹۸ در کرج به ضرب ۵ گلوله کشته شد و پیکر وی در روستای ملاط لنگرود به خاک سپرده شد. خانواده وی در این سه سال به شدت تحت فشار بوده و بارها بازداشت شده اند. محبوبه رمضانی، مادر دادخواه پژمان و پیمان قلی‌پور، علی‌رغم تحمل هزینه‌های پرونده‌سازی، حبس و زندان، حالا با بازداشت فرزند دیگر خود روبه‌روست. جان و سلامت پیمان قلی‌پور در خطر است.

ربودن نجم‌الدین ویسی، برادر بهالدین ویسی، دانش‌آموز به قتل رسیده در جوانرود
نیروهای سپاه پاسداران، خودروی نجم‌الدین ویسی، برادر بهالدین ویسی، دانش آموزی که در جریان اعتراضات مردمی شنبه شب ۲۹ آبان در جوانرود کشته شد، را هدف تیراندازی قرار دادند و وی را در حالی که به شدت زخمی شده بود ربودند و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نیست.

ربایش و بازداشت سها مرتضایی
سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجویی سابق و دبیر اسبق شورای صنفی کل دانشگاه تهران، حدود ساعت ۹ صبح مورخ ۳۰ آبان هنگام رفتن به محل کار با ضرب‌ و شتم شدید و وحشیانه‌ی ضابطین وزارت اطلاعات بازداشت شد. در اثر ضربات وارده، وی دچار کبودی‌ها و زخم‌های متعدد شده است. پس از بازداشت وی ابتدا به زندان اوین و سپس به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده تا به لحاظ ضرب و جرح بررسی شود. درنهایت پس از انجام آزمایشات پزشکی، ساعت ۲۴ مورخ ۳۰ آبان به زندان اوین منتقل می‌شود.

انتقال نسرین جوادی از زندان به بیمارستان
صبح روز شنبه ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱، نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران در پی وخامت حالش و به صورت نیمه بیهوش با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده است. به گفته‌ی همبندی‌های او، نسرین توانایی هیچگونه حرکتی نداشته و احتمال وقوع سکته برای او جدی بوده است. لازم به ذکر است که در روزهای گذشته نسرین به شدت مریض بوده و تنها در بهداری زندان با تشخیص سرماخوردگی مورد مداوا قرار گرفته است. اما شب گذشته او دچار وخامت حال بیشتری شده و امروز صبح در معرض به کما رفتن بوده است. نسرین جوادی کارگر بازنشسته‌ای است که با ۶۵ سال سن و علیرغم توصیه پزشکان به عدم توانایی تحمل حبس برای گذراندن دوران محکومیت۵ ساله در بند زنان زندان اوین محبوس شده است. نسرین جوادی در تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ به همراه تعداد زیادی از دیگر کارگران بازداشت شد و سپس توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با اتهامات واهی و به دلیل دفاع از حقوق کارگران و بازنشستگان به ۷ سال زندان محکوم شده است که ۵ سال از آن لازم‌الاجراست.

بازداشت هنگامه قاضیانی بازیگر معترض سینما
روز یکشنبه ٢٩ آبان نیروهای امنیتی هنگامه قاضیانی را بازداشت کردند. خبرگزاری‌های حکومتی نظیر برنا نوشته‌اند که او با اتهاماتی نظیر همکاری با «رسانه‌های معاند و ضد انقلاب» و حمایت از «آشوبگران» مواجه است. خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا نیز «تهییج اعتراضات» را از عناوین اتهامی قاضیانی عنوان کرده است. هنگامه قاضیانی، شامگاه شنبه پیش از بازداشتش با انتشار ویدئویی بدون حجاب در اینستاگرام گفت «تا آخرین نفس» کنار مردم ایران می‌ماند. در ادامه بازداشتهای رژیم دیکتاتور، کتایون ریاحی دیگر بازیگر سینما و تلوزیون نیز مجددا بازداشت گردید.

عسل محمدی و هیراد پیربداقی ممنوع‌ الملاقات و ممنوع‌ التماس شده‌اند
عسل محمدی و هیراد پیربداقی از فعالین چپ و حامی کارگران زندانی از دوشنبه هفته پیش تاکنون ممنوع‌الملاقات و ممنوع‌التماس شده‌اند. این زوج زندانی مطابق قانون می‌بایست حق تماس و ملاقات مستمر با همدیگر را داشته باشند اما این حق مسلم هم از آنها سلب شده است. عسل محمدی و هیراد پیربداقی تاکنون چندین بار بخاطر دفاع از حقوق کارگران بازداشت و زندانی شده‌اند.

حضور مردم معترض تبریز در مراسم خاکسپاری آیلار حقی
روز جمعه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱، جمعیت زیادی از مردم معترض تبریز با شرکت در مراسم خاکسپاری آیلار حقی از جانباختگان انقلاب جاری در آرامستان وادی رحمت این شهر با سر دادن شعار دست به اعتراض زدند. آیلارحقی دانشجوی پزشکی بود که به دست سرکوبگران حکومتی کشته شد. روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه نیز دانشجویان دانشگاه علوم ‌پزشکی تبریز با روشن کردن شمع یاد آیلار حقی را گرامی داشتند و با سردادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» مجدداً دست به اعتراض زدند.

حضور گسترده مردم مرودشت در مراسم خاکسپاری آرمان عمادی
آرمان عمادی ساکن شهرستان مرودشت و زاده روستای فتح‌آباد بود که در تاریخ ۲۴ آبان در اعتراضات مردشت توسط گلوله نیروهای سرکوبگر مجروح شد و در ۲۶ آبان به علت شدت جراحات وارده جانش را از دست داد.

حضور یگانهای سرکوبگر در مراسم خاکسپاری حسین زرینجویی در خرم آباد
حسین زرینجویی بازیگر تئاتر و تلویزیون و استند آپ کمدین لرستانی، بعد از دو هفته بازداشت به خاطر مطالب انتقادی که در صفحه خود منتشر می‌کرد، اعلام شد که در روز اول آذرماه خودکشی کرده است. این در حالی ست به گفته مردم خرم‌آباد او نیز توسط ماموران کشته شده است و تحت فشارهای امنیتی خانواده‌اش را مجبور کرده‌اند که خبر خودکشی او را تایید کنند.

***